Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is dit wat: Giant Expedition LT R14? - Forum Wereldfietser

Is dit wat: Giant Expedition LT R14?

Dames en heren,

Ik heb de volgende fiets op het oog, naar mij idee een leuke fiets die compleet is
en met een R14 naaf, voor minder dan Euro 2300. Ja ik weet er staan er op WWW voor minder :wink:

Want denken de DIE hards en kenners?
Niet doen oen! Want het is geld "down the drain", echter ik vindt het een juiste/goede samenstelling.
Reeds geleerd in dit form breng je wielen maar direct naar de velgen boer, want GIANT maken deze middels een
apparaat/velg automaat, ipv vakmanschap oftewel hand werk!

Inzet gebied noord Frankrijk & midden Duitsland: meerdaagse met vol camping spul en voor het moment nog geen berggeit actie's :).

Daar komt ie GIANT EXPEDITION LT R14 met:

Frame: ALUXX-Grade Aluminium
Voorvork: ALUXX Aluminium
Stuur: Giant Connect, Low-Riser 31,8
Stuurpen: Alloy adjustable, dual pivot
Zadelpen: Giant Connect
Zadel: Selle Royal Freecia Lookin
Pedalen: VP-199 Trekking pedal
Shifters: Rohloff, 14-speed
Remmen: Shimano BR-M446 hydraulic disc, [F] 180mm [R] 160mm rotors
Remhendels: Shimano BL-T445 hydraulic disc
Ketting: KMC X-9
Crankset: Giant custom 44T, w/alloy chain guard
Bottom Bracket: Sealed Cartridge
Velgen: DT SWISS TK540 DISC, 32 hole
Naven: [voor] Shimano DH-3D72-QR / [achter] ROHLOFF Speedhub 14S
Spaken: SAPIM Leader
Banden: Schwalbe Marathon Plus Tour, 42-622
Extra's: Tool box/spare parts box included
Gewicht: 17,3 KGS
http://www.giant-bicycles.com/_pdf/bike ... lt.r14.pdf
philippe01 schreef:http://www.giant-bicycles.com/_pdf/bike ... lt.r14.pdf
Die link doet het niet.
Waarschijnlijk is het deze?: http://www.giant-bicycles.com/_pdf/bike ... lt.r14.pdf
mooie fiets hoor
ik zou voor een VSF t 400 gaan met R naaf ongeveer de zelfde prijs.
martinderoo schreef:ik zou voor een VSF t 400 gaan met R naaf ongeveer de zelfde prijs.
Wat is daar beter en of anders aan?
Waarschijnlijk is er niet veel mis mee. Veel onderdelen waar je aan zou kunnen twijfelen kun je ook vervangen als ze bij nader inzien niet goed zijn.
Wat me wel een beetje verontrust is de positie van de achterdrager. Als je, omwille van grote voeten, je tassen aan de onderste rail van de drager moet hangen, dan light het zwaartepunt van de tassen toch wel serieus áchter de achteras. Komt dat omdat de achtervork kort is? Of is de drager overdreven lang?
Of de fiets ook met mijn bepakking stabiel rijdt zou ik toch heel graag van tevoren weten. Dat lijkt me de sterktste reden om voor een merk te kiezen waarvan ik (binnen deze vereniging, op weekends, blogs etc.) zelf heb gezien en gehoord dat het goed is. Of onderdelen zo geweldig zijn is belangrijk, maar secundair aan stabiliteit.
Wat ook belangrijker dan onderdelen is, is of de maat bij je past. Ik zie dat er maar drie maten beschikbaar zijn. Dat is niet veel.
Leon
Hoe komt het toch dat op veel plaatjes van fietsen (ook deze fiets) de lowrider niet horizontaal staat? Lijkt me toch wel de bedoeling.
Wat mij uit de PDF file opvalt is, dat er gesproken wordt over een Rohloff Speedhub 14 S.
Met name de S triggert mij. Rohloff is al wat langer bezig met de ontwikkeling van een Light versie van de Speedhub.
Heeft Giant nu de light versie van de Speedhub?
Frits
JaapG schreef:Hoe komt het toch dat op veel plaatjes van fietsen (ook deze fiets) de lowrider niet horizontaal staat? Lijkt me toch wel de bedoeling.
Twee gokjes:
1. Om een of andere reden wilde ze hem niet op het voorste oogje (bij de as) monteren.
of
