Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Travelmaster & kwaliteit - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Santos Travelmaster & kwaliteit

Peter, ik ben blij voor jou dat het ook op een normale manier kan.
En de normale weg is via de dealer, tenzij je daar vastloopt. Een jaar of 6 terug liep de versnellingsbak van mijn motorfiets, buiten de garantie, compleet in puin (gebroken tussenas). Met hulp van de dealer heeft de fabrikant onder coulance een nieuwe V-bak verstrekt en de dealer heeft deze gemonteerd. Binnen 1 week weer rijden, kijk, dat noem ik TOP-service.

Overigens, ik wil hier geen verkeerde indruk wekken: mijn fietsenmaker is hier niet de partij waar ik moeite mee heb, reden waarom ik hun naam ook niet zal noemen. Ja, ze hadden het stuur van één van de fietsen wel even goed vast moeten/kunnen zetten, en ja, ze hadden die lekke naaf gelijk bij de 1e melding serieus kunnen nemen, maar dat is het wat mij betreft dan ook wel zo'n beetje.

Die Travelmasters arriveren echter voor 95% geassembleerd bij de dealer, voorzien van een keurig "SANTOS paspoort checklist" waarop conform hun kwaliteitssysteem van alles en nog wat is afgevinkt en gechecked. Dat de dealer dan niet nog eens gaat kijken of het balhoofd wel vast zit en of de bediening van de Rohloff's correct is geassembleerd neem ik de dealer niet kwalijk: die moet er gewoon van uit kunnen gaan dat SANTOS de zaak goed in elkaar heeft gezet. Waar blijf je anders als dealer? Je kunt de zaak moeilijk helemaal strippen en van de grond af weer helemaal gaan opbouwen. En zelf doe ik het ook niet: als een 24" kinderfiets van EUR 225,- zonder problemen 2 jaar bolt, moet ik dan als ik een custombuilt van EUR 3.290,- aanschaf een dag zelf gaan sleutelen om zeker te stellen dat ie de eerste de beste serieuze rit onderweg niet half uit elkaar valt?

En verder, als het er nou 1 van de 2 was, dan zou ik nog denken, komaan, de monteur had zeker een zwaar weekend, maar 2 uit 2 met zoveel troubles is me teveel van het goede.
Leon schreef:Dat zeiden de mannen in de werkplaats waar ik werkte ook altijd. Maar die heetten dan ook geen SUPERmario. Leon
Goed gezien Leon :wink:

Mario
MMM schreef: Overigens, ik wil hier geen verkeerde indruk wekken: mijn fietsenmaker is hier niet de partij waar ik moeite mee heb,
Ik vind dat de fietsenmaker er daarmee heel makkelijk vanaf komt. Hij is de leverancier en ik verwacht van een leverancier dat deze goed bekend is met de spullen die er verkocht worden en de betrouwbaarheid van die producten. Dus als je niet te doen hebt met een negatieve toevalstreffer van Santos, dan zou de leverancier zich daar bewust van moeten zijn, je moeten verwittigd hebben voor de addertjes onder het gras bij de aankoop van dure fietsen en zou hij de fiets moeten hebben nagelopen voor de levering.

De Europese regelgeving denkt daar overigens hetzelfde over.

Ik heb heel grote twijfels bij de deskundigheid van een fietshandelaar die met grof geweld aan Magura-remmen werkt.

Renaat
ik heb niet het complete startbericht gelezen, maar waarom kies je voor hydraulische velgremmen als je ze niet handig vindt? En waarom lijn je ze zelf niet uit zodat het probleem opgelost is? En wat is er nou zo zo hyper speciaal aan de magura blokjes?

Mijn ervaring met de magura remmen is positief: 1 x monteren daarna nooit gezeik meer. Remblokjes gaan lang mee, zondermeer t.o.v. de "gewone" v-brake blokjes. Band leeg laten lopen is wel nadeel, maar geen groot probleem wat mij betreft. Persoonlijk heb ik nooit problemen met olie en remleidingen gehad. Ook niet met breken van remhendels zoals soms als probleempunt genoemd wordt.
[quote=Santos heeft de start van dit draadje eerder als brief van me ontvangen.
Reageren ze niet op. Niet eens een ontvangstbevestiging. Ook niet na een 2e poging.[/quote]
Als de brief ook anoniem is verzonden, is het lastig om te reageren. Persoonlijk zou ik ook als fabrikant niet op een dergelijk schrijven reageren. Je dealer is verantwoordelijk voor de aflevering, de beurten én de contacten met de fabrikant. Jij hebt niets bij de fabrikant te vorderen. De toon en inhoud van de eerste posting nodigt ook niet uit tot een constructieve reactie. Eerder een destructieve. :lol:
Dag MMM,

Ik heb niet de tijd genomen om alle reacties door te lezen, maar wel om aandachtig jouw probleempunten door te lezen.

