Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterbanden op de fiets? Continental, CST, Schwalbe of ? - Forum Wereldfietser

Winterbanden op de fiets? Continental, CST, Schwalbe of ?

Ik ben aan het kijken naar winterbanden op de fiets. Ik ben vorig jaar onderuit gegaan en ik wil graag de kans hierop verkleinen. Ik kan ze op een 28" of een 26" fiets monteren.

Ik kwam de CST band tegen op http://www.csttires.com/nl/bike/hybrid- ... rol-c1814/ in de aanbieding bij Plentyparts.

Continental heeft de http://www.conti.nl/fietsbanden/topcontact-ii-winter/# Daar lees ik goede recensies over en is lekbestendiger dan CST (*)

De Spikes van Schwalbe lijken mij niet geschikt op de vaak (half) geveegde fietspaden. http://www.schwalbe.com/nl/spikes.html

Wie heeft er ervaring met de (goedkopere) 28" SENSAMO CONTROL C1814 band van CST?

(*) Referentie de test van de fietsersbond (mooi nieuw logo) http://www.fietsersbond.nl/node/5907#.UpdUScuA19A
Als echte winterliefhebber, had ik in de winter altijd een Continental er onder. Met lichte vorst heb je dan een stuk meer grip als met bv met een Schwalbe Marathon. En als er echt een vorst/sneeuw periode aankwam, dan deed ik er voor een Schwalbe Snow Stud onder. Doordat er op het midden geen spikes zitten is deze op asfalt niet zo lawaaiig. Hij rijdt wel wat zwaarder, maar in de sneeuw is er geen betere!
Ik ben ook aan het uitkijken voor een winterband en kwam bij de Continental Topcontact winter II uit.
Daar zag ik voor de 28" de breedtes 37 en 42mm in de Continental-cataloog.
Die 42mm's staan bij elke online shop als niet-voorradig en met een levertijd variërend van 10 dagen tot 9 weken.

Ik verneem nu van mijn fietsmaker dat ze in 42mm (toch) niet in productie gaan en dus niet leverbaar zijn.
Het zullen dan dus toch de 37mm's worden voor mij...

Voor die weinige keren dat er sneeuw ligt, vind ik spikes wat overkill...
Toch raar dat Schwalbe geen winterband-zonder-spikes heeft. In de cataloog staat wel een quotering naar grip 's winters en daar krijgt de (little) big ben dan vier vakjes van de vijf (vijf vakjes is enkel voor de spike-banden weggelegd).
Nochtans heeft die niet de "winter-compound", geen ingesneden lamellen,... zoals de Conti TopContact Winter II wel heeft.
Vrijdag heb ik mijn Continental Topcontact Winter II, erop gelegd. Zowel voor als achter. Het zijn dus wel heel smalle bandjes naar mijn gedacht, ik reed met Continental Travel contacts 42mm in 28".

En zaterdag had ik mijn eerste lekke band. Met de Travel contacts had ik nog geen enkele platte band gehad in een jaar tijd. Een heel klein gaatje blijkbaar, dat ik maar opmerkte toen ik de zondag wou vertrekken, want ik was er zaterdag nog goed mee thuis geraakt zonder iets in de mot te hebben. Eerste reactie is dan: 'k Zal de binnenband ergens gekneld hebben waardoor ie lekt, maar nee, het was een mooi klein prikje op het loopvlak. Oorzaak onbekend, en we gaan het maar aan het toeval wijten zeker?
@Xyuny: zou ik doen ja. Heb niet de indruk dat ze erg lek gevoelig zijn. Door zachter rubbermengsel kan het wel zijn dat ze in de zomer makkelijker vuil opnemen.
Wij (mijn vrouw, mijn zoon en ik) rijden 's winters op onze stadsfietsen nu al een paar jaar met de Topcontact Winter II en we hebben nog geen enkele lekke band gehad. Lekke banden komen gelukkig te weinig voor om er als individu statistiek mee te bedrijven. Ik denk dat je dus gewoon wel heel erg veel pech hebt gehad.
Wim
ook hier nog nooit een lekke band met de topcontact Winter II,
twee fietsen met deze banden

terwijl ik toch en door de stad en instrustriegebied met veel wegvervuiling fiets
Om de statistieken wat aan te dikken: ik heb ook nog geen lek gehad met deze winterbanden (twee winters woon-werk).
Ik heb net mijn continental winterbander weer onder.

het is wel weer even wennen. Het ziet er ook er apart uit onder een idworx waar normaal erg dikke banden onder liggen.

Het word nu de 3e winter en heb volgens mij één keer een lekke band gehad.
Ik rijd dagelijk woonwerk door de polder.

zeker bij sneeuw is het ook belangrijk goede remmen te hebben, anders heb je weinig profijt van je banden.