2. Ik denk dat de afstand tussen de as en de bout halverwege de vork precies klopt, maar dat iemand over het hoofd gezien heeft dat het een rechte vork betreft.
Leon
Leon schreef: 1. Om een of andere reden wilde ze hem niet op het voorste oogje (bij de as) monteren.
of
2. Ik denk dat de afstand tussen de as en de bout halverwege de vork precies klopt, maar dat iemand over het hoofd gezien heeft dat het een rechte vork betreft.
Leon
Optie 2 lijkt inderdaad een veel voorkomende fout, hoewel ik me haast niet kan indenken dat je als ontwerper zo dom kunt zijn dat je dat fout doet.
Optie 1 is gewoon niet handig, tenminste bij mijn fiets kan ik eigenlijk de lowrider niet op het voorste oogje monteren omdat de vork dan in de weg zit (of ik moet wel heel erg lange afstandsbussen monteren). En veel fietsen hebben tegenwoordig geen oogjes meer extra aan de voorkant.
Dit klinkt als het beste gezelschap voor je weekend weg of fietsvakantie. Voor je avontuurlijke leven komt Giant met de Expedition. Een trekking voor de sportieve toer of vakantiefietser. Een lichtgewicht aluminium frame met de beste onderdelen.
Dit klinkt als een hele mooie verleidelijke vrouw en zo zal de succesvolle marketingafdeling van Giant het ook bedoeld hebben. In het kader van "maak het of kraak het";
FRAME ALUXXGrade met beperkt aantal maten, positie van de bidonhouders is niet praktisch ivm grote bidons of pet flessen, hoe is de kabel geleiding en kun je nog een pompje kwijt aan de bovenbuis?
• VOORVORK ALUXX, Helaas geen J vork, nu past de drager er niet recht op
ONDERDELEN
• STUUR Giant Connect, LowRiser 31,8, lekker hip. 31,8 is echt een race en mtb maat, hierdoor minder ruimte voor teller, bel, gps, stuurtashouder etc
• STUURPEN Alloy adjustable, dual pivot, Verstelbaar en altijd in voor een kraakje
• ZADELPEN Giant Connect, dubbele bout ?, wel zo prettig
• ZADEL Selle Royal Freecia Lookin, mooi plastic
• PEDALEN VP199, Trekking pedal, niet te duur, 16 euro per setje incl. BTW
AFMONTAGE
• SHIFTERS Rohloff, 14speed, kon minder, lekker hip
• REMMEN Shimano BRM446 hydraulic disc, [F] 180mm [R] 160mm rotors REMHENDELS Shimano BLT445 hydraulic disc, geen ervaring mee, wel trendy
• CASSETTE KETTING KMC X9, niks mis mee, maar waarom een 9 speed ketting op een Rohloff fiets?
• CRANKSET Giant custom 44T, w/alloy chain guard, NoName goedkoop, ziet er mooi uit
• BOTTOM BRACKET Sealed Cartridge, NoName, ongetwijfeld erg goedkoop maar hoe slijtvast is deze bb?
• WIELSET VELGEN DT SWISS TK540 DISC, 32 hole NAVEN [F] Shimano DH3D72QR
• / [R] ROHLOFF Speedhub 14S, niks mis mee, lekker sexy en een naafdynamo bied veel mogelijkheden.
• SPAKEN SAPIM Leader, Plain spokes, dus lekker goedkoop
• BANDEN Schwalbe Marathon Plus Tour, Duurzaam
OVERIGE
• EXTRA'S Tool box/spare parts box included, Altijd makkelijk om gereedschap bij je te hebben op deze fiets. Flesje olie, mascara, lipstick :lol:
Uiterlijk een hele mooie fiets, cosmetisch mooi uitgevoerd in de technische en gebruik details aanmerkelijk minder uitgevoerd dan Santos, VSF, Avaghon, Snel etc etc. Een echte Giant. Maar hoe betrouwbaar is deze verleidelijke vrouw, dat is waar het om draait.
Als je voorblad 44 is kan je maar beter achteraan een 17 hebben, en dat betwijfel ik.
KMC X8 is inderdaad logischer.
Ik vind het bagagerek ook eigenaardig, kort, ver naar achter geplaatst.
......het verhaal van Aart Huiijg : http://obsession-magazine.nl/?p=9880

30000 km van Noord naar Zuidpool met de Giant Expedition
Frits schreef:Wat mij uit de PDF file opvalt is, dat er gesproken wordt over een Rohloff Speedhub 14 S.
Met name de S triggert mij.

