Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf slaat over - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf slaat over

Heb dit probleem ook gehad, heb er een tijdje mee blijven verder rijden en toen werd het alleen maar erger, meerdere versnelling slagen dan door.
Binnen gedaan bij een fietsmaker in leuven en zij plaatsen dan een gereviseerd binnenwerk ( het defecte sturen zij op naar Rohloff )
Rohloff zelf geeft nooit uitleg over defecte naven maar herstellen ze wel meestal zonder morren vermoed ik .
Thierry v graag had ik geweten na hoeveel Km. die problemen begonnen zijn.
Aangezien ik nu een 25000Km gereden heb en in april naar Spanje rij .

Groeten jan
Intussen zit ik in Bangalore al drie dagen te wachten op de Rohloff olie, en nog geen spoor van die Rohloff olie te bekennen.

Ik ben met het vliegtuig van Bhopal naar Bangalore gevlogen om lekker op te schieten.

Maar de Rohloff importeur uit Australie heeft om wat geld te besparen niet DHL of Fedex ingeschakeld, maar de olie met de reguliere Australische post verzonden.
Dat was even snel volgens hem. Allebei vier dagen om in India aan te komen... :-S

Je zou toch mogen verwachten dat een importeur iets meer kennis heeft van pakket verzendingen? DHL heeft niet voor niets bestaansrecht...

En daar gaat nu dus mijn tijd... in een stad waar ik helemaal niet wil zijn.

Ik ga nu toch maar nog eens Rohloff aanschrijven. Telefoneren is hier ook al een probleem. Hopelijk dat Rohloff nu eens gaat antwoorden.
Peter_K schreef: Je zou toch mogen verwachten dat een importeur iets meer kennis heeft van pakket verzendingen? DHL heeft niet voor niets bestaansrecht...
Volgens Waltertje staat de afkorting voor iets anders dan je verwacht namelijk Doet Het Langzaam.

Ik heb laatst binnen een week 2 maal een pakketje uit Australië ontvangen verzonden met de reguliere post, de importeur weet het denk ik wel. Succes met wachten, wel vreemd dat de olie van Rohloff niet onder een andere naam ook verkrijgbaar is, of willen ze hierdoor garantieclaims voor zijn en het monopolie overeind houden?
Na vijf dagen wachten in Bengaluru heb ik nu eindelijk de Rohloff olie.

Dat was nog een heel gedoe, want ik heb hem in het postkantoor onderschept. Daarvoor had ik onder andere een kopie van de ID van degene waaraan het pakket geadresseerd was nodig. Het had minimaal nog twee dagen geduurd indien ik gewacht had tot het pakket bezorgd was op het bestemmingsadres.

Olie is nu uitgewisseld, nu maar hopen dat het mijn probleem oplost.

De Australische importeur is inmiddels afgehaakt: hij was niet gediend van mijn kritiek op zijn keuze voor de reguliere post. Hij had nog wel zijn best gedaan om alle opties te checken door informatie bij de betreffende koeriers op te vragen. Ikzelf vindt dat soort kennis bij een importeur die service dient te verlenen wel paraat mag zijn, en wel wat meer mag inhouden dan die van een gemiddeld iemand.

Intussen kan ik door dit verlies van zes dagen mijn planning wel schudden. En een alternatieve oplossing voor het geval dit niet zou blijken te werken wordt ook enigszins discutabel: tegen de tijd dat een nieuw binnenwerk er is heb ik nog maar een paar dagen vakantie voor de boeg.


(Ondertussen lijkt het hier een gewoonte om mijn zadeltas te doorzoeken. Intussen heb ik alles wat nog niet gestolen is allang in een andere tas opgeborgen.

Buiten de naaf blijken ook de "onplatbare" Schwalbe Marathon Plus banden enigszins door het ijs te zakken: al drie lekke banden, waarvan er een drie gaatjes had. Nou ja, misschien had ik er anders nog veel meer gehad.)
Het zit je niet echt mee lees ik.
Ik krijg die schwalbes echt niet lek.
Ik ben zeer tevreden over deze banden. Ze zitten onder al mijn fietsen :)
Hopelijk geniet je toch nog een beetje van je vakantie.
De doorns hier zijn niet te onderschatten, en ik heb ook eenmaal een spijker in een (al reeds lekke) band gehad. Het zwakke punt blijken de stukken ongeveer een centimeter uit het midden te zijn, het anti-lek deel zal daar wel dunner zijn.

