Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twijfel bij nieuwe aankoop Giant Expedition LT - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Twijfel bij nieuwe aankoop Giant Expedition LT

Ik vraag mij af of er mensen zijn die deze fiets zouden promoten?
Ik ben een beginnend wereldfietser en ben opzoek naar een fiets.
Ik heb al veel fietsen bekeken en als leek kan ik moeilijk keuzes maken.
Ik heb gekeken bij santos koga rose avaghon etc nu kom ik weer uit bij de giant.
Wat mij hier zorgen baard is dat het kader van Aluminium is en mij niet zo sterk lijkt?
wat voor mij heel belangrijk is 26 inch op het vele aanraden van iedereen en Shimano XT omdat ik begrepen heb dat dit toch ook bij de top hoort op trekking fietsen....
30 maart ga ik naar de fiets beurs in Bussum en had dan eigenlijk al een keuze willen hebben

gr pieter
freelancer666 schreef:Ik vraag mij af of er mensen zijn die deze fiets zouden promoten?
...
Ik heb gekeken bij santos koga rose avaghon etc nu kom ik weer uit bij de giant.
Waarom kom je uit bij de Giant? Ik zie de meerwaarde er niet van, maar als je goede antwoorden wilt, dan zijn goede vragen handig.

Renaat
Beste Pieter,

Wat is je budget?
Paar punten om rekening mee te houden bij je zoektocht naar een geschikte fiets voor jouw doel:
-XT groep is prima, maar ik zou kiezen voor LX naven(duurzamer dan XT)en geen Hollowtech II cranckstel maar opteren voor een degelijke vierkante as(shimano UN53).
-Handgespaakte wielen, groot verschil tussen b.v. deze giant en een Avaghon, santos o.i.d.
-Staal of Aluminium is een persoonlijke keuze maar niet persé sterker/zwakker.
-Kies voor Tubus dragers, kapotte drager onderweg is ellende.
-Wil je onderweg elektronica opladen, overweeg een naafdynamo.

en zo zijn er nog 100 overwegingen...
berger schreef:Beste Pieter,

Wat is je budget?
Paar punten om rekening mee te houden bij je zoektocht naar een geschikte fiets voor jouw doel:
-XT groep is prima, maar ik zou kiezen voor LX naven(duurzamer dan XT)en geen Hollowtech II cranckstel maar opteren voor een degelijke vierkante as(shimano UN53).
-Handgespaakte wielen, groot verschil tussen b.v. deze giant en een Avaghon, santos o.i.d.
-Staal of Aluminium is een persoonlijke keuze maar niet persé sterker/zwakker.
-Kies voor Tubus dragers, kapotte drager onderweg is ellende.
-Wil je onderweg elektronica opladen, overweeg een naafdynamo.

en zo zijn er nog 100 overwegingen...
Mijn budget is een 2000 a 2500 euro en dat is wel echt het maximum.
naafdynamo en rohloff ben ik niet zo voor.
Hou het liever simpel en makkelijk te herstellen.
Graag had ik een kant en klare fiets gekocht,niet hier een frame en dan beginnen opbouwen omdat ik niet de handigste persoon ben,kleine reparatie's dat gaat...
dus kan ik dan best naar rose gaan en daar heel de afmonteer lijst aanpassen of is het beter naar een santos of koga te stappen.
De dragers wou ik zeker van las baar matriaal....heb al dikwijls gehoord dat een las los kwam of een baar brak deze is dan simpel te lassen.
Topicstarter Cees houdt zich stil?
Hallo,

Vandaag heb ik een nieuwe Giant Expedition LT aangeschaft, het is een model uit 2012. De fiets heb ik met een flinke korting gekocht en betaalde 1000,- euro. Het was het laatste exemplaar die ze nog in de winkel hadden staan en het is een M frame. Mij lichaamslengte is 181 cm en de lengte van het frame is 50 cm. De verkoper vertelde dat mijn lengte prima is voor dit formaat frame. Bij de proefrit voelde de fiets prima, maar toen ik vanavond een langere rit maakte merkte ik dat de afstand tussen het stuur en het zadel misschien toch te kort is, en dat geeft een soort beklemmend en stijf gevoel. Wat denken jullie? Is het een kwestie van wennen? Of is het echt nodig om toch iets dieper in de buidel te tasten en mijn fiets voor een model met een L frame te verruilen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Een goeie groet,
Cees
Waar of bij wie heb je de fiets gekocht?
gios schreef:Als dit frame inderdaad 57 centimeter lang is, kan het nog goed komen. Cees zou even een foto van hemzelf op de fiets moeten plaatsen. Vanaf de zijkant genomen.
Dat is inderdaad heel nuttig. Op basis van een foto kan ik vrij snel zien wat er wel en niet klopt.

