Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zwaar.... - Forum Wereldfietser

zwaar....

Heb mijn nieuwe fiets (avaghon) nu 2 weken in mijn bezit en heb er al enkele ritjes opzitten (kleintjes weliswaar)
Wat valt mij al direct op, dat ik toch aardig wat heb moeten zoeken om een goede zitpositie te krijgen, stuur omhoog, zadel achteruit zodat het min of meer wat confortabel aanvoelt ....
Maar wat me het meeste opvalt is dat ik precies niet vooruit geraak, het lijkt wel of de fiets veel zwaarder trapt, of dat zo werkelijk is weet ik natuurlijk niet, maar snelheid halen zoals ik wel kan op mijn andere 28 fiets kan ik met deze voorlopig niet of ik zou als een gek moeten werken...

Voor mij de eerste keer dat ik een 26 inch heb , altijd op 28 gereden, en die bolt opmerkelijk lichter moet ik zeggen en geraak ik beter mee vooruit....
Ook is de bovenbuis van mijn avaghon een stuk korter wat ik heel duidelijk merk en nog onwennig aanvoelt.....hopelijk went dat snel...

Ik heb een 26 gekozen omwille van de sterkte van de wielen gezien ik toch geen lichtgewichtje ben, maar eigenlijk met mijn 28 fiets heb ik ook nooit problemen gehad en dat ding is dan toch ook weer al 15 jaar oud en doet het nog steeds goed , alleen is die wel echt versleten nu haha

de maat van de fiets is 60 na het doorgeven van mijn lichaamsmaten zou dat de goede maat moeten zijn, en toch vind ik dat het stuur en zadel vrij hoog moet staan voor een confortabele zit te hebben

Het kan natuurlijk allemaal een kwestie van wennen zijn ook, geen idee.....

word vervolgd....
oja.....ik had eerder al iets gemopperd van nerveus stuurgedrag, de reden daarvan heb ik denk ik gevonden....
van de week een korte testrit gedaan met de tassen aan de fiets, met redelijk wat gewicht in geladen en moet zeggen, totaal geen nerveus rijgedrag meer , dan is hem stabiel, een sterke trage tractor zeg maar.... :D
Had je geen testritje gemaakt...?

Los daarvan: is het je puur om de snelheid te doen? Dan is een 26er nooit een goed idee. Als het je gaat om de tractoreigenschappen die je in je laatste post aanhaalt, dan weer wel!

Ik moet op mijn Santos TM 2.6 ook werken om 28 te halen... ik red nu een woon-werk-weekgemiddelde van net geen 23 km/u, over een afstand van 140 km. Ik vind het al lang goed: het ding weegt 16 kg, zit tjokvol dragers en standaards, en heeft Marathon Mondials eronder liggen. Als ik sneller wil kan ik beter mijn racefiets pakken.

Horses for courses, plachten onze natte Engelse vrienden te zeggen!
Welke banden heb je erop liggen?
Als het lijkt of de fiets heel zwaar trapt, ligt het meestal aan de banden. Ik maakte eens een proefrit op een Santos Travelmaster 2.6 met een soort terreinbanden erop: niet vooruit te branden. Geen suggestie, maar werkelijkheid. Ik kocht later dezelfde fiets met Conti Travelcontact erop en dat zware gevoel was helemaal verdwenen.
En genoeg lucht erin. Klinkt logisch maar toch een wereld van verschil.
hoi,
Ik had precies hetzelfde bij aankoop van mijn nieuwe fiets. Bandenspanning bleek veel te laag te zijn. Later banden erom gelegd met wat minder profiel en toen ging het weer beter. Met de fiets zelf was niets aan de hand.
Groet, Petra.
Zwaar is een kwestie van banden maar ook van omschakelen. Zelf heb ik dat ook als ik na een periode van racefietsgebruik op mijn santos 2.6 zit. Dan denk ik ook "van wat gaat dat traag" maar deze fiets heeft tenslotte een ander doel (reizen) dan koersen boven de 30km/h '
Van een 26" tractor een snelle (race)fiets maken?

