Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende voorvork Suntour NCX-E RL Lite??? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Verende voorvork Suntour NCX-E RL Lite???

Waar maak je je nu zorgen over, over de vorkbuis (staal ; wanddikte ca. 1.6 mm) of over de stuurpen (aluminium)? De meeste ahead stuurpennen worden door klemming vastgezet. Ik snap van die verzwakking niet zoveel.
Maar als je het niet vertrouwt, moet je het niet doen!
De beperkte ruimte voor brede banden en het draadeind maken dat de rose voorvork af valt, bedankt voor de informatie @math!

De M-Wave Trekking voorvork 28" van @M276 had ik ook gevonden maar geen info over wat voor bandbreedte/hoogte mogelijk is. Bij de huidige vork heb ik de afstand van de as tot de remnokken en de afstand van de as tot de onderkant van de kroon opgemeten (28,5 en 36,5 cm) en die vergeleken met het plaatje van de M-wave vork. Dan lijkt de M-wave vork zelfs minder vrije ruimte te hebben. Waarom hebben ze de hebben ze de 40 mm extra inbouwhoogte boven de kroon gemaakt zou je zeggen.

Uit het handige overzichtje van Surly van @djveer komt de Surly Ogre bovendrijven, die heeft in ieder geval genoeg ruimte als ik zo eens op foto's kijk, ik denk zelfs dat je misschien aanpassingen nodig hebt om spatboorden iets te laten zakken ;-)

Vond verder nog de XLC BF-A02 en hoewel die vermeld "Pass: 390mm" vertrouw ik dat niet helemaal, die "brug" onder de kroon lijkt lager te zitten.
Bij die XLC vork lijkt me de inbouwhoogte de "mounting height": 460 mm. Dat komt overeen met menige verende voorvork. Die 390 zal dan wel tot die lagere "brug" zijn.

Als dat zo is dan heb je 390-622/2=79 mm ruimte voor band en spatbord in de hoogte. Als ik op mijn schermpje kijk en meet en reken is de breedte midden tussen de brug en de bevestigingspunten voor de rem 63 mm. Volgens mij gaat het dus passen met 50 of 55 mm banden, plus spatborden. Graag wel zelf narekenen a.u.b. :).

De Ogre is wel de helft zwaarder dan de XLC, en ik vind hem voor 99 euro https://www.bruegelmann.de/surly-ogre-g ... 91055.html.

Mijn ervaringen met Bike-discount zijn niet slecht maar ze zijn wel problematisch traag met het beantwoorden van supporttickets.
Bedankt voor het meerekenen!

Ik heb inmiddels een plaatje met de relevant maten van de XLC BF-A02 gevonden, zie hier en daar geven ze 385 mm Durchlauf aan. Die 385 mm zou nog steeds genoeg moeten zijn, bij de huidige voorvork meet ik z'n 36,5 cm en met 40 mm banden is daar nog ruimte.

Ik denk dat het de XLC vork wordt, niet direct voor het gewicht of de prijs maar die is nog een beetje gekromd en dat vind ik beter bij de fiets staan.
Voor wie na het voorgaande verhaal dacht, die XLC BF-A02 is ook wel iets voor mij, kijk uit met bestellen.

Ik had de mijne besteld bij Amazon (zie hier) en toen die er na ruim een week was moest ik constateren dat de velgremnokken er nogal gek uit zagen:
AfbeeldingAfbeelding

Een normale velgremnok heeft een diameter van 8 mm en draad aan de binnenkant, dit exemplaar had een diameter van 12 mm en een afgeplat uiteinde. Als je goed kijkt is dit inderdaad ook op de foto op Amazon te zien, wel zie ik onder het commentaar "Austausch von Feder- auf Starrgabel" een vork met de goede nok. Foute serie?

De vork gaat terug, gelukkig doen ze daar niet moeilijk over.
Zitten er geen dopjes in?
Bij een nieuwe vork doen ze meestal dopjes in de nokken voor bescherming.
Dat is een goede, ik had er al aan getrokken maar het kwam niet los en ik zag ook niets dat er op leek dat het dopjes waren. Maar goed, toch maar even met een tang geprobeerd en ja hoor, inderdaad doppen!

Volgende keer beter voor doppen uitkijken, maar deze keer hartelijk bedankt voor het meekijken, @M276!
Nieuwsgierig of het nog gelukt is met de vork?
Of heb je hem toch terug gestuurd?
Ik had hem nog niet verstuurd en heb de terugstuuractie ongedaan gemaakt maar het is met nog niet gelukt de XLC BF-A02 te installeren.

Ik was gisteren vol goede moed begonnen tot ik tot de conclusie kwam dat de vorkconus op de bestaande vork vast zat en niet zomaar (waterpomptang geprobeerd) los wilde, dat ziet er zo uit:

Afbeelding

Op de foto kan je zien dat het lijkt alsof de conus er de laatste 5 mm opgeperst is, dus niet zo verbazend dat hij niet zomaar los komt.

