Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wie heeft er ervaring met deze nieuwe band van schwalbe - Forum Wereldfietser

wie heeft er ervaring met deze nieuwe band van schwalbe

De nieuwe Marathon Plus is pas leverbaar vanaf voorjaar 2014, staat er. Zullen dus nog niet veel mensen zijn!
Het enige wat nieuw is aan deze versie is het patroon van het loopvlak. Ga er vanuit dat de construktie en andere eigenschappen ongewijzigd zijn gebleven.
Naar ik begreep stond die plus-aanduiding bij Schwalbe tot nu toe vooral voor de prijs (duurder) en de rolweerstand (hoger). Dat laatste beweren ze nu aangepakt te hebben. Persoonlijk prefereer ik de types zonder 'plus'. Niettemin is het altijd interessant om eventuele praktijktesten in de gaten te houden.
Nog geen nieuws van de nieuwe Almotion trouwens?
De vorige Marathon plus vond ik een enorm stugge band.
Loopt voor geen meter, veel rolweerstand.

De enorm dikke anti-leklaag gaat ten koste van het comfort.

Je hebt id minder lekke banden, dat wel.

Ik heb nu de Marathon racer op mijn vakantie fiets, die loopt mooier vind ik. Maar nog iets te stug.

Ik prefereer een soepele band.


Henk

kunst en fietswerk
Ik heb de (oude) Marathon Plus Tour op mijn stads Gazelle zitten.
Van lekke banden heb je inderdaad geen last meer met deze band.
Qua zwaar trappen kan ik er niet over oordelen omdat de oude band
op deze fiets van ongeveer een zelfde type was.

Het lijkt echter wel of mijn Gaastra 4.14 op Schwalbe Big Apples
meer "vanzelf" gaat dan de Gazelle maar ja dan vergelijk je natuurlijk
ook wel appels met peren!
henkfietst52 schreef:De vorige Marathon plus vond ik een enorm stugge band.
Loopt voor geen meter, veel rolweerstand. De enorm dikke anti-leklaag gaat ten koste van het comfort. Je hebt id minder lekke banden, dat wel. Ik heb nu de Marathon racer op mijn vakantie fiets, die loopt mooier vind ik. Maar nog iets te stug.kunst en fietswerk
De vorige Marathon Plus had dezelfde rolweerstand als de Marathon Racer (11% meer dan de benchmark Vittoria Voyager Hyper). Surprise, hè?
Zie de testen van de Fietsersbond. Ik vind en vond hem ook heel stug hoor! Laat je niet bij de neus nemen door allerlei metingen en indrukken. De verschillen zijn nog altijd klein.
De Almotion heeft nog altijd een ongewisse levertijd.
De test van de Fietsersbond is gedaan op een vlakke ondergrond die niet overeenkomt met de werkelijkheid. De Marathon Racer rolt echt een stuk lichter als de Marathon Plus.
Wanneer die banden op dezelfde ondergrond getest zijn is dat toch goed? Niet dan? :)
Bij de fietsenmaker op de hoek hebben ze zo een stukje van een marathon plus band staan met punaises drin maar ik vind dat een beetje rare marketingtruc want niemand gebruikt meer punaises, laats staan dat ze op het fietspad liggen.
Ook mijn indruk uit de praktijk is dat de Marathon Racer een zeer lichtlopende band is.
Vanwege de testresultaten van de Fietsersbond heb ik ook de Vittorria Voyager Hyper gekocht. Deze moet ik nog proberen op de fiets.
@Henkfietst; welke banden zijn naar je mening/ervaring soepel?
Op mijne woon werkverkeer fiets heb ik oude Marathon Plus
na 1 Jaar een 7000km kan ik zegen
- het is slijtVast - waarschijnlijk haal ik 20 000 op achterband. Ik weeg 90kg.
- echt onplaatbaar.
- rolt licht
Maar het is een stug band. Personlijk vind ik Racer mijn best pasende band.
Resultaten van fietserbond laten zien ook dat Marathon en marathon plus zijn een unconfortabeel banden.

Als je een onplatbaar,licht rollend en slijtvast band will, ga je voor een houten ot metal band.
@ Georg
@Henkfietst; welke banden zijn naar je mening/ervaring soepel?
Heel soepele banden zijn Challenge Parigi-Roubaix banden.

