Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vsf tx400 of 1000 - Forum Wereldfietser

Vsf tx400 of 1000

Hoi,

Reeds enkele weken was ik mij hier op dit forum aan het inlezen over de aankoop van een nieuwe fiets.
Voorheen reed ik met een trek fitnessfiets maar sinds een rugoperatie enkele maanden geleden is deze veel te hard. Ook het derailleurgedoe ben ik beu. De fiets wordt voornamelijk gebruikt voor woon-werk (25km enkel).
Mijn keuze was gevallen op de vsf tx400 (26") maar de verkoper raadde me aan de tx1000 (28") te nemen, omdat ik hier sneller mee zou fietsen (rolweerstand).
Heeft iemand hierover andere raad, of raad van verkoper volgen?
De rolweerstand is afhankelijk van de vervorming van de band en - in mindere mate - het profiel. Brede banden vervormen bij de dezelfde bandenspanning minder dan dunne bandjes. Iets soortgelijks geldt voor de wieldiameter; hoe groter, hoe meer band, hoe minder vervorming, hoe lager de rolweerstand.

In principe klopt het verhaal, maar op dit moment kan je overal aan 26" wieltjes en banden komen omdat dat de standaard MTB maat (nog) is en zijn ze - in ieder geval in theorie - ietwat steviger. Kleine wieltjes sturen nauwkeuriger en trekken makkelijker op, maar grote wielen gaan dan weer wat harder want het kost bij die categorie minder moeite om snelheid vast te houden en ze hobbelen makkelijker over bobbels (hetgeen in het woon werkverkeer niet echt een issue is lijkt me).

Als ik jou was zou ik voor de 28" gaan. Die kunnen volgens mij ook op een tx400, trouwens.
Als ik voor de tx1000 zou kiezen, zou ik ook de banden willen vervangen voor Supremes ipv mondial voor comfort. Ik kan echter nergens de grootst mogelijke bandenmaat terugvinden. (Zal wel lukken voor 50mm denk ik als er 47mm opliggen?)
Uiteindelijk toch wat dieper in de buidel getast en gekozen voor de tx1000 met supreme-banden 2.0". Wel nog een maandje wachten op levering.
Het snelheidsverschil tussen 26 en 28 inch is verwaarloosbaar. In theorie is 28 inch ietsje sneller. Bredere banden zijn in de praktijk op alles behalve een spiegelgladde ondergrond sneller, en zeker comfortabeler. En om dat laatste ging het je. Veel fietsen voor 28 inch wielen hebben in de praktijk geen ruimte voor brede banden, maar deze fiets blijkbaar wel. Ook moet je niet al te klein zijn, want anders is een goede geometrie niet mogelijk met de combinatie van 28 inch en ook nog eens heel dikke banden. Helaas is de keus in snelle brede 28 inch banden niet groot. Zelf zou ik kiezen voor of wachten op de nieuwe en veelbelovende Schwalbe Allmotion.
Wim
Ik heb zelf een VSF tx1000, model 2012, fijn fietsje! Ik heb de meegeleverde marathon dureme's voor het woon-werk verkeerd vervangen door Vittoria Randonneur Hyper's (nu te koop onder voyageur hyper) in 700-38. Wim zal je hierna de panasela's aanraden, zelf geen ervaring mee maar zullen ook goede banden zijn :-)

Veel plezier ermee!
Nou ben ik toch weer aan het twijfelen over de juiste banden...
In volgorde van belangrijkheid voor mij:
- comfort (zogenaamde luchtvering, voor mijn gerepareerde rug...)
- lekbestendigheid
- snelheid

Het zal sowieso een compromis (ik ben dan ook belg...) moeten worden.

Voorlopig heb ik schwalbe marathon supremes-banden gevraagd (2"), ben echter niet zeker of die aan bovenstaande eisen voldoen (is comfort van deze banden hoog?)

