Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maat bovenbuis?? - Forum Wereldfietser

Maat bovenbuis??

Niet lang geleden zag ik een oude Giant expedition te koop staan. Jaren tachtig. Maar: veel te groot. Om de verveling te verdrijven en de nieuwsgierigheid tegemoet te komen heb ik er een stukje op gereden.

Gek genoeg fietste dat prima. Nu ben ik 1.77, en rij al jaren op frames van 57 cm, met een bovenbuis van ong 57.

Deze fiets had een zitbuis van ongeveer 64 cm, vandaar veel te groot. Maar, een bovenbuis van 57 cm! Precies wat ik gewend ben dus. Het enige verschil dat ik zo snel merkte is dat het zadel niet ver uitsteekt, en dat het stuur minder laag zou kunnen worden afgesteld.

Twee vragen dus: waarom zit dit frame zo in elkaar? En past iemand van boven de 1.90 op een frame met een bovenbuislengte van 57 cm?

Kan iemand met verstand van zaken dit uitleggen?
Als de bovenbuizen steeds horizontaal zijn opgemeten en stuur en stuurpen(stand) zijn gelijk en zadel en zadelpen ook, dan zal iemand van 1m90 op die Expedition maat 64cm erg krap zitten, ook voor wat zijn benen betreft. Lang niet iedereen zit op een uitgemeten fiets.
Of iemand van 1,90m krap zit op dit frame is nogal afhankelijk van zijn (of haar) lichaamsbouw. Ik ben 1,90m en heb een op maat gemaakt frame met een zitbuis van 630mm en een bovenbuislengte (h.o.h.) van 575mm. De stuurnok is met 100mm ook niet extreem lang. Daarbij is mijn fietshouding meer aan de sportieve kant dan degelijk Hollands met ingebouwde tegenwind.
Waarom Giant indertijd koos voor een relatief korte bovenbuis is mij niet bekend. Tegenwoordig gebruiken ze langere bovenbuizen bij deze framemaat.

groet,

Jan
Mogelijk zat de toenmalige stuurpen-stuur combinatie er voor iets tussen. 57 lijkt me inderdaad kort voor een 64 frame, maar met een stuurbocht met een reach van 7-8cm en een stuurpen van 10 cm wordt dat al wat realistischer. Maar ook voor mij is het gissen.