Santos of Koga Signature

Al eerder plaatste ik een berichtje waarin ik mijn 'liefde' voor het fietsen uitsprak. Van enthousiast wandelaar/backpacker, heel langzaam naar het fietsen (of beide natuurlijk).

Maar dan blijkt wandelen toch eenvoudiger te zijn dan fietsen, het begin althans, want ik loop al jaaaaren op Salomons wandelschoenen en heb m'n overige uitrusting ook eenvoudig, in de loop de jaren, gevonden.

Nee, dan een fiets..... Pfff....

Begonnen met een folder van Giant, waarin een mooie Expedition stond, met of zonder Rohloff, dat gaat hem worden (dacht ik). Toen eens wat verder neuzen, maar hoe verder ik neus, hoe moeilijker de keuze wordt.

Dit forum is wel prachtig 'leesvoer' om ervaringen van meefietsers te lezen, maar maakt het soms ook juist weer moeilijk.

Ik ben er wel uit dat het een 26" frame gaat worden, zo kan ik mijn mountainbike activiteiten behouden én ook de wereld ontdekken zonder alleen op asfalt te blijven, maar welke fiets!?

De Santos TM 2.6 spreekt me erg aan, maar ook de Koga Signature... met m'n eigen naam ;) .... is ook wel mooi.

Ik lees hier veel reviews, maar als iemand zich geroepen voelt mij eens flink te beïnvloeden met argumenten, be my guests!

Ik ga overigens voor een ketting aangedreven fiets. Waarschijnlijk XT, daar heb ik goede ervaringen mee op mijn huidige MTB.

MVG, Henk
Waarom ben je er uit dat het een 26" frame moet worden? Er zijn ook prima offroad 28"/29er (vakantie)fietsen:

Afbeelding
(salsa fargo)
Net zoals een Santos niet voor iedereen geschikt is, zal de fiets van Matthie9001 dat ook niet zijn.
Ik zelf heb bij de Santos elke dag een prima gevoel. Ik heb de meest simpele uitvoering. In de 3000 km die ik erop gereden heb, heb ik nog geen moment spijt gehad (ja ok, misschien nu de 2.9 er is, maar die heb je niet voor 1600,-).

Ik heb de Santos nu voor diverse dingen gebruikt: van een 3-weekse kampeervakantie in Engeland en Schotland tot woon-werkverkeer, met dagtochtjes er tussenin. En voor alles bevalt-ie prima. Het is alleen geen racer, maar kruissnelheden tussen de 20 en 25 met Marathon Mondials en gewone kleding aan is voor mij goed te doen. Daar doe ik het voor:).
Er zijn veel goede redenen om voor een 26 inch vakantiefiets te gaan. Ik heb dat ook gedaan en nooit spijt gehad. Maar er is nog veel meer om over na te denken, en er zijn wel meer merken dan Santos of Koga. Lees dit eens: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Op de fiets en wandelbeurs geef ik elke dag een lezing over fietskeuze (met ook veel aandacht voor het gebruik van de fiets die je misschien al hebt).
Wim
Het punt dat ik met mijn reactie wilde maken is dat het voor mij niet duidelijk is waarom je per sé een 26" frame wil... uit je openingspost maak ik uit dat je zowel wil vakantiefietsen als mtb-en (met dezelfde fiets?)... hopelijk maakt het plaatje duidelijk dat er mtb-achtige vakantiefietsen zijn met een 28" frame!

Er is ergens een forum topic met daarin een heleboel te beantwoorden vragen zodat men een idee krijgt voor wat voor doeleinden je een fiets wil aanschaffen. Mijn advies: probeer eerst je eisen eens wat duidelijker te krijgen voordat je veel geld uitgeeft aan een idworx, koga of santos.
Ja, er is volop keuze denk ik in goede fietsen tegenwoordig. Zelf rijd ik al vele jaren op een Santos trekking (STR01) met 28 inch wielen . Als ik nu weer een vakantiefiets zou kopen zou het waarschijnlijk weer een Santos worden, helemaal zeker ben ik hier niet van. Ik ervaar de Santos als een sterke en heerlijke fiets. Bij hogere snelheden wil (hoger dan 40 km/uur, dus bij een afdaling) hij nog wel eens gaan zabberen, maar dat komt o.a. door de verende voorvork. Een verende voorvork zou ik niet kiezen bij een nieuwe fiets. Nadeel van deze fiets is het gewicht (kilo of 19, inclusief trappers en bagagedragers).
28 inch wielen zou ikj zeker weer nemen. Tenzij je echt heel ver weg wilt/gaat.