Wat naar mijn inziens telkens in het verhaal weer naar boven komt is misschien wel onkunde bij jouw fietsenmaker. (Terwijl ik verwacht dat Santos dealers aanstelt die op de juiste manier met hun fietsen omgaan), blijkt toch dat dit problemen niet netjes verholpen worden. (een waterpomptang op een HS33 is vrij overdreven)

Allereerst schrik ik toch wel van de problemen die je ervaart met de Rohloff naaf.
Een Rohloff naaf loopt altijd zwaarder dan een derailleurversnelling, echter niet extreem zwaar, nog altijd lichter dan de Nexus of Alfine van Shimano. Daarnaast zorgt een chainglider ook voor een aanzienlijke verhoging van de weerstand op de ketting. Het vervangen van de chainglider voor een kettingscherm lijkt mij dan ook het juiste besluit van de fietsenmaker.

Echter, het achterwiel hoeft niet zwaar te lopen. De montage eisen van een Rohloff systeem zijn redelijk hoog, hierdoor wordt bij de framebouwer, Santos in dit geval, hoge eisen gesteld aan het vervaardigen van het frame. Het kan dus zo zijn dat het frame afwijkt van de standaard norm en dat daardoor de Rohloff onder spanning in het frame zit, wat overeenkomstig is met de problemen die je aangeeft.
De fietsenmaker dient er wel voor te zorgen dat deze problemen verholpen worden. Rohloff is zeer coulant en servicegericht, dus de fietsenmaker kan hun altijd benaderen voor service als zij er niet uitkomen met Santos. Zij zijn namelijk de eerste partij die service dient te verlenen.

Het zwaar schakelen ligt naar mij inziens in het onjuist afstellen van de naaf of defecte versnellingskabels. Bij normaal gebruik zou dit naar 2000km nog niet voor mogen komen. Maar bijvoorbeeld het onjuist afknippen van de kabel kan het probleem zijn

Een ketting rekt in het begin altijd meer dan na een paar duizend kilometer, daarom dient deze na een paar honderd kilometer nagespannen te worden. Normaal gesproken zou een KMC X1 ketting geen problemen mogen opleveren (en ik hoop dat die gemonteerd zijn voor de prijs van de fiets). Op de Idworx fietsen hebben we er weinig problemen mee. De rek die je aangeeft lijkt mij heel erg veel.

Het losraken van sturen en balhoofd is onnauwkeurigheid bij de fietsenmaker. Deze onderdelen mogen bij normaal gebruik niet losraken. Aandraaien op het juiste moment moet de oplossing zijn (bij juiste montage) , Voor in dit geval je losgetrilde koplamp beugel zou ik LocTite gebruiken -> dan trilt deze als het goed is niet meer los.

Problemen met Magura HS33 of HS11 zien wij eigenlijk vrijwel tot nooit, helemaal niet het opnieuw centreren van de nok met een waterpomptang (ik denk dat de fietsenmaker dit probeerde te doen). Dit probleem ligt bij Santos en zou niet door je fietsenmaker met een waterpomptang verholpen moeten worden.
Eigenlijk is blokjes vervangen en eens in de paar jaar olie voldoende.
Ik zou zeker niet teruggaan naar mechanische remmen.

Een rammelend slot ten slotte lijkt mij gewoon iets wat losgeraakt is, kan de fietsenmaker het niet repareren dan moet hij het maar vervangen, je hebt tenslotte twee jaar garantie op alle onderdelen en een slot valt niet direct onder de slijtagedelen.

