Additionally, paste this code immediately after the opening tag: versnellings naaf smeren met welk vet? - Forum Wereldfietser

versnellings naaf smeren met welk vet?

Hallo,

weet iemand van jullie met welk vet je een versnellingsnaaf kan smeren,
ik weet dat er speciaal vet voor bestaat maar kan dat ook gewoon met universeel vet of kogellager vet? zo Nee ook graag uitleg erbij waarom niet..
Kogellagervet gebruik je alleen voor de lagers (dus cups, conen en kogels) en voor schroefdraad (dus op de grote rechter cup en eventueel ook een beetje op de as). Je kunt best veel gebruiken. Alleen bij een trommelremnaaf moet je voor de kogels aan de trommelzijde niet overdrijven, anders kan het vet eventueel bij de remschoenen komen.

Op de overige onderdelen wat dunne olie (rijwielolie), met name op bewegende onderdelen zoals de tandwielen, het dwarsbalkje in de assleuf en de twee setjes aandrijfpallen.


Zie ook:
http://www.rijwiel.net/sa-ab01n.htm
berger schreef:Kogellagervet gebruik je alleen voor de lagers (dus cups, conen en kogels) en voor schroefdraad (dus op de grote rechter cup en eventueel ook een beetje op de as). Je kunt best veel gebruiken. Alleen bij een trommelremnaaf moet je voor de kogels aan de trommelzijde niet overdrijven, anders kan het vet eventueel bij de remschoenen komen.

Op de overige onderdelen wat dunne olie (rijwielolie), met name op bewegende onderdelen zoals de tandwielen, het dwarsbalkje in de assleuf en de twee setjes aandrijfpallen.


Zie ook:
http://www.rijwiel.net/sa-ab01n.htm

Oke, maar ik snap eigenlijk niet goed ,waarom dunne olie gebruiken op de versnellingsnaaf? olie zakt toch weg bij hogere temperaturen? en dan loopt het droog.. of het moet in een hoeveelheid olie liggen zoals bij versnellingsbakken waar de olie niet weg kan,maar zoals je zelf al zegt, niet te veel gebruiken want dan komt het in de trommel terecht

en waarom gebruikt Shimano nexus dan wel vet op de versnellingsnaaf? en geen olie...?
Als je vet of dikke olie gebruikt heb je kans dat je de pallen dicht "plakt". Vandaar dat dunne olie aangeraden wordt. Waarom de Nexus naaf daar geen last van heeft weet ik niet.
berger schreef:Als je vet of dikke olie gebruikt heb je kans dat je de pallen dicht "plakt". Vandaar dat dunne olie aangeraden wordt. Waarom de Nexus naaf daar geen last van heeft weet ik niet.
Ik weet het ook niet, maar in het onderwerp dat je aanhaald waar olie word aangeraden is voor een naaf van 1987, en in de naaf huls zit ook een oliedopje om olie te spuiten op de goede plaats, maar ik heb een nieuwere naaf uit 1993 en daar zit geen olievul dopje meer in de naaf huls en de pallen zijn ook anders,er staat namelijk veel meer spanning op,dus zijn veerkrachtiger, en ook zit er een kogellager in de drijfkop binnenin de naaf ,en die kogellager zit bij de naaf van 1987 buiten de naaf, dus er is nogal wat verschil in een naaf uit 1987 en 1993, en zoals je kunt lezen praten ze in het stuk alleen over naven voor 1989, dus vandaar mijn vragen...
Ik heb vandaag eens rond gebeld naar verschillende fietsenmakers in de buurt, en het is verbazingwekkend hoeveel verschillende antwoorden ik kreeg, de vraag was hoe kun je het beste een sturmey archer AB 3 versnellings naaf smeren uit 1993,

als antwoorden kreeg ik te horen

bij fietsenmaker A, goed dik vet op de naaf en de pallen smeren
bij fietsenmaker B, hele dikke olie nemen
bij fietsenmaker C, enkel kruipolie, want versnellingsbak olie zou nog te dik zijn
bij fietsenmaker D, gewoon niet smeren,loopt vanzelf goed,


op internet heb ik ook nog het 1 en ander opgezocht, op een naaf huls uit 1987 zit een smeer nippel, en op een huls uit 1993 niet meer, dit zou komen omdat toch niemand meer zijn naaf zou smeren dus daarom heeft sturmey archer het eraf gehaald..?

