Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 47-622 Mondial of 42-622 Supreme? - Forum Wereldfietser

47-622 Mondial of 42-622 Supreme?

Zou iemand advies willen geven wat de beste keuze is van deze twee banden wanneer je graag met maximum comfort op klinkers fietst en met een zo gering mogelijke rolweerstand?

Dank voor jullie adviezen en het delen van de ervaringen, mvg Leendert.
Ik heb geen ervaring met de 47-622 Mondial maar de 37-622 Mondial spoort niet :x fietst niet comfortabel en is nerveus op minder verharde wegen. De Supremes fietsen veel comfortabeler.
Dan valt de Mondial meteen af. Dat is een grove stevige expeditieband die comfort en snelheid opoffert aan betrouwbaarheid. Voor comfort is een brede band het belangrijkste, en de vraag wordt dan simpel hoeveel ruimte je hebt in je frame. Een klassieke snelle comfortband is de 50 mm (iets van 45 mm in het echt) Schwalbe Big Apple. De nieuwe Schwalbe Almotion zal ook heel snel en comfortabel zijn. Als we weten hoeveel ruimte je hebt kunnen we beter kijken naar de opties.
Wim
Hartelijk dank voor jullie feedback want dat is informatie die niet in de Schwalbe catalogus staat!

Onze fietsen zijn 2009 Expeditions en daarvoor zijn de 50mm Supremes te breed wat ik erg jammer vind. We hebben ze gepast maar dat gaat echt niet

Nu de Mondial afvalt, want jullie bevestigde m'n vermoedens, wordt de vraag wordt het wachten op de 40mm brede Almotions, Supremes of is er een niet Schwalbe alternatief wat ik niet ken?

Dank en met vriendelijke groet, Leendert
Als de klinkers mogelijk nat zijn kies ik voor een band met op zijn minst een beetje profiel. De overgang van heel veel grip naar helemaal geen grip is bij nattigheid met een band zonder profiel in mijn ervaring onaangenaam snel.
Leon
Ken je de Marathon Racer? Een snelle band met comfort.
Dank en de Marathon Racer staat zeker op het lijstje maar is bv weer 2 mm smaller dan de 42-622 Supremes.

En tja wat betekent dat nu in de praktijk qua comfort, die 2mm?

Dat is ook de enige reden waarom ik de 47mm brede Mondial overwogen heb en tja dan is er de Energizer Plus & Pro ook nog in 47mm.

Wie het weet mag het zeggen!

Dank en mvg, Leendert
Een 42 mm Supreme is in werkelijkheid iets van 37 mm (en een 40 mm Racer is vast nog smaller). Een Panaracer Pasela 37 mm is ook echt 37 mm en vast sneller en comfortabeler dan een Supreme. Wel wat minder degelijk.
Wim
Voor wat het waard is,
net 3 weken met de mondiaal gefietst met gemiddeld zo rond de 120 km per dag over verharde en onverharde wegen (Zuid India).
Wim spreekt over gebrek aan comfort en snelheid. Heb ik weinig van gemerkt. We fietsen rond de 26 km/h. Comfort is bij een brede band al snel in orde. Bij zacht oppompen rij je lekker sompig en bij hard oppompen kun je redelijk strak en snel rijden.
De Tovenaar geeft aan dat de band niet spoort. Herken ik ook niet. Blijf strak op het asfalt liggen en heeft meer dan voldoende grip op tracks.
Just my experience….veel success met je keuze.
Als ik in Zuid India ging fietsen monteerde ik zeker geen Pasela's maar degelijke Mondials. Dat is waar die voor zijn. Als ik vlot en soepel wil rijden zou ik toch iets anders willen. Het is steeds horses for courses.
Wim
Ik ben dan weer zeer te spreken over de Supreme. Snel, aangenaam veel grip voor een semi-slick op natte ondergrond en zeer betrouwbaar. Hoewel mijn volgende band waarschijnlijk een Marathon Racer zal worden (is nog ietsjes sneller en toch meer profiel) Alleen is de vraag, wanneer? Want de Supremes hebben nu 21.000 km gelopen en ze blijven nog elke dag verbazen ...
Graag bedank ik een ieder voor de waardevolle adviezen en heb besloten om één Expedition te voorzien van de 47-622 Mondials en de andere van de 42-622 Supremes.

