Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop Racefiets voor op vakantie (incl checklist) - Forum Wereldfietser

Aankoop Racefiets voor op vakantie (incl checklist)

Checklist
Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Ik ben van plan begin april vanaf Leiden naar Zuid Spanje te gaan fietsen. Dit wil ik doen op de racefiets. Nu heb ik op dit moment een oude die ik regelmatig gebruik om te trainen maar ik wil een nieuwe aanschaffen voor deze reis en daarna om te trainen.
Ik ben vrij onervaren met het fietsen in en naar het buitenland maar het lijkt me een geweldig leuke onderneming.

Ik zoek specifiek een racefiets waar een lichte bagagedrager op gemonteerd kan worden en ik zo ongeveer max 8-14 kg bagage in de fietstas mee kan nemen. Ik heb regelmatig de TUBUSFLY voorbij zien komen maar niet of die op iedere fiets monteerbaar is?

Heb ik daar speciale wielen/banden voor nodig of andere noodzakelijke onderdelen voor zo’n reis?

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Voor de vakantie beiden (heb dan geen haast) en daarna om op te trainen.

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Sportieve zit

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Voornamelijk asfalt, onverharde wegen proberen te vermijden maar daar zal je af en toe niet aan ontkomen.
Waar gaan de vakanties naar toe?

Vanaf Leiden, via Belgie, Frankrijk naar Zuid Spanje. De tochten zullen gem 100 km op een dag zijn, op bepaalde plekken zal ik meerdere dagen verblijven.

Wat voor vakanties worden dat?

Hotel/Hostel en verblijfadressen.

Je lichaamslengte
1,80

Je gewicht
80 kg.

Lichaamsbouw

Volgens mij ben ik vrij normaal ;), ik ga vanmiddag nog langs de fietsenwinkel om mijn exacte maten op te nemen.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
• Voor op tochten van hotel naar hotel: 8 - 14 kilo.

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Leiden (stad), Zuid Holland.

Wat is je budget?
Puur en alleen voor de fiets max €1200,00, daarbij wil ik ook graag een bagagedrager op monteren (tubus fly?) met een goede bijbehorende fietstas (tips iemand ?)

Welke fietservaring heb je?

Jarenlange ervaring op de racefiets binnen Nederland, trainingstochtjes 2x per week zijn +/- 75km. Voor de rest op de gewone stadsfiets gem 5 tot 10 km per dag.

Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?


Tochten van 75 km, die doe ik tussen de 28 en 32 kmph. Op vakantie naar Zuid Spanje is het uiteraard geen training of koers dus mag dan gerust langzamer fietsen .

Welke fietsen heb je (gehad)?
Een Koga Miyata.

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik kan mijn band plakken en vervangen, voor de rest ben ik redelijk a-techisch. Fietscursus binnenkort voor vertrek bij pa maar ik denk dat mocht ik pech hebben de lokale fietsenmaker zal moeten raadplegen.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Nee, mits in nieuwstaat en/of amper gebruikt.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Niet specifiek, daarom ben ik hier terecht gekomen, ben erg benieuwd naar tips van jullie :D

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Z.s.m.
Een Tubus fly kan heel goed volstaan.

Ik zou wel kijken of er zo breed mogelijke banden [Pasela's] op kunnen, va 28 mm zeg maar, die moeten passen tussen de vork en remhoefjes.

De rolweerstand is verwaarloosbaar maar je comfort aanzienlijk beter.

Ik zou sowieso voor een stalen fiets gaan, evt een [tweedehands] cross fiets zou goed kunnen volstaan, als er maar een dragertje op kan.

Zelf doe ik het min of meer ook zo!, ik heb op mijn Tubus Fly ongeveer 13 kg, dat is incl. tent, slaapzak, kooksullen.

Dus jij kan veel lichter zonder tent.

Ik ben ook 180 cm en 83 kg, ik fiets meestal meer km per dag maar soms ook minder.

Henk

kunst en fietswerk
Je vraag wijkt wat af van de meeste standaard adviezen, maar ik doe mijn best. Wat je wil, als ik het goed lees, is een racefiets met extra mogelijkheden, of toch minstens iets met een racefiets geometrie.

Wat zijn dan de opties?
-Een echte racefiets, met ruimte voor bredere banden en spatbordjes. (wel nog nagaan of de tubus fly past, want dat is niet evident met die schijfremmen) https://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bi ... ab-reiter3
- een echte reisfiets met racefietshouding: http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... er-30-Gang of http://surlybikes.com/bikes/cross_check of http://www.konaworld.com/sutra.cfm
- een tweedehands racefiets, waar een tubus fly op past.

