Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe wielen, maar welke? - Forum Wereldfietser

Nieuwe wielen, maar welke?

Ik rij een Giant Aero RS2 voor woon-werk verkeer en wat sportieve ritjes. De Giant is geleverd met een Xero wielset. Deze wil ik vervangen voor een handgespaakte wielset. Ik fiets in ieder geval niet met zware bepakking.

Waar ik nu aan zit te denken:

* 32 spaaks.
* Shimano LX naven (geen naafdynamo).
* DT competition spaken met messing nippels.

Over de velgen ben ik nog niet uit. Er is in 32 gaats ook minder keuze dan in 36.
Mavic a119 of a319. Al zijn er natuurlijk een hoop voor en tegenstanders voor Mavic.
Rigida zac19.
Alex xt19. Interessante velg met 500gram een redelijk lichte velg, kan er helaas niet veel reviews over vinden.

De Rigida sputnik/Exal sp19 zijn natuurlijk goede velgen die vaak aanbevolen worden. Maar voor mijn doel misschien wat overkill en aan de zware kant.

Hebben jullie ervaring met de bovenstaande velgen?
Of andere opties?

Alvast bedankt!
Als je handgespaakte wielen wilt laat je de keus van spaken en velgen ook aan de wielbouwer, lijkt me. Die heeft er verstand van, en moet achter het resultaat staan.
Wim
Ik zie de wielset die je hebt niet terug op de giant site bij de beschrijving van de fiets. http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... ifications. Waarom wil je de wielen vervangen?
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=8,0,0,1,0,0

hij maakt denk ik echt goede wielen voor welk doel dan ook, geeft garantie.

en ik heb zelf bij rose afgelopen jaar gekocht:

Dt Swiss TK540 (touring)velgen (wel 28 inch en 36 spaken) met XT assen, binnenvelgmaat 18, waardoor bandenbreedte 28-37 (40) mogelijk.
Messingnippels
DT Swiss Champion spaken.

Thuis heb ik ze wel iets bij moeten spannen tot iets hogere, maar (vooral) gelijke spanning.
mbv wielrichter en spanningsmeter.


Met bandenbreedte 32:2750 km gefietst met bepakking en nadien,
maar heel minimaal bij moeten stellen.
Dik tevreden over deze wielen, maar ik wil er vooral mee zeggen,
je kunt voor een redelijk bedrag, zelf de wielen laten maken die je wilt en ze hebben veel keus. Ze worden ook goed beschermd verpakt in een doos bezorgd.

Als het goed is hoef je ze niet bij te stellen maar ik heb het dus wel gedaan.

Ik kan me nog herinneren dat mijn fietsenmaker in 1995 ook sterke wielen
rigida dp18 (race) velgen maakte maar wel voor 700 gulden en 5 jaar later voor 1000 gulden.
dus ik vind 225 euro dan niet duur voor een goed resultaat.
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga zelf de wielen bouwen Wim dus moet zelf de onderdelen uitzoeken.

Eric, het is het 2010 model Giant Aero rs2. http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... /#overview

Het voorwiel heeft een tik gehad, dus die is afgeschreven. Ook hebben deze wielen speciale straight pull spaken, mocht er ooit een keer een spaak breken wordt het een aardige zoektocht naar een nieuwe spaak.

Vandaar dat ik nu een handgespaakte wielset wil. Degelijk, gangbare onderdelen en desnoods makkelijk te repareren.
Realiseer je goed dat de prijs van het bouwen zowat het goedkoopste onderdeel van een wiel is, en tegelijk het belangrijkste.
Wim
Ik heb vrijwel dezelfde fiets (bouwjaar 2008); twee jaar geleden tweedehands gekocht met scheurtjes in de velg van het achterwiel. Die Xero wielen zijn erg licht, maar niet bepaald duurzaam dus..... Het is wel een heerlijke fiets hé!
Ik heb er toen een wielset met LX naven en eigenmerk-velgen van Rose in gezet, en heb daar inmiddels 21.000 km zonder probleem mee gefietst. Ik moet er wel bijzeggen dat ik nooit veel bagage mee neem, en dat ik zelf 68kg weeg, dus de wielen krijgen ook niet veel te verduren. De Rose-velgen zijn ook geen lichtgewicht (vergelijkbaar met de Exal die je noemt) maar wel duurzaam.

Het voorwiel is helemaal in orde, en heb ik al twee jaar ongebruikt in de schuur hangen, als dat je probleem-wiel is mag je hem komen halen :-)

V/
Wim schreef:Realiseer je goed dat de prijs van het bouwen zowat het goedkoopste onderdeel van een wiel is, en tegelijk het belangrijkste.
Wim
+1
Zonder spaakspanningsmeter of veel ervaring niet aan beginnen.
Aan de andere kant, als je toch niet ver weg gaat, wat maakt het dan uit als het eens fout gaat. Dan heb je weer een zaterdag wat te doen :D
Leon
Het is gewoon leuk om je eigen wielen te spaken is mijn ervaring. Goedkoop is het niet. Leerzaam en leuk wel en eens moet de eerste keer zijn.
Ik heb ervaring met het spaken van wielen en beschik ook over de een spaakspanningsmeter o.a. Dus dat moet geen problem zijn.

