Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Travelmaster schreef:Tenzij Yopie te vergelijken is met de vrouwelijke vorm van Legolas in Lord of the Rings, die gewoon bovenop losse sneeuw kan lopen zonder erin weg te zakken.
Met mijn ~58kg kan ik verklappen dat het buiten de gebaande paden in Zweden 's winters heel eenvoudig is om ondanks het lichte gewicht, toch nog heupdiep weg te zakken. Lijkt me dat brede slofjes onder het (stalen) ros geen kwaad kan voor die gebieden.
:P
Inderdaad, mooie fiets!
Maar voor mij wat te weinig versnellingen, wil er toch wel graag de bergen mee door zonder al te veel geduw. In sneeuw en met spijkerbanden is dit sowieso al behoorlijk zwaar trappen.
Maar ik ga wel kijken of ie hier al te koop staat. Thanks!
Wim schreef:Ik vraag me toch af of Yopie wel behoefte heeft aan zo'n fatbike. Ze is immers klein en licht. Dan mag de band wel wat smaller zijn dan voor een grote zware berijder. Een wat kleinere band geeft een betere geometrie voor kleine berijders, en een lichtere band is een stuk hanteerbaarder.
Dank je Wim voor het meedenken, en ik vraag me momenteel precies hetzelfde af.
Nu ben ik met mijn 171cm niet klein maar 57 kg en smal gebouwd is denk ik toch wel nadelig met een behoorlijke zware fiets. Ben wel redelijk sterk maar dat is meer een soort verbetenheid, een niet-willen-opgeven, en dat is wel handig maar ook nogal vermoeiend.
Maar aan de andere kant is een fatbike toch niet alleen maar voor sterke kerels bedoeld? En daarbij rij ik vaak met gemak heel wat grote jongens voorbij (om maar eventjes op te scheppen). :wink:

Over de framemaat ben ik ook nog niet uit. Ik zit met mijn 171cm lichaamslengte precies tussen twee maten in en door mijn vrij lange benen van 82cm zou je denken aan de grootste van de twee maarja vrouwen hebben geloof ik een kort bovenlijf dus dan zit het stuur weer te ver. Ook hou ik van een sportieve zit, dus wil graag het zadel omhoog maar dan staat het stuur nog verder weg. Dus het kleine frame zou dan beter zijn.
Maar op glibberige ijspaden moet ik snel van de fiets kunnen springen en 'fiets' ook vaak met m'n voeten zwevend boven het ijs (voorbereid op het ergste) dus het zadel moet dan weer laag en dan is het kleine frame misschien weer te klein. Of zit ik nu te neuzelen om niets? :?
Wim schreef: Zonder studs lijkt me namelijk gevaarlijk. Wat voor banden gebruikte je tot nu toe?
Ik fiets altijd met spijkerbanden, kan niet zonder. Heb nu Suomi Extreme, de beste tot nu toe. 294 dubbs, slijten minder snel op asfalt maar wegen wel bijna 1kg per stuk. Maar je snelheid is door spikes toch al minstens 5km/u lager en .. hoe zwaarder je trapt des te warmer je wordt. :wink:

