Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf slaat over - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf slaat over

Ik heb juist de eerste 1000 km er op zitten van mijn fietstrip door India, nog 3000 km te gaan.

Nu is mijn Rohloff naaf vooral in de achtste versnelling tijdens het trappen over gaan slaan. Iedere ongeveer vijf trappen slaat hij een stukje over, het lijkt een beetje op het overslaan van een ketting bij een versleten tandwiel bij een derailleur systeem. Soms, als ik vanuit stilstand op gang wil komen., slaat hij helemaal door, met als gevolg dat mijn been doorschiet en ik stil blijf staan. Ik al een keer mijn knie gestoten op die manier.

De andere versnellingen hebben er minder last van, maar zijn er niet allemaal van gevrijwaard.

Heeft iemand een idee hoe dit te verhelpen is?

Volgens de Rohloff site moet ik mij tot de dichtst bijzijnde importeur wenden, zij zijn zelf gesloten gedurende de feestdagen. Weet iemand tot wie ik mij het beste kan wenden voor service?
Met een antwoord op volgende vragen kan ik je misschien verder helpen:
-wat is je naafnummer?
-hoeveel km's heeft de naaf ongeveer gereden?
-welk type snelsluiter heeft de naaf, of is het een naaf met moeren?
-wanneer heeft de naaf voor het laatst een oliespoeling gehad?
-in welke temperatuur rijd je op dit moment?
-voel je speling op de lagers van de naaf als je de velg heen en weer beweegt?
-is de fiets uitgerust met een ketting of met een riem?

Heb je de de problem solver op de Rohloff al geraadpleegd? http://www.rohloff.de/de/service/downlo ... index.html
Ik heb het zelfde probleem gehad afgelopen februari in Oeganda, kreeg het telefonisch advies om een tik op de as te geven met een hamer maar geen succes, bij mij was het ook in 8 en vooral in 4... heel lastig in een klim.
Ben uiteindelijk 2 weken eerder naar huis gevlogen.
Het probleem is hier door Rohloff verholpen maar nooit uitsluitsel gekregen wat er aan de hand was, ook mijn dealer kon dat niet vertellen....jammer.

Peter.
Misschien dat Elan Ligfietsen je kan helpen. Zij zijn de importeur van Rohloff in Nederland en waren mij altijd zeer behulpzaam. Contact op info@elan.cc
Mijn naaf heeft er ook last van, ik denk zelf aan olieverlies tijdens de vlucht (horizontaal transport) Zit nu in Senegal, vorige reis Girona -> NL hetzelfde, maar eigenlijk alleen bij warm weer (+30 C, zodra het koeler werd (12 C) was het over.

Gerrit
Ook ik heb dit probleem gehad (zie dit topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 3&p=111337).

Volgens mij is er niets aan te doen en is het (inmiddels) een gekend probleem van Rohloffnaven.
Uiteindelijk is mijn naaf via de bouwer van mijn fiets (Vittorio) naar Duitsland gestuurd en daar geserviced. Toen was het definitief over. De service van Rohloff was prima (ook geen verzendkosten) maar Rohloff zegt niets over de aard van het probleem. Bij Vittorio zeiden ze dat het probleem vooral bij tandems voorkwam.

Kortom, ik vrees dat er niets anders voor je opzit dan zo goed mogelijk door te fietsen en je naaf na afloop via de dealer naar Duitsland te laten sturen.
Hm, bijzonder. En Rohloff wil dus niet zeggen hoe het komt?
Kettingslijtage zal je wel naar gekeken hebben? Just Koen heeft al goede vragen gesteld, antwoorden daarop van iedereen met dit probleem geven misschien nieuw inzicht.

Peter_K, hopelijk nog een fijne tijd in India. Is het in de praktijk even te doen met een paar onbruikbare versnellingen?
Misschien de snelspanner iets losser zetten van het achterwiel. Bij een kennis van me was ditzelfde probleem toen opgelost.
Peter Rodenburg schreef:Ook ik heb dit probleem gehad (zie dit topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 3&p=111337).