Succes ermee,

In principe zit er twee jaar garantie op de fietsen en neem ook aan dat de dealer bij deze gebreken ook met Santos contact heeft om met een passende oplossing te komen
Ik begrijp niet waarom je een brief aan Santos stuurt. Je fietsenmaker moet al je problemen oplossen, zo simpel is het. Dat geldt ook voor de achterrem, die kennelijk niet goed gemonteerd is (of het achterwiel zit scheef). Waarom de band leeg zou moeten als je het wiel eruithaalt snap ik niet, maar misschien heb je andere Magura's dan ik. Verder vind ik het advies om voor kinderen van 9 en 10 Santos-pedalen aan te schaffen, die tot vreselijke verwondingen kunnen leiden, ronduit dom. Dit soort pedalen vol scherpe punten vraagt van volwassenen al uiterste voorzichtigheid, en voor kinderen zijn ze mijns inziens volstrekt ongeschikt.
Eric op de Fiets schreef:Als de brief ook anoniem is verzonden, is het lastig om te reageren.
:D :D
MMM schreef:En de normale weg is via de dealer, tenzij je daar vastloopt.
MMM schreef: mijn fietsenmaker is hier niet de partij waar ik moeite mee heb
Zijn deze 2 opmerkingen niet met elkaar in tegenspraak? Zoals door anderen reeds opgemerkt, is de dealer de tegenpartij. Je hebt met de dealer een koopovereenkomst gesloten. Niet met Santos. De dealer is dus degene die je in de kou laat staan!
peter de rijk schreef:Verder vind ik het advies om voor kinderen van 9 en 10 Santos-pedalen aan te schaffen
Oeps. Daar had ik overheen gelezen, dat het om 2 kinderfietsen ging.
MMM schreef: onze kinderen in principe een fiets built for life aan hebben
Nou heb ik geen verstand van kinderen, maar het lijkt me een beetje gek om voor 2 kinderen van deze leeftijd een fiets te kopen, waarvan je denkt dat ze er hun hele leven mee toe kunnen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een fiets met een 17" frame, een beetje aan de krappe kant is voor iemand met een lengte van 1m90. En gezien de leeftijd van de kinderen kan je nog echt niet weten hoe groot ze worden.
Nog erger kan zijn, dat ze over 5 jaar fietsen een ouwe lullen bezigheid vinden.
Ik vind het dan ook niet slim om voor kinderen van deze leeftijd zo'n bedrag uit te geven.

Peter
MMM schreef:Overigens, ik wil hier geen verkeerde indruk wekken: mijn fietsenmaker is hier niet de partij waar ik moeite mee heb, reden waarom ik hun naam ook niet zal noemen. Ja, ze hadden het stuur van één van de fietsen wel even goed vast moeten/kunnen zetten, en ja, ze hadden die lekke naaf gelijk bij de 1e melding serieus kunnen nemen, maar dat is het wat mij betreft dan ook wel zo'n beetje.
Nou ik denk dat jij juist een heel vet probleem met je dealer hebt. Als jij zo'n groot gelijk zou hebben als je zegt en je fietsen inderdaad zo slecht zijn als jij beweert dan zou jouw dealer die fietsen onmiddellijk hebben teruggestuurd naar Santos.
Maar dat deed hij niet. In plaats daarvan draait hij de zaak met geweld aan, gaat prutsen met een waterpomptang, vertelt je niet hoe je een wiel met een dikke band uit kunt nemen zonder de band leeg te laten lopen (en nog een paar andere dingen), zet dingen recht met ringetjes en het lukt hem kennelijk niet eens om het schakelprobleem op te lossen. Hebben de fietsen uberhaupt hun paarhonderdkilometerbeurt gehad?
Of er is iets anders aan de hand, maar ik heb geen idee.
Leon

Een Santos Travelmaster loop inderdaad wellicht wat zwaarder dan een fietsje dat gemaakt is voor een kind van 9 en 10. Een Santos Travelmaster is immers in de eerste plaats bedoeld voor grote kerels (m/v) die met 30 kilo bagage onder barre omstandigheden over de rotsachtige bergen in verweggistan hun weg zien te banen. (Ik ken er meerdere, ik ga er zelf niet aan beginnen...)
martijn92 schreef:Een ketting rekt in het begin altijd meer dan na een paar duizend kilometer, daarom dient deze na een paar honderd kilometer nagespannen te worden.
Tenzij je met een gruwelijke kracht op de pedalen gaat staan en de vloeigrens nadert of overschrijdt rekt een ketting niet, in het geheel niet en ook geen tiende millimeter. Het is daarom dat de eiffeltoren nog steeds rechtop staat en voorgespannen gewapend beton bestaat.
Een ketting slijt. In het begin zal er inderdaad een initiële slijtage optreden, daarna volgt een relatief lange periode dat het goed loopt en zodra een bepaalde slijtagegraad is bereikt gaat het steeds sneller en lopen kransje(s) en voorblad(en) gevaar.
MMM.

