Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zwaar.... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

zwaar....

willem.m schreef:\Off-topic
Ach, Johnny weet best wat ik bedoel. Ik voel me ook een beetje schuldig dat hij nu op zo'n dure, langzame tractor rijdt. Zoals zovelen gezien het andere topic twee weken geleden :roll:

\On-topic
Johnny, het is waarschijnlijk echt even wennen, zoals anderen ook al hebben aangegeven. Met fietstassen of op slechtere wegen gedraagt de fiets (ik heb dezelfde) zich m.i. erg goed. Zonder tassen en op glad asfalt is het vooral een kwestie van de juiste banden erop*, banden hard oppompen en ook accepteren dat je misschien niet een topsnelheid haalt. Bij mij ligt de mentale grens bij het kunnen inhalen van mensen op een elektrische fiets: zolang ik dat op mijn tractor kan ben ik tevreden.


*) ...Wat ik dus zelf niet doe. Ik rij het hele jaar op banden met flink profiel. Zo heb ik altijd de mogelijkheid om de bossen in te duiken zonder de banden te verwisselen. Afwisseling vind ik belangrijker dan snelheid.
ja hoor Willem begrijp je zeker wel, en schuldig voelen ??? waarom zou je, ben superblij met deze fiets echt wel, het klinkt mss zo dat ik niet echt tevreden zou zijn maar dat is echt niet zo.....ik denk algemeen genomen dat het aan mijzelf ligt , zoveel jaren op mijn andere fiets gereden en dan nu inneens deze is wel even aanpassen, maar het gaat alvast beter en beter....de zithouding is nu helemaal goed voor mij, het is gewoon een aanpassing voor me , de fiets zelf is toppie....
johnny-vs schreef:
Travelmaster schreef:Had je geen testritje gemaakt...?

Los daarvan: is het je puur om de snelheid te doen? Dan is een 26er nooit een goed idee. Als het je gaat om de tractoreigenschappen die je in je laatste post aanhaalt, dan weer wel!

Ik moet op mijn Santos TM 2.6 ook werken om 28 te halen... ik red nu een woon-werk-weekgemiddelde van net geen 23 km/u, over een afstand van 140 km. Ik vind het al lang goed: het ding weegt 16 kg, zit tjokvol dragers en standaards, en heeft Marathon Mondials eronder liggen. Als ik sneller wil kan ik beter mijn racefiets pakken.

Horses for courses, plachten onze natte Engelse vrienden te zeggen!
Neen ik heb geen testrit gemaakt, gewoon de fiets zoals die daar klaarstond de auto in en weg ermee.....ik weet dat het misschien beter is een testritje te doen, al denk ik dat dat voor mij niet echt voordelen zou gegeven hebben, ik moet echt wel een paar km kunnen bollen voor ik een oordeel kan vellen......
Het is mij verder zeer zeker niet om de snelheid te doen want dan had ik beter idd een racefiets genomen, ik wilde een stevige degelijke trekking, en het is ondertussen meer dan duidelijk , die heb ik met deze gevonden.....ik dacht een bestelwagen gekocht te hebben maar het blijkt een vrachtwagen te zijn :D :D :D
Niks mis met een vrachtwagen, kale naakte vrachtwagens rijden gewoon Parijs-Dakar. Wat wel belangrijk is, is dat je een goede afstelling van je zithouding vindt. Ik heb eerder dit jaar voor een lange mountainbiketocht een atb moeten huren. Het zoeken naar een juiste zithouding duurt even, zadelhoogte is redelijk snel gevonden, maar kwam er toen wel achter dat de juiste zadelhoek voor mij ontzettend belangrijk was. Een zadel moet bij mij echt horizontaal staan en het liefst een klein tikje voorover buigen. Eerst stond ie kleine graad achterover gekanteld en dat zorgde bij mij meteen voor rugklachten. Twee graden voorover gekanteld en weg was de pijn en kon ik lekker 90km atb-stuiteren op een voor mij compleet nieuwe fiets (zo'n oude aftandse atb-barrel).

Vanochtend een ritje van 100km gemaakt, windkracht 5, op de tractor (dikke brede spatborden, achterdrager, zijstandaard, 57mm Marathon Extreme banden, 26"inch wielen, rohloffnaaf, ligstuur), nul hoogtemeters maar bergen wind: gemiddelde van 24,8km/h. Ter vergelijking, gister op de twentyniner (zonder rohloff, zonder spatborden) 24,7gemiddeld over 140km in de veluwe met 1300hm. Mijn conclusie, een twentyniner rijdt net ietsje lichter (en al helemaal met een smal voorbandje).

Wat me opvalt bij mijn tractor is dat ie gewoon traag is in zijn huidige setup. De fiets reed vanochtend ca 18-20kmh bij tegenwind, ca 22kmh bij zijwind en ca 30-32km bij volle wind in de rug. Het is dezelfde fiets waarmee ik vorig jaar ca 29kmh haalde over 300km...... maar dan wel zonder spatborden en snelle 50mm Kojaks (en de luwte van vele wielrennertjes).

Met andere woorden, ik zou me over die Avaghon niet al teveel zorgen maken en gewoon lekker veel fietsen, wordt je vanzelf lichter en sterker.
de snelheden en afstanden die jij even op een ochtend doet zijn bij mij niet aan de orde, zelfs niet in de buurt....