Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thorn - Forum Wereldfietser

Thorn

Hallo,

Ben zo stilaan wat aan het rondkijken om me tegen volgend jaar een nieuwe trekkingsfiets aan te schaffen.
Laatst merkte ik de fietsen van het merk "THORN" op.
Op het eerste zicht een degelijk en sterk frame.
Heeft iemand ervaring met deze fietsen?
Zijn er verdelers van dit merk in België of aankoop direct in de UK?

Graag advies.

Sportieve groeten,
nvt
Wij hebben een Thorn tandem gehad en waren er zeer over te spreken. Behalve 26 inch Rohloff fietsen voor het zwaardere werk hebben zij ook heel leuke brevetfietsen (audax mk3) en klassieke randonneurs (club tour), of degelijke 26 inch fietsen met derailleur (Sherpa). In Nederland kun je een Thorn frame kopen en laten opbouwen bij m-gineering.
Wim
Ik heb een Thorn Sherpa. Ik heb het frame zelf besteld (en dus laten opsturen vanuit het VK) en alles zelf opgebouwd. Wat voor mij de doorslag gaf is dat ze alle maten duidelijk specificeren en ik zo uiteindelijk kon uitkomen op een fiets die nagenoeg dezelfde houding gaf als mijn oude fiets. Al met al ben ik dik tevreden met mijn fiets, maar veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet :wink:
glrfndl schreef:Ik heb een Thorn Sherpa. Ik heb het frame zelf besteld (en dus laten opsturen vanuit het VK) en alles zelf opgebouwd. Wat voor mij de doorslag gaf is dat ze alle maten duidelijk specificeren en ik zo uiteindelijk kon uitkomen op een fiets die nagenoeg dezelfde houding gaf als mijn oude fiets. Al met al ben ik dik tevreden met mijn fiets, maar veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet :wink:
Hallo allemaal en bedankt voor de snelle respons.

Mijn voorkeur gaat ook naar de Thorn Sherpa.
Ik zou hem tevens afmonteren met shimano XT of LX , dit in combinatie met een paar sterke, stevige wielen.
Verliep de bestelling vanuit VK vlot, geen problemen met communicatie,levering,garantie etc...
Vermijd xt naven, en vermijd Hollowtech II cranks. Levering uit Engeland ging destijds prima, maar via m-gineering gaat ook uitstekend.
Wim
rijd enkele jaren op Thorn Raven tour. Zeer goede investering gebleken. Supersterk gebouwd rijwiel. Op al mijn andere stadsfietsen en eerdere vakantiefietsen had/heb ik altijd last van veel spaakbreuk (ben vrij zwaar, wat één van de redenen is) en dat altijd op asfalt. Met mijn Thorn ben ik inmiddels twee keer naar Ijsland met veel onverharde doch keiharde wegondergronden (wasboord, losse keien, zand) geweest, en nooit een probleem meegemaakt met het materiaal, de fiets rijdt net zo lekker als vijf jaar geleden. Met de wielenbouwers daar zit het dus ook zeker snor. Deze zomer is het zelfs voorgekomen dat ik op een ruwe track te hard naar beneden ging waarbij de velg en spaken geen krimp gaven, maar de nog redelijk jonge marathon XR achterband onherstelbaar beschadigde. Hier overigens niet trots op, maar geeft aan dat het wiel zeer goed gebouwd is.

De oude thorn raven die ik nog heb zal door velen als te zwaar en te langzaam worden ervaren, maar ik heb ervoor gekozen om met veel bagage en groot vertrouwen in het materiaal door onherbergzame gebieden te kunnen rijden. De thorn raven tour is er niet meer, wel de thorn raven die waarschijnlijk iets lichter en sneller is, en nog steeds nadrukkelijk een investering in degelijkheid.
Ik heb één vriend die 15,000km in Afrika heeft gefietst en nog één die 30,000km in Afrika heeft gefietst met een Thorn en allebei zijn zeer tevreden met hen thorn en willen niks anders.
Check even op blogs hoe het met hun service staat als je op wereldreis bent. (als je dat van plan bent).

Een klant van ons had minder positieve ervaringen toen zij in Alaska stond.
Verder kan ik alleen maar zeggen dat de Thorn fietsen die ik de afgelopen jaren heb gezien er erg goed uitzagen en goed waren afgemonteerd. Dus geen slechte keuze.
Eric, ik herinner me dat je in dit verband ooit, hier op dit forum, de naam Anna Wittert noemde.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... it=wittert

Je adviseerde toen mensen even te googelen op deze naam om een beeld te krijgen van hoe het met Thorn's service gesteld is.

Vervolgens had ik ook echt goed gezocht, en vond op haar website iets over een wiel dat in Amerika stuk ging, maar er stond niets over de handelswijze van Thorn. Wat was daar dan aan de hand? En heb je nog meer bronnen of voorbeelden die ons wel een duidelijk beeld geven van die service? Je opmerkingen lijken te insinueren dat de service van Thorn niet goed is, maar maak dan eens traceerbaar waar hem dat in zit.

Toen ik mijn Thorn net had kreeg ik gratis een nieuwe stuurpen opgestuurd toen bleek dat de eerste stuurpen niet de juiste maat had voor mij. Terwijl dat mijn fout was bij het bestellen. Verder nooit service nodig gehad. Ik ben graag voorbereid als dat toch nodig is.
nvt
peterv schreef:Ik heb wel een paar blogs gelezen van fietsers met positieve berichten, oa iemand die kosteloos een nieuwe velg opgestuurd kreeg naar Tashkent:
When I called Robin in a distressed state from the edge of Iran with a split rear rim he immediately set about express-posting me a new one to Uzbekistan entirely at his own expense
Ha, leuk bericht wat meteen een belletje bij me deed rinkelen. De velg is niet naar Tashkent gestuurd maar naar Bukkhara (of Reuben heeft de velg in Tashkent opgehaald). Daar heb ik nog samen met Reuben het spaakpatroon gecontroleerd en aan de spaakspanning gesleuteld :D
(Velg was zonder spaken verstuurd voor alle duidelijkheid.)

Ik weet in elk geval dat hij er de Pamir mee over gekomen is want in Kashgar kwamen we hem weer tegen. En ja, die Thorn Raven is een mooie stoere fiets!

Maarten