Ik vind dat je wel heel veel geld en techniek uit geeft aan pubers. Die zien het misschien als leuk speelgoed.

Ik kan mij een verhaal herinneren van een paar jaar geleden waar ik een soort gelijk verhaal las.

Een man kocht voor zijn tiener dochter ook een dure fiets met een r-naaf, die ook onderweg de nodige problemen had.

Later vertelde de man dat zijn dochter tijdens het fietsen als leuk speelgoed zijnde de hele tijd aan de schakelversteller zat te draaien. Het viel de man op dat alles eerder stuk ging dan aan zijn fiets.

Mario
Peter M schreef:Nou heb ik geen verstand van kinderen, maar het lijkt me een beetje gek om voor 2 kinderen van deze leeftijd een fiets te kopen, waarvan je denkt dat ze er hun hele leven mee toe kunnen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een fiets met een 17" frame, een beetje aan de krappe kant is voor iemand met een lengte van 1m90. En gezien de leeftijd van de kinderen kan je nog echt niet weten hoe groot ze worden.
Nog erger kan zijn, dat ze over 5 jaar fietsen een ouwe lullen bezigheid vinden.
Ik vind het dan ook niet slim om voor kinderen van deze leeftijd zo'n bedrag uit te geven.
Veel geld uitgeven is op zich natuurlijk ieders eigen keuze, maar de topicstarter schrijft dat hij "zich heeft laten overhalen". En dan is het opeens toch relevant voor de discussie. Als het de fietsenmaker is geweest die de topicstarter heeft overgehaald tot de aankoop van Rohloff-Santossen voor twee jonge kinderen, mag je des te meer aan zijn vakmanschap twijfelen, gezien de argumenten die Peter M geeft.
(ging iets fout)
De reacties die gepost worden gaan merendeels in op een specifiek aspect (dan weer de remmen, dan weer de pedalen, etc). Of onze kinderen weten wat een dure fiets is, en of ze ermee om kunnen gaan. Dat is echter niet waar het me om gaat.

De kernvraag is of ik mag verwachten dat een vintage custombuilt Santos TM op de aspecten mechanische integriteit (hij verliest geen onderdelen) en functionaliteit (de belangrijkste zaken, zoals bijv. de versnellingen, doen het gewoon) de eerste paar jaar meer mag verwachten dan van een Sparta of Alpina kinderfiets.

Ik vind van wel, maar beide TM’s bewijzen het tegendeel. Had ik me beperkt tot enkel deze vraag, zonder de context die ik bij de start van dit draadje heb geschetst, het zou waarschijnlijk weinig zinnige reacties hebben opgeleverd.

Op de 2e plaats wordt er steeds gewezen naar mijn dealer als degene die alles maar moet oplossen. In juridische zin is dat juist, en voor het grootste deel van de probleempunten heeft mijn dealer zich ook naar behoren van die taak gekweten, en de zaak opgelost. Kijk ik als ingenieur naar de zaak, dan moet ik constateren dat waar het deze Travelmasters betreft, de oorzaak van de problemen gewoon bij de fabrikant ligt. Ik heb eerder betoogd waarom ik dat vind. Betreft het hier een incident, of is de zaak bij Santos structureel niet op orde? Ik neig naar het laatste: er zijn nog heel wat punten aan deze fietsen te verbeteren. Dat is ook de reden dat ik Santos heb aangeschreven.

Tenslotte, zelf had ik tot aanschaf van de TM’s nul ervaring met fietsen in deze prijsklasse. Dat de vraagstelling een knuppel in het hoenderhok is besef ik terdege. Elk voertuig kent gebruikers die het verafgoodden, realisten, mensen die er zelfs niet mee geassocieerd willen worden, en alle gradaties daartussen. Als iemand dan ongezouten kritiek begint te uiten op jou “reisgenoot”, dan begrijp ik de stekelige reacties die hier en daar gepost zijn. Geen probleem, ieder zijn feestje. Zelf zit ik met mijn motorfiets ook al jaren aan de linkerzijde van dit spectrum, en ik ben er met geen stok uit te slaan. En laten we wel wezen, dat is ook gewoon leuk. De start met deze Travelmasters is echter die van de realist geweest. Omdat we met beide fietsen zoveel gedoe in zo’n korte tijd en met slechts zo weinig km’s hebben meegemaakt, ben ik op dit moment echter behoorlijk naar rechts opgeschoven.

