Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een fatbike: voor op ijs, sneeuw en in berggebied, die ook gewone wielen kan hebben en 't liefst met gaatjes/oogjes voor bidonhouders en eventueel voor-/achterdrager.

Nu wordt er waar ik woon niet met zout gestrooid maar wie weet ga ik nog eens een zee/strandtocht maken en wat zou dan, wat betreft corrosie, beter zijn: aluminium of staal?
En welk materiaal is het geschikst voor een fatbike die behoorlijk op zijn donder gaat krijgen? Vind zelf m'n stalen fiets op bevroren meren fijner (stijver en koersvaster) dan m'n kleine alu MTB maar daarentegen is die weer beter op dikke sneeuw en steile rotspaden (is soms net een klimgeitje). Titanium wordt denk ik te duur voor mij.

En remmen: bij de mtb worden heel snel de remblokjes opgegeten maar ze hebben daarentegen zeer weinig last van ijsvorming. M'n andere fiets met Magura's heeft wel snel last van ijsvorming waardoor vooral het achterwiel blokkeert, en hoe zit dat bij schijfremmen? Slijten die ook snel? En bij een pak sneeuw of het is net onder 't vriespunt en je rijdt een paar keer door een beekje, zal dit snel ellende geven? Als je dan flink doortrapt is vaak de ketting weer snel ijsvrij en de derailleur kan je redelijk schoonpeuteren maar met schijfremmen zie ik opeens dikke ijsklompen voor me.

En is een Fatbike vergeleken met een gewone MTB of een (bijna kaal geplukte) trekkingfiets echt zo'n wezenlijk verschil? Ik fiets in de winter vnl over ijzige bospaden en bevroren sneeuwvlaktes en heb geen zin meer in de onverwachte valpartijen en bijkomende ellende maar om zomaar een pak geld uit te geven is natuurlijk ook onzin.
Ze zijn ook veel zwaarder, lijken me daarom onhandig bij tillen/slepen (en ben met m'n 57kg al niet zo'n zwaargewicht) en denk dat een licht klimgeitje in de zomermaanden meer plezier geeft. Ook als je grote modder/moerasplekken moet doorploegen lijkt mij dat zo'n brede slof zich heerlijk vastzuigt in de blubber.
Vind ze er ook niet echt aantrekkelijk uitzien, hou meer van slanke sexy racers dus heb wel zo m'n bedenkingen.

En ik vond een spijkerband voor zo'n vette jongen, kost maar $275, haha voor één bandje. Dat kan toch niet?! Dit soort bedragen ga ik dus echt niet betalen maar ja zonder spikes lig ik snel naast de fiets. Hopelijk zijn ze ook goedkoper te vinden want anders ben ik snel klaar ben m'n beslissing.

Wat vinden jullie van de Salsa Mukluk en de Surly Pugsley? De aluminium Salsa lijkt geschikter/stabieler voor de winter dan de stalen Surley.

Heeft er iemand een goed idee of wat zinnigs te zeggen?
Bestaan er bv frames waar een vet wiel inpast, dat is misschien ook een idee en waarschijnlijk ook goedkoper.

Tis weer een lang verhaal, met veel vragen maar alvast bedankt voor het meedenken!
Er zijn ook Alaskanen/Alaskanezen (hoe je het ook schrijft, Apple weet het ook niet) die een tochtje hebben gemaakt op fatbikes en met een packraft, op het westelijke schiereiland van Alaska. Als ik thuis ben kan ik eens zoeken op hun info.
of even bij de buren kijken

de krampus zit net tussen een 29'er en fatbike in, misschien te overwegen

enkel rvs (surly) blad voor (geen chainsuck, slijtvast, paul chainkeeper)
11-36 achter, eventueel aangevuld met een 42
Wat betreft de corrosie. Zowel staal als aluminium zijn corrosief. Aluminium heeft echter als voordeel dat het een beschermende oxidelaag ontwikkeld waardoor het onderhoudsvriendelijker is dan staal.

Versnelling van corrosie treed met name op bij combinatie van onedele materialen. Klein oppervlakte staal op groot oppervlakte aluminium geeft over het algemeen weinig problemen, minimale corrosie.