Volgens mij is er niets aan te doen en is het (inmiddels) een gekend probleem van Rohloffnaven.
Uiteindelijk is mijn naaf via de bouwer van mijn fiets (Vittorio) naar Duitsland gestuurd en daar geserviced. Toen was het definitief over. De service van Rohloff was prima (ook geen verzendkosten) maar Rohloff zegt niets over de aard van het probleem. Bij Vittorio zeiden ze dat het probleem vooral bij tandems voorkwam.

Kortom, ik vrees dat er niets anders voor je opzit dan zo goed mogelijk door te fietsen en je naaf na afloop via de dealer naar Duitsland te laten sturen.
Ik had zelf ook al het idee dat het misschien veroorzaakt zou kunnen worden door de lagere remperatuur door de twee dagen mist waar ik nu in fiets. Hopelijk komt het weer goed als het straks weer wat warmer is dan.
Ik zal ook de ketting nog eens wat opspannen, baat het niet dan schaad het niet.
kylimo schreef:Misschien de snelspanner iets losser zetten van het achterwiel. Bij een kennis van me was ditzelfde probleem toen opgelost.
Ga ik zeker proberen, ook al in het kader van baad het niet dan schaad het niet.
Just Koen schreef:Met een antwoord op volgende vragen kan ik je misschien verder helpen:
-wat is je naafnummer?
Er staat "500/14" op

-hoeveel km's heeft de naaf ongeveer gereden?
Weet ik niet.

-welk type snelsluiter heeft de naaf, of is het een naaf met moeren?
Het is een Schimano XT snelsluiter.

-wanneer heeft de naaf voor het laatst een oliespoeling gehad?
Een maand voor ik op vakantie ging.

-in welke temperatuur rijd je op dit moment?
In het begin rond de 30 °C. De laatste twee dagen 20 °C (door de mist).

-voel je speling op de lagers van de naaf als je de velg heen en weer beweegt?
Geen speling.

-is de fiets uitgerust met een ketting of met een riem?
Ketting.

Heb je de de problem solver op de Rohloff al geraadpleegd?
Het internet waar ik zit is verschrikkelijk slecht. Ik kom daar niet echt doorheen.
Ik heb zelf ook eens last gehad van een doorslaande Rohloff op het moment dat mijn ketting dringend moest aangespannen worden. (En neen, het was niet de ketting zelf die doorsloeg en het was ook vooral in versnelling 8.) Hoe dat juist te verklaren is weet ik niet, maar het aanspannen van de ketting loste het probleem wel op.

Renaat
@Peter_K, ik heb je een PB gestuurd.
Peter Rodenburg schreef:De service van Rohloff was prima (ook geen verzendkosten) maar Rohloff zegt niets over de aard van het probleem
Merkwaardige tegenstelling dit. Als die service inderdaad zo goed is vertellen ze gewoon wat het probleem is. Die ervaring kan de betreffende persoon delen zodat anderen er wellicht van kunnen profiteren.
Fanman schreef:
Peter Rodenburg schreef:De service van Rohloff was prima (ook geen verzendkosten) maar Rohloff zegt niets over de aard van het probleem
Merkwaardige tegenstelling dit. Als die service inderdaad zo goed is vertellen ze gewoon wat het probleem is. Die ervaring kan de betreffende persoon delen zodat anderen er wellicht van kunnen profiteren.
Ja precies, het is nu tasten in het duister.
Heb je al geprobeerd om een tik te geven met een hamer aan beide kanten van de as?
Is mij toen aangeraden door Marco van bike4travel.
De 14 versnellingen van Rohloff is eigenlijk opgebouwd uit 2 x 7 versnellingen.
Bij de eerste 7 versnellingen worden dezelfde tandwielen gebruikt als bij de tweede 7 met dit verschil dat er bij de tweede 7 een overdrive gebruikt wordt. Wanneer je van 7 naar 8 schakelt worden er twee versnellingen geschakeld, van 7 naar 1 en naar de overdrive. Mogelijk gaat er daarbij iets niet goed. Een gebrekkige smering kan daar de oorzaak van zijn. Een keer olieverversen zou het eerste zijn waar ik aan zou denken.
Na de olie ververst te hebben kun je de een paar keer alle versnellingen schakelen.
Als er inwendig iets blijft hangen dan kan een tikje met een hamer een keer soelaas bieden. Als je dat vaker moet doen is er toch iets mis en moet je na je vakantie de naaf laten repareren.
Zelf zou ik niet in de achtste versnelling vanuit stilstand optrekken. Volgens mij belast je de overdrive dan te veel.