- uiteraard een goede fietshouding vinden
- ligstuur monteren
- klikpedalen monteren en echte wielerschoenen gebruiken
- strakke kleding
- al het overbodige demonteren (spatborden, standaard, dragers)
- 50mm Schwalbe Kojaks
- rohloff inruilen voor derrie
- wachten op warm weer (warme lucht is dunner, rubber wordt soepeler)

Kun je hiermee met bagage op reis? Jazeker! (maar dan wel zonder zijtassen; stuk minder windweerstand)
AB schreef:Van een 26" tractor een snelle (race)fiets maken?

- uiteraard een goede fietshouding vinden
- ligstuur monteren
- klikpedalen monteren en echte wielerschoenen gebruiken
- strakke kleding
- al het overbodige demonteren (spatborden, standaard, dragers)
- 50mm Schwalbe Kojaks
- rohloff inruilen voor derrie*
- wachten op warm weer (warme lucht is dunner, rubber wordt soepeler)
...
- bergaf fietsen
- wind in de rug
- achter een vrachtwagen fietsen

*ouch, dat doet natuurlijk pijn na er een kleine 1000 euro voor te hebben betaald...
AB schreef:Van een 26" tractor een snelle (race)fiets maken?

- uiteraard een goede fietshouding vinden
- ligstuur monteren
- klikpedalen monteren en echte wielerschoenen gebruiken
- strakke kleding
- al het overbodige demonteren (spatborden, standaard, dragers)
- 50mm Schwalbe Kojaks
- rohloff inruilen voor derrie
- wachten op warm weer (warme lucht is dunner, rubber wordt soepeler)

Kun je hiermee met bagage op reis? Jazeker! (maar dan wel zonder zijtassen; stuk minder windweerstand)
Vergeet de motor (training) niet ;-). [persoonlijkemening] Overigens vind ik niet dat klikpedalen bijdragen aan mijn snelheid op lange trajecten (in een spurt wel) bovendien vind ik ze lastig bij het afdalen omdat ik soms erg laag hang en daarbij de tip van mijn voet dan draai. Het gewicht verminderen maakt een fiets ook niet sneller, maar laat hem makkelijker versnellen. [/persoonlijkemening]
Juiste zithouding, banden en ligstuurtje zou ik in de top 3 zetten. Maar zet ook eens je fiets ondersteboven en controleer voorwiel, achterwiel en trapas op overdreven wrijving, je weet maar nooit dat er gewoon iets fout zit.
.
Ave Gone schreef:
willem.m schreef:*ouch, dat doet natuurlijk pijn na er een kleine 1000 euro voor te hebben betaald...
Waarmee aangetoond is dat je van toeten noch blazen weet.
Moet dat nou weer zo? Kleinerend gedoe. Iedereen snapt echt wel wat Willem bedoelt: je wil niet zomaar je Rohloff omruilen voor een derailleursysteem.

Als je dan vindt dat Willem iets verkeerds post, geef dan tenminste aan waarom.
Johnny;s banden zijn Continental Top Contact 50-559. Hoe ik dat weet? Even moeite doen om het op te zoeken; het staat in een andere discussie van hem.
Ik heb zelf geen ervaring met dit model, wel met de Conti City Contact; die lopen tamelijk zwaar, want na ze verwisseld te hebben met dezelfde breedte Marathons (standaard) liep de fiets duidelijk lichter.
Johnny zal met zijn 100 kilo beslist de maximale 4 bar (zie website conti) in de achterband moeten doen. Voor zeker 3.

Het valt me keer op keer op dat er op dit forum steeds weer een lange rij mensen reageert die vanalles te vertellen hebben maar OP echt niet verder helpen.
@ave gone: een rohloff kost wel degelijk iets rond de 1000 euro, en daar ging de opmerking over en dat duidde Travelmaster ook aan.

