Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano Alfine 11 problemen? - Forum Wereldfietser

Shimano Alfine 11 problemen?

Hallo,

Ik fiets dagelijks 20 km naar m'n werk en maak ook langere tochten op mijn Giant Futuro CS 0. Na 15 maanden zit daar nu een 4e Shimano Alfine 11 versnellingsnaaf op.
De eerste 3 naven trapten ernstig door in alle versnellingen. De laatste nu heeft welliswaar de minste problemen, maar trapt ook weer door vooral in de 5 en 6, waar ik veel in rij. Het lijkt op het doorschieten van de ketting bij een derailleurversnelling, wanneer het achterpignon versleten is. Shimano vindt ook dat dit niet mag/kan, maar herkent niet deze lange reeks problemen bij mij en vermoedt dat er mogelijk iets in de combinatie met het frame fout is. Ik zie deze problemen ook totaal niet terug in reviews/ervaringen op het internet.

Hebben jullie hier ervaringen mee?
ton6a schreef:Hebben jullie hier ervaringen mee?
Nee, ik heb ook niet zo'n naaf. Ik zou echter lang niet zoveel geduld hebben als jij. Ik zou degene die je de fiets verkocht heeft al na de 2e naaf hartelijk bedankt hebben, de fiets teruggeven en mijn geld terug eisen. Hij is er kennelijk niet in geslaagd om je een werkend apparaat te leveren. Vergeet ook niet om tijdens een reparatie om een leenfiets van vergelijkbare kwaliteit te vragen.
Leon
Ik heb geen ervaring met de Alfine 11, maar wel met de Nexus 3, 7 en 8. Binnen het gezin zo'n 20 fietsen met versnellingsnaaf in onderhoud gehad en naast Shimano, ook Sturmey Archer, Torpedo/SRAM 3, 5 en 7 en Rohloff. Nog een fiets staan met een Shimano Nexus 7 uit 1998 die zwaar werd belast en waarmee nog zonder haperingen kan worden geschakeld.

Nog nooit 'n versnellingsnaaf gehad die problemen gaf of moest worden vervangen gedurende de levensduur van de fiets. Maar Shimano is gevoelig voor het afstellen van de bedieningskabel. Een juiste afstelling van die kabel en regelmatige controle daarop is cruciaal voor de levenduur van de naaf.

Piet.
@Piet:
Bedankt voor je uitvoerig antwoord. De Kabelafstelling van deze naaf houdt alleen maar heel grofweg in, dat ie in de 6 precies met twee nokjes moet lijnen. En dat doet ie! Maar ik ga toch wat uitproberen met voor- of na-instelling. Bedankt!
ton6a schreef:Ik zie deze problemen ook totaal niet terug in reviews/ervaringen op het internet.
http://singletrackworld.com/forum/topic ... nyone-else
http://singletrackworld.com/forum/topic ... eed-issues
http://forum.ctc.org.uk/viewtopic.php?f ... 2&start=15

genoeg problemen. (en ook veel probleemloze, tevreden rijders)
kabelloop en het uitlijnen van de rode puntjes kunnen zeer kritisch zijn voor het schakelgedrag.
@leon:
De naaf is een onderdeel van een heeeel goede fiets. Stijf en strak sporend frame, lichtlopend, prima onderdelen en afwerking. Daar kunnen mijn oude Trek, Koga en Gazelle fietsen niet aan tippen. Verder heb ik een zeer goede relatie met mijn dealer Mantel Arnhem Zuid. En ja, ik krijg al bijna ongevraagd altijd een gelijkwaardige leenfiets mee. Mijn geduld betreft dus een zorgvuldige afweging.
Mijn vrouw heeft een VSF met zo'n naaf.
Nu zo'n 4000km probleemloos, afstelling is vrij kritisch en markeringen zijn niet te vertrouwen. (rode en gele puntjes)

Oja, deze is i.c.m. een beltdrive.
Klinkt als een slippende gripshifter. Die al eens vervangen?

PS: Ik zou mijn Trek niet voor een Giant ruilen. Nooit. Never. :)
ieder zijn smaak, Marco! :wink:
@Marko:
excuus: Marko moet het zijn.
Ik heb de shifter vorige met kabel vervangen en ben nu bezig met voorinstelling, ik heb de kabel wat korter ingesteld en heb vandaag fantastisch zonder problemen gefietst.
Ik wist niet dat zoiets kleins zoveel effect kan hebben. Ook bij Shimano weten ze dit niet te vertellen. Wat een ervaring hebben jullie hier met z'n allen bij elkaar, ik ben onder de indruk. Bedankt voor de vele reacties.
Fijn dat het is opgelost.
Ik heb overigens een Giant hier, een Triple-X. Ik hoop elke keer als ik 'm in de stad tegen een boom zet, dat-ie gejat is als ik terugkom.
En hij is niet eens verzekerd. :)