Toen me maar eens gaan verdiepen in headsets en vorkconussen maar wat een chaos van informatie. Headsets is één maar losse vorkconussen is nog problematischer. Ik denk inmiddels wel een vervangende vorkconus gevonden te hebben, maar dacht daar een apart onderwerp over te beginnen.
Ik heb dit de vorige keer door de fietsenmaker laten verwijderen.
Ik kreeg hem namelijk ook niet los
Ik heb er wel bijgestaan toe hij het deed.
Hij zette de vorkbuis in de bankschroef. En had een gereedschap wat hij er tussen mepte
En daar mee kreeg hij hem los.

Hij deed het met een soort scherpe beitel.
Maar dit moet werken:

https://nl.aliexpress.com/item/Bicycle- ... 0.0.WCreqy

Zoiets moet je dus tussen het randje zetten.

Loop anders met de oude en de nieuwe vork naar de fietsenmaker.
En vraag of hij hem over zet. Want ook het monteren is zonder gereedschap lastig :)
Ik gebruik gewoon een oud plamuurmes. Werkt prima, als je het maar met beleid doet. Er zijn ook vorkconusen met een spleetje erin, dat gaat een pak makkelijker.

Voor monteren kun je een stuk pijp gebruiken, maar ik gebruik een stevig stuk hout om rondom te tikken. Werkt ook.
Alles wat je met de waterpomptang aanpakt, is rijp voor de vuilnisbak.
Park Tools heeft hiervoor een mooi stuk gereedschap. Misschien dat je er iets van kunt leren.
Ik ben voorzichtig te werk gegaan met de waterpomptang, niets beschadigd, de foto is van na de ingreep :wink:.

Ja, ik zou ervoor kunnen gaan om de vorkconus te verwijderen en dan weer op de nieuwe vork te plaatsen maar als er een nieuwe conus beschikbaar is voor een redelijke prijs lijkt me dat een betere aanpak.
Zo'n vorkconus zit altijd op het laatste deel van de vork ge-press-ed, dat had je kunnen weten voor je aan de ombouw begon. De voorvork is de laatste 5 à 10 mm speciaal voor dit doeleinde verdikt.

Aan de conus te zien heb jij een gelagerd balhoofdset, d.w.z. er lopen geen bolletjes rechtstreeks op de conus, maar er zit nog een lager boven. Dat maakt dat de vorm van deze conus niet zo heel belangrijk is, ik zou dus wat meer je best doen om hem eraf te krijgen.

Ik heb tot hiertoe altijd de conussen eraf gekregen door er vanonder met een schroevendraaier en hamer op te tikken, door zachtjes het rondje te gaan krijg je hem er wel af. Het belangrijkste is dat je een goede slag hebt, ik zet de voorvork omgekeerd op een dik stuk ijzer.

In jouw geval zit die vering in de weg, maar als je er een plamuurmes tussen krijgt kan je op dat mes tikken. Gewoon rustig rond gaan en je krijgt hem wel los.

In het slechtste geval moet je een nieuwe balhoofdset kopen, maar nu zit je met een onbruikbare vork...
bdr, M276, Travelmaster bedankt voor het meedenken!

Ik ga eerst een nieuwe vorkconus proberen, zie hier, maar mocht dat op één of andere manier niet lukken dan ga ik verder met jullie suggesties.
Allemaal gelukt, allemaal bedankt, dit is hoe de nieuwe situatie is:

Afbeelding
Hier ook een geslaagde feathershock ombouw naar een XLC BF-A02 voorvork op een Koga Citylite C+

Wereld van verschil moet ik zeggen...

Afbeelding
Mag ik vragen welke onderdelen daarvoor gebruikt zijn? Ik denk er over om het ook te doen bij de Koga Roadrunner..
PeterH schreef:
za 20 nov, 2021 15:41
Mag ik vragen welke onderdelen daarvoor gebruikt zijn?
Wat betreft de voorvork, de XLC A-Head Fork 28" BF-A02.

Geen verdere onderdelen nodig als je de conus van de bestaande vork gebruikt maar zoals je in deze thread kan lezen had ik daar problemen mee en ben en zoals je op Welke vorkconus kan lezen, ben ik tenslotte voor een vervangende conus gegaan.

Niet echt een moeilijk werkje, ik zou het zo weer doen.
daulagari schreef:
zo 21 nov, 2021 14:28

Geen verdere onderdelen nodig als je de conus van de bestaande vork gebruikt maar zoals je in deze thread kan lezen had ik daar problemen mee en ben en zoals je op Welke vorkconus kan lezen, ben ik tenslotte voor een vervangende conus gegaan.

Niet echt een moeilijk werkje, ik zou het zo weer doen.
Eventueel een starnut voor in je nieuwe vork als die er niet bij zit, en je zou misschien voor nog wat extra spacers kunnen kiezen onder de stuurpen met zo'n lange vorkbuis van een nieuwe vork. Maar afzagen kan natuurlijk ook.

Mocht je voornaaf (en wellicht ook frame en achternaaf?) al compatible voor schijfrem zijn, zoals wel vaker gedaan door Koga, dan zou je ook een vork kunnen kiezen die zowel compatible is met schijf- als velgremmen.

En als je toch naar een vervangende verende wilt staat er hier nog eentje op marktplaats:

https://link.marktplaats.nl/m1767365041

Al komen qua prijs sommige webshops daar best dichtbij, alleen wel even kijken wie er dan voorraad heeft.