Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop trekking fiets. - Forum Wereldfietser

Aankoop trekking fiets.

Oorspronkelijk had ik het idee om een racefiets te kopen.
Maar nadat ik hier nog eens goed over had nagedacht, lijkt het me nu verstandiger een trekking fiets aan te schaffen. Ik wil de fiets nl ook gebruiken voor het dagelijkse woon-werkverkeer(30km) en mijn grote wens is vanuit Nederland naar Santiago de Compostella te fietsen. Verder bergtochten in Frankrijk.
Het bedrag wat ik wil besteden is ong. €1000.
Wie kan mij adviseren of heeft goede ervaringen met een trekking fiets van dit bedrag?
Van de Nederlandse fabrikant van Sensa fietsen weet ik dat ze goede racefietsen maken voor een geschikte prijs.
Geldt dat ook voor trekking fietsen?
Ook een advies voor een goede (internet)dealer is van harte welkom.
Bedankt voor je reactie!
Hoi Sybrand, welkom op dit mooie informatieve forum. Naast dit forum is er ook een wiki met een schat aan informatie, ook over de aanschaf van een fiets. Kijk er ook even rond en verbaas je over de schat aan informatie. http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen
Hier heb ik ook veel aan gehad, bedankt Wim.

http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf

Staat ook in het eerste artikel :D
Dag Sybrand,
Lees je goed in op de links die je al kreeg. Maar alleen verwijzingen zijn ook niet alles.
1000 euro voor een vakantiefiets voor momstertochten is niet al te breed uitgemeten. Voor een paarhonderd euro meer kun je goed spul kopen, bijv de T400 VSF Manufaktur die hier vaak geroemd wordt (vlg mij voor 1299).
Het kan ook veel goedkoper. Ga naar een goede fietsenzaak in een wat chique wijk. Zo tikte ik voor 300 euro een Koga Randonneur van 10 jaar op de kop die precies mijn maat was en nog in prima staat was. Ik heb er een sterker achterwiel in laten zetten en rijd er al eer drie jaar op, zowel woonwerk als fietsvakanties, vlg jaar naar Assisi, en hij kan nog jaren mee.
Ga niet voor de zgn bekende merken Gazelle, Batavus e.d. want die zijn gericht op comfort maar niet op langdurige zware belasting en veel te veel gericht op een gelikt uiterlijk. Zo had ik eerst zo'n Gazelle Medeo gekocht, waarmee bleek dat je niet eens veilig dalen kunt zoals ik in Zuidimburg al merkte bij de afdaling van de Pietsersberg.
Na het lezen van de wiki hebben we hier ook een checklist om de forummers te voorzien van meer specifieke informatie:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=18057
Algemeen: een trekkingfiets om naar Santiago te fietsen kan prima onder 1000 euro, mits je geen bijzondere eisen stelt. Het is dan echter wel een derailleurfiets die in Nederland in winterse omstandigheden - pekel - na een tijd tamelijk onderhoudsgevoelig wordt. Mijn tip is dan om voor de pekeldagen er een goedkoop barrel bij te hebben.
Leon
Heb je nog suggesties Leon voor een goede fiets beneden de €1000?
Overigens, bedankt allemaal voor jullie reacties. Hier kan ik weer verder mee.
sybrand schreef:Heb je nog suggesties Leon voor een goede fiets beneden de €1000?
Wat goed is voor de een is niet goed voor de ander. Dan moet je eerst meer info geven. Zie checklist.
Leon
Hier komt mijn ingevulde checklist.
Hopelijk geeft deze genoeg aanknopingspunten voor een goed advies.
Bedankt alvast. Fijn dat je de moeite wilt nemen.

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Woon/werk; 30 km per dag
Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Het laatste.
* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik ben niet zo’n hardfietser.
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Moet het kunnen afwisselen.
* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Alleen bij woon/werk.
* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Vooral asfalt en licht onverhard.
* Waar gaan de vakanties naar toe?
Santiago de Compostella en kampeer/fietsvakantie in Frankrijk met zo nu en dan een berg.
* Wat voor vakanties worden dat?
Zie vorige vraag.
* Je lichaamslengte
1.75 m
* Je gewicht
ong. 78 kg.
* Je lichaamsbouw.
Normale lichaamsbouw.
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Tot 20 kg.
* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Regio.
* Wat is je budget?
Voor de fiets ong. €1000
* Welke fietservaring heb je?
Per dag 30 km. 10 x 11 stedentocht.
* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
50 km
* Welke fietsen heb je (gehad)?
Nu heb ik een Gazelle Orange. Bevalt niet goed, veel te zwaar.
* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Kleine reparaties doe ik zelf, voor grote ga ik naar de fietsenmaker. Wil graag een cursus fietsonderhoud volgen.
* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Zou kunnen.
* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Trekking/ hybride. Heb geen verstand van merken.
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Nee.
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Zou wel even kunnen wachten.
> * Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Woon/werk; 30 km per dag
Het fijnste vind ik dan, zeker in de winter, een fiets met dichte kettingkast en de als goed bekend staande 8V-naaf van shimano. (De 7V-naven zijn kwalitatief minder, lopen zwaar)
Voor elke dag inclusief winter kies je een fiets met een goede naafdynamo en goede verlichting. Gesloten remmen zijn in het vlakke land fijner omdat er minder onderhoud aan is.
Voorzie de fiets van lichtlopende banden en hou ze op de juiste spanning.