Tot Bhopal was het best leuk, al stonden de mensen in Madya Pradesh me niet echt aan. Nu het fietsen weer begint wordt het weer leuk natuurlijk.

Ook het einde aan de onzekerheid (nog langer wachten of toch maar doorfietsen met een defecte naaf) is wel fijn nu.

Ik heb wel meer tegenslagen gehad, zoals een kapotte bril, en een gebroken standaard. Allemaal redelijk snel verholpen. Alleen die rottige Rohloff naaf kan ik kennelijk niets aan doen. Er moet olie in die nergens te koop is. Dat lijkt mij met de kennis van nu toch vooral een ontwerpfout van de Rohloff. Of het is gewoon een vorm van Freebie marketing, dat kan natuurlijk ook. Hoewel, er is niets aan Rohloff wat free is... :?
Spijtig dat je naaf het niet goed doet. Als de naaf kapot blijkt te zijn dan hoeft je vakantie (ben je op vakantie of op reis?) niet geruïneerd te zijn. Als je een derailleuroog kunt monteren dan kun je je fiets ombouwen naar derailleur versnelling. Derailleuroog monteren, nieuw achterwiel en nieuw cranckstel erin. Je Rohloff naaf kun je uit je achterwiel halen en de rest van je reis meeslepen of opsturen naar NL. Bangalore heeft een actieve fiets club https://groups.google.com/forum/#!forum ... ore-bikers. Als je daar post kunnen ze je vast wel helpen met goede adresjes. Bangalore heeft ook een Decathlon. Desnoods stuur je je fiets terug naar NL en ga je verder op een goedkope mountainbike. Opties genoeg. Verwacht echter niet dat de hele wereld voor je klaarstaat met Praxis-garantie. Veel succes!
Inmiddels op advies van Rohloff twee dagen gefietst met de cleaning olie in de naaf (eerste de oude olie gedraind). Eerste dag 128 km, tweede dag 75 km.

Resultaat tot nu toe: naaf is nog steeds defect.

Ik heb nu wel op die eerste fietsdag een blessure opgelopen door het doorslaan van de naaf. :(

Toevallig heb ik hier in Mysore een fietsen winkel met fietsen met versnellingen gezien (3x6 Shimano). Helaas allemaal ongeschikt als vakantie fiets: de bagage is er met geen mogelijkheid op te krijgen.
Peter_K schreef:Toevallig heb ik hier in Mysore een fietsen winkel met fietsen met versnellingen gezien (3x6 Shimano). Helaas allemaal ongeschikt als vakantie fiets: de bagage is er met geen mogelijkheid op te krijgen.
Ben je al langs het paleis geweest als ie verlicht is in het donker? Ik vond het sprookjesachtig. De tempel boven op de berg was erg mooi.

on topic: Het wordt Stewart weer eens bellen! Jammer genoeg.

Sjirk
PietV schreef:Je hebt er nu in de vreemden weinig aan, maar op bladzijde 9 van de Nederlandse gebruiksaanwijzing staat het aanbevolen gereedschap voor onderweg, inclusief verre reizen. Als je redelijk wat ervaring heb in het onderhoud van voertuigen, is het niet moeilijk de Rohloffnaaf te demonteren en inwendig te zoeken naar de oorzaak. Zo moeilijk zit een Rohloff niet in elkaar.
Nou, als ik naar deze video kijk is het demonteren nog wel te doen, maar om dan de oorzaak te vinden is nog een ander verhaal.

Inmiddels weer thuis en een paar dagen geleden een mailtje naar Rohloff gestuurd voor reparatie, kreeg deze keer wederom een autoreply met deze keer de mededeling dat men tot 17 februari naar diverse beurzen is... Verder nog geen reactie van Rohloff ontvangen.
Vervelend voor je dat Rohloff weer/nog steeds onbereikbaar is. Kan je nu je weer thuis bent eigenlijk niet gewoon in de winkel terecht waar je de naaf hebt gekocht? Of was het een tweedehands naaf gekocht bij een particulier? Excuseer me als je dit al gezegd hebt.

