Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kan een MTB met roadtires ook als trekkingbike? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

kan een MTB met roadtires ook als trekkingbike?

@leon volgens mij was de stelling dat atb slapper zou zijn dan n trekkingbike. Een te slappe fiets is in geen enkele situatie de meest voor de hand liggende keuze. Rebound zou zijn heb je weleens eens op n te slappe mountain gereden in een afdaling met scherpe bochten en bomen erom heen? Een soortgelijke redenatie als die van jou.. waarbij wel specifieke omstandigheden meespelen. Dat is tevens hetgeen ik op doelde met 'extreme gevallen'..

@marko worden nu ook meer en meer atb wielen gemaakt met steekassen ipv QR.. deze hebben n grotere diameter en zouden steviger zijn.
Het breken van assen is volgens niet iets wat bij heel veel fietsers voorkomt. wellicht dat het lag aan de ouderdom van het materiaal, 'misbruik' ervan..et cetera..

Mbt mentaliteit, iedereen heeft zo zijn voorkeuren dan wel uit eigen ervaring of napraten of marketingpraat.
kan weg
On topic dan maar weer. Natuurlijk kan dat.

Afbeelding

Fiets weegt zoals afgebeeld 12,5kg. Bagage 11 kg. Een lichtere fiets en minder bagage fietst vooral bergop makkelijker. En voor de rest moet iedereen doen waar die zin in heeft.
Wat ik dus wil zeggen: het kan. Maar je moet niet miemelen als je met een fiets van 347 euro van 10 jaar oud onderweg tegen wat dingetjes aanloopt.

@kenben: Ik meende dat die steekassen alleen op de nieuwere modellen zitten met 10 versnellingen achter en twee bladen voor.
@marko, het aantal bladen heeft geen invloed op de soort naven. Wel klopt dat het een 'nieuwe'trend is en dus ja je zult niet veel oudere naven vinden met dergelijke steekassen. Veelal kun je 8/9/10speed op eenzelfde body zetten dus ik denk dat het geen probleem is. Gewoon even vragen aan de FM.
kenben schreef:@marko, het aantal bladen heeft geen invloed op de soort naven. Wel klopt dat het een 'nieuwe'trend is en dus ja je zult niet veel oudere naven vinden met dergelijke steekassen. Veelal kun je 8/9/10speed op eenzelfde body zetten dus ik denk dat het geen probleem is. Gewoon even vragen aan de FM.
Aha. Ik dacht dat het een andere breedtemaat was en dat ze niet uitwisselbaar waren. Ik ga het uitzoeken. Dank!
Ik ben de gene die de vraag gesteld heeft. Ik heb de deiverse discussies gevolgd, maar soms gaat me het te ver. Ik wil wel iedereen bedanken voor zijn bijdrage.

Ik lees net in de laatste uitgave BIKE & TREKKING het volgende: pag 21: Multitools. Hier wordt beschreven dat er twee modellen zijn die geschikt zijn voor crossen, en ook als vakantiefiets. het zijnL de Salsa Fargo en de Santos 4.29 MTB.

Verder lees ik ook dat de MTB Cube GTS als trekkingfiets geschikt zou zijn. De bagagedrager is een onderdeel van het frame

Ik fiets alleen met achtertassen, en probeer de bagage gewicht zo laag mogelijk te houden
b.kreber schreef:Verder lees ik ook dat de MTB Cube GTS als trekkingfiets geschikt zou zijn. De bagagedrager is een onderdeel van het frame
Heb je er een link naar of een goede afbeelding van? Googelen en zoeken op de cubesite levert me niks op.
Leon
b.kreber schreef:[...] modellen die geschikt zijn voor crossen, en ook als vakantiefiets.
Zoals uit deze discussie blijkt, zijn er heel veel mountainbikes waarop je kunt vakantiefietsen; natuurlijk wel! Er zijn genoeg mensen die dat doen, en je kunt er heel legitieme redenen voor hebben. Bijvoorbeeld dat je al een mountainbike hebt, of dat je van plan bent door het jaar heen veel meer te mountainbiken dan op fietsvakantie te gaan. Maar gewicht, zoals in je oorspronkelijke vraag, is geen argument voor het een of het ander. Neem bijvoorbeeld al de mountainbike van Marko hierboven die met 20 kg behoorlijk zwaarder is dan veel vakantiefietsen, in ieder geval die van mij.

Daarnaast is het, zoals al eerder gesteld, nog maar de vraag of het gewicht de doorslaggevende factor was in het verschil tussen jouw fiets en de uitgeprobeerde mountainbike.

Ik zie in deze discussie ook als argument dat er op een trekkingfiets allerlei (zware) onderdelen zitten, maar dat hoeft uiteraard niet. Kijk eens naar fietsen die je zelf kunt samenstellen zoals Avaghon, sommige Koga-modellen, Snel etc. (Tip: het zoekwoord is custom-built). Er zijn enorm veel verschillende trekkingfietsen voor allerlei verschillende soorten vakanties (snel van hotel tot hotel op asfalt, kamperen aan onverharde paadjes en alles daartussenin) en ja, voor sommige soorten vakantie is een mountainbike misschien wel het best. Maar misschien is voor wat jij wilt een racefiets (licht!) met minimale tasjes wel beter.

