Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende voorvork Suntour NCX-E RL Lite??? - Forum Wereldfietser

Verende voorvork Suntour NCX-E RL Lite???

Een viertal jaar geleden kocht ik mij een Koga Signature. Na aanbeveling van de verkoper besliste ik om ook een verende voorvork te laten monteren. Wat heb ik daar achteraf spijt van...
Na 2 jaar (garantie juist verlopen), werkte het lock systeem niet meer, en elke 500 km moet de vering op druk worden gezet.
En waar knelt het schoentje..? Dat een nieuwe vering mij 500 euro gaat kosten en ik geen garantie heb dat ze 'intact' blijft.
Voor de rest ben ik super tevreden over mijn Koga, maar dit onderdeel laat me behoorlijk in de steek :evil: :evil:
Repareren is volgens de fietsenmaker geen optie. gewoon een nieuwe bestellen en laten monteren... Hebben jullie ervaring met deze voorvork? Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Net als bij de voorvork en demper van mijn MTB moeten ze gewoon eens per 2 jaar een servicebeurt hebben. Ben je handig dan kan je dit zelf, anders moet een ervaren fietsenwinkel dit doen.
http://www.srsuntour-electric.com/index ... shop_books

De slijtage zit hem in de afdichtingen welke slijten door het in en uit veren van de vork. Er komen dan kleine stukjes zand op de ringen en zo ontstaan er kleine gaatjes waardoor deze lucht gaat lekken. Dit is normaal en hoort bij zo een vork.

Deze vork die u beschrijft kost rond de 160 euro, dus waar de 500 vandaan komt weet ik niet. Nou zou ik zelf niet zo snel een vork komen van Suntour, maar eerder van RockShox of Fox, hoewel ikzelf dezelfde vork op mijn touring fiets heb.
Beter is voor een Coil spring vork te gaan, omdat deze geen luchtkamers gebruikt maar veren in olie. Deze zijn stugger maar gaan niet zo snel lek.
vervangen voor een vaste vork zou ik zeggen
De reden van de hoge kostprijs is dat ze moet besteld worden bij Koga zelf. Het stuur is verhoogd en de standaard vering van Suntour volstaat dus niet.
Ikzelf opteer ook een vaste voorvork, maar komt dit de geomtrie van de fiets ten goede?
Gewoon n vaste voorvork erin. Suntour voorvork voor e500 is belachelijk veel geld, zeker aangezien deze nu niet de beste vorken zijn in de markt..
Voor e500 kun je veel betere vorken kopen.

Maar zoals al gezegd gewoon n vaste vork erin en je bent klaar voor e100
Vaste voorvork erin. Kinesis maakt ze. Inbouwhoogte van je huidige vork -15 à 20mm. Komt waarschijnlijk uit op 450mm bij 622 wielen. Ik koop dergelijke vorken bij CNC bike in Hamburg en bij Bike24 in Dresden. Ook bikecomponents heeft wel wat. Wel wat meer dan €100, maar voor €130 heb je ze toch in huis. Kinesis Maxlight voor 559 wielen en voor 622 wielen Kinesis Crosswind 450, inbouwhoogtes resp. 425/450mm en 450mm. Voor vorkbuis van 11/8". Beide vorken zijn stijf. De booster van Magura heeft geen meerwaarde, kan je weglaten.
De geometrie blijft gelijk of gaat erop vooruit: minder luie stuurhoek. :D
En je hoeft 1200 gram minder vooruit te trappen. :D
Bedankt voor de info! Ik ga alvast voor een vaste voorvork. Een mail is onderweg naar Koga. Ik begrijp niet zo goed dat ze een 'minderwaardige' vork installeren op een 'langlevende' fiets :shock: ... Een vaste voorvork lijkt me aangewezen..
Die geveerde vork die je er nu in hebt, is inderdaad simpelweg 'rommel'.
Je gaf initieel aan dat het de verkoper was die je deze aanraadde, dus ik vermoed dat je eerder daar dan bij Koga verhaal moet halen.

Voor het overige: inderdaad de eerdere suggesties volgen en een vaste vork in die Koga !
hans 1 schreef:Bedankt voor de info! Ik ga alvast voor een vaste voorvork. Een mail is onderweg naar Koga. Ik begrijp niet zo goed dat ze een 'minderwaardige' vork installeren op een 'langlevende' fiets :shock: ... Een vaste voorvork lijkt me aangewezen..
Als je een vaste voorvork van Koga verwacht, reken dan op een fantasieprijs!
sjefke schreef: Als je een vaste voorvork van Koga verwacht, reken dan op een fantasieprijs!
Wat bedoel je met een fantasieprijs? Vaste voorvorken kosten niet zoveel. Bij de Santos van Line is de vork ooit vervangen. De vork kostte 60 euro als ik me niet vergis...
Maarten & Line schreef:
sjefke schreef: Als je een vaste voorvork van Koga verwacht, reken dan op een fantasieprijs!
Wat bedoel je met een fantasieprijs? Vaste voorvorken kosten niet zoveel. Bij de Santos van Line is de vork ooit vervangen. De vork kostte 60 euro als ik me niet vergis...
Wat vaste voorvorken kosten, hoef je me niet in te peperen. (hooguit eerst bovenstaand bericht lezen, dan reageren). Laatste 4 jaar heb ik 9 vaste voorvorken ingebouwd in zelf gebouwde fietsen (7 stuks Steinbach, 2 van Kinesis). Ik stel iets heel anders. Als die vork van €60 van staal is, is dat inderdaad een gewone prijs voor een stalen vork. Van Koga verwacht ik fantasieprijzen, zo 50-100% meer dan een van Kinesis. Laten we dat dan maar afwachten.
Die geveerde vork die je er nu in hebt, is inderdaad simpelweg 'rommel'.
Dit zal ongetwijfeld zijn gebaseerd op onderzoek en gebruikerservaringen...(?)
sjefke schreef:
Wat vaste voorvorken kosten, hoef je me niet in te peperen.
Beste Sjefke,

