Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos of Koga Signature - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Santos of Koga Signature

In mijn opinie is het een simpele keuze. Als je geregeld onverharde wegen wilt nemen, al dan niet met modder en klei, dan neem je een mtb. Daar horen geen spatborden op en ook geen vast slot. Bagage in 2 achtertassen of een BoB.
Ik heb meegemaakt dat op een kleipad mensen met hun Santos Travelmaster 2.6 nog geen 3 meter konden fietsen. Spatborden, remmen en slot gingen vol met klei zitten en alles blokkeerde.
Ik kon op mijn mtb het hele pad blijven fietsen, waarbij wel veel troep op de velgremmen ging zitten. Het beste was geweest een mtb met schijfremmen.

Ik monteer 2.0 banden, wat breed genoeg is. Ik vind trouwens dat er op een mtb voorvering moet zitten. De banden kies ik meer voor de grip dan voor het comfort.
Wim schreef:Dit is natuurlijk altijd een afweging, en dus een compromis. Je kunt er een bijna echte mtb van maken, maar dan zit je wel met je benen wijd. Hetzelfde probleem heb je als je met 42 mm 650B banden zoals de Grandbois Hetre een randonneur wilt ontwerpen met een 130 mm achteras en cranks met een lage q. Dat kan net, maar het is wat krap. Mijn punt is eenvoudig dat er bij een frameontwerp niet zoiets is als een gratis lunch. Het zijn heel voorzichtig afgewogen compromissen tussen tegenstrijdige eisen. Bij een maatbouwer zoals m-gineering kun je precies de voor jou optimale balans vinden tussen deze tegenstrijdige eisen. Bij fabrieksfietsen moet je shoppen - en je ervan bewust zijn dat elk voordeel zijn nadeel heeft.
Wim
Dit zijn de bijdragen waardoor ik ooit ben gaan beseffen dat een goede fiets meer is dan een verzameling goede onderdelen. Blijft een boeiend forum dit...
Wim schreef: Vergeet niet dat je voor die extra breedte van het frame ook een prijs betaalt: dit kan alleen als je de trappers verder uit elkaar zet met brede eende cranks. Ik vind dat niet lekker fietsen.
Wim
Zwaar overdreven stelling en onnodige bangpraterij..... maar als je er in gelooft dan zal het wel waar zijn, misschien als je kabouterbeentjes hebt of een echte topsporter bent.
Ik fiets zelf afwisselend op tijdritfietsen, racefietsen, stadsfietsen, hybrides, trekkingbikes en mountainbikes....... nog nooit ergens last van gehad.

Daarnaast is er veel nieuwe techniek die de q-factor gunstig stemmen: 42t achterbladen, derailleurs met clutch, narrow wide chainrings, 11sp cassettes: triples zijn uitstervend ras in de atb-wereld. Over rohloffnaven, 1x10, 1x11 en singlespeeds zullen we het maar niet hebben.....
Voor onze normale stervelingen is er dus niet zoveel aan de hand. Maar waar je wel direct iets aan hebt zijn (de mogelijkheid tot) brede banden en veel ruimte tussen band en spatbord. Kies je voor smallere banden dan is voorvering wel lekker (zoals Jan terecht roept, maar ook meteen een kg zwaarder en theoretisch iets kwetsbaarder). Kies je veel voor modder dan zijn schijfremmen prettig (net als rohloffnaven, 1x11, 1x10/2x10 en derailleur met clutch).

Maar dat wil niet zeggen dat je met een VSF-T400 niet heerlijk offroad kunt fietsen.

[moderator] Regel verwijderd. Uitspraken over andere lid die niet hard gemaakt kunnen worden. [/moderator]

Misschien is het goed om eens een overzicht te genereren van fietsmerk/type en maximaal toelaatbare bandenmaat (met en zonder spatbord, mogelijkheid tot geveerde voorvork ja dan nee, wel of niet mogelijkheid tot schijfremmen, etc).
Hahahaha! Ik lach me een deuk hier, schitterend forum blijft dit toch! Ik zat vanmorgen in mijn wieleroutfit op mijn Santos TM 2.6 Special met Marathons Mondial op asfalt, dat gaat ook maar nét goed;)!

Sorry hoor, wilde ik even kwijt, nu weer on-topic :lol: !
kan weg
AB schreef:
Wim schreef: Vergeet niet dat je voor die extra breedte van het frame ook een prijs betaalt: dit kan alleen als je de trappers verder uit elkaar zet met brede eende cranks. Ik vind dat niet lekker fietsen.
Wim
Zwaar overdreven stelling en onnodige bangpraterij..... maar als je er in gelooft dan zal het wel waar zijn, misschien als je kabouterbeentjes hebt of een echte topsporter bent.

Misschien is het goed om eens een overzicht te genereren van fietsmerk/type en maximaal toelaatbare bandenmaat (met en zonder spatbord, mogelijkheid tot geveerde voorvork ja dan nee, wel of niet mogelijkheid tot schijfremmen, etc).
Het laatste is nog wel een aardige suggestie van AB.