En ik maak de meeste valpartijen op ijs. Soms is het zo spekglad dat ik op steile hellingen niet omhoog kom en moet dan langs de zijkant door de diepe sneeuw klunen, een heel gedoe met een fiets die niet meewerkt. Of ik ben bijna boven en glij dan met een rotgang weer een stuk naar beneden (niet echt pijnloos). En bij een valpartij bergafwaarts blijft de fiets wel eens hangen en glij ik zelf vrolijk door, dat is helemaal leuk want dan mag ik weer omhoog zien te klauteren. :(
Dat het zo spekglad is komt door de lage en warme zon: het bovenste sneeuwlaagje smelt tot een keiharde dikke ijslaag van een paar dm dik, daardoor duurt het ook zo lang voordat paden weer ijsvrij zijn. En je krijgt scheuren en gaten in het ijs die je door de sneeuw niet ziet, en als je daar plotsklaps met je voorwiel inkomt staat je fiets stil, het achterstel komt naar voren en dan word ik met mijn 57kg gelanceerd. En helaas niet altijd zachtzinnig doordat bomen/rotsen niet meegeven.
peterv schreef:Bedoel je gripshift?
Ik weet niet wat ik bedoel, had alleen begrepen dat je vanwege bevroren vingers speciale shifters moet.
En het liefst geen hydraulische remmen want olie houdt ook niet van vorst, geen Brooks zadel want die scheuren zo onder je kont, geen plastieke onzin want alles gaat kapot .. dus zeg maar een fiets zonder franje.
En Peter, dankjewel voor je antwoorden, kom zo steeds meer te weten.

En ik zou vandaag twee fatbikes testen maar helaas stond de Surly in een ander filiaal (600km verderop) en de White fatbike vond ik zo'n lelijkerd, daar zat echt niets moois aan. Of voor 't geval ik iemand beledig: daar werd ik niet echt warm door. Oa monsterlijke wielen, veel te breed stuur, zelfs lelijke banden .. gewoon helemaal niets voor mij.
Hij was ook te groot, buiten was het natuurlijk alweer donker en zonder verlichting zou ik gelijk platgereden worden dus geen testritje gemaakt.
Was toch wel enigszins geschrokken van die monsterlijke wielen, daar kom je toch nooit een berg mee omhoog?!
En precies naast de fatbike stonden een paar hele mooie sexy racers ('t leek net alsof ze naar me knipoogden) en daardoor kreeg ik van die rare gedachtekronkels zoals 'is het wel normaal dat een fiets 'mooi' moet zijn, ben ik niet te tuttig, te vrouwelijk etc' en nu weet ik dus even niet meer wat te doen. :?

Misschien wat AB voorstelde: een Krampus, net geen fatbike maar wel errug mooi. En prijzig.
Travelmaster schreef: Tenzij Yopie te vergelijken is met de vrouwelijke vorm van Legolas in Lord of the Rings, die gewoon boveneop losse sneeuw kan lopen zonder erin weg te zakken.
Yes, dat lijkt me wel wat! :D
Het lijkt alsof ik de situatie toch redelijk goed heb ingeschat. Heel brede banden zijn geweldig op poedersneeuw, maar op ijs en dergelijke heb je toch vooral veel studs nodig, en in bandensporen vooral ook studs aan de zijkant. De banden die je gebruikt zijn volgens Peter White zowat de top van wat er is: http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp
Ik heb de indruk dat gewicht toch ook wel belangrijk voor je is. Dan is de WXC 300 misschien nog iets beter. Een fatbike lijkt me dan niet zo handig. Misschien kun je de bandenspaning nog iets verlagen.
Wim
Wim schreef:Ik heb de indruk dat gewicht toch ook wel belangrijk voor je is. Dan is de WXC 300 misschien nog iets beter.
Die ga ik ook de volgende keer proberen, ze hebben ook net iets meer studs.
peterv schreef:Bedoel je gripshift?
Weer wat geleerd: http://helmop.tripod.com/schakelsystemen.htm
en een gripshift lijkt met bevroren vingers inderdaad wel een mooi systeem.

Tussen deze fatbike faqs staat er ook nog wat over.
En met een beetje googlen lees je dat gripshift fatbikers niet meer anders willen, dus nu wil ik dat natuurlijk ook. :)
Ik weet niet hoe lang je bent maar de Surly Moonlander staat heel hoog op mijn lijstje :) 28inch velgen en nog bredere banden dan de eerdere generaties van surly. Breder is altijd beter met die dingen. op facebook volg ik Fatbikes.com(zoek maar even)
Slaapt schreef:Ik weet niet hoe lang je bent maar de Surly Moonlander staat heel hoog op mijn lijstje :) 28inch velgen en nog bredere banden dan de eerdere generaties van surly. Breder is altijd beter met die dingen. op facebook volg ik Fatbikes.com(zoek maar even)
Dat is wel een echte dikke jongen ja. Hij weegt 17kg en dan moet er nog water/voedsel en winterkampeerspullen mee. En dan bergopwaarts, door dikke sneeuw .. oei. Maar ik begrijp goed dat ie hoog op je verlanglijstje staat, tis geloof ik de fatbike onder de fatbikers.