Alleen twijfel ik nog over de velg keuze.
Ronner schreef: Waar ik nu aan zit te denken:

* 32 spaaks.
* Shimano LX naven (geen naafdynamo).
* DT competition spaken met missing nippels.
[inkopper] Neem vooral wél spaaknippels, zonder blijven de spaken niet aan de velg hangen. :roll: [/inkopper]

Als je toevallig magura velgremmen gebruikt bedenk je dan dat het remvlak van de mavic velgen daar eigenlijk te smal voor is.
HansB schreef:
Ronner schreef: Waar ik nu aan zit te denken:

* 32 spaaks.
* Shimano LX naven (geen naafdynamo).
* DT competition spaken met missing nippels.
[inkopper] Neem vooral wél spaaknippels, zonder blijven de spaken niet aan de velg hangen. :roll: [/inkopper]

Als je toevallig magura velgremmen gebruikt bedenk je dan dat het remvlak van de mavic velgen daar eigenlijk te smal voor is.
Hahaha dat is een goeie Hans. Dan neem ik ipv missing nippels wel messing nippels, bouwt misschien net even wat makkelijker :wink:

De fiets heeft overigens v-brakes.
Maar naar nog wat zoekwerk heb ik misschien wel een goede kanshebber gevonden, de Exal LX17. Ik lees er goede dingen over.

Hebben jullie ervaring met de Exal LX17?
Ronner schreef:Hebben jullie ervaring met de Exal LX17?
De Exal trekking-serie velgen zijn een van de meest betrouwbaar gebleken velgen onder leden van deze club. Ik heb de MX-19 op mijn VSF T-400. Ik ken de verschillen tussen de diverse types niet maar op http://www.exal.be/main.php?kat=3&sub=1 ... 9&offset=0 zie ik dat deze velg qua gewicht en ruw ontwerp niet spannend anders is.
Leon
De LX17 is een prima velg en vergelijkbaar met de DT TK540. Hele brede banden passen wel maar dit is niet ideaal, 32 tot 42mm breedte is perfect voor deze velg-
wil je breder dan komt de SP19 velg in beeld.
Je kunt ook Ryde (=/was Rigida/Exal/Alesa) zelf bellen. Ik heb laatst op het tubes and coffee festijn bij Marten in Kiel Windeweer uitgebreid gesproken met iemand van Ryde, en daar veel van geleerd. Hij pleitte voor alles behalve expeditietochten voor niet al te zware velgen vanwege het lekkerdere rijgevoel (vergelijkbaar met het verschil tussen een stug alu frame en een subtiel licht stalen of titanium frame) en voor bredere velgen dan gebruikelijk. Allebei lijken me dat doordachte adviezen. Er is bij zo'n marktleider als Ryde heel veel kennis.
Wim
Wim schreef:Hij pleitte voor alles behalve expeditietochten voor niet al te zware velgen vanwege het lekkerdere rijgevoel (vergelijkbaar met het verschil tussen een stug alu frame en een subtiel licht stalen of titanium frame)
Ik zou wel eens willen weten wat Marten G daar van zou vinden. Ik kan er me er kwantitatief geredeneerd niet genoeg bij voorstellen.
Leon
fud0 schreef:http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=8,0,0,1,0,0

hij maakt denk ik echt goede wielen voor welk doel dan ook, geeft garantie.
Klopt, maar hij weet daar zijn prijs ook voor te vragen. Er zijn in NL meerdere wielbouwers die ook perfecte wielen bouwen en er net iets minder rocket science van maken, met een vriendelijker prijsje.
Leon schreef:
Wim schreef:Hij pleitte voor alles behalve expeditietochten voor niet al te zware velgen vanwege het lekkerdere rijgevoel (vergelijkbaar met het verschil tussen een stug alu frame en een subtiel licht stalen of titanium frame)
Ik zou wel eens willen weten wat Marten G daar van zou vinden. Ik kan er me er kwantitatief geredeneerd niet genoeg bij voorstellen.
Leon
Roterende massa dat ver van de naaf af zit. Een wiel met een relatief zware naaf en relatief lichte velg rijdt fijner dan andersom. Allemaal roterende massa die in beweging gezet moet worden. Maar uiteraard wil je een sterke velg met voldoende reserve.

Een (te) smalle velg levert een bollere band op wat een nerveus gedrag op kan leveren, met name in bochten.
Leon schreef:
Wim schreef:Hij pleitte voor alles behalve expeditietochten voor niet al te zware velgen vanwege het lekkerdere rijgevoel (vergelijkbaar met het verschil tussen een stug alu frame en een subtiel licht stalen of titanium frame)
Ik zou wel eens willen weten wat Marten G daar van zou vinden. Ik kan er me er kwantitatief geredeneerd niet genoeg bij voorstellen.
Leon
Ik vind het een raar verhaal. Dit gaat misschien op voor een lichte racefiets of mtb. maar op een vakantiefiets met bepakking gaat 50 gram roterende massa meer of minder m.i. niets bijdragen aan je lekkere fietsgevoel.
Zo'n lichtere velg is ook iets flexibeler. Dat is fijn bij een frame, dus waarom niet bij een velg? Ook bij een licht beladen vakantiefiets houd ik niet van een al te stug frame. Maar eigen ervaring heb ik niet.
Het effect van wat bredere velgen heb ik wel ooit wel zelf kunnen waarnemen toen ik op onze tandem met 50 mm banden het voorwiel met smalle velg verving door een wiel met een brede velg. Dat stuurde verrassend veel beter.
Die wielen van Frieke vind ik overigens bizar duur.
Wim
Wim schreef:Zo'n lichtere velg is ook iets flexibeler. Dat is fijn bij een frame, dus waarom niet bij een velg?
De nieuwe Blacksmith randonneur van Henkfietst heeft geloof ik ook om deze reden lage velgen, maar ik weet er het fijne ook niet van.