Zou het budget het toelaten dan zou ik een Rohloff naaf overwegen. Een must voor mij zou zijn remmen van magura, als het effe kan de HS33 ipv de HS11 die ik nu heb.
En een bezoek aan een gespecialiseerde winkel als de vakantiefietser zou ik zeker doen. Er staan daar meerdere merken en er staat iemand in de winkel die weet waar hij over praat en ook nog eens recht voor zijn raap is. Een eerlijk verhaal verteld. Neem een fiets op maat, fiets de fiets die het lekkerst zit.
Neem de tijd voor je keuze.

En je eigen naam op je fiets, dan kan echt bij elk merk. Gewoon een stickertje, nagellak, watervaste stift
kan weg
Beste Henk,

Hierboven staan al een paar goede tips over leesvoer en beurzen. Toen ik op zoek ging naar een nieuwe fiets, kwam ik al vrij snel uit op drie mogelijke kandidaten. Maar hoe lang ik op brochures tuurde en hoe vaak ik ook beurzen afliep, ik kwam er maar niet uit of het een Santos Travelmaster, Snel Savanne of AvaghonSeries moest worden. Tot ik naar fietsenwinkels ging voor een proefrit! Toen bleek onmiddellijk dat ik de Santos gewoon niet zo lekker vond fietsen als de andere twee, en dat de levertijd van een Snel ongeveer drie keer zo lang was als van een Avaghon, waarbij bovendien de bedrading van de verlichting door het frame kon en er waren geloof ik nog wat kleine dingetjes die me aan de Avaghon beter bevielen. Tot slot was de Avaghon nog iets goedkoper ook.

Zo simpel kan het dus soms ook zijn, als je uitgekomen bent op fietsen die sterk op elkaar lijken.

Succes met de keuze,

Carl
Leuk om je verhaal te lezen, ook ik ben sinds twee jaar aangestoken door het fietsvirus :shock: Ben zelf begonnen met een Giant MTB twee jaar geleden.
Afgelopen september heb ik mijn nieuwe fiers gekocht een Koga Signature ja ja met mijn naam erop :roll: :roll: Met Rohloff en riem, we hebben er nu 3575km mee weg gefietst, ik heb voor 28 inch wielen gekozen ik denk zelf dat het fijner fietsen is.
Ik heb wel wat problemen gehad met mijn fiets, waaronder een nieuwe carbon voorvork, deze problemen zijn prima opgelost door mijn fietsenwikel en Koga.
Laat je goed informeren, en ga proefrijden om te voelen wat je het lekkerst vindt rijden.
Veel succes en veel plezier.
Henk, ga gewoon eens naar Michiel (van Bongers) aan de Zwolseweg in Apeldoorn, daar is zowel Koga als Santos om zelf het verschil te merken, en als je geld als water hebt is daar ook nog wel een hele mooie Van Nicholas bij elkaar te rapen. Keuze tussen 26 of 28 inch zit hem niet alleen in de wielen maar ook in de geometrie en als gevolg daarvan het beoogde inzetgebied van de fiets. Dat laatste wil niet zeggen dat je met een mountainbike niet over het asfalt kan scheuren of met een vakantiefiets geen off-road tochten kan maken, de ene is meer toegesneden op off-road en de andere meer op asfalt met bagage.

Peter
Pman schreef:ga gewoon eens naar Michiel (van Bongers) aan de Zwolseweg in Apeldoorn
Zeker omdat je in Apeldoorn woont, is dit volgens mij het beste advies wat tot nu toe gegeven is.