Zat net te kijken naar de maten van de fiets: de 16" heeft al een 70cm breed stuur. En dan denk ik aan die smalle schouders van me .. zal dat wel lekker fietsen? Dacht dat ik iets van 40cm breed was maar ben blijkbaar smaller geworden of heb verkeerd gemeten ofzo want 't zijn er nu nog maar 37. Nee, denk eigenlijk dat die grote wielen een beetje te zijn .. :(

Zit wel heel erg over een Pugsley te denken, want als je een fatbike voor in sneeuw zoekt is dit geloof ik toch de meest geschikte fiets.

Hier een Pugsley vs mtb filmpje, duurt nog niet een minuut maar tis wel zeer duidelijk.
De mtb'er slingert aan een stuk door, valt steeds om, moet zijn fiets weer rechtop zetten, valt weer om .. en dan zie je die Pugsley, wow prachtig toch, om jaloers op te worden!

Dit is het hele filmpje: http://happymtb.org/video/30308/
Dit soort filmpjes zijn niet goed voor me, word er veel te enthousiast door en dat is slecht voor m'n gemoedsrust (en spaarpotje). :wink:

En Robertjan, wat is dat 'Pedal, paddle and push' filmje van Roman Dial prachtig mooi, wat een stoere mannen.

Maar ik heb besloten dat er een fatbike in de schuur komt, het is misschien wel een beetje raar om 's zomers ultralicht bepakt op een racefiets te zitten en 's winters met een zware fatbike op pad te gaan maar ik kom er gewoon niet onderuit.
Nu alleen nog de juiste fiets vinden.

En heel leuk: er komt hier in maart een fatbike race, 60 km over het ijs van de Botnische Golf.
Moet ik natuurlijk bij zijn, en het liefst met eigen fiets. :)
Het is een Surly Pugsley geworden: een prachtfiets en zeer geliefd bij winter fatbikers dus heb d'r veel vertrouwen in.
Moet nog wel spijkerbandjes vinden en dat zal moeilijk worden want tot nog toe zijn die overal uitverkocht. Zonder spikes kom ik nu helaas niet verder dan m'n eigen tuin. Maar van het weekend gaat er hopelijk weer een paar dm sneeuw vallen, dus dan kan ik vast wel zonder spikes het bos in. 8)

Heb veel mooie plannen, vnl wintertochten maar wil ook van de herfst ofzo een stuk van de Nordkalottleden of de Kungsleden proberen. Kijken of dat met een fatbike gaat lukken :)

Er komt een Surly frametas plus drybags aan stuur/zadel, ben alleen bang dat een frametas bij fiets tillen/slepen misschien wel eens onhandig wordt. Maar ja zijtassen zijn al helemaal niet geschikt dus ben er nog niet over uit.
Nu is bikepacking op elandpaadjes al beduidend moeilijker dan op asfalt/gravel maar in de winter wordt het pas echt moeilijk.
Voor korte wintertochten (van de ene naar de andere windshelter) komt er een Revelate Harness want de drybag met spanbandjes bevestigen is met dikke handschoenen aan een verschrikking. Heb ook een paar Pocket clips, misschien valt daar nog wat mee te experimenteren.
Zit ook aan een Terrapin te denken, soort holster voor aan 't zadel waarin een drybag past, hopelijk lukt dat bij minus-zeer-koud en scheelt weer gehannes met stijfbevroren spanbandjes.