Maar nav dat eerste... Wim (en ook Leon), hier een zeer tevreden lezer van jouw bijdragen, ben altijd erg blij met de kennis en informatie die je op dit forum en elders deelt. Zo zullen er veel en veel meer tevreden lezers zijn, die ook hopen dat je je in je forumgebruik niet laat beïnvloeden door dit soort dingen.

Hans
wat je eventueel kan doen, heb ik ook gedaan, is een afspraak maken bij Santos in Sassenheim en daar kan je vrijdagmiddag een bezoek brengen aan de fabriek met rondleiding en zij helpen je met een keuze uit alle materialen die nodig zijn om een fiets op te tuigen, zij hebben ook een meet apparaat om de maat van de fiets op te meten.

Succes!.

john.
http://shop.topbikes.nl/fietsen-collect ... -2013.html

Andere trapas, stuurtje en bagagedragers en je bent klaar. Misschien een upgrade naar shimano Altus voor 50 euri, maar dat kan over een paar jaar ook nog.

Voor de 2000 euro die je uitspaart kan je minimaal 3 maanden op fietsvakantie.
Wim schreef:Maar wat is er dan mis met de 26 inch vsf's of Avaghon's? Er passen prima 50 mm banden in (met spatborden), en wat mij betreft is dat voor de meeste mensen de ideale maat voor een vakantiefiets. Ik heb hier ook een mtb van mijn zoon staan met 60 mm Big Apples en heel eerlijk gezegd vind ik dat in vrijwel alle omstandigheden te breed, want lomp sturen. Ik zou denk ik alleen 60 mm willen als ik nog fink wat zwaarder was, en op een echte off road tocht ging.
Vergeet niet dat je voor die extra breedte van het frame ook een prijs betaalt: dit kan alleen als je de trappers verder uit elkaar zet met brede eende cranks. Ik vind dat niet lekker fietsen.
Wim
Ha Wim e.a.

60 mm te breed? Lomp sturen? Dat kan verkeren.

Op mijn Giant Super Sierra 26 inch klassieke MTB omgebouwde papa/stadsfiets met 60 mm brede banden, heb ik een vrij nauwe q, niet Jan-Heine-krap, maar toch zo krap dat ik ik niet wijdbeens fiets (en ik heb ook met een wijdere Q gefietst en dat beviel niet super - sorry AB ;) ).

Die 60 (57mm praktijk) zijn toch nog steeds erg wendbaar, en qua diameter gelijk aan een 622 wiel met een 23 bandje erop. Wat wel belangrijk is - mijns inziens - bij banden breder dan 50 mm dat je naar een brede velg gaat. Anders krijg je bij lage luchtdruk zwabberbanden of moet je de banden juist naar onwenselijk hoge luchtdruk oppompen (slecht voor de velgen!). Ik fiets nu op één bar voor en anderhalf achter door de stad, met boodschappen voor en achterop en kind er nog bij ook. Alsof je zweeft en log is het niet. Putten in de grond, Roubaix-achtige klinkerwegen? Die rijdt ik trillings en zorgenloos over, tot tevredenheid van het kind dat geen rammelend knokenzakje is dankzij de ballonbanden.
Schwalbe Big Apples in 26x2.35" (60mm) fietsen lang niet verkeerd. Heb er heerlijk in Utah mee rondgereden, 85kmh in de asfaltafdaling en veel km's onverhard door de gortdroge woestijn. Dus als compromis tussen verhard/onverhard was het nog niet eens zo'n verkeerd bandje. Bij te lage druk gaat ie zwalken (onder 1 bar bij 19c velg), maar dat geldt in zekere mate voor elke band met te weinig druk. Misschien dat de volgende uitvinding in de toekomst uitkomst biedt, tot die tijd is het gewoon een kwestie van je luchtdruk in de gaten houden.

Een trekkingbike transformeren naar mountainbike doe je door de trekkingfiets zoveel mogelijk te strippen.
Hieronder een klein (voorlopig/snel/onvolledig) overzichtje van een aantal fietsen en hun maximale bandbreedte. Misschien kunnen ervaringsdeskundigen dit tabelletje aanvullen (voor zover dat nuttig is). Zelf heb ik bij de aankoop van mijn Idworx OR echt naar de mountainbike kwaliteiten gekeken (om offroad fietsreizen en veluwe-atb-tochten te kunnen combineren), vandaar de voorkeur voor brede banden. Metname de Racing Ralphs en Smart Sams zijn mooie soepele bandjes om mee te crossen.... ze zijn in 54mm en 57mm te verkrijgen en dan is het dus wel prettig als je frame daarop afgestemd is. Super Moto's in 60mm zijn ook lekkere bandjes (zowel voor asfalt als op strand).

Ben dus wel benieuwd welke bandbreedtes de VSF's, Koga's en Avaghons aankunnen als het gaat om soepele mountainbike banden mocht je ermee willen mountainbiken (Race-King is ook in 26x2.0). Je zou zeggen dat als je de spatborden demonteert er wel iets bredere banden passen: zou een 54mm Schwalbe RR passen? Het mooiste is als je onderbrug gewoon voldoende ruimte toelaat voor brede banden (tot 60mm) en dat vereist toch een aangepaste constructie. Geen flauw idee of de VSF's, Koga's en Avaghon's dat in zich hebben. De nieuwe Almotion is er in 55mm, ook een leuk bandje om in de gaten te houden.