Maar genoeg gezeurd, ik ga er van uit dat het balletje dit jaar naar links gaat rollen. Als de TM’s dit voorjaar een aantal toertochtjes en van de zomer de Via Claudia Augusta zonder problemen kunnen “bewältigen”, zou dat een goede eerste stap zijn. Ik kijk er naar uit, want een weg terug is er voorlopig niet. En wie weet worden ook onze TM’s nog wel eens een keer “reisgenoten”. Ik houd jullie op de hoogte.
MMM schreef:of is de zaak bij Santos structureel niet op orde? Ik neig naar het laatste: er zijn nog heel wat punten aan deze fietsen te verbeteren. Dat is ook de reden dat ik Santos heb aangeschreven.
Je hebt helemaal gelijk. :D
Al die Santosrijders die op dit moment ergens ter wereld op de fiets zitten en denken dat ze een betrouwbare fiets hebben, hebben ongelijk. :?
Die lui daar bij Santos weten echt niet wat ze doen. (Of wel, maar dan zijn ze echt onbetrouwbaar.) :lol: :lol: :lol:

Peter
MMM schreef:Betreft het hier een incident, of is de zaak bij Santos structureel niet op orde? Ik neig naar het laatste: er zijn nog heel wat punten aan deze fietsen te verbeteren. Dat is ook de reden dat ik Santos heb aangeschreven.
Gezien jij voldoende van statistiek weet zou het je als ingenieur passen om je kennis te gebruiken en geen conclusies te trekken op basis van een steekproef van 1.
Er zijn hier meerdere antwoorders die honderden Santossen hebben gezien en zelfs zelf onder handen hebben gehad.
Zelf heb ik ook geen Santos en nooit gehad. Ik heb er zelf wel honderden gezien tijdens wereldfietserweekends en vanuit mijn waarneming is mijn conclusie op basis van een steekproef van meer dan honders dan het in lagemene zin goede fietsen zijn.
Boven alles past het niet om Santos neer te knuppelen voordat je een reactie van Santos zelf hebt.
Leon
@MMM mooi dat je ze nog een kans geeft.. denk dat het allemaal wel goed komt. Hoop dat jullie er veel plezier aan gaan beleven en dat de problemen achter jullie liggen..

For the record, bezit zelf geen Santos, rij op een oudere gecustomized ATB, de vrouw rijdt overigens wel op een Santos (ouder type).. Eventuele problemen met die fiets komen voor een deel op mijn conto aangezien ik zelf aan die fietsen sleutel..
Magura remmen zijn volstrekt probleemloos of moeten door de fietsenmaker gemakkelijk probleemloos te maken zijn, Santospedalen zijn geen kinderpedalen en een Rohloff-Santos voor een kind is weggegooid geld, cru gezegd. Dat zijn enkele van de conclusies die in deze draad getrokken zijn. En MMM's eindconclusie is: Het is de schuld van Santos, dat zijn nu eenmaal slecht gefabriceerde fietsen.
Iets klopt hier niet...
Leon schreef:op basis van een steekproef van 1
Goed lezen Leon. De steekproef was 2. 8)

Peter
MMM schreef:In juridische zin is dat juist, en voor het grootste deel van de probleempunten heeft mijn dealer zich ook naar behoren van die taak gekweten, en de zaak opgelost.
Ik mag dan geen ingenieur zijn, maar als een fietsenmaker met een waterpomptang aan Magura-remmen begint te knoeien, dan weet ik wel zeker dat er iets fundamenteels verkeerd is aan zijn kennis/kunde.
MMM schreef: hebben we ons laten overhalen tot de aanschaf van twee Travelmasters.
En wie heeft jullie overhaalt? Toch niet de dealer?

Renaat
Peter M schreef:
Leon schreef:op basis van een steekproef van 1
Goed lezen Leon. De steekproef was 2. 8)
Peter
:oops:
(dit pleit overigens niet noodzakelijkerwijs vóór mmm; sterker nog: de kans dat het tegen hem werkt is groter. Als bijvoorbeeld één op de 100 fietsen van Santos een 'slecht' exemplaar is, dan zou de kans dat mmm er twee van krijgt immers 1 op 10.000 zijn. Is dat dan heel erg pech of iets anders?)