Klein oppervlakte aluminium op groot oppervlakte staal geeft echter veel corrosie en dient vermeden te worden.
nvt
Met alle respect voor de boys van de buren, maar die lopen natuurlijk achter de feiten aan (de eerste stapte pas op 29'er over toen het al >5 jaar vrij verkrijgbaar was in NL). Waar wat meer info te vinden kan zijn voor Yopie, is deze man uit Finland:
http://www.tonilund.fi/2012/02/fatbike- ... -gear.html
Lekker overnachten in de sneeuw, op een Surley (dus stalen) fatbike.
Peter Nylund lijkt zijn maatje te zijn, en die heeft zijn blog hier: http://www.yetirides.com

Tot slot nog het packrafting blog van Roman Dail, inmiddels een legende in de wereld van avontuurlijke tochten: http://packrafting.blogspot.com
Briljant, die bagagedragers! En ergens dus ook een opvouwbare slee...!
Uiteraard kan deze zoekopdracht Yopie ook helpen bij haar overwegingen:
https://startpage.com/do/search?q=%22fa ... nederlands

Oh, en om nog een indruk te geven van het drijfvermogen van deze 'zware' fietsen, een 11 minuten durend filmpje van de bovengenoemde Roman Dial:
Wat zijn jullie toch geweldig!
Heb vanavond weer flink wat leesplezier en hopelijk wordt het dan ook wat duidelijker. Thanks mannen voor alle tips!
peterv schreef:Misschien is dit nog een idee voor je: iemand die afneembare bagagedragers van sneeuwschoenen heeft gemaakt.
Mooi! Heb je misschien van deze held een link of een naam? Wil daar wel graag meer over lezen. 8)
peterv schreef: Of op fora in jouw land op zoek gaan naar iemand met een fatbike zodat je er eentje kunt proberen.
Ik ken helaas geen enkele fatbiker. En de Zweden zijn over het algemeen veel stoerder dan ik, ze gaan met de meest bedenkelijke fietsen/voertuigen op stap, heb daar groot respect voor maar ben geloof ik toch meer een tutje. Ben vooral bang voor vallen geworden, brr pijnlijk allemaal. En fiets ook meestal solo, dus dan is veiligheid misschien ook net wat belangrijker (om m'n watjesgedrag wat te rechtvaardigen).
Maar je hebt wel gelijk, zal wat beter de zweedse fora doorspitten.

Er is ook weinig tweedehands te vinden, ja een noorse Nakamura maar wil nog niet reageren, wil me eerst inlezen.

En Peter, verwissel jij je wielen wel eens voor gewone wielen? Kan dit handig zijn?

Geloof dat ik langzaam overstag ga, zo'n vette jongen wordt met al die mooie plaatjes/filmpjes/links steeds verleidelijker.
Dat is toch wel erg gaaf zo'n fatbike. Blijf dit er trouwens ook altijd erg gaaf uitzien:

Afbeelding
Zal alleen wel flink minder rijden dan een fatbike
nvt
Heb drie fatbikes gevonden die hier gewoon in de winkel te koop staan, dus die ik kan testen. 8)
Waarvan de Pugsley duidelijk de favoriet van de zweedse fietsfora is, de Noorse White Fat Pro is minder geliefd door het schakelsysteem wat met koude vingers niet lekker werkt (duimsysteem, maar de duim is dan bevroren en heeft geen kracht meer). En dan heb je nog de On-One met zijn schreeuwige letters. De White fatbike is wel een stuk goedkoper dan de Pugsley, 1100€ inplaats van 1500€, groot verschil.
In ieder geval kan ik morgen de Pugsley en de White even testen, m'n eerste 'ritje' op een fatbike, leuk!

Ben oa nog niet uit over de versnellingen (wil graag zoveel mogelijk) en dat geneuzel over die triggers begrijp ik ook niet zo. Okee, je duim voelt aan als een slappe knakworst maar heb nog altijd kunnen schakelen. Maar bij de Pugsley kun je met je handpalm schakelen, is dat zo Peter? Ja sorry maar je bent vanaf nu natuurlijk mijn Pugsley-held. :wink:

En zag dat de Fin van Robertjan vóór een dikkere band heeft dan achter: 4.7" inplaats van 3.8". Zal dat veel verschil uitmaken (mocht ik voor een fatbike vallen en spikes moeten zoeken), iemand een idee?