Voor het afstellen van de zithouding moeten we beginnen met de positie van het zadel. Daarbij zijn meerdere zaken van belang:
- Lengte van de benen
- Lengteverhouding bovenbeen-onderbeen
- Grootte van de voeten
- Hoek van de knie met het pedaal in de laagste stand
- Positie van de knie t.o.v. het pedaal in horizontale stand

Pas daarna wordt de afstand tot het stuur en de hoogte van het stuur t.o.v. het zadel bepaald. Ook hier zijn meer zaken dan alleen de lichaamslengten van belang:
- Flexibiliteit van de hamstrings en rug.
- Keuze voor sportieve of comfortabele zithouding
- De natuurlijke vorm van de rug (recht, hol, bol)
- De hoek van de bovenarm t.o.v. de rug

Om het echt goed te doen kan je niet zomaar een paar standaardregeltjes toepassen, maar moet je alles laten meten en checken door iemand met verstand en ervaring en eigenlijk altijd vooraf bepalen hoe je wil en kan zitten, want dit bepaalt voor het grootste deel de keus van de juiste soort fiets. Maar dat is in dit geval dus te laat. Met een foto krijg je snel duidelijkheid of een goede zithouding nog haalbaar is op de Giant.
Christophorus schreef:
gios schreef:Als dit frame inderdaad 57 centimeter lang is, kan het nog goed komen. Cees zou even een foto van hemzelf op de fiets moeten plaatsen. Vanaf de zijkant genomen.
Dat is inderdaad heel nuttig. Op basis van een foto kan ik vrij snel zien wat er wel en niet klopt.

Voor het afstellen van de zithouding moeten we beginnen met de positie van het zadel. Daarbij zijn meerdere zaken van belang:
- Lengte van de benen
- Lengteverhouding bovenbeen-onderbeen
- Grootte van de voeten
- Hoek van de knie met het pedaal in de laagste stand
- Positie van de knie t.o.v. het pedaal in horizontale stand

Pas daarna wordt de afstand tot het stuur en de hoogte van het stuur t.o.v. het zadel bepaald. Ook hier zijn meer zaken dan alleen de lichaamslengten van belang:
- Flexibiliteit van de hamstrings en rug.
- Keuze voor sportieve of comfortabele zithouding
- De natuurlijke vorm van de rug (recht, hol, bol)
- De hoek van de bovenarm t.o.v. de rug

Om het echt goed te doen kan je niet zomaar een paar standaardregeltjes toepassen, maar moet je alles laten meten en checken door iemand met verstand en ervaring en eigenlijk altijd vooraf bepalen hoe je wil en kan zitten, want dit bepaalt voor het grootste deel de keus van de juiste soort fiets. Maar dat is in dit geval dus te laat. Met een foto krijg je snel duidelijkheid of een goede zithouding nog haalbaar is op de Giant.
Welke hoeken hanteer jij dan?
AB schreef:Welke hoeken hanteer jij dan?
Hoek van de knie tussen 140 en 150 graden. Hoek van de schouder tussen 85 en 90 graden. Maar het is daarbij wel erg belangrijk om vooraf de flexibiliteit van de persoon te beoordelen en de eventuele fysieke beperkingen in kaart te brengen.
Christophorus schreef:
AB schreef:Welke hoeken hanteer jij dan?
Hoek van de knie tussen 140 en 150 graden. Hoek van de schouder tussen 85 en 90 graden. Maar het is daarbij wel erg belangrijk om vooraf de flexibiliteit van de persoon te beoordelen en de eventuele fysieke beperkingen in kaart te brengen.
zoiets?
Afbeelding
Ja, maar dan wel toegespitst op toer/trekking.