Hiermee kunnen we de banden met elkaar vergelijken en onze ervaringen delen.

Mvg, Leendert
Ik begrijp hier de keuze/vergelijking niet. De 47-622 Mondial Evolution is stugger dan de in 42-622 verkrijgbare Mondial Performance. Om dan juist die stuggere variant tegen een comfortband te vergelijken, is in mijn ogen nogal een beetje appel en peer verhaal. Als de achterliggende gedachte daarvan bekend is, is zinvol advies of mening geven mogelijk wel te doen.
Beste Fietser,

Dank voor deze reactie en deze informatie is nieuw voor mij maar had ik mogelijk uit het verschil in draagvermogen kunnen herleiden.

Voor m'n vraag op het forum te stellen heb ik eerst advies ingewonnen bij Schwalbe waarbij de vraagstelling was, welke band geeft een niet dribbelende fiets op klinkers i.c.m. een zo laag mogelijke rolweerstand waarbij opgemerkt dat een 50-622 Supreme te breed is voor het frame.

Hieruit kwamen twee banden naar voren de 47-622 Mondial en de 42-622 Supreme. Omdat ik niet weet wat de +5mm breedte van de Mondial qua comfort t.o.v. de Supreme brengt heb ik zoiets dan testen we het en deel ik de ervaring op het forum. Maar op een of andere manier heb ik de banden nog niet gekocht en daarbij vind ik het fijn om er eerst zoveel mogelijk over te lezen en te onderzoeken.

Mvg, Leendert
leendert schreef:Onze fietsen zijn 2009 Expeditions en daarvoor zijn de 50mm Supremes te breed wat ik erg jammer vind. We hebben ze gepast maar dat gaat echt niet.
Nou ben ik toch benieuwd welke fabrikant een model fiets Expedition noemt zonder dat er 50mm banden in kunnen. Doet Giant dat?

Supreme 42mm lijkt me goed. Heb ze zelf ook (50) voor reizen op asfalt en tegels/klinkers met bagage, en ze houden heel aardig grip op een natte ondergrond ondanks het weinige profiel.
Inderdaad is Giant ons merk fietsen.

Mvg, Leendert.
Voor wie het interesseert.
Het heeft langer geduurd dan verwacht i.v.m. een lange levertijd op de Mondials welke ik gisteren eindelijk heb kunnen monteren op m'n Giant Expedition.

Sinds gisteren fietsen we nu met 47-622 Mondials op mijn fiets en met 42-622 Supremes op de Expedition van m'n vrouw. En hoewel we nog niet veel gefietst hebben is er een merkbaar verschil; de Supremes rollen stiller, soepeler of rustiger over klinkers bij een gelijke druk (2.4 voor en 2.8bar achter).

Het lijkt dan ook logisch dat de Mondials een hogere rolweerstand hebben maar dat is erg lastig vast te stellen tijdens het fietsen, ook als beide fietsen gelijk zijn.

Qua breedte komen de Mondials uit op 41mm en de Supremes op 37mm op Exal ZX 19mm velgen. Waarbij het goed is dat de Mondials geen haar breder zijn want dan zouden ze aanlopen in de spatborden.

Komende periode wil ik experimenteren met een iets lagere druk in de Mondials, omdat ze breder zijn, om te kijken of dat ze qua comfort in de buurt kunnen komen van de Supremes.
Wim schreef:Een 42 mm Supreme is in werkelijkheid iets van 37 mm (en een 40 mm Racer is vast nog smaller).
Nou, nou,..een 42mm Supreme is 40mm in het echt op Mavic 17mm brede velgen en de Marathon Racer 40mm is in werkelijkheid 38mm breed, ook op Mavic 17mm brede velgen.