Additionally, paste this code immediately after the opening tag: singlespeed voor woonwerk? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

singlespeed voor woonwerk?

46x19 bij windkracht 5 is te zwaar voor mij
46x19 een cadance van 100rpm =>32km/h.
Alle beste resultaat NK tegenwind
De snelste tijd werd tijdens de eerste editie in 2013 neergezet door Bart Brentjens, de Olympische kampioen mountainbike in 1996. Hij deed 17:54 minuten over de afstand van 8.5km, bij windkracht 5.

Kortom de olimpische kampioen heeft dit met 28.4km/u gadaan.
Mijn cadance is rond 50 of soms veel minder met zo veel wind. Dus zit ik meestal rond 15km/h...het is idd niet ideaal, maar ik kan er mee thuis komen :wink:
Shane schreef:Mijn cadance is rond 50 of soms veel minder met zo veel wind. Dus zit ik meestal rond 15km/h...het is idd niet ideaal, maar ik kan er mee thuis komen :wink:
Klinkt me niet gezond voor de knieën, maar sommige mensen (en hun knieën) kunnen nu eenmaal meer aan.

Renaat
Singlespeed is best te doen voor zuid-oost naar noordwest en terug.
Dwars daarop, wat een tijd mijn route was, vond ik het serieus minder. 's morgens was het naar mijn gevoel altijd stoempen om de trein te halen, 's middags was het malen in de leegte.
Ik deed vroeger niet anders. Weinig onderhoud en ik vind dat je er goed door leert fietsen.
Doen! Zoals Sjacka zelf al aangeeft: eerst nog even met een cassette fietsen om je sweet spot te vinden en dan lekker ombouwen.

Vraag ik me toch af: hebben de mensen hier die ss niets vinden dat wel eens geprobeerd? Of zien ze alleen theoretische beren op de weg?

Ik heb geen woon-werkverkeer omdat ik vanuit huis werk, maar op de atb vind ik ss fantastisch. Minder onderhoud en slijtage, lekker simpel en mooie cleane looks. De aandrijving loopt zonder derailleur ook net iets lichter. En je wordt er gewoon sterk en flexibel van. Windkracht vier of vijf tegen naar huis na een lange rit is nooit een probleem. Wind mee ook niet, lekker spinnen op 120 rpm. Een cadans van 50 is niet per definitie slecht. Het gaat er volgens mij om hoeveel kracht je zet of je je knieën overbelast.

Gisteren nog ruim 130 km op de atb gedaan, op 38x19, over de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe. Veel hoogtemeters, maar nergens in de problemen. Ik had eigenlijk alleen voor de wind aan problemen om de geared mederijders bij te houden.

Trouwens, in mijn jeugd had je als schoolgaand kind hooguit een Sturmey Archer versnellingsnaaf met drie versnellingen, waarvan de 1 en 3 onbruikbaar waren vanwege de debiele verhoudingen. Mijn klasgenoten die toen vanuit de omliggende dorpen elke dag drie kwartier naar school moesten fietsen, lopen nu ook niet allemaal met kapotte knieën achter de rolator.
Pedalero schreef:
maar op de atb vind ik ss fantastisch. Minder onderhoud en slijtage, lekker simpel en mooie cleane looks.

.
Sinds kort fiets ik ook af en toe een rondje in Nordwijk met mijn MTB in SS, heerlijk.
Ik durf zelfs te stellen dat ik door het ss-atb'en een betere fietser ben geworden. Op technische stukken leer je beter anticiperen en momentum houden om hindernissen te overwinnen. En het is makkelijk, want je hoeft niet na te denken of je moet op- of afschakelen, want dat kan niet. Kun je je hersencapaciteit volledig benutten voor het overwinnen van een lastige passage. Ik kan er echt van genieten hoeveel je kunt met één voorblad en één kransje achter.
Pedalero schreef: Trouwens, in mijn jeugd had je als schoolgaand kind hooguit een Sturmey Archer versnellingsnaaf met drie versnellingen, waarvan de 1 en 3 onbruikbaar waren vanwege de debiele verhoudingen. Mijn klasgenoten die toen vanuit de omliggende dorpen elke dag drie kwartier naar school moesten fietsen, lopen nu ook niet allemaal met kapotte knieën achter de rolator.
:D Ja, er wordt hier soms door bepaalde types behoorlijk gepiept en geknarst, je zou idd denken dat ze al achter de rollator sukkelen.