Meer algemeen, waar moet je op letten:
-je wielen gaan wat zwaarder afzien tijdens een reis met bagage dan in race omstandigheden. Blijf weg van exotische spaakpatronen en exotische spaaknippels, dat is goed voor de stevigheid en je budget. (exotische spaaknippels zijn vooral lastig :-))
-de meeste banden kunnen die belasting zeker aan, algemeen geldt de regel: "hoe lekbestendiger hoe trager", ik zou denken dat voor je reis een marathon racer ofzoiets ideaal is, hoe meer volume er in je band zit (dus hoe breder), hoe meer comfort. Op een racefiets is 28 mm meestal mogelijk, 32 mm is nog beter. Zo voorkom je ook snakebites.
-monteer een ligstuurtje (of probeer het eens) ideaal om op dagen met wind tegen toch je kilometers te halen.
-check en dubbel check je remmen regelmatig. Let er ook op dat je velgen nog voldoende levensduur hebben.

Op zich denk ik dat je met elke racefiets in redelijke staat op je bestemming zal geraken en een mooie reis zal hebben, dus doe vooral waar je zin in hebt!
Leuk veelzijdig ding, die Canyon. Als je spatborden er 's winters afhaalt kunt je er ook crossbandjes opleggen en het bos in.

Maar ik zou de hoeveelheid bagage met die Canyon wel echt onder de tien kg proberen te houden. Moet ook geen probleem zijn als je van hotel naar hotel fietst.
Oppassen! De lagercups van de Canyon zijn BB90, dit is een BB30 variant
en indien je door regenweer gaat rijden dan zal je veel problemen krijgen met de lagers.
Deze zijn zeer slecht afgedicht en daardoor helemaal niet geschikt om te rijden bij regenweer. Doe je dit wel, dan zal je deze regelmatig moeten opendoen om er vers vet in te steken.
En de meeste (bijna alle) fietsen hebben deze tegenwoordig.
En deze zijn nog slechter dan de "buitenboordlagers" :lol:
nogal boute uitspraken dat bb90 nog slechter zou zijn als bb30.. evenals de gebruikt afdichting. Nieuwe Trek Domane en Madone hebben ook bb90..bb90 is ook niet te vergeleken met BB30 die gebruikt maakt van een ander (smallere) BB inbouwbreedte als de bijna standaard BB25 (BSA/ITA).. BB90 nog breder aangezien de cups in het frame zitten. Afdichting hoeft echt niet minder te zijn.

En de uitspraak dat ze niet gemaakt zijn voor in de regen te fietsen... als dat zo is dan is het wachten op schadeclaims..

Heb zelf een racefiets met BB35, (interne cups en iets grotere diameter lager) met metalen adapters. Deze zitten er nu al 3 jaar in en onderhand heel wat regen gezien en nog geen centje pijn of roest..

Maar terug naar de vraag, zou kiezen voor een CX disk... extra breedte, voldoende voor bredere banden en bij een alu frame zeker mogelijk om achterdrager te gebruiken. Na vakantie weer lekker schuren door de bossen of voor de trainingen bij slecht weer.
Beste Triqo,

Aangezien ik vorig jaar ook voor het eerst een fietsvakantie heb gemaakt met een vrijwel zelfde insteek als jij kan ik je in ieder geval laten weten hoe ik het aangepakt heb.

Ook ik ben in April gegaan met als eindbestemming de omgeving van Limoges (fr). Dit was zo'n 1100km. Ik had er voor gekozen om alleen maar te overnachten in hotels/b&b/etc... en had dus ook geen slaap en kook spullen bij me. Daarom kon ik voldoen met een tubus fly bagagedrager en 2 ortlieb front classics welke ik gemonteerd had op mijn aluminium racefiets (bulls desert falcon). Wel had ik een setje wielen (36 spaaks) laten spaken bij rose en daar 25mm banden op gezet. Ik vond dit, ondanks dat het even wennen was om met een paar kg bagage te fietsen, erg goed te doen.

Ik heb uiteindelijk zo'n 175km per dag gefietst. Dit waren dus vrij lange dagen en dan was het wel erg lekker om in een hotel of B&B te slapen, te douchen en te eten. Omdat hij bij mij niet om zo heel veel dagen ging bleven de kosten ook beperkt. Als ik het nu weer zou gaan of langer zou gaan dan zou ik denk ik de grotere ortlieb achter tassen nemen en dan ook slaap en kook spullen meenemen. Wel zo minimaal mogelijk.

De route had ik van te voren uitgetekend in een michelin wegenatlas waarvan ik de betreffende blz mee heb genomen. Daarnaast had ik mijn garmin bij me waar ik de route in had staan en ik had een telefoon bij mij me off line navigatie. De combinatie ihervan vond ik prima werken. Een usb charger is wel handig om bij je te hebben om te voorkomen dat je garmin of telefoon leeg raakt.

Hopelijk heb je wat aan deze info.... en anders is er nog voldoende info te vinden op dit forum.