> ...meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
> Het laatste.
Dat is wel een vervelende dubbele eis. Ook naar Santiago is dan een 8V-naaf niet prettig voldoende en komt je bij jouw budget altijd op derailleurs uit. Bovendien heb je aan trommelremmen niet genoeg. (je hebt in de wiki gelezen waarom)

> licht onverhard.
> 1.75 m
> ong. 78 kg.
> Je lichaamsbouw.
> Normale lichaamsbouw.
> Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
> Tot 20 kg.
Dat stelt geen speciale eisen.

> Waar woon je?
> Regio.
??? Is voor marktplaatsaanbiedingen wel handig om te weten.
Het bepaalt ook een beetje de bandenkeuze. In mijn woonplaats ligt er meer lekmakende troep op straat dan in veel andere plaatsen.

> Welke fietservaring heb je?
> Per dag 30 km. 10 x 11 stedentocht.
8)

> Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
> 50 km
Dat strook niet echt met het voorgaande. :?:
Als je in NL maar 50 km leuk vindt wordt de tocht naar Santiago wel zwaar want daar zijn heuvels en je hebt bagage.

> * Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
> Zou kunnen.
> Zou wel even kunnen wachten.

Als de goedkoopste nieuwe fiets, bovendien goedkoop in onderhoud, voor naar Santiago zou ik je een VSF Fahrradmanufaktur T-100 aanraden. Voor woonwerk in de pekel is deze fiets echter niet ideaal. Een oplossing is misschien om de komende maanden uit te kijken naar een aardige tweedehandse voor de eerste vakantie. Dan let je wat minder op het merk maar na de maat meer op de pure geschiktheid voor jouw toepassing. Als je na de koop nog 100 à 200 euro overhebt voor aanpassingen en opknapwerk zals eigen zadel, nieuwe banden, nieuwe betere remblokjes etc. etc. dan is de keuze groot. Met jouw best gemiddelde eisen moet het geen echt probleem zijn.
Leon
Bedankt Leon, dat je de moeite hebt genomen om mijn checklist te beantwoorden.
Met mijn huidige fiets, de Gazelle Orange, die zwaar is en zwaar fietst is lekker fietsen tot 50 km wel het maximum. Ik ga er van uit dat ik het met een veel lichtere hybride fiets veel langer uithoud.
Ik laat jouw reactie op mij inwerken en zal me bezinnen op een goede keuze.
Nogmaals bedankt!
Een oplossing is misschien om de komende maanden uit te kijken naar een aardige tweedehandse voor de eerste vakantie.
je kunt op marktplaats kijken maar ook met een goede fietsenzaak/dealer in de buurt gaan buurten en je wensen kenbaar maken. In het voorjaar worden veel fietsen ingeruild en een dealer kan je informeren wat hij binnen krijgt. Het belangrijkste van een goede fiets is het fietsen. Ga fietsen en ervaar hoe de fiets op jou postuur aansluit. Specificaties op papier bepalen zeker niet de geschiktheid. De checklist maakt je duidelijk naar welk soort fiets je kunt uitkijken.
Goeie tip Eric.
Bedankt.
In welke regio woon je?
Dan kunnen we misschien mee kijken op marktplaats voor je?
Mijn eerste trekking fiets kocht ik ook op marktplaats in 2008 een Giant epedition van 4 jaar oud voor 500 euro ben daar in 2009 mee probleemloos naar Satiago de Compostela en in 2010 naar Rome gefietst.
Ik heb hem wel gekocht van een fiets liefhebber .
Najaar 2011 verkocht voor 300 euro heb toen een nieuwe Giant met Rohloff naaf gekocht deze fiets was geen succes te zwaar en grote problemen met achter wiel (gebroken spaken).
Nu erg gelukkig met mijn nieuwe Santos travelmaster met riem aandrijving.
Er zijn best goede fietsen op marktplaats te koop onder de 1000 euro je moet wel goed zoeken en hou er rekening dat bij die fiets nog meestal 250 euro bij komt voor een service beurt nieuwe banden en nieuwe ketting en tandwielen, iemand die zijn fiets gaat verkopen laat het onderhoud achterwegen .
Klaas de Pelgrim.
sybrand schreef: * Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Moet het kunnen afwisselen.
Je wil dus een racestuur? Of zo'n onooglijk( :!: ) vlinderstuur?
Ik denk dat ik mij de komende tijd richt op een goeie 2 hands.
Ik woon in de buurt van Drachten.
Mocht iemand nog een tip hebben...altijd welkom.
Lijkt me prachtig Klaas, die tochten naar Santiago en Rome.
Het begint nu al te kriebelen.
In Sneek heeft fietsenmaker Twa Tsjillen VSF Manufaktur. Volgens mij stond er een T100, de fiets die Leon adviseerde.
Ik heb daar trouwens mijn tweedehands Koga gekocht toen ik daar naar een VSF kwam kijken. Dat was wel puur geluk, want zo'n grote zaak is het niet.
Hallo Aart,
Heeft Twa Tsillen een website?
Hoe weet ik welke fietsen zij te koop hebben?
Op http://www.fahrradmanufaktur.de/de/inde ... endler.php
lees ik:
RUITER S RIJWBDR TWA TSJILLEN*
WIJDE NOORDERHORNE 8
8601 EB SNEEK
Tel.: 0515-413878

Er staat geen www bij. Dat wordt dus ouderwetsch bellen.