Panaracer is ook een heel soepele duurzame licht lopende band

Henk

kunst en fietswerk
De oude Marathon Plus had last van haarscheurtjes in de wangen. Volgens Schwalbe kwam dit door een verkeerde rubbersamenstelling.
Kan gebeuren zullen wij maar zeggen.
De nieuwe Plus is beter, heb deze onder de stadsfiets zitten en de eerste indrukken zijn niet slecht.
Qua lekbescherming natuurlijk niets dan lof.
De band lijkt iets lichter te rollen dan de oude, meer kan ik er op dit moment eigenlijk nog niet over zeggen.

Overigens de Almotion zou rond week 13 - 15 leverbaar moeten worden, dus nog even geduld.
Ik fiets eigenlijk altijd met continental travel contact banden, heb ik goede ervaringen mee. Bij Rose 10 euro per band goedkoper dan in de winkel.

Mario
Dat de Marathon plus geen verschrikkelijk snelle band is kan ik beamen.

Ik ben destijds rechtstreeks overgestapt van Marathon Plus naar Grand Bois - extra legér en dat is ongeveer te vergelijken met het overstappen van een huifkar in een formule-1 wagen. :lol:
Marko schreef:Bij de fietsenmaker op de hoek hebben ze zo een stukje van een marathon plus band staan met punaises drin maar ik vind dat een beetje rare marketingtruc want niemand gebruikt meer punaises, laats staan dat ze op het fietspad liggen.
Tja, daar heb ik toch andere ervaringen mee. Eerst dacht ik: Hé wat leuk, er kleeft een gele confetti op mijn voorband! En kijk daar is ie weer en flits daar is ie terug en terug en terug... En toen was het Pfffffffffft.
Op een godverlaten jaagpad nog wel. Ik had het kunnen weten: daar komen nooit carnavalsoptochten voorbij!

Greetz,
Bram

Greetz,
Bram
henkfietst52 schreef:
@ Georg
@Henkfietst; welke banden zijn naar je mening/ervaring soepel?
Heel soepele banden zijn Challenge Parigi-Roubaix banden.

Panaracer is ook een heel soepele duurzame licht lopende band
Ik rijd op Panaracer Pasela's, 35mm en zonder 'tourguard', dus extra lekgevoelig... in ~2000km nog geen lekke band, en zondag in een afdaling moest ik regelmatig rechtop gaan zitten om wat extra wind te vangen, zodat ik niet op m'n voorgangers op racefietsen inreed. Ik weet het, allemaal niet wetenschappelijk, maar de suggestie dat deze banden prettig doorrollen vind ik heerlijk :)

Misschien dat ik ooit nog aan die Challenge of Grand Bois ga beginnen, maar omdat die Pasela's ongeveer de helft kosten stel ik dat nog wel even uit totdat ik teveel geld heb ;)
urje schreef:Ik rijd op Panaracer Pasela's, 35mm en zonder 'tourguard', en zondag in een afdaling moest ik regelmatig rechtop gaan zitten om wat extra wind te vangen, zodat ik niet op m'n voorgangers op racefietsen inreed. Ik weet het, allemaal niet wetenschappelijk, maar de suggestie dat deze banden prettig doorrollen vind ik heerlijk :)
Een identiek of nog sterker verhaal kan ik vertellen van afdalingen met mijn hybride fiets met Schwalbe Kojak 50-559 tussen een groep racefietsers, vanaf Mont Ventoux naar Bedoin. En dat, terwijl in de eerder door mij geciteerde test van de Fietsersbond de Schwalbe Kojak een hogere rolweerstand heeft dan de Schwalbe Marathon Plus; 13% meer t.o.v. 11 %, (tov benchmark Vittoria Voyager Hyper). Conclusie blijft: leidt er niet teveel uit af en zoals ik al zei: de verschillen zijn minimaal en andere factoren zijn veel belangrijker dan rolweerstand. (tussen haakjes: de Panaracer Pasela 37-622 met Tourguard heeft een extra rolweerstand van 9 % in diezelfde test). Zo zie je maar weer! :)
Georg schreef:Vanwege de testresultaten van de Fietsersbond heb ik ook de Vittorria Voyager Hyper gekocht. Deze moet ik nog proberen op de fiets.
Hoi Georg,
Heb je deze banden ondertussen al geprobeerd? Zo ja, wat zijn je ervaringen? Zo nee, waar wacht je op?
Groeten Renzo.