Graag nog jullie nuttige info! En alvast bedankt aan de bijdragers.
Hallo,

Deze winter zal ik me een nieuwe trekkingsfiets aanschaffen, de VSF-TX 1000 staat tevens bij m'n favorieten (veel fiets voor een redelijke prijs), zonder al te veel toeters en bellen.
Ik ben tevens in België woonachtig.
Waar ga je de fiets bestellen?
Is het niet voordeliger om even in Duitsland te kijken?

Graag tevens je bevindingen over deze fiets.

Sportieve groeten,
Deze fiets heb ik besteld bij ibike (een vijftal winkels in Antwerpen).
Verder ben ikzelf geen specialist. Dit merk werd mij wel aanbevolen door familieleden die tevreden waren. Ook is de prijs zeer redelijk in vergelijking met andere merken met overeenkomstige onderdelen.
Personeel was vriendelijk en behulpzaam.
Zal wel nog een maandje moeten wachten op levering.
Waar die onzin vandaan komt dat brede banden sneller fietsen weet ik niet maar het is echt kul.
Ik had 5 cm brede banden met weinig profiel maar bleef plakken aan de weg leek het wel. Overgegaan op 37 mm banden en wat denk je.... veeeeel sneller.
Telkens wordt het besproken met gelijke druk maar dat slaat ook nergens op want je pompt je banden op de geadviseerde druk op.
Die 5 cm brede banden zijn best comfortabeler op ruwere weg, bobbels, bos paden etc maar in de stad en glad asfalt rolt een dunnere band sneller.
Mijn ervaring.
Onzin is het niet: er is in Bicycle Quarterly uitgebreid over gerapporteerd met omvangrijke testgegevens. Schwalbe heeft er ook veel onderzoek naar gedaan, met hetzelfde resultaat. Het voordeel van brede banden is groter naarmate het wegdek slechter is. Meten is weten.
Jouw 'ervaring' is vermoedelijk het product van je snelheidservaring omdat je trillingen gelijkstelt met snelheid. Het kan ook zijn dat je een langzame brede band vergelijkt met een snelle smalle band. Een 26x1.75 Compass bijvoorbeeld is een heel snelle en comfortabele band.
Wim
azucar schreef:Waar die onzin vandaan komt dat brede banden sneller fietsen weet ik niet maar het is echt kul.
Onzin is het niet (Wim legt al prima uit waarom), maar het is wel wat ongenuanceerd.
Het is immers niet voor niets dat ook profrenners nog met smalle banden rijden en dat heeft niet enkel met conservatisme te maken. Ze rijden echter met zo'n fietsen en aan zo'n snelheid dat de luchtweerstand, het voordeel van een zeer hoge bandendruk en elk grammetje gewicht een behoorlijk grote rol spelen. Voor de grote meerderheid van fietsers in de grote meerderheid van de omstandigheden wegen deze voordelen niet op tegen de nadelen en is het onterecht om geen bredere banen te nemen vanwege de overtuiging dat ze zwaarder rijden.

Renaat
Ach het is maar net op wat voor wegdek je wil gaan rijden
Als je op slecht wegdek en veel offroad gaat heb je meer aan brede banden die op adviesdruk bv 3.5/4 bar zijn opgepompt
Fiets je hoofdzakelijk op glad asfalt heb je meer aan smalle banden 32/37 mm die hard zijn opgepompt ( adviesdruk) 5/ 5.5 bar

Het lijkt mij zo dat banden van verschillende breedte die op hun optimale(adviesdruk)zijn opgepompt nauwelijks met elkaar te vergelijken zijn.

Vergelijken van smalle en brede banden met de zelfde druk lijkt mij onzin.