Ik wil je helemaal niets in peperen. Het enige wat ik deed was een vraag stellen omdat me niet duidelijk was wat je met een fantasieprijs bedoeld en mijn ervaring delen. Enkel om de topicstarter te helpen.

Maarten
koenie schreef:Die geveerde vork die je er nu in hebt, is inderdaad simpelweg 'rommel'.
Je gaf initieel aan dat het de verkoper was die je deze aanraadde, dus ik vermoed dat je eerder daar dan bij Koga verhaal moet halen.

Voor het overige: inderdaad de eerdere suggesties volgen en een vaste vork in die Koga !
Volgens dit forum is alleen een vaste vork goed, onzin! Ik mountainbike al 20 jaar en heb veel vorken gezien. Sommige zijn minder goed als andere. Wat ik nu wel weet.
Laat lucht geveerde vorken links liggen, neem die met een stalen veer in olie.
Lucht geveerde vorken gebruiken een klep voor de lock-out en moeten dus druk hebben in de kamer voor de lock-out. Een vork met veer lockt gewoon de pen die er voor zorgt dat de buis kan schuiven.
Bredere banden (>50) zijn niet in staat meer demping te geven dan een vork met 63mm travel!
Het is een KEUZE!
Volgens de normen van dit forum hoort een vakantiefiets geen vering te hebben en geen schijfremmen, geen hollowtech enz. Degenen die er anders over denken worden dikwijls meewarig aangekeken en soms zelfs agressief bejegend. Het zij zo.

Code: Selecteer alles

Laat lucht geveerde vorken links liggen, neem die met een stalen veer in olie.
Ik maak gebruik van fietsen die wel voorvering hebben en mijn ervaring is dat er zelden iets mee aan de hand is. Zelfs een 11 jaar oude Manitou en een nog oudere Magura doen het nog steeds probleemloos zonder enig onderhoud.
Luchtvering is inderdaad wat gevoeliger. De diverse Cannondales met Headshok die ik heb, willen wel eens lek raken. Overigens doet de lockout het bij deze vorken dan nog wel, dus je kunt gewoon doorfietsen alsof je een vaste vork hebt.
Ik heb een antwoord gekregen van koga :cry: Terug contact opnemen met de aftersales afdeling en wat blijkt... Een vaste voorvork kost me 460 euro..
Waarom? Ik heb een verhoogd stuur en het moet aangepast worden... Dit is toch niet correct :roll:
Koga kan dus de boom in. Niet alleen in aankoop duur maar aftersales service is ook nog eens veel te duur. Het alternatief is zelf een andere vork kopen en te (laten) monteren.
De vraag is alleen hoe is het stuur verhoogd? Is dit een speedlifter (instelbaar) (http://www.speedlifter.com/pdf_files/As ... Manual.pdf)
of een ander systeem. Hoe zit het met de montage van het stuur. Is dit via een ster-moer welke in de buis is geslagen, of met een klemsysteem met een wig of met een inkeping zoals bij de speedlifter?
Er is bijna altijd een passende oplossing, en tegenwoordig met de populaire 29'ers zijn er zat goede vorken (b.v. rock shox) welke 28 inch banden passen. Let wel op het veer mechanisme, demping en montage remsysteem als wel van het wiel/as (speedlock /normaal, of maxle etc.)
460 euro... wat een fantasieprijs! :)
Vork 60€
Lagers en aanpassing verhoogde stuur, klein materiaal 40€
Montage vork en aanpassing stuur 4uur á 90€

460€ Lijkt mij een hele reele prijs voor de ombouw van je fiets.
Wat bedoel je overigens met een verhoogd stuur? Heb je gewoon een vork met een lange balhoofdbuis nodig, of is er één of andere speciale bevestiging nodig?

@Eric op de fiets: ik weet niet wat jouw fietsenmaker aanrekent, maar de plaatsen waar ik nog wel eens kom zitten tussen de 30 en 40 euro per uur, 90 euro lijkt me sterk overdreven. Een vork vervangen lijkt me in de grootteorde van een halfuur te liggen als alles vlot los en terug vast gaat. Dus zelfs met wat problemen ingerekend met 2 uur volstaan.