17 februari is over minder dan twee weken, hierop wachten is toch te doen als je thuis bent? Rohloff staat erom bekend dat ze je naaf of wiel weer terugsturen met indien nodig een nieuw binnenwerk, binnen acceptabele termijn. Als je ze tenminste te pakken hebt gekregen. Kan je dit niet je dealer laten regelen?

Buiten gezag van Rohloff (laten) sleutelen aan het gedemonteerd binnenwerk zou ik niet aan beginnen. Dit zou ik pas heel voorzichtig overwegen indien Rohloff zijn garantie voor deze naaf zou hebben ingetrokken.

Bij normale gang van zaken (opsturen naar Dld) en met een beetje geduld heb je over pakweg een maand gewoon weer een goed werkende Rohloffnaaf waar je de komende jaren alleen regulier onderhoud aan hoeft te plegen.

Hans
javb2812 schreef:Vervelend voor je dat Rohloff weer/nog steeds onbereikbaar is. Kan je nu je weer thuis bent eigenlijk niet gewoon in de winkel terecht waar je de naaf hebt gekocht? Of was het een tweedehands naaf gekocht bij een particulier? Excuseer me als je dit al gezegd hebt.
Het een naaf die in een tweede hands fiets zat, dat wordt me ook herhaaldelijk ingewreven vanuit Rohloff.
javb2812 schreef:17 februari is over minder dan twee weken, hierop wachten is toch te doen als je thuis bent? Rohloff staat erom bekend dat ze je naaf of wiel weer terugsturen met indien nodig een nieuw binnenwerk, binnen acceptabele termijn. Als je ze tenminste te pakken hebt gekregen. Kan je dit niet je dealer laten regelen?
Ik heb helaas dit jaar al heel wat contact gehad met Rohloff, en de hoge verwachtingen die ik ervan had (vooral door lovende uitspraken zoals jij nu doet) worden absoluut niet waar gemaakt.
javb2812 schreef:Buiten gezag van Rohloff (laten) sleutelen aan het gedemonteerd binnenwerk zou ik niet aan beginnen. Dit zou ik pas heel voorzichtig overwegen indien Rohloff zijn garantie voor deze naaf zou hebben ingetrokken.
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, al wordt mij intussen wel ingewreven dat ik met een tweede hands naaf vooral niet teveel aanspraak heb. Ze gaan sowieso een aanbieding voor mij maken voor een en ander, maar daaraan komen ze ook al niet toe.
Heb je overigens ervaring met de service van Rohloff?
javb2812 schreef:Bij normale gang van zaken (opsturen naar Dld) en met een beetje geduld heb je over pakweg een maand gewoon weer een goed werkende Rohloffnaaf waar je de komende jaren alleen regulier onderhoud aan hoeft te plegen.
Inmiddels heb ik bijna anderhalve maand met een kapotte naaf door India gefietst, een vakantie die ik maar één keer in mijn leven doe. En Rohloff heeft mij daar ter plekke laten stikken. Hier thuis heb ik inderdaad veel meer tijd, vooral ook omdat ik hier een aardige fietsenverzameling tot mijn beschikking heb.
Ik hoop voor de arme mensen die momenteel in Verweggistan service nodig hebben van Rohloff dat die wèl antwoord krijgen, maar ik vrees op basis van mijn eigen ervaring dat dat niet het geval is.
een verhaal als dit is voor mij dus de reden dat ik geen rolhof wil....gewone versnellingen en als er wat kapot gaat kunnen ze het overal maken en anders doe ik het zelf wel , zoveel "techniek" komt daar ni bij kijken....
Die moderne dingen zijn heel knap als ze werken maar als ze op het foute moment de geest geven .....
johnny-vs schreef:maar als ze op het foute moment de geest geven .....
... dan ben je dus afhankelijk van de service van Rohloff, wat dus een bedrijfje met een 35-tal werknemers blijkt te zijn, die wel wat anders te doen hebben.
Neem anders even contact op met de nederlandse importeur van Rohloff:

Elan Ligfietsen (www.elan.cc)

Ik vind het erg vervelend voor je dat je mooie reis verknald wordt, probeer er het beste van te maken!
Matthie9001 schreef:Ik vind het erg vervelend voor je dat je mooie reis verknald wordt, probeer er het beste van te maken!
Ik ben al weer terug.
Van de naaf werkten nog zes versnellingen, en daar heb ik de reis mee afgemaakt.
India is merendeels vrij vlak eigenlijk. Grootste probleem bleek achteraf de laatste 1 1/2 week met forse wind tegen te zijn: ik had een versnelling die te groot was, en een die veel te klein was. Daar tussen zaten er twee die kapot waren.
Het blijft balen inderdaad. Het fietsplezier zal met maar zes versnellingen minder zijn geworden, het vervelendste lijkt me dat je zolang hebt gewacht op post uit australië waarna dat geen verbetering opleverde.

Even kort antwoord op je vraag: bij mijn eigen naaf is reparatie nog nooit nodig geweest, mijn ervaring met de service is beperkt tot een vraagje over olie dat ik ooit naar Rohloff mailde, waarop ik binnen een dag antwoord kreeg. Verder ga ik af op de goede naam die de service heeft hoog te houden.

Je hebt je fiets tweedehands gekocht. Ik vermoed dat de consument nog weinig weet over de houding van Rohloff bij garantievraagstukken over tweedehands naven. Het zou interessant zijn als je ons van de aanbieding (die Rohloff je zal doen) op de hoogte houdt, liefst nog in een nieuw aan te maken draadje. Dit helpt de forumlezer of potentiële fietsenkoper te bepalen hoe aantrekkelijk het is om een tweedehands Rohloffnaaf in bezit te hebben.

Het verwarrende is dat soms wordt geroepen dat de Rohloffnaaf onderhoudsvrij is, althans ik heb dat mensen horen roepen en hier en daar zelfs gelezen in reclame en recensies. Dit is zeer onjuist, en geeft ten onrechte de suggestie dat je van een gebruikte Rohloffnaaf per definitie hetzelfde betrouwbaarheidspeil mag verwachten als van een nieuwe.

Als het noodzakelijke onderhoud (oa olie) van een tweedehands in het verleden goed is gedaan zal het vermoedelijk wel snor zitten met zo'n naaf, anders evengoed niet. Om een voorbeeld te geven, jij kunt nu niet uitsluiten dat een of andere hapsnurker ooit het kransje met een zware hefboom de verkeerde kant heeft opgedraaid in plaats van afgedraaid. Rohloff weet daar ook niets van, daarom begrijp ik wel dat ze een zaak als de jouwe anders behandelen dan bij eerstehands naven. Het kan in jouw geval de moeite waard zijn om de vorige eigenaar om de papieren te vragen, daarmee wekt jouw naaf bij Rohloff misschien wat meer vertrouwen. Wie weet staat er nog wat onderhoudshistorie op genoteerd.

Hans
Juridisch ligt de garantieaanspraak ingewikkeld vanwege het tweedehandsaspect, maar op de website Sint Christophorus lees ik:

Rohloff geeft volgens zijn website officieel 2 jaar garantie, maar de Nederlandse importeur garandeert de naaf levenslang! Mits deze nooit open is geweest en keurig iedere 5000 km of eens per jaar van verse olie is voorzien. Dat dit niet aan te tonen is, is geen probleem, want Rohloff kan aan de staat van het binnenwerk precies zien of de naaf het juiste onderhoud heeft gehad.

Dus of de naaf nu tweedehands is of niet, de garantie zou levenslang zijn bij een in Nederland gekochte naaf die het juiste onderhoud heeft gehad. Dus als je nog een aankoopbon of ander bewijsstuk van de eerste koper hebt...
Ik heb juist antwoord gehad van Rohloff, en vooralsnog hebben ze het niet over kosten.
Ik denk dat de te betalen kosten wellicht alleen het verzenden naar India zou betreffen.