sommige smeren de planeetwielen bij SA met vet en anderen met olie en weer anderen helemaal met olie,en de 1 doet het met teflon olie terwijl de ander het weer smeert met 80w90,
sommige dompelen de naaf in een olie bad en anderen doen er een drupje op,

maar overal is het discussie en word het nergens standaard uitgelegd op welke manier je nu werkelijk moet smeren en met welk type olie..

ik heb hier nog een flesje power gear oli 75w90 staan en ga die er dan maar indompelen, de lagers vet ik goed in met lagervet en dan zie ik het wel,

zal toch hopelijk wel gesmeerd gaan lopen :)
Theoretisch
Of je olie of vet gebruikt en welke olie dan wel is afhankelijk van het toerental en de belasting:
- hoe hoger het toerental hoe vloeibaarder het product moet zijn omdat het snel zou teruglopen naar de plaatsen waar het werd weggedrukt.
- hoe hoger de belasting hoe minder vloeibaar omdat minder vloeibare olie moeilijker weggedrukt wordt.
(traag draaiende scheepsmotoren gebruiken veel visceuzere olie dan sneldraaiende formule 1 motoren)

Praktisch:
Een naaf smeren met vet lijkt me onzin vanuit het standpunt van slijtage, vet zal worden weggedrukt waar de tandwielen aangrijpen en verder niet veel doen. Wel zal het vet een extra bescherming bieden tegen corrosie of insijpelend vocht. Mijn advies zou dan ook zijn om het vet te gebruiken ter hoogte van de dichtingen.
Het logisch gevolg is dan ook dat olie aan te raden is. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de snelheid en belasting van de tandwielen in een SA naaf zo anders is dan in een shimano of rohloff naaf. Een olie met gelijkaardige viscositeit zou dan naar behoren moeten werken.
EnriceV schreef:Theoretisch
Of je olie of vet gebruikt en welke olie dan wel is afhankelijk van het toerental en de belasting:
- hoe hoger het toerental hoe vloeibaarder het product moet zijn omdat het snel zou teruglopen naar de plaatsen waar het werd weggedrukt.
- hoe hoger de belasting hoe minder vloeibaar omdat minder vloeibare olie moeilijker weggedrukt wordt.
(traag draaiende scheepsmotoren gebruiken veel visceuzere olie dan sneldraaiende formule 1 motoren)

Praktisch:
Een naaf smeren met vet lijkt me onzin vanuit het standpunt van slijtage, vet zal worden weggedrukt waar de tandwielen aangrijpen en verder niet veel doen. Wel zal het vet een extra bescherming bieden tegen corrosie of insijpelend vocht. Mijn advies zou dan ook zijn om het vet te gebruiken ter hoogte van de dichtingen.
Het logisch gevolg is dan ook dat olie aan te raden is. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de snelheid en belasting van de tandwielen in een SA naaf zo anders is dan in een shimano of rohloff naaf. Een olie met gelijkaardige viscositeit zou dan naar behoren moeten werken.

dus welk type olie voor de tandwielen moet ik dan nemen? voor hoge belasting of voor snelheid...
tja,
geen verstand ervan, maar ik denk dat ze hier het kunnen weten?

Sturmey-Archer Europa NV
Keienbergweg 79
1101 GE Amsterdam
The Netherlands

Tel: +31 (0)20-609-0221
Fax: +31 (0)20-609-0211
info@sunrace.nl

of dit document:
http://www.sturmey-archer.com/userfiles ... _119-1.pdf
Op basis van de reactie van Jurjan:

SA103B voor lagers
SA103A voor interne delen

Specificaties kun je hier vinden: http://www.permaco.com/en-us/dept_52.html

En een mogelijk alternatief: http://www.bikeforums.net/showthread.ph ... thetic-gel
Jurjan schreef:tja,
geen verstand ervan, maar ik denk dat ze hier het kunnen weten?

