Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kan een MTB met roadtires ook als trekkingbike? - Forum Wereldfietser

kan een MTB met roadtires ook als trekkingbike?

Afgelopen september heb ik met een vriend de Camino Frances fefietst op een Santos Travelmaster 28 inch. De fiets op zich voldoet prima en blijft rollen op de vlakke weg, maar ik vind de fiets toch wel zwaar in de bergen. Ik had alleen Ortlieb fietstassen achterop en een stuurtas. vrieden die met me meegingen hadden een MTB Peugeot, waarvan de voorvolr was vastgezet, met een comfotabeler zadel dan normaal op een MTB, en met wegbanden in plaats van off terrain banden. We hebben de afstand over de weg afgelegd, dus niet over het echte Camino wandel pad. Dus altijd goede wegen

Ik heb oook eens de MTB Peugoet tijdens die tocht geprobeerd. De fiets had een bagagedrager achterop en daar zaten ook de Ortlieb fietstassen op. Ik vond de MTB heel goed fietsen en het was lichter om met deze MTB tegen de berg op te fietsen dan op mijn Santos. De berg af rolde mijn santos wel beter en kreeg meer vaart dan de MTB, maar ja je moet toch van tijd tot tijd afremmen

Mijn vraag is nu: als je veel trekt in de bergen, is het dan niet verstandiger een MTB te nemen met wegbaden in plaats van een zware trekkingfiets als Santos. Ik begrijp wel dat zon fiets heel handig is als je een wereld reis maakt. Maar ik fiets 2-3 weken in Europa

Ik denk dan aan een langere MTB, 29 inch wielen, waarmee je ook op het strand kan rijden als je er ballon banden onder zet

Graag zie ik jullie commentaar tegemoet

Bert Kreber
Er zijn ontelbare fietsers die je al zijn voorgegaan en die dus met een mountainbike kortere of langere fietsvakanties hebben ondernomen.

Op zich kan dat dus prima, al hangt veel af van factoren als
- hoeveelheid bagage
- kwaliteit wielen (en in minder mate andere onderdelen)
- kwaliteit en bevestiging bagagedrager
- stijfheid van het geheel

Zelf heb ik mijn eerste (beperkte) fietsvakanties ook ondernomen met een mountainbike en dat lukte prima. Alleen was het geheel niet zo erg stijf, maar dat hoeft niet voor elke mountainbike het geval te zijn en is met minder bagage ook veel minder een probleem.

Overigens zit het gewichtsverschil tussen fietsen maar voor een beperkt deel in het kader, vormt de fiets maar een klein deel van het gewicht van het geheel (fiets+bagage+berijder) en is het gewicht - hoewel in de bergen heel belangrijk - maar één van de factoren die bepaald hoe zwaar een fiets rijdt.

M.a.w. weet je waar het verschil in ervaring in zit en ben je wel zeker dat het overstappen op een mountainbike tot een betere fietservaring zal leiden?
Even op een andere fiets stappen (met andere geometrie, niet dezelfde hoeveelheid bagage, ...) lijkt me onvoldoende om een andere ervaring onmiddellijk toe te schrijven aan het gewichtsverschil van de fiets.
Voor een mtb zijn ook sterke starre alu vorken met cantilever nokken te koop (Steinbach, Kinesis enz). Scheelt nogmaals 1 tot 1,5kg. Verende voorvorken hebben geen schroefoogjes voor spatborden, laat staan voor voortasdragers. Die laatste zijn in een starre vork wel eenvoudig aan te brengen (draadbussen, zoals voor bidonhouders).
De keuze is vooral groot voor mountainbikes met 559mm wielen. Voor de zg. 29ers (622mm wielen) zijn er tot nu toe vooral carbon vorken en vorken met alleen schijfremnokken te koop.
kan weg
Misschien zat je op die MTB lekkerder? Met andere woorden: je kon je spierkracht efficiënter overbrengen? Banden kunnen ook een groot verschil maken.
b.kreber schreef:......Mijn vraag is nu: als je veel trekt in de bergen, is het dan niet verstandiger een MTB te nemen met wegbaden in plaats van een zware trekkingfiets als Santos. ....
Als je veel in de bergen fietst,...... dan is een lichte fiets ideaal, hoe lichter hoe beter. Maar op een ultra lichte racefiets kan je geen bagage meezeulen. Dus moet je een compromis sluiten. Nog net sterk genoeg voor bagage en ook licht. Voor asfaltwegen, kom je dan snel op een randonneur uit. Voor overharde wegen een alu ATB met kleine drager carbon voorvork.
b.kreber schreef:Mijn vraag is nu: als je veel trekt in de bergen, is het dan niet verstandiger een MTB te nemen met wegbaden in plaats van een zware trekkingfiets als Santos.
Ik doe het al een tijdje met een Santos SCC02. Gaat prima als je er niet vreselijk veel bagage op meezeult en als je een drager vindt die de tassen voldoende ver naar achter plaatst.
Het frame van de SCC02 blijkt iets lichter maar ook iets minder stijf dan van een Travelmaster. Verder zou ik niet weten waarom een MTB die je geschikt maakt voor vakanties lichter zou zijn dan een vakantiefiets met dezelfde uitrusting. Misschien Ahead versus draadbalhoofd? Ga je dat gewichtsverschil echt merken?