S --> Silver, Schijfrem, 't kan zo veel zijn... hopelijk niet Spoke :lol:

Die lightversie van Rohloff zo ver is het voorlopig nog niet. Anders was er hier op het forum al heel wat (sluik)marketing gepasseerd :wink: . En zou het me bovendien opmerkelijk lijken dat Giant met de primeur zou gaan lopen terwijl de beursgangers er niets over gemeld hebben.

Greetz,
Bram
jumbo schreef:......het verhaal van Aart Huiijg : http://obsession-magazine.nl/?p=9880
30000 km van Noord naar Zuidpool met de Giant Expedition
Met Giant als sponsor...
Leon
Inzet gebied noord Frankrijk & midden Duitsland: meerdaagse met vol camping spul en voor het moment nog geen berggeit actie's :).
Lijkt me een prima fiets voor het doel. Regelmatig even de fiets controleren op slijtage, speling en losse delen etc. om eventueel op tijd onderhoud uit te voeren. 30.000km van noord naar zuid Amerika zal ook zeker lukken met tijdig onderhoud en vervanging van versleten delen.
Bram, dank voor je antwoord, eigenlijk ook wel logisch, ik had gewoon even moeten doordenken, op de beurs in Friedrichshafen of Bike Motion of op het forum hadden wel de nodige mededelingen gestaan en of Giant de primeur zou hebben gehad?????
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben met de S van Silver.
Frits
onderdelen genoemd / 2300 Euro,

conclusie als geld voor jou een rol speelt: waarschijnlijk niet het beste wat je in die prijsklasse kan krijgen.

vsf400R en Thorn Raven (er zullen er meer zijn): betrouwbaarder onderdelen, bewezen stabiliteit, ongeveer net zo duur.

Het is waar (zie Leon) dat zwakkere onderdelen minder belangrijk zijn omdat ze kunnen worden vervangen, maar om er dan net zoveel voor te betalen....

Een sterk punt van een Rohlofffiets is de onbezorgdheid op reis. Mooi meegenomen als dat ook voor remmen, wielen, trapaandrijving, bagagedragers etc. opgaat. Mochten er toch problemen met de remmen komen dan is het vervelender als je schijfremmen hebt dan velgremmen.
cycloantverpia schreef:
Frits schreef:Wat mij uit de PDF file opvalt is, dat er gesproken wordt over een Rohloff Speedhub 14 S.
Met name de S triggert mij.
S --> Silver, Schijfrem, 't kan zo veel zijn... hopelijk niet Spoke :lol:
Speed? :roll:

Carl
Okay heren,

Allemaal duidelijk. In het kort het is een vrouw met een paar pijn punten maar ook wel een mooi puntje de naaf.
Dan moet je ongeveer de halve fiets veranderen;
SPAKEN
BB
STUUR
SCHIJVEN REMMEN Daar had ik al zelf vraag tekens bij. Want zegt dat bang of klap onderweg den is het bingo. Dit lijkt wel een woord spel :D

Dus €2300 en nog een beetje losgeld aan betere onderdelen dan zijn we al vlot, met wat arbeid erbij op €2700-2800. Ik ga danken zeggen aan Giant en ben weer helemaal bij de tijd door jullie adviezen.

Terug naar de tekentafel :| ik voel Randonneur opkomen.
Ik vindt dit concept nog altijd de Reisfiets, maar dat is mss oude doos.
Natuurlijk met het de soul van toen maar met de mooie goede spullen van nu zoals een SON naaf en gewoon eigenwijs 40 Spaans achterwiel.
Rohloff ik ben er nog niet klaar voor blijkt.

Hier komt die dan welke merk denken jullie dan aan.?????