Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks Imperial - Forum Wereldfietser

Brooks Imperial

Hallo,

Net voor men vertrek naar NZ zette ik een Terry op men Santos. Na een maand fietsen moet ik zeggen da ik hier enorme zadelpijn van ondervind.

Ik stap dus terug over naar Brooks. Ipv de B17 die ik vroeger had, bestelde ik nu de Imperial.

Iemand ervaringen mee?

Bedankt, Peter
Jep. De spleet was er te veel aan bij mij. Dat zadel ligt nu in mijn schuurtje. :)
Na 40.000 km met een B17 wilde ik de Imperial eens uitproberen.
Om kort te zijn: de veters stoorden mij, ze irriteerden opzij van mijn billen. En ze maakten tevens mijn zadel te hard.
Voor de vakantietocht ging mijn B17 dus terug op de fiets. 3.000km gefietst, probleemloos.
Nu probeer ik de Imperial opnieuw reeds gedurende een paar honderden km. De veters haalde ik eruit. Dit bevalt veel beter: geen irritatie meer aan de billen en het zadel kan dieper doorhangen en voelt dus zachter. Als het teveel zal gaan doorhangen, zal ik de veters weer aanbrengen: bij een reeds wat slapper zadel worden de flanken dan naar binnengetrokken en daardoor gaan die veters niet meer storen. In het begin is het zadel hiervoor nog te strak en stijf.
Het fietst nu zo fijn als een B17. De spleet staat je toe langere tijd in een sportievere houding te fietsen.
Ik ben fan, alleen met een lichte broek heb ik soms last van de spleet. Maar het verschil qua druk op het scrotum is groot en maakt lang fietsen voor mij veel comfortabeler.
De veters vind ik een goede zaak want de gewone B17 zakt bij mij erg ver open wat voor mij niet comfortabel is. Met andere woorden ik heb dus net omgekeerde ervaring als de mensen hierboven :-).

90 kg, zit beentjes +/-13 cm uit elkaar, stuur gelijk of iets lager dan zadel, dagelijks gebruik en dagafstanden tot 170 km.
Heerlijk zadel. Die van mij zat meteen goed en zacht, met het gat in het midden geen zenuwen in het gedrang. Aanrader. Van veters geen last.
Ik heb het zadel vandaag ontvangen en gemonteerd. Het is keihard en schuift gelijk zot.

Ik ben eens benieuwd hoe lang het nodig heeft om zich te vormen :)
Dat glijden duurt niet lang (bij mij hoogstens een weekje =150-200 km), inzakken hangt af van het zadel en je gewicht. Na die eerste week zijn bij mij meestal de zitbeenputjes al zichtbaar maar is de eindfase nog niet bereikt.