Afbeelding

Een fatbike kan natuurlijk ook een leuke oplossing zijn om offroad te reizen. Dan heb je echter wel te maken met langere brackets (en dus afwijkende q). Gezien de groeiende populariteit van fatbikes lijkt me die afwijkende q geen probleem. Kan me althans niet voorstellen dat je gaat piepen over de q-factor als je een mooie Normandische beachtocht maakt, dan heb je als het goed is wel wat mooiers en beters aan je hoofd.
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/fat-bi ... 46077.html
AB schreef:Het mooiste is als je onderbrug gewoon voldoende ruimte toelaat voor brede banden (tot 60mm) en dat vereist toch een aangepaste constructie. Geen flauw idee of de VSF's, Koga's en Avaghon's dat in zich hebben. De nieuwe Almotion is er in 55mm, ook een leuk bandje om in de gaten te houden.
Ik heb het op mijn TX-400 niet geprobeerd, dusver eigenlijk geen noodzaak voor gehad. Maar bij aanschaf wel gekeken of de eventuele optie zou bestaan indien ik achteraf zou denken 60 mm te willen hebben; met name voor iets meer off-road in Zweden.

Waarbij ik op rad-forum.de het volgende tegenkwam:
Bei den beiden Rädern gibt's allerdings einen großen Unterschied: beim VSF (26") kann bis auf 60 mm Reifen aufgerüstet werden, das wird beim Hercules (28") wegen der schmaleren Gabel nicht möglich sein.
Bron: http://www.rad-forum.de/topics/885214

Dus mogelijk is het een optie bij de TX-400. Weet niet of iemand ook daadwerkelijk een TX-400 heeft en eventueel 60 mm banden om te kijken of het ook daadwerkelijk gaat.

Met spatbord verwacht ik overigens niet dat je er heel veel meer dan de standaard 50 mm in gaat krijgen. Enkele losse bladeren en het loopt al snel aan. Als 54 mm al past, verwacht ik snel problemen.
Als 60mm past in een TX-400 past dan is dat goed nieuws toch? Dan moeten die 57mm RR ook wel lukken. Weg met die dragers, standaard, verlichting en spatborden, lekker crossen met je trekkingfiets :). Hopelijk maakt VSF in de toekomst ook nog eens iets in de richting 29", heeft Surly ook weer eens wat concurrentie.
Ik ben eruit!!! ;)

Dankzij de vele verhalen, uiteraard hier op dit Forum gelezen (en op het WWW), heb ik het besluit genomen - en inmiddels besteld - een Koga Signature KS-TR-29 te gaan rijden.

Daar ik in het begin dacht nog een 26" te gaan nemen, is mijn besluit tóch gevallen op een 'twentyniner'. Wilde en ruige oorden, buiten Europa, zie ik toch niet als mijn reisdoel en dan blijkt een groter wiel - op het voornamelijke verharde - een prima keus.

Santiago, Nieuw Statenzijl, Rome, Lutjebroek, de Veluwe..... ik ga me prima redden met m'n Koga Signature WT29, inclusief handtekening (stoer hoor) ;)

Ik wil iedereen bedanken die me heeft willen adviseren en hoop jullie ooit te mogen ontmoeten, al is het maar in vliegende vaart en genietend van het buitenleven.... avonturiers als we zijn.

Misschien wel tot morgen.... op de Fiets- en wandelbeurs te Amsterdam.

Gr. Henk
Gefeliciteerd!


Maar: Afbeelding
Wat een heerlijke harde superbike is dit zeg!!!! Hier ga ik nog heel veel kilometers mee maken.
hnklmn schreef:Wat een heerlijke harde superbike is dit zeg!!!! Hier ga ik nog heel veel kilometers mee maken.
Vindt ik ook :D :D kon ook moeilijk kiezen tussen de Santos en de Koga Signature,
ben uiteraard voor de Koga gegaan. Nog geen KM spijt van gehad, helemaal met bagage is het een super fiets.
Heb je een carbon voorvork?
Was best moeilijk, maar ik denk dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Stijf, hard, stuurt goed, zadel nog een beetje wennen, maar dat komt vast goed (B17) en vind de matzwarte kleur ook gaaf.

Heb geen carbon voorvork, maar dat zie ik ook niet als een extra voordeel (tot nu toe).

Ik zal eens proberen een fotootje te tonen ;)
hnklmn schreef:
Ik zal eens proberen een fotootje te tonen ;)
Ben benieuwd :)
Gefeliciteerd. Met de mooie WT29 is Koga verder gegaan dan dat zij de laatste jaren zijn gegaan. Een bijzonder frame, met een bijzondere gevormde bovenbuis. De stoerheid straalt er vanaf en de matzwarte 'groffe' laklaag is zo bijzonder! Die heb ik nog nooit zo bij een ander merk gezien.

Voor mij is dit het mooiste frame van 2014. Al moet ik de idworx oPinion nog eens goed bekijken als hij binnenkomt:-))