Laat Johnny nu maar eerst laten weten wat ie al heeft onderzocht, dan kunnen we vandaar weer verder.
En het weghalen van eerdere posts is volgens mij ook ingeburgerd, inmiddels, hahaha!

Anyway, back on-topic.
Travelmaster schreef:En het weghalen van eerdere posts is volgens mij ook ingeburgerd, inmiddels, hahaha!

Anyway, back on-topic.
:evil: Dan kun je wel je nick in Ave Gone veranderen LEON, maar posts leegmaken vind ik echt NOT DONE! Ik heb er al eerder melding van gemaakt, maar die is door beheerders zonder reactie verwijderd. :(
gios schreef:
Travelmaster schreef:En het weghalen van eerdere posts is volgens mij ook ingeburgerd, inmiddels, hahaha!

Anyway, back on-topic.
:evil: Dan kun je wel je nick in Ave Gone veranderen LEON, maar posts leegmaken vind ik echt NOT DONE! Ik heb er al eerder melding van gemaakt, maar die is door beheerders zonder reactie verwijderd. :(
Voor degenen die niet meertalig zijn:

Ave (Latijn): gegroet;
Gone (Engels): ik ben weg.

Niet iets om een lolletje over te maken dus!

Peter
\Off-topic
Ach, Johnny weet best wat ik bedoel. Ik voel me ook een beetje schuldig dat hij nu op zo'n dure, langzame tractor rijdt. Zoals zovelen gezien het andere topic twee weken geleden :roll:

\On-topic
Johnny, het is waarschijnlijk echt even wennen, zoals anderen ook al hebben aangegeven. Met fietstassen of op slechtere wegen gedraagt de fiets (ik heb dezelfde) zich m.i. erg goed. Zonder tassen en op glad asfalt is het vooral een kwestie van de juiste banden erop*, banden hard oppompen en ook accepteren dat je misschien niet een topsnelheid haalt. Bij mij ligt de mentale grens bij het kunnen inhalen van mensen op een elektrische fiets: zolang ik dat op mijn tractor kan ben ik tevreden.

*) ...Wat ik dus zelf niet doe. Ik rij het hele jaar op banden met flink profiel. Zo heb ik altijd de mogelijkheid om de bossen in te duiken zonder de banden te verwisselen. Afwisseling vind ik belangrijker dan snelheid.
Travelmaster schreef:Had je geen testritje gemaakt...?

Los daarvan: is het je puur om de snelheid te doen? Dan is een 26er nooit een goed idee. Als het je gaat om de tractoreigenschappen die je in je laatste post aanhaalt, dan weer wel!

Ik moet op mijn Santos TM 2.6 ook werken om 28 te halen... ik red nu een woon-werk-weekgemiddelde van net geen 23 km/u, over een afstand van 140 km. Ik vind het al lang goed: het ding weegt 16 kg, zit tjokvol dragers en standaards, en heeft Marathon Mondials eronder liggen. Als ik sneller wil kan ik beter mijn racefiets pakken.

Horses for courses, plachten onze natte Engelse vrienden te zeggen!
Neen ik heb geen testrit gemaakt, gewoon de fiets zoals die daar klaarstond de auto in en weg ermee.....ik weet dat het misschien beter is een testritje te doen, al denk ik dat dat voor mij niet echt voordelen zou gegeven hebben, ik moet echt wel een paar km kunnen bollen voor ik een oordeel kan vellen......
Het is mij verder zeer zeker niet om de snelheid te doen want dan had ik beter idd een racefiets genomen, ik wilde een stevige degelijke trekking, en het is ondertussen meer dan duidelijk , die heb ik met deze gevonden.....ik dacht een bestelwagen gekocht te hebben maar het blijkt een vrachtwagen te zijn :D :D :D