De starter van dit draadje vindt conform belangrijk ,ik zou dus een wat breder band nemen
Comfort is inderdaad het voornaamste wat ik zoek.
Zijn er grote verschillen tussen bvb. big apple en de supreme? Of maakt het niet zoveel meer uit als de breedte maar genoeg is?
Ik heb vroeger met supreme gereden. Heel goed op asfalt maar wanneer je in een bocht een beetje zand of fijn grind tegenkomt durven ze wel eens schuiven. En wanneer je eens op sneeuw moet rijden zijn ze helemaal waardeloos. Wanneer je dezelfde banden winter en zomer wilt gebruiken zou ik een band met meer profiel nemen. Ik rijd nu met dureme banden winter en zomer en ben daar heel tevreden van. 15000 km en geen enkele lekke band. :)
Big Apple vind ik persoonlijk geen aanrader wegens kwetsbare zijkant.
profrenners nog met smalle banden rijden
Profrenners zijn van 18 naar 23 mm overgestapt.
Marko schreef:
profrenners nog met smalle banden rijden
Profrenners zijn van 18 naar 23 mm overgestapt.
Ik weet dat zij ook aan afgestapt zijn van het extreem smalle. Dat neemt niet weg dat 23 mm nog steeds behoorlijk smalle bandjes zijn en als het geen snelheidsnadeel zou hebben ze met nog bredere banden zouden gaan rijden.

Renaat
Er zijn inmiddels profploegen die nog weer breder zijn gegaan. Maar erg relevant is dat allemaal niet. De meeste koersen gaan over glad asfalt en dan zijn de voordelen van bredere banden natuurlijk niet zo groot, terwijl de hogere luchtweerstand van brede banden nog steeds een rol speelt.
Voor tourfietsers is niet allemaal niet van belang. Wij fietsen op slecht wegdek, en bij zulke lage snelheden dat luchtweerstand nog geen heel grote rol speelt. Bovendien hebben wij bagage bij ons, en dan zijn bredere banden ook weer in het voordeel omdat je die minder hard hoeft op te pompen. Tot slot heb je daarom bij brede banden minder lekke banden.
De conclusie is heel simpel dat brede banden voor een tourfietser een goed plan zijn en dat je er tenminste even snel op fietst als op smallere banden, maar wel veel comfortabeler. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je wel soepele banden kiest. Juist dat was in het verleden moeilijk omdat de meeste brede banden ook erg stevig/stug waren. Dat moest omdat die enorme hoeveelheid lucht een grote balasting voor het karkas is. Gelukkig is de techniek hier goed vooruit gegaan, en hebben we nu brede soepele snelle banden zoals de Big Apple (die in mijn ervaring helemaal niet kwetsbaar is).
Wim
woestijn5 schreef:Hallo,

Deze winter zal ik me een nieuwe trekkingsfiets aanschaffen, de VSF-TX 1000 staat tevens bij m'n favorieten (veel fiets voor een redelijke prijs), zonder al te veel toeters en bellen.
Ik ben tevens in België woonachtig.
Waar ga je de fiets bestellen?
Is het niet voordeliger om even in Duitsland te kijken?

Graag tevens je bevindingen over deze fiets.

Sportieve groeten,
Ik heb 3 maanden geleden een TX 1000 (via de webshop) gekocht bij http://www.14-gang.de/

Dat was dus voor 2199 euro + 50 euro verzendkosten voor het model 2013 (eigenlijk was ie 2299, maar het door mij bestelde 2012 model van 2199 was op terwijl de website nog niet was bijgewerkt! Vandaar kreeg ik het 2013 model. Niet dat er veel verschil in zat trouwens).

Zondag besteld en dezelfde week afgeleverd. Je hebt dan een fikse korting maar je moet hem wel zelf even helemaal nalopen (hier en daar wat boutjes aantrekken, remmen goed afstellen e.d (wat trouwens makkelijk gaat bij Magura)). Vanaf de fabriek is de montage namelijk niet 100%. Normaal doet de fietsenmaker dat voor je, als het goed is, maar hier dus niet. De korting moet ergens vandaan komen.

Verder ben ik erg tevreden over de fiets en de standaard banden (47 mm Mondial) bevallen me ook uitstekend.