Frank
Wereldwijd zijn er bijzonder veel fietsers die met een bepakte mtb rondrijden, heel wat meer dan met een 'trekkingbike'.
De mtb's die ik daarvoor heb gebruikt, Santos SCC02 en Cannondale F500 bevielen prima. Van gebrek aan stijfheid heb ik niets gemerkt. Met de Cannondale fietste ik met een BoB aanhanger. De Santos had achtertassen en een stuurtas. Afdalingen met volle bepakking tot 70 km/u zijn zonder probleem mogelijk.

Overigens heeft de Cannondale een Headshok balhoofdvering, die nog geen 1,5 kg weegt, minder dan sommige ongeveerde vorken. Ook de Santos heeft voorvering.
Ik ben niet zo'n fan van 29-ers, maar het kan natuurlijk wel. Besteed wel wat extra geld aan een goed achterwiel, want de 29-ers zijn in dat opzicht meestal zwakker dan 26 inch mtb's. Als je kleiner bent dan 1,85m zou ik sowieso geen 29-er nemen, want een klein frame met grote wielen ziet er niet fraai uit.

Het verschil in gewicht zit vaak in de onderdelen, minder in het frame. Bijv. cranckset en trapas zijn vaak lichter uitgevoerd. Trekkingfietsen hebben ook extra accessoires, zoals een beugelslot, standaard, spatborden, verlichting, vlinderstuur e.d. die de fiets zwaarder maken, maar die ik er voor een fietsvakantie liever niet op heb.
Jan Eleveld schreef:Overigens heeft de Cannondale een Headshok balhoofdvering, die nog geen 1,5 kg weegt, minder dan sommige ongeveerde vorken.
Nou, ja....dat noem ik nog eens nonsense, flauwekul kan ook: een ongeveerde vork van Steinbach (7075T6 Alu) weegt 630gr. En een 6061 alu van Kinesis weegt niet ingekort max 750gr. Je hebt zeker uranium gekozen! Zelfs de stalen Surly en Salsa vorken komen niet boven de 1100 gram. Wie heeft nou iets aan dit soort nonsense?
Met mijn Trek 8500 mountainbike met daarachter mijn BOB Yak de Ronde van Nederland (1343 km) gereden in 9 dagen. Helemaal super. Gewoon mijn Continental Race Kings 2.2 eronder laten zitten. Overal supergrip zowel op asfalt als op klinkertjes als op de onverharde paden. Diverse "Kenners met ervaring" verklaarden mij voor gek en zeiden dat ik Schwalbe's Big Apple's moest monteren. Achteraf blij dat ik gewoon mijn Conti's heb laten zitten. Heb proefritten gemaakt met Santos Travelmaster 2.6 en Idworx Off Rohler. Maar ik vind persoonlijk mijn Trek met een BOB er achter fijner rijden. Af en toe moet je even manouvreren met de BOB om tussen een klaphek door te komen. Ik vind het een super combinatie.
nonsense, flauwekul
Om nog wat preciezer te zijn, de Headshok Fatty weegt 1,3 kg.
Voor een mtb zijn ook sterke starre alu vorken met cantilever nokken te koop (Steinbach, Kinesis enz). Scheelt nogmaals 1 tot 1,5kg.
Dat gaat dus niet op voor de Fatty en daar ging het mij om.
Ik schat in dat er heel wat starre vorken zijn die rond de 1,3 kg wegen, dus zo raar was mijn opmerking niet. Een meer genuanceerde reactie was passend geweest.
Jan Eleveld schreef:
nonsense, flauwekul
Om nog wat preciezer te zijn, de Headshok Fatty weegt 1,3 kg.
Voor een mtb zijn ook sterke starre alu vorken met cantilever nokken te koop (Steinbach, Kinesis enz). Scheelt nogmaals 1 tot 1,5kg.
Dat gaat dus niet op voor de Fatty en daar ging het mij om.
Ik schat in dat er heel wat starre vorken zijn die rond de 1,3 kg wegen, dus zo raar was mijn opmerking niet. Een meer genuanceerde reactie was passend geweest.
Geef eens een feitelijke reactie. Het gaat over feiten, niet meningen! Nuances zijn overbodig.
1. welke starre vorken bedoel je dan? Feiten zijn toch niet moeilijk? 2. moet een voorvork van het merk cannondale of Fatty zijn om acceptabel te zijn? Dat noem ik nou nonsens!
Geef eens een inhoudelijke reactie, want je weerlegt niets!
@sjefke heb je het draadje mbt omgang etc gemist? Kan natuurlijk zijn dat jij je manier van aanspreken 'normaal' vindt. persoonlijk vind ik dat het wel iets minder kan..
ben het ook wel niet eens maar probeer het toch nog enigs vriendelijk te houden. Als meelezer vind ik dat het nu dat niet echt vriendelijk overkomt.