Groet, Kees
En nog een PS. Je kunt eens proberen te fietsen zonder je schakelbox. Wanneer je dan geen last van die doorslag hebt moet je het in de schakelbox of kabels zoeken. Dan loopt daar iets stroef waardoor de schakelnok niet in de goede stand komt.
Het zou niet moeten kunnen maar is te proberen.
Succes.
Gewoon bellen met Rohloff en met hen het probleem oplossen. Dit kan zonder tussenkomst van de dealer of importeur. Wel moet je het nummer op je naaf bij de hand hebben. Heb ik ook gedaan in een vergelijkbare situatie. Ze kunnen ook Engels als je duitse taal minder beheerst. Je wordt keurig te woord gestaan. Ik kreeg een nieuwe binnennaaf opgestuurd, die je zelf makkelijk kunt inbouwen. Je krijgt een uitstekende gebruiksaanwijzing erbij. Bedenk even van te voren wat je zelf kan. Kun je krans er af krijgen of heb je een kettingzweep nodig, zeg dat als je aan de lijn met Rohloff bent.

succes,

Sjirk
Berghaus schreef:De 14 versnellingen van Rohloff is eigenlijk opgebouwd uit 2 x 7 versnellingen.
Bij de eerste 7 versnellingen worden dezelfde tandwielen gebruikt als bij de tweede 7 met dit verschil dat er bij de tweede 7 een overdrive gebruikt wordt. Wanneer je van 7 naar 8 schakelt worden er twee versnellingen geschakeld, van 7 naar 1 en naar de overdrive. Mogelijk gaat er daarbij iets niet goed. Een gebrekkige smering kan daar de oorzaak van zijn. Een keer olieverversen zou het eerste zijn waar ik aan zou denken.
Na de olie ververst te hebben kun je de een paar keer alle versnellingen schakelen.
Als er inwendig iets blijft hangen dan kan een tikje met een hamer een keer soelaas bieden. Als je dat vaker moet doen is er toch iets mis en moet je na je vakantie de naaf laten repareren.
Zelf zou ik niet in de achtste versnelling vanuit stilstand optrekken. Volgens mij belast je de overdrive dan te veel.

Groet, Kees
Een lang verhaal, waar geen touw aan vast te knopen is. Als Bernhard Rohloff dit verhaal leest zal hij zijn hoofd schudden. Wat een onzin.

In een Rohloff as zitten maar drie planeetwielmechanismen. Twee voor de 6 "versnellingen" te weten 8, 9 10, 12, 13 en 14 en een planeetwielmechanisme voor de reductie of vertraging van de "versnellingen" 8 t/m 14, voor de "versnellingen" 1 tm 7.
Dus geen zogenaamde "overdrive", maar een reductie van alle "versnellingen" 8 t/m 14 naar respectievelijk 1 t/m 7. Deze reductie is bij de meeste Rohloff naven te horen, omdat het reductie planeetwielmechnisme licht zoemt.

Bij het inschakelijk van de 11 wordt het achtertandwiel "prise direct" gekoppeld aan de naaf en de Rohloff fungeert dan als een "single speed" naaf. Dat fiets lichter dan met een derailleur systeem. Ook "versnelling" 4 in de lage reeks 1 t/m 7 fietst redelijk licht. De 4 is een gereduceerde 11 of " prise direct versnelling".

Feitelijk heeft de Rohloff 10 vertragingen, de 1 t/m 10. De 11 als "prise direct" en maar 3 versnellingen, de 12 t/m 14.

Het probleem bij de Rohloff zal vermoedlijk met de schakel- of sperpallen te maken hebben.

Piet.