Succes met de voorbereidingen en veel plezier.
Is je huidige racefiets niet geschikt voor een dragertje en zo'n reis? Als er dan iets stuk gaat, is het wat minder kostbaar.
Ik ben het geloof ik wel eens met alle adviezen die al gegeven zijn, maar er zijn nog een paar opties die geloof ik niet genoemd zijn:
-In de categorie 'comfortracer': de Specialized AWOL. http://wearegoingawol.tumblr.com/
-Een beetje minimalistischer: bikepacken. Geen tubus fly en zijtassen, maar een dragertje aan je zadel, misschien een frametas, en een rolletje met kleding aan je stuur. Als je niet kampeert en kookt heb je 'in principe' heel weinig nodig, dus dat moet lukken. Kun je verder rijden of langer op het terras zitten elke dag ;)

Om wegwijs te raken tussen al deze keuzes zou je misschien ook eerst deze vragen voor jezelf beantwoorden:
-Met hoe weinig spullen kun je een fijne vakantie hebben? Denk aan elektronica, boeken, extra paar schoenen, toeristenoutfit... Als je van plan bent om vooral lekker veel te fietsen, heb je minder nodig dan wanneer je regelmatig dagen de fiets laat staan en wandelend steden wil gaan verkennen e.d.
-Op wat voor fiets zou je na je vakantie prettig trainen? Moet dat eigenlijk een 'echte' racefiets zijn (alu/carbon, korte wielbasis, super licht), of mag een cyclocrosser of stalen comfortracer/randonneur of iets dergelijks ook? Heel veel langzamer zal die laatste groep niet gaan, en na je vakantie ben je toch sterker, dus je trainingsmaatjes ga je wel bijhouden ;)

Stel nou dat je graag wat meer spullen mee wilt, maar wel een 'echte' racer in de schuur wilt na afloop, dan wordt het lastig. Als je bij één van de vragen een sterke voorkeur hebt, dan kan dat je ook helpen met de keuze denk ik... Succes!
Oja, en ga vooral vantevoren een keer met bepakking logeren bij vrienden aan de andere kant van het land, om er achter te komen dat alles goed werkt (shimmy door gewicht op vreemde plekken; genoeg ruimte voor je hakken bij de tassen, etc.)
Stel nou dat je graag wat meer spullen mee wilt, maar wel een 'echte' racer in de schuur wilt na afloop, dan wordt het lastig. Als je bij één van de vragen een sterke voorkeur hebt, dan kan dat je ook helpen met de keuze denk ik... Succes!
Oja, en ga vooral vantevoren een keer met bepakking logeren bij vrienden aan de andere kant van het land, om er achter te komen dat alles goed werkt (shimmy door gewicht op vreemde plekken; genoeg ruimte voor je hakken bij de tassen, etc.)
en als je wel een echt racer koopt en er een bob achter hangt dat is ook nog een optie daar kan je 30 kilo in kwijt en scheur je zo een Alpenpas mee naar beneden zonder problemen
Thanks mensen voor de informatie, leuk dat iedereen hier zo vriendelijk en behulpzaam is :)

Na veel rondkijken en verkrijgen van tips ga ik voor deze tocht denk ik voor de surly cross check, dat is eigenlijk precies wat ik zoek.
Het aanbod van tips werd de laatste tijd met de dag groter, dacht dat het dan makkelijker was om dan een fiets te kiezen maar zag door de bomen het bos niet meer :D

Een Tubus-fly is de meest geschikte drager als ik het goed begrijp, welke fietstas goede fietstas zouden jullie daarvoor gebruiken (+/-10 kg bagage)?
Triqo schreef:Thanks mensen voor de informatie, leuk dat iedereen hier zo vriendelijk en behulpzaam is :)

Na veel rondkijken en verkrijgen van tips ga ik voor deze tocht denk ik voor de surly cross check, dat is eigenlijk precies wat ik zoek.
Het aanbod van tips werd de laatste tijd met de dag groter, dacht dat het dan makkelijker was om dan een fiets te kiezen maar zag door de bomen het bos niet meer :D

Een Tubus-fly is de meest geschikte drager als ik het goed begrijp, welke fietstas goede fietstas zouden jullie daarvoor gebruiken (+/-10 kg bagage)?
Cross is een goede keuze. Kun je alle kanten mee op. Zijn de lichtgewicht Arkel niks om te proberen? Zijn iig niet duur!
http://www.arkel-od.com/us/all-categori ... lites.html
als je de cross check kiest zit je niet vast aan de tubus fly. Deze is immers speciaal gemaakt om bevestigd te worden op een frame waar enkel de bout van de achterste remhoef beschikbaar is. De cross check heeft echter alle nodige boutjes om eender welke drager erop vast te maken.
Een beetje boven uw budget, maar de Rose Pro DX met Shimano 105 lijkt mij de meest geschikte fiets. Kan je nadien nog gebruiken als winterfiets.
Geloof me, je wil niet meer dan 10 kg meenemen achterop. Je fiets rijdt niet zo stabiel met meer gewicht achterop.