Daarbij gaat de discussie enigszins off topic..kijkende naar de titel...
Ondanks doe ik toch maar even een duit in het bekende zakje...

Denk dat menigeen wel een een test mbt stijfheidswaarden heeft gezien. Er wordt op meerdere plakken en manieren stijfheid gemeten.
Verbaas mij over de stelling dat veel trekkingbike stijver zouden zijn dan een ATB. Hierbij speelt wellicht mee dat er appels met peren worden vergeleken maar dat weet ik uiteraard niet.
daarbij komt dat volle bepakking in combinatie met een 'slappe' bagagedrager meer bijdraagt aan een gevoel dat je op een slappe fiets zit.

just my 50cents
kan weg
In de begintijd van mijn fietsvakanties rustte ik mijn oude racefiets uit met bagagedragers. De velgen van de achterwielen van een racefiets bleken echter na een hele fietsvakantie de beste tijd gehad te hebben.

Sinds ik na een aantal jaren onderbreking het met bagage weer oppikte heb een MTB gekocht voor het vakantie fietsen. De reden daarvoor is tweeledig: ten eerste wilde ik ook MTB'en (scheelt weer een fiets in mijn fietsenverzameling), en ten tweede heb je dan een sportieve zit.

Door lekker dikke banden te monteren heb je meteen luchtkussens die de velgen ontzien. Verder hoort een MTB toch al een sterk frame te hebben, zodat bagage geen probleem voor het frame is. (Ik heb sowieso nooit een probleem met een frame gehad, ook niet bij de racefietsen.)

Er zijn tegenwoordig ook trekkingfietsen met een sportieve zit. Het verschil is dan nog alle extra accessoires die er op zitten, die ik helemaal niet wil.

Feit is natuurlijk dat een fiets gewoon een verzameling van onderdelen is: met wat sleutelen heb je zo wat je hebben wilt.

De belangrijkste zaken die het fietsgevoel bepalen zijn: het frame en de wielen. Alle andere zaken maken slechts graduele verschillen.
Leon, wanneer je als uitgangspunt neemt dat je zo snel mogelijk van A naar B wilt en daarbij snel en accuraat door bochten wilt/moet dan kan ik hetzelfde zeggen maar dan dat juist de trekkingfiets slapper mag zijn...
ATB worden tegenwoordig steeds meer ingedeeld naar soorten mogelijk gebruik: AM, XC, Endurance.. deels marketing maar deels vindt je het ook terug in geometrie.

Stijfheid wordt door vele factoren bepaald, grootte, materiaal, dikte materiaal, vakmanschap.