Peter
En orienteer je ook wat breder. Tot nu toe lijk je vooral te kijken naar de traditionele Nederlandse alu tractors met recht stuur. Er is meer, en mij althans zou dat meer bekoren.
Wim
Ik wilde dit jaar meedoen aan de Elfstedentocht op de fiets, maar helaas is deze vol geboekt met 15.000 enthousiaste fietsers. Toen ik, enigszins teleurgesteld, de foto's van deze happening zat te bekijken, viel mijn oog op een paar foto's van - voornamelijk oudere - mannen (en vrouwen) op oude 'stadsfietsen' van waarschijnlijk amper een paar honderd euro's ;) die de traditionele ruim 200 KM's afleggen met vast veel plezier.

Ik denk dat deze heren (en dames) zullen gniffelen om onze discussies, maar....... oohhh.... wat zijn ze heerlijk om te lezen en blijf dat vooral doen op dit forum, bij diverse onderwerpen. Ik verslind ze!!!! :)

Dank voor het reageren. Ik heb zeker wat aan jullie argumenten. Mijn investering zal zeker meer zijn als de bovengenoemde stadsfiets, dus waardeer jullie reacties enorm en probeer er mee te 'plussen en minnen' om zodoende een juiste aankoop te doen.

Wanneer de spreekwoordelijke kogel door de kerk is, zal ik jullie uiteraard informeren en gaan we weer andere discussies aan. Nogmaals.... dank!!!!!

Groeten,

Henk.
hnklmn schreef:Ik wilde dit jaar meedoen aan de Elfstedentocht op de fiets, maar helaas is deze vol geboekt met 15.000 enthousiaste fietsers. Toen ik, enigszins teleurgesteld, de foto's van deze happening zat te bekijken, viel mijn oog op een paar foto's van - voornamelijk oudere - mannen (en vrouwen) op oude 'stadsfietsen' van waarschijnlijk amper een paar honderd euro's ;) die de traditionele ruim 200 KM's afleggen met vast veel plezier.

Ik denk dat deze heren (en dames) zullen gniffelen om onze discussies, maar....... oohhh.... wat zijn ze heerlijk om te lezen en blijf dat vooral doen op dit forum, bij diverse onderwerpen. Ik verslind ze!!!! :)

Dank voor het reageren. Ik heb zeker wat aan jullie argumenten. Mijn investering zal zeker meer zijn als de bovengenoemde stadsfiets, dus waardeer jullie reacties enorm en probeer er mee te 'plussen en minnen' om zodoende een juiste aankoop te doen.

Wanneer de spreekwoordelijke kogel door de kerk is, zal ik jullie uiteraard informeren en gaan we weer andere discussies aan. Nogmaals.... dank!!!!!

Groeten,

Henk.
prioriteitenlijstje keuze fiets

1) bandbreedte (50-60mm bandbreedte is een goed begin voor offroad reizen met bagage)
2) wieldiameter
3) schijfremmen of velgremmen
4) uit bovenste drie selecteert zich het type frame aangezien banddikte behoorlijk bepalend is voor de speelruimte die voor- en achtervork biedt (nog afgezien of je wel dan niet met spatborden wilt rijden).

Er zijn weinig merken die dit begrijpen en hun fietsontwerp daarop afstemmen. Surly, Salsa en Idworx begrijpen dit heel goed. Santos en Van Nicholas beginnen het nu ook te begrijpen, maar Koga/VSF/Avaghon snappen er nog steeds geen snars van. Bij de laatste drie merken ligt de grens (voor zover ik weet) nog steeds zo bij 48-50mm bandbreedte (waarbij weinig ruimte overblijft tussen spatbord en band). Voor mij is 50mm net te smal om lekker offroad de wereld te ontdekken (een smallere band heeft meer luchtdruk nodig, en heeft dus minder vering). De 29'er reisfiets is denk ik een blijvertje en een heel nuttige toevoeging aan het trekkingfiets-segment.

Echter veel mensen blijven op het asfalt en de grove klinkers..... dan kun je op zo'n 29'er met 28" wielen dus smallere banden monteren. Die speelruimte heb je dus niet als je begint met een frame die maar een beperkte bandenmaat toelaat. Demonteer je de spatborden dan heb je wel weer iets meer speelruimte, maar het mooiste is natuurlijk als je én dikke banden kunt monteren én gelijkertijd nog voldoende ruimte hebt voor spatborden.

