Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een fatbike: voor op ijs, sneeuw en in berggebied, die ook gewone wielen kan hebben en 't liefst met gaatjes/oogjes voor bidonhouders en eventueel voor-/achterdrager.
Nu wordt er waar ik woon niet met zout gestrooid maar wie weet ga ik nog eens een zee/strandtocht maken en wat zou dan, wat betreft corrosie, beter zijn: aluminium of staal?
En welk materiaal is het geschikst voor een fatbike die behoorlijk op zijn donder gaat krijgen? Vind zelf m'n stalen fiets op bevroren meren fijner (stijver en koersvaster) dan m'n kleine alu MTB maar daarentegen is die weer beter op dikke sneeuw en steile rotspaden (is soms net een klimgeitje). Titanium wordt denk ik te duur voor mij.
En remmen: bij de mtb worden heel snel de remblokjes opgegeten maar ze hebben daarentegen zeer weinig last van ijsvorming. M'n andere fiets met Magura's heeft wel snel last van ijsvorming waardoor vooral het achterwiel blokkeert, en hoe zit dat bij schijfremmen? Slijten die ook snel? En bij een pak sneeuw of het is net onder 't vriespunt en je rijdt een paar keer door een beekje, zal dit snel ellende geven? Als je dan flink doortrapt is vaak de ketting weer snel ijsvrij en de derailleur kan je redelijk schoonpeuteren maar met schijfremmen zie ik opeens dikke ijsklompen voor me.
En is een Fatbike vergeleken met een gewone MTB of een (bijna kaal geplukte) trekkingfiets echt zo'n wezenlijk verschil? Ik fiets in de winter vnl over ijzige bospaden en bevroren sneeuwvlaktes en heb geen zin meer in de onverwachte valpartijen en bijkomende ellende maar om zomaar een pak geld uit te geven is natuurlijk ook onzin.
Ze zijn ook veel zwaarder, lijken me daarom onhandig bij tillen/slepen (en ben met m'n 57kg al niet zo'n zwaargewicht) en denk dat een licht klimgeitje in de zomermaanden meer plezier geeft. Ook als je grote modder/moerasplekken moet doorploegen lijkt mij dat zo'n brede slof zich heerlijk vastzuigt in de blubber.
Vind ze er ook niet echt aantrekkelijk uitzien, hou meer van slanke sexy racers dus heb wel zo m'n bedenkingen.
En ik vond een spijkerband voor zo'n vette jongen, kost maar $275, haha voor één bandje. Dat kan toch niet?! Dit soort bedragen ga ik dus echt niet betalen maar ja zonder spikes lig ik snel naast de fiets. Hopelijk zijn ze ook goedkoper te vinden want anders ben ik snel klaar ben m'n beslissing.
Wat vinden jullie van de Salsa Mukluk en de Surly Pugsley? De aluminium Salsa lijkt geschikter/stabieler voor de winter dan de stalen Surley.
Heeft er iemand een goed idee of wat zinnigs te zeggen?
Bestaan er bv frames waar een vet wiel inpast, dat is misschien ook een idee en waarschijnlijk ook goedkoper.
Tis weer een lang verhaal, met veel vragen maar alvast bedankt voor het meedenken!
Nu wordt er waar ik woon niet met zout gestrooid maar wie weet ga ik nog eens een zee/strandtocht maken en wat zou dan, wat betreft corrosie, beter zijn: aluminium of staal?
En welk materiaal is het geschikst voor een fatbike die behoorlijk op zijn donder gaat krijgen? Vind zelf m'n stalen fiets op bevroren meren fijner (stijver en koersvaster) dan m'n kleine alu MTB maar daarentegen is die weer beter op dikke sneeuw en steile rotspaden (is soms net een klimgeitje). Titanium wordt denk ik te duur voor mij.
En remmen: bij de mtb worden heel snel de remblokjes opgegeten maar ze hebben daarentegen zeer weinig last van ijsvorming. M'n andere fiets met Magura's heeft wel snel last van ijsvorming waardoor vooral het achterwiel blokkeert, en hoe zit dat bij schijfremmen? Slijten die ook snel? En bij een pak sneeuw of het is net onder 't vriespunt en je rijdt een paar keer door een beekje, zal dit snel ellende geven? Als je dan flink doortrapt is vaak de ketting weer snel ijsvrij en de derailleur kan je redelijk schoonpeuteren maar met schijfremmen zie ik opeens dikke ijsklompen voor me.
En is een Fatbike vergeleken met een gewone MTB of een (bijna kaal geplukte) trekkingfiets echt zo'n wezenlijk verschil? Ik fiets in de winter vnl over ijzige bospaden en bevroren sneeuwvlaktes en heb geen zin meer in de onverwachte valpartijen en bijkomende ellende maar om zomaar een pak geld uit te geven is natuurlijk ook onzin.
Ze zijn ook veel zwaarder, lijken me daarom onhandig bij tillen/slepen (en ben met m'n 57kg al niet zo'n zwaargewicht) en denk dat een licht klimgeitje in de zomermaanden meer plezier geeft. Ook als je grote modder/moerasplekken moet doorploegen lijkt mij dat zo'n brede slof zich heerlijk vastzuigt in de blubber.
Vind ze er ook niet echt aantrekkelijk uitzien, hou meer van slanke sexy racers dus heb wel zo m'n bedenkingen.
En ik vond een spijkerband voor zo'n vette jongen, kost maar $275, haha voor één bandje. Dat kan toch niet?! Dit soort bedragen ga ik dus echt niet betalen maar ja zonder spikes lig ik snel naast de fiets. Hopelijk zijn ze ook goedkoper te vinden want anders ben ik snel klaar ben m'n beslissing.
Wat vinden jullie van de Salsa Mukluk en de Surly Pugsley? De aluminium Salsa lijkt geschikter/stabieler voor de winter dan de stalen Surley.
Heeft er iemand een goed idee of wat zinnigs te zeggen?
Bestaan er bv frames waar een vet wiel inpast, dat is misschien ook een idee en waarschijnlijk ook goedkoper.
Tis weer een lang verhaal, met veel vragen maar alvast bedankt voor het meedenken!