Echter in veel gevallen maakt het niet zoveel uit die stijfheid aangezien de meeste fietsen niet gebruikt worden in extreme gevallen. Of geldt dat alleen voor mij? Waarbij ik wel moet toegeven dat ik een stijf bracket van mijn (carbon) racefietsen en (carbon) atb's veel belangrijker vind dan op mijn alu vakantie atb.
Maar overal geldt dat goede wielen en banden minstens zo belangrijk zijn..
kan weg
Ja dat kan. Ik ben net terug van 4000 km naar Sardinië op een Trek 4100 alpha van 10 jaar oud; een beetje groot frame. Er zit een verende voorvork op die je niet kunt vastzetten. Met de bagagedragers, frametas en het slot weegt-ie 20 kilo. Als banden heb ik Vredesteijn Carraterra's gebruikt (19 euro per stuk) en daar heb ik op 7000 km 2 keer lek mee gereden. Voor zover ik weet zijn die niet meer te krijgen; het zijn vlakke 2.0 x 26" banden met een grof profiel aan de zijkant maar een vlak loopvlak.
De 4 Ortlieb tassen die ik vorig jaar heb aangeschaft, waren met de bagadragers net zo duur als de fiets. Je bent voor de bagedrager voor wat duurder uit als je een verende voorvork hebt.
Na een testtochtje van 1000 km door Nederland ben ik vanaf half september via de Benjaminse route Amsterdam-Barcelona naar Avignon gefietst, vandaar naar Toulon en toen met de boot naar Bastia, een rondje Corsica, overgevaren naar Sardinië voor een half rondje, vandaar met de ferry naar Barcelona en vervolgens via Benjaminse de andere kant op naar Cluny via Le Puy. Het gewicht van de bagage was ongeveer 25 kilo.

Ik ben 2 problemen tegengekomen. Het eerste was een gebroken achteras op 70 km van de dichtstbijzijnde fietsenmaker op Corsica en het tweede dat die fietsenmaker alleen een cassette met 8 versnellingen had voor m'n nieuwe wiel, terwijl m'n pookje voor 7 was bedoeld. Dat schakelt niet helemaal tof en dat is in Alghero op Sardinië rechtgezet. Bovendien waren inmiddels m'n ketting en voorbladen ook aan vervanging toe. Corsica gaat een beetje op en neer her en der en ik rij graag een zwaar verzet. En ik had er ook al ruim 1000 km in Nederland mee gereden voordat ik vertrok, dus dat is normale slijtage.

Het grote voordeel is dat je overal aan onderdelen kan komen omdat het allemaal standaard spul is. En het is bovendien goedkoop. Ik was 80 euro kwijt voor een nieuw wiel plus die cassette en de fietsenmaker in Alghero rekende 140 euro, voor nieuwe voorbladen, een nieuwe cassette achter, een ketting en een vervangen versnellingskabel, remkabel en nieuwe trappers.

Wat achteraf wel onontbeerlijk bleek, was een spatbord voor. Bij het afdalen met enige snelheid op natte berghellingen wordt het regenwater van de weg door de banden schuin naar vooren gelanceerd, waarna het door de snelheid precies in je giechel terecht komt. Dat spatbord moet met name aan de voorkant een stukje uitsteken. Achterop lag m'n tent en die fungeerde daar als spatbord.

Ik begrijp de mentaliteit niet goed van die mensen die vinden dat een fiets erg stijf moet zijn of geen verende voorvork mag hebben of brede of zachte banden. Lees dat boek van die Rotterdammer die in de jaren '30 naar Indonesië ging fietsen en hou daarna op met miemelen.
Van een beetje afzien is nog nooit iemand doodgegaan.

Ik heb op de terugweg wel de bandenspanning achter wat lager gehouden in een poging de onvermijdelijke klappen op de achteras wat te verzachten. Als er iemand een degelijker oplossing weet voor een 26" wiel dan zo'n standaard as dan hoor ik dat overigens graag. Het was de tweede keer dat ik zo'n as doordemidden heb gereden.
kan weg
Marko schreef:Van een beetje afzien is nog nooit iemand doodgegaan.
Je schrijft het leuk op, maar je hebt op je reis twee dagen bij de fietsenmaker gezeten, moest € 220 aan reparaties betalen, waaronder een nieuw wiel, had schakelproblemen in de bergen van Corsica, moest de bandenspanning verlagen uit vrees anders niet thuis te kunnen komen en maakt je nog steeds zorgen over de achteras. Maar als mensen dan een comfortabele, stijve, degelijke, betrouwbare fiets willen, begrijp je dat niet? Of begrijp ik jou niet?