Je vraag komt er een beetje op neer of je de soep ook kunt opscheppen met een juslepel. Dan komen er allerlei algemene reacties van mensen die dat al jaren doen, of juist vinden dat een soeplepel veel geschikter is. Ik zou zeggen: dat kan allebei, maar 't hangt af van de aard van de soep en de kom welke lepel beter is.
En de juslepel van het ene merk is misschien wel zwaarder dan de soeplepel van het andere merk :wink: , dus dat alleen is geen doorslaggevend argument.

In ieder geval veel toekomstig fietsplezier gewenst!

Carl
Carl: +1
b.kreber schreef: Ik lees net in de laatste uitgave BIKE & TREKKING het volgende: pag 21: Multitools. Hier wordt beschreven dat er twee modellen zijn die geschikt zijn voor crossen, en ook als vakantiefiets. het zijnL de Salsa Fargo en de Santos 4.29 MTB.
Hoi,

Op fietsvakantie met een mountainbike gaat prima, vooral als je de fiets er speciaal voor uitzoekt! Ik ben in het bezit van een salsa fargo die je noemde, ik vind het een erg fijne fiets voor een fietsvakantie met wat meer offroad werk (daar is 'ie ook voor bedoeld). Hieronder zie je de fargo met zadel- en frametas; maar met een achterdragertje en plastic tassen kan het ook. Ik heb er juist geen 'roadtires' op gezet want die conti's doen het prima en zijn snel zat. Ik merk niks van mindere stijfheid(?) van het frame, maar dat komt misschien ook omdat ik graag weinig gewicht meeneem, dat fietst sowieso lekkerder :D!

Afbeelding
Lekker stout: met een externe BB, schijfremmen en 32-spaaks fabriekswielen, maar wél in Karlskrona (SE) !!!!
Matthie9001 schreef: Ik merk niks van mindere stijfheid(?) van het frame, maar dat komt misschien ook omdat ik graag weinig gewicht meeneem, dat fietst sowieso lekkerder :D!

Afbeelding
Lekker stout: met een externe BB, schijfremmen en 32-spaaks fabriekswielen, maar wél in Karlskrona (SE) !!!!
Scheelt ook dat je het gewicht niet via de achtervork naar het wiel laat afvoeren. Met je bagage in het midden van het frame en aan de zadelpen krijgt het achterwiel minder momentum te verduren, iets wat je denk ik wel merkt als je een drager met tassen zou monteren. Minder bagage is zowieso een groot voordeel, net zoals het ontbreken van zijtassen een voordeel is als je speels en snel wilt fietsen, vooral als het gaat om offroad. Had je voor je reis in Zweden niet meer tassen mee? (rugtas? stuurtas?)

Ga je voor komende winter nog wat aan je fiets veranderen? Externe BB?? 32spaaksfabriekswielen?? schijfremmen?? is natuurlijk vragen om problemen 8)
Hartelijk dank. Het vakantiefietsen is mij het belangrijkst, dus dan zal de trekking fiets wel het beste zijn. Het is mogelijk dat de fiets iets te groot is, want ik heb de Santos tweedehands aangeschaft. Een kleinere fiets zou dus beter kunnen voelen. Die mountainbike had ook een kleiner frame.

dank voor de suggesties
Nee, ik heb geen link. Ik heb het gelezen in de laatste papieren uitgave van Bike &Trekking.
kan weg
Wa'k nog vergeten was, maar wat wel belangrijk is, zijn de handgrepen op je stuur. Daar moet je even in ergonomische investeren; je kunt serieus last van je pols krijgen door de verkeerde hoek die je pols met een MTB stuur maakt.
wij zijn in 2005 met een cannondale mountainbike en santos TM 2.6 op pad gewest in zweden/ denemarken.
de mtb was reeds voorzien van nokken en kon voorzien worden van nokken.
Wel "steigerde" de fiets bij steilere klimmen.
(we gebruiken de mtb nog steeds in het terrein)

Wel hadden we de fiets voorzien van conti weg banden.

later hebben we een cannondale street gekocht. Deze fiets was niet super stijf. Bij snelle afdalingen werd deze fiets wat zenuwachtig.
Goed te horen, dat een MTB dan toch niet ehlemaal geschikt voor berg klimmen op een gewone weg. Santos bouwt sinds kort ook een Santos Travel Lite, deze is lichter dan de Travelmaster. Misschien is dat wel de oplossing met alleen tassen achterop
B. Kreber: Goed te horen, dat een MTB dan toch niet ehlemaal geschikt voor berg klimmen op een gewone weg. Santos bouwt sinds kort ook een Santos Travel Lite, deze is lichter dan de Travelmaster. Misschien is dat wel de oplossing met alleen tassen achterop
Oeps. Gewaagde uitspraak. Je zwalkt blijkbaar nog van links naar rechts bij je keuze voor een nieuwe fiets. Je hebt voldoende antwoorden gekregen op je vraagstelling volgens mij. Ga nou eens naar een goede fietsenboer en ga rijden op een fiets die je past. En dan laat je ons weten wat het geworden is, liefst met foto. Met een "lichtere" fiets ga je niet beter fietsen, wel met een fiets waar je lekker op zit. Veel plezier met je toekomstige nieuwe aankoop.
kan weg