Daarnaast zou ik bij de keuze van een frame goed afwegen of je een sportieve houding wilt of een meer rechtop-oude-opoe-houding. Lengte bovenbuis dus goed in de gaten houden en vorkbuis pas afzagen als je een voor jou prettige houding hebt gevonden.

Tja, de 11-steden. Meestal kun je een paar dagen vantevoren nog wel aan kaartjes komen. Er doen zoveel deelnemers mee dat er altijd wel mensen zijn die wel een startkaart hebben, maar toch niet mee kunnen doen. En omdat de 11-steden niet zo moeilijk is (lekker vlak, veel deelnemers dus lekker in het zog) kun je zowat elke fiets kiezen die je wilt.
Afbeelding
kan weg
Sorry Leon, maar ik vind dat AB met zijn opmerking hier wel een punt heeft.
Sommige fabrikanten/merken zijn nog niet helemaal wakker, maar dat komt uiteindelijk allemaal wel goed.
Maar wat is er dan mis met de 26 inch vsf's of Avaghon's? Er passen prima 50 mm banden in (met spatborden), en wat mij betreft is dat voor de meeste mensen de ideale maat voor een vakantiefiets. Ik heb hier ook een mtb van mijn zoon staan met 60 mm Big Apples en heel eerlijk gezegd vind ik dat in vrijwel alle omstandigheden te breed, want lomp sturen. Ik zou denk ik alleen 60 mm willen als ik nog fink wat zwaarder was, en op een echte off road tocht ging.
Vergeet niet dat je voor die extra breedte van het frame ook een prijs betaalt: dit kan alleen als je de trappers verder uit elkaar zet met brede eende cranks. Ik vind dat niet lekker fietsen.
Wim
Wim schreef:Maar wat is er dan mis met de 26 inch vsf's of Avaghon's? Er passen prima 50 mm banden in (met spatborden), en wat mij betreft is dat voor de meeste mensen de ideale maat voor een vakantiefiets. Ik heb hier ook een mtb van mijn zoon staan met 60 mm Big Apples en heel eerlijk gezegd vind ik dat in vrijwel alle omstandigheden te breed, want lomp sturen. Ik zou denk ik alleen 60 mm willen als ik nog fink wat zwaarder was, en op een echte off road tocht ging.
Vergeet niet dat je voor die extra breedte van het frame ook een prijs betaalt: dit kan alleen als je de trappers verder uit elkaar zet met brede eende cranks. Ik vind dat niet lekker fietsen.
Wim
Het past wel maar wat meer ruimte tussen band en spatbord is wel erg fijn, zo loopt de boel niet zo snel vast met dikke klei/modder.
berger schreef: Het past wel maar wat meer ruimte tussen band en spatbord is wel erg fijn, zo loopt de boel niet zo snel vast met dikke klei/modder.
Zeker fijn als je off-road (met en zonder spatborden) gaat in Griekenland na een nachtje regen. Gelukkig is water daar bijna gratis om de boel weer schoon te spuiten, je wilt die klei niet droog hebben. Op een bepaald moment zat er zoveel op dat het achterwiel zo vol klei zat dat het tegen de zitbuis aankwam, de staande en liggende achtervork waren toen al niet meer te zien.

Peter
Dit is natuurlijk altijd een afweging, en dus een compromis. Je kunt er een bijna echte mtb van maken, maar dan zit je wel met je benen wijd. Hetzelfde probleem heb je als je met 42 mm 650B banden zoals de Grandbois Hetre een randonneur wilt ontwerpen met een 130 mm achteras en cranks met een lage q. Dat kan net, maar het is wat krap. Mijn punt is eenvoudig dat er bij een frameontwerp niet zoiets is als een gratis lunch. Het zijn heel voorzichtig afgewogen compromissen tussen tegenstrijdige eisen. Bij een maatbouwer zoals m-gineering kun je precies de voor jou optimale balans vinden tussen deze tegenstrijdige eisen. Bij fabrieksfietsen moet je shoppen - en je ervan bewust zijn dat elk voordeel zijn nadeel heeft.
Wim