Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe almotion - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schwalbe almotion

Ook ik ben wel benieuwd naar die nieuwe band. Maar hij is nog nauwelijks op de markt dus ervaringen laten op zich wachten, laat staan berichten over duurzaamheid.
De eerste berichten klinken in ieder geval enthousiast.
Zo beschouwd maakt het ook niet uit op welke fiets je rijdt; mocht het niet precies zijn wat je zocht, kan je 'm gewoon oprijden. Toch?
De Almotion banden liggen nu 5 dagen onder mijn fiets.
Over duurzaamheid kan ik (natuurlijk nog) niets zeggen, de 50-622 band (op 2,5 bar) loopt voor mijn gevoel heerlijk licht en is heel stil. Vergelijk met een andere band is (en blijft erg lastig) zonder fatsoenlijke meet appratuur.

Eddy.
Spinner schreef:.... de 50-622 band (op 2,5 bar) loopt voor mijn gevoel heerlijk licht en is heel stil. Vergelijk met een andere band is (en blijft erg lastig) zonder fatsoenlijke meet apparatuur.
zo is het maar net. Helemaal mee eens. Heb pas 130km erop zitten, dus dat is niks. Ik kan er niets negatiefs over zeggen, al vind ik 820 gram wel erg veel.
Ik rij nu met de stevens R14 lite, zou hier graag de almotion van 50mm breed op leggen.

In de breedte heb ik ruimte zat, maar ik ben beetje bang van de hoogte. Zijn dit geen ballonbanden die iets hoger of het gemiddelde zijn.
Mijn huidige banden zijn vanaf de velg tot op het loopvlak 38mm hoog ongeveer.

Zou er eens iemand die reeds met de almotion 50mm rijd, eens willen nameten voor me ? Alvast bedankt !
Ze zijn zo hoog als ze breed zijn. Er zijn uiteraard verschillen per velg, maar die zijn minimaal, een mm of zo.

Aanvulling: ik heb ze gemeten: velg 622x17 is 15,0mm hoog en velg en band samen op 3,0 bar 60,6mm. Verschil is dus 45,6mm. Bij inwendig bredere velg zal het enkele tienden van mms kleiner worden.
Update:
Inmiddels 500 km met de Almotion 50-622 gereden. Ben, op het gewicht na, zeer tevreden tot nu toe. :) Wat aan de Almotion ook opvalt, is het ontbreken van de gebruikelijke tientallen rubber "haren" op het loopvlak. Er loopt wel een naad midden over de band, maar die is hooguit 1mm hoog.
Vandaag twee banden gescoord. :P Wel 100 eurie armer,. Zometeen monteren en over een week twee weken testen in Andalusië. Ik laat horen van mijn ervaringen met de 26 inch 55mm.
Hoorde vandaag van de fietsenmaker dat er nu al almotions terug komen naar de winkel. Banden zouden bobbels krijgen zoals een aantal jaren terug ook met andere net op de markt banden Supremes?
De Marathon Supremes eerste serie hadden een ander probleem. Ze kregen, wat ik noem, de Vredestein ziekte - honderden kleine scheurtjes in de zijflanken. Ook na 18mnd nog gratis vervangen door Schwalbe.
Toch mogen die bobbels wegblijven.
De gewone Marathon 40-622 loopt lichter dan de Almotion 40-622! Interessante test van de rolweerstand in het nieuwste nummer van de Vogelvrije Fietser door Testkees Bakker.
sjefke schreef:De gewone Marathon 40-622 loopt lichter dan de Almotion 40-622! Interessante test van de rolweerstand in het nieuwste nummer van de Vogelvrije Fietser door Testkees Bakker.
Bedankt voor de info. Jij moet rekening houden dat rolweerstand test bij testkees verteld niet alles.
Als je puur naar de rolweerstand @4bar kijkt Marathon rolt sneller dan Racer Evo, maar Racer op 6 bar heeft het comfort van marathon op 4 bar.
Dus MIJN advies/meening is lees alle twee data en dan trek conclusie.
BTW: Hoeveel wats is het verschil tussen marathon vs almotion vs marathon plus?
Vergeleken banden: almotion, marathon, marathon supreme en vittoria voyager hyper (=benchmark). Geen uitputtende test, die was in 2012.
Gelezen in de "Vogelvrije Fietser" van de fietsersbond van deze maand

De bandentest in 2012 laat zien dat de winnaar is de Vittoria Voyager Hyper. Dat is de snelste en lichtst lopende band met een breedte van 37mm zie:

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... 1pzTk2KCDY

De rolweerstand van de Almotion is iets hoger als van de Vittoria (77 i.p.v. 70 watt bij 20km/h) Met de gewone Marathon heb je 75 Watt nodig. Daarbij geeft de Almotion ook meer trillingen door.

Comfort en Snelheid Almotion versus Marathon.
De Almotion is niet de beloofde superband. Het is wel een goede tourband met een iets hogere rolweerstand als de gewone Marathon. Hij is wel 120 gram lichter, iets comfortabeler, biedt wat minder lekweerstand en is minder duurzaam.

De Almotion heeft een adviesprijs van €50 en dat is 2 maal duurder als de gewone Marathon en €10 meer als de Vittoria

Ronald van der Perk