Maar voor lange wintertochten moet ik toch aan een voor- en achterdrager geloven want wintertent/kookspullen zijn zwaar en groot. In de zomer kun je kookspullen nog thuislaten maar moet nu steeds drinkwater/warm ontbijt etc maken dus kom er helaas niet onderuit. Weet nog niet welke dragers het worden.

En heb m'n twijfels of 't fietsen over besneeuwde bospaden/in berggebied gaat lukken, dikke kans dat de zwaarbepakte fatbike een eigen wil gaat krijgen dus omvalt, wegzakt of een bocht maakt als je rechtdoor wilt ofzo.
Waarschijnlijk is het ook zeer onzinnig wat ik van plan ben, maar als je 't niet probeert kom je d'r nooit achter. :wink:

Wel leuk dat elke fiets zijn eigen werkterrein heeft, 't wordt alleen steeds moeilijker om vakantieplannen te maken: word 't UL-bepakt op de racefiets door de Alpen, met de trekkingfiets door Turkije of met de fatbike dwars door IJsland?

In ieder geval wordt de wereld op de fiets zo steeds groter, erg leuk!
geniet ervan. benieuwd naar de foto's van je eerste meerdagse tocht. hier is t nog lente en geen sneeuw te zien. Alhoewel vanavond lag er opeens een pak hagel in de tuin. Das best verassend. :). Geniet van zweden nog steeds jalours.
leuk om te horen!
Veel plezier met zijn beiden!
http://fat-bike.com/2012/10/scoop-sandman-bikes-2013/
Nog een fatbike met alles er op en er aan zo te zien.
lennart schreef: hier is t nog lente en geen sneeuw te zien.
Lente?!
Weekje ruilen Lennart? mag je ook op de fatbike! :wink:

Slaapt schreef:leuk om te horen!
Veel plezier met zijn beiden!
thanks!
Surly Pugsley, 100mm bracket, hoge q-factor. Pas je wel een beetje op dat je niet in een eend verandert ;).
AB schreef:Surly Pugsley, 100mm bracket, hoge q-factor. Pas je wel een beetje op dat je niet in een eend verandert ;).
daarom is een fatbike ook voor vrouwen, die hebben breeeeede heupen :wink:
Wammes Waggel ook, begrijp ik.
Wim
Lente?!
Weekje ruilen Lennart? mag je ook op de fatbike! :wink:

lijkt me een prima plan, alleen ff geen munten om te komen.
Wammes Waggel, Sjef van Oekel, Katrien Duck of Yopie..... met een fatbike kom je op plaatsen waar je anders alleen wandelend kunt komen, dat lijkt me heel wat meer waard dan een ergonomisch perfecte fietshouding.
Natuurlijk kun je met een fatbike komen op plekken waar je anders niet kunt komen, en natuurlijk is dat leuk. Dat neemt niet weg dat je wel als een eend op de fiets zit, en dat dat eigenlijk niet fijn is. Suggereren dat dat niet zo is is gewoon ergonomisch onzinnig gekwaak, al zal de een er meer last van hebben dan de ander. Ik heb een relatief smal bekken en ik ben van heel gemiddelde lengte. Dus kan ik het verschil tussen diverse fietsen heel goed merken: een klassieke jaren '70 racefiets met 120 mm naaf en een TA Pro 5 vis, een moderne veldrijfiets met 130 mm naaf en smalle racecranks, een 135 mm Rohloff vakantiefiets met relatief smalle TA Zephyr en een mtb met 135 mm en brede Shimano atb cranks. Die laatste vind ik althans te breed, en de Rohloff fiets ook nog een beetje. De oude racer is wel erg smal. Dat geldt voor mij, en het is goed te merken als je een beetje gevoel voor de mechanica van je fiets en de fysiologie van je lijf hebt.
Dit forum wordt de laatste tijd wel weer erg vervuild door luid geschreeuwde onzin.
Wim