Mooi fietsje Shane! Veel plezier ermee!
Pedalero schreef:Doen!
Wie? Shane doet het al, sjacka die de originele vraag stelde in 2013 heeft zijn cassette en derailleur er in 2014 alweer opgezet omdat singlespeed niet bleek te bevallen...

Carl
Pedalero schreef:Vraag ik me toch af: hebben de mensen hier die ss niets vinden dat wel eens geprobeerd?
Van toen ik 4 was tot ik 12 was. Toen vond ik het mooi geweest. :lol:
Carl schreef:
Pedalero schreef:Doen!
Wie? Shane doet het al, sjacka die de originele vraag stelde in 2013 heeft zijn cassette en derailleur er in 2014 alweer opgezet omdat singlespeed niet bleek te bevallen...

Carl
Ik refereerde aan de titel van het topic. Of is dit weer zo'n afgestorven draad die weer is opgewarmd?
Pedalero schreef:
Carl schreef:
Pedalero schreef:Doen!
Wie? Shane doet het al, sjacka die de originele vraag stelde in 2013 heeft zijn cassette en derailleur er in 2014 alweer opgezet omdat singlespeed niet bleek te bevallen...
Ik refereerde aan de titel van het topic. Of is dit weer zo'n afgestorven draad die weer is opgewarmd?
Carl schreef:sjacka die de originele vraag stelde in 2013 heeft zijn cassette en derailleur er in 2014 alweer opgezet omdat singlespeed niet bleek te bevallen...
Wat is je punt, behalve foutief quoten?

Aan alle lieverds die ik mijn mijn post in de war heb gebracht, bied ik bij dezen mijn verontschuldigingen aan! :wink:
Punt was vermoedelijk: ja, dit is zo'n opgewarmd afgestorven draadje. Maar inmiddels bruist het van het leven geloof ik!
Wel een beetje op zijn Frankensteins. Helemaal lekker loopt het nog niet. :wink:
Pedalero schreef:Of is dit weer zo'n afgestorven draad die weer is opgewarmd?
Kansen om de voordelen van singlespeed te bezingen mogen nooit onbenut blijven :lol:
Pedalero schreef:Wel een beetje op zijn Frankensteins. Helemaal lekker loopt het nog niet. :wink:
Misschien wordt het beter als mensen eerst even lezen waar ze op reageren. :wink:
Shrek schreef:Kansen om de voordelen van singlespeed te bezingen mogen nooit onbenut blijven :lol:
Kansen om duidelijk te maken dat singlespeed niet voor iedereen in alle situaties handig is, worden gelukkig soms ook aan de vergetelheid ontrukt.

Carl
Single speed daar kan ik met best nog in vinden. Vrijwel iedereen is tenslotte als kind op een single speed begonnen.

De huidige trend om een single speed op de openbare weg te combineren met single brake of zelfs zero brake heb ik echter nooit begrepen. En ja hoor, je kan skidden maar dat is weggelegd voor een fixie en daar gaat het hier niet over.

Ik weet ook wel dat de voorrem pakweg 70% voor zich neemt. Vroeg of laat ben je echter blij dat die enkele percenten van je achterrem ook nog klaarstaan. En heel soms kunnen die enkele percenten een groot verschil maken.

Just my two cents...

Hoe staan verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig eigenlijk tegenover die trend?

Greetz,
Bram
Shane schreef:Oude draadje af stoffen :D

Ik ben helemaal om voor woon werk :

AfbeeldingIMG_2494 by Shane Cycles, on Flickr

Nog een paar klein aanpassing te doen maar het is bijna klaar :)

46x17 fixie, met flipflop dat als ik meer dan windkracht 5 tegen heb dat ik 46x19 ss kan rijden...werkt perfect :)

Moet wel toe geven dat ik maar 2 dagen in de week met de fiets ga :oops:
Shane,
Zelf zou ik het achterspatbord voorzien van een paar extra stangen om klapperen van het spatbord tegen te gaan, maar verder ziet het er prima uit.
Doordat je de stangen nu zo kort hebt wordt het wel lastig om eens wat bredere banden te monteren, voorzover het frame dat al toelaat.