Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff vs Alfine - Forum Wereldfietser

Rohloff vs Alfine

Mijn man wil graag een wat sportievere en kwalitatief betere fiets voor woon-werk verkeer omdat hij graag houdt van flink doortrappen. Maar omdat hij de fiets het hele jaar door zal gaan gebruiken en geen fan is van poetsen wil hij graag een naafversnelling. Hij zal de fiets alleen voor woon-werk verkeer of dagtochtjes in Nederland gebruiken, waardoor een Rohloff naaf m.i. een beetje 'overkill' is. Mogelijk dat een Alfine dan ook voldoende is. Maar... hij weegt 95 kg en trapt altijd behoorlijk hard aan. Op zijn huidige stadfiets heeft hij al een aantal keer een ketting doorgetrapt en ook de huidige Shimano naaf (Nexus) is al kapot geweest (overigens niet intern, alleen schakelmechanisme). Ik zie het nog niet gebeuren dat hij zijn manier van fietsen zal veranderen.

Wat zou in deze situatie meer verstandig zijn wat betreft duurzaamheid? Rohloff of Alfine? Iemand tips?
http://www.sintchristophorus.nl/waarom- ... n-shimano/
wellicht geeft dit een antwoord
heb zelf een rohloff naaf en ben ook van het doorfietsen heb hem nu 2000 km
en ben zeer tevreden
maar ik ken ook mensen met een alfine naaf die daar tevreden over zijn
misschien een keertje proeffietsen met beide naven en kijken wat je gevoel is er bij
Klinkt als een Rohloff of een singlespeed (of een singlespeed frame waar ook een Rohloff in past). Even googelen levert net iets teveel problemen op met de Alfine 11.
Wim
Dank voor de antwoorden. Dat de tandwieltjes bij rohloff op een groter vlak in elkaar haken dan bij de alfine wist ik nog niet. Dan lijkt het mij wel logisch dat het geheel wat robuuster is. We gaan er nog eens kritisch naar kijken. Dank.

Heeft iemand zelf nog persoonlijke ervaringen dat je door de schakels trapt bij alfine? Ik heb zelf een rohloff en het is me zelf ook een paar keer overkomen. Gelukkig geen schade....
Lees ook even dit draadje, met name de laatste bijdrage.
http://www.bikepacking.net/forum/index. ... 384.0.html
(De TD is een jaarlijkse race over de Great Divide MTB route, ca 4500 km, waar het materiaal zwaar wordt belast).