Verder heb ik nog een hoop te lezen.
Bedankt!
Yopie schreef:... ben geloof ik toch meer een tutje.
Uh ja, dat is altijd precies de indruk die ik van je krijg hier op het forum :roll:
Verder niks nuttig bij te dragen aan dit topic, maar ik ben benieuwd wat het gaat worden!
urje schreef:
Yopie schreef:... ben geloof ik toch meer een tutje.
Uh ja, dat is altijd precies de indruk die ik van je krijg hier op het forum :roll:
Dat zijn alleen maar praatjes, meer niet hoor!
Ik zag trouwens je crazyguy foto, sympathieke jongen hoor die Urje. En leuk om af en toe een gezicht van forumleden te zien. :)
Yopie schreef:Heb drie fatbikes gevonden die hier gewoon in de winkel te koop staan, dus die ik kan testen. 8)
Waarvan de Pugsley duidelijk de favoriet van de zweedse fietsfora is, de Noorse White Fat Pro is minder geliefd door het schakelsysteem wat met koude vingers niet lekker werkt (duimsysteem, maar de duim is dan bevroren en heeft geen kracht meer). En dan heb je nog de On-One met zijn schreeuwige letters. De White fatbike is wel een stuk goedkoper dan de Pugsley, 1100€ inplaats van 1500€, groot verschil.
In ieder geval kan ik morgen de Pugsley en de White even testen, m'n eerste 'ritje' op een fatbike, leuk!

Ben oa nog niet uit over de versnellingen (wil graag zoveel mogelijk) en dat geneuzel over die triggers begrijp ik ook niet zo. Okee, je duim voelt aan als een slappe knakworst maar heb nog altijd kunnen schakelen. Maar bij de Pugsley kun je met je handpalm schakelen, is dat zo Peter? Ja sorry maar je bent vanaf nu natuurlijk mijn Pugsley-held. :wink:

En zag dat de Fin van Robertjan vóór een dikkere band heeft dan achter: 4.7" inplaats van 3.8". Zal dat veel verschil uitmaken (mocht ik voor een fatbike vallen en spikes moeten zoeken), iemand een idee?

Verder heb ik nog een hoop te lezen.
Bedankt!
Er is dit jaar ook een genesis caribou fatbike - vergelijkbaar met de pugsley. Voor 1499 euro, met veel oogjes voor bagagedragers, bidons en salsa anything cages. Ik hoorde van een nederlandse genesis dealer dat een zweedse importeur echt heel veel caribous heeft opgekocht voor de zweedse markt.

http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/mou ... ke/caribou

Patrick
Waanzinnig mooi, die Genesis. Maar volgens mij 1499 pond... dus iets meer in Euro's?

Surly Pug OPS is ook een hele mooie!
Ik vraag me toch af of Yopie wel behoefte heeft aan zo'n fatbike. Ze is immers klein en licht. Dan mag de band wel wat smaller zijn dan voor een grote zware berijder. Een wat kleinere band geeft een betere geometrie voor kleine berijders, en een lichtere band is een stuk hanteerbaarder. Een Nokian Extreme 294 lijkt me voor zo iemand ruim genoeg (maar mijn icebike ervaring is beperkt tot een paar mtb ritten in New Jersey op banden zonder studs): http://www.suomityres.com/ext294.html
Zonder studs lijkt me namelijk gevaarlijk. Wat voor banden gebruikte je tot nu toe?
Wim
Thanks Pat, interessante prijs dus.

@Wim: onderschat het effect van écht brede banden niet. Hetzelfde als een klein, licht persoon met of zonder sneeuwschoenen, vermoed ik. Tenzij Yopie te vergelijken is met de vrouwelijke vorm van Legolas in Lord of the Rings, die gewoon boveneop losse sneeuw kan lopen zonder erin weg te zakken.

Edit: er zit natuurlijk wel een verschil in rijden op ijs en rijden op sneeuw. Bij rijden op ijs heb je inderdaad meer aan studs dan aan een brede band. Kijk ook maar eens naar de WRC-auto''s, wanneer ze met studs rijden. Die banden zijn smaller dan de gewone, volgens mij.
nvt