Sturmey-Archer Europa NV
Keienbergweg 79
1101 GE Amsterdam
The Netherlands

Tel: +31 (0)20-609-0221
Fax: +31 (0)20-609-0211
info@sunrace.nl

of dit document:
http://www.sturmey-archer.com/userfiles ... _119-1.pdf
ik heb net gebeld naar dit nummer en kreeg iemand aan de lijn die mij doorschakelde met iemand anders die er verstand van zou hebben,

deze meneer vertelde mij dat ik heel de naaf goed moest insmeren met vet, toen ik erover begon dat de pallen mogelijk daarmee zouden plakken zei hij weer met dun vet insmeren,en toen ik over olie begon zei hij dat dat ook kon,als het maar hele dikke olie was ,maar ik vond hem toch nogal twijfelachtig overkomen.en ergens anders praten ze weer over dunne olie en geen vet, en hij wist ook niet eens te vertellen welk type olie en vet,dus ze weten het daar schijnbaar ook niet goed te vertellen :?
tja,
dan zou ik eerlijk gezegd kiezen voor de smeermiddelen zoals vermeld in de handleiding.

Dat zal je echt de kop niet kosten, en vast goedkoper zijn dan een nieuwe naaf.
Maar goed, dan zijn we wel van het oorspronkelijke onderwerp af: wat als alternatief te gebruiken.

dan is de reactie van martin_123 misschien wel wat.
Jurjan schreef:tja,
dan zou ik eerlijk gezegd kiezen voor de smeermiddelen zoals vermeld in de handleiding.

Dat zal je echt de kop niet kosten, en vast goedkoper zijn dan een nieuwe naaf.
Maar goed, dan zijn we wel van het oorspronkelijke onderwerp af: wat als alternatief te gebruiken.

dan is de reactie van martin_123 misschien wel wat.
dat vet van wat martin voorsteld kan je bijna nergens meer krijgen, en sturmey archer beveeld hun eigen merk aan.maar het is wel vet en geen olie , ik heb nu ergens op een engelse site gelezen dat als er een oliedopje in de naaf huls zit je olie moet gebruiken en zit het er niet in dan vet gebruiken

hier thuis heb ik universeel vet ,voor lagers en tandwielen staat op de verpakking, dus kwak ik dat er maar op. en eventueel verdun ik het vet met een klein beetje olie,dus ik denk dat ik dat maar ga doen, anders moet ik speciaal een potje 100ml sturmey archer vet gaan bestellen in engeland.en het gaat tenslotte om dat het goed blijft zitten zonder dat het te dik is dat het plakt, maar de pallen zijn bij mijn naaf uit 1993 veel anders en veerkrachtiger dan uit 1987, dus dun vet moet denk ik idd wel kunnen,
Zonder enig onderhoud heeft mijn SA 3 versnellingsnaaf zonder smeernippel het een 25 jaar volgehouden. Liep de laatste jaren wel een stuk minder soepel dan een nieuwe. En er zijn echt duizenden kilometers mee gereden. De reden om de fiets af te danken was dat er van het overige van de fiets niet veel meer over was. Dus of het gebruikte smeermiddel was heel goed of het komt allemaal niet zo heel nauw.
Martin_123 schreef:Zonder enig onderhoud heeft mijn SA 3 versnellingsnaaf zonder smeernippel het een 25 jaar volgehouden. Liep de laatste jaren wel een stuk minder soepel dan een nieuwe. En er zijn echt duizenden kilometers mee gereden. De reden om de fiets af te danken was dat er van het overige van de fiets niet veel meer over was. Dus of het gebruikte smeermiddel was heel goed of het komt allemaal niet zo heel nauw.
denk eerder dat het allemaal niet zo nauw komt, er kan eigenlijk weinig miskomen aan een versnellingsnaaf, 4 tandwieltjes dat op het zonnewiel van de as draaid en dat is alles eigenlijk, . heb ondertussen al wat foto's gezien van SA naven die met een flinke laag vet voorzien waren en dat zag je duidelijk zitten,


Afbeelding

Afbeelding
het is voor elkaar :D heb lager vet verdund met gear oil, goed door elkaar geroerd met een stokje in een bakje tot het een soort dunne vla werd,en dan heel de naaf en naaf huls goed ingevet, blijft prima zitten en loopt echt soepel en gesmeerd..