Additionally, paste this code immediately after the opening tag: big ben 50 of 60mm - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

big ben 50 of 60mm

AB schreef:Voor een 29'er heb je dus minimaal 55mm nodig :)
Je moet minimaal een 60 mm band monteren wil je met een volwaardig 29 inch wiel rijden. Een 29 inch wiel heeft een diameter van 737 mm. Een 622 mm velg moet dus met 115 mm aan banddikten worden opgehoogd. Dan is 55 mm nominaal onvoldoende. Met 55 mm zul je feitelijk op circa 28,5 inch uitkomen.

Ik begrijp de term 29-er ook niet goed. Het zijn bijna allemaal 28 inch wielen. Een commerciele term om wielergekkies tot consumeren te verleiden?

Piet.
29er is een marketingterm om mountainbikes met 28" velgen en brede banden te onderscheiden van 26" mountainbikes en 28" crosshybrides.

Die term heeft eigenlijk niets te zoeken bij trekkingfietsen, want die zitten vaak onder of net op het randje, maar blijkbaar vonden een paar marketingmensen het wel interessant.
net mijn 50mm kojaks en 50mm bigbens opgemeten met een schuifmaat, beide 47mm breed, dus zeg maar 1,5mm tolerantie aan beide zijden van de band. Nu ik dit weet zal het vast anders fietsen ;). Tijdens het fietsen zal de band aan de onderkant vast wel twee millimeter uitzetten.
Bedankt allemaal, aangezien ik zelden op onverhard terrein rij heb ik de big apple 50mm besteld.
Banden vallen naar mijn ervaring altijd smaller uit dan op de verpakking staat. Ik moet de eerste band nog tegenkomen die precies klopt, ook qua gewicht. Heb het idee dat fabrikanten graag "opscheppen" over de afmetingen van hun producten :wink:

Maar dat kan ook te maken hebben met de breedte van de velg waar je ze oplegt
Smitty schreef:Banden vallen naar mijn ervaring altijd smaller uit dan op de verpakking staat. Ik moet de eerste band nog tegenkomen die precies klopt, ook qua gewicht. Heb het idee dat fabrikanten graag "opscheppen" over de afmetingen van hun producten :wink:
Maar dat kan ook te maken hebben met de breedte van de velg waar je ze oplegt
In een ander draadje heb ik laatst voorgerekend dat dat laatste lang niet voldoende is.
Het mes snijdt van meerdere kanten voor de branche:
* de term breed met een groot getal verkoopt,
* door ze in het echt smaller te maken is de band lichter en/of steviger en/of kan er meer druk in, dat verkoopt aleemaal ook goed,
* door ze in het echt smaller te maken spaart men grondstoffen, transportkosten etc.,
* door ze in het echt smaller te maken zijn er niet zo gauw problemen met banden die niet passen in een fiets.

Het punt is gewoon dat men meer band verkoopt dan er in het doosje zit.
Nog een laatste vraag, op welke druk kan ik de big apples het beste gaan rijden? Wim?
Ik heet geen Wim, maar ben wel ervaringsdeskundige tav Big Aplles.
De druk van de Big Apples kun je naar je gebruik aanpassen.
Nu, zonder bagage fiets ik net iets onder de 3 bar, heerlijke vering, weinig trilling van hobbels in de weg in je handen.
Met bepakte fietsen naar de 4 bar, het achterwiel nog iets meer.
Een dag racen: beide banden op 4,5 bar.
Ik vind het heerlijke banden, het nadeel is dat je bij modder voorzichtig moet zijn om wegglijden te voorkomen.
Mijn volgende band wordt w.s. Een Almotion nav de recensie van Michiel.
Christophorus schreef: Waarvan de Almotions tot nu toe mijn favoriet zijn. Ik rij er nu een tijdje mee en ze blijken lekker snel en comfortabel. Ze voelen veel beter dan de Big Apple.

Rijdt er een tijdje mee?... En ze zijn pas leverbaar vanaf voorjaar 2014..? Connecties?
PietV schreef: Ik begrijp de term 29-er ook niet goed. Het zijn bijna allemaal 28 inch wielen.
Bijna allemaal? Zeer benieuwd welke niet dan? Ik zie wel oude velgmaten verdwijnen, maar geen nieuwe verschijnen, gelukkig maar ook!
inch-aanduidingen zijn van vóór 1980. Wij zijn toch van 2013?
sjefke schreef:
Christophorus schreef: Waarvan de Almotions tot nu toe mijn favoriet zijn. Ik rij er nu een tijdje mee en ze blijken lekker snel en comfortabel. Ze voelen veel beter dan de Big Apple.

Rijdt er een tijdje mee?... En ze zijn pas leverbaar vanaf voorjaar 2014..? Connecties?
Yep! Ik heb via Gerrit Gaastra het eerst beschikbare testsetje van Schwalbe gekregen.
Net gemonteerd, wat een verschil met de marathon plus/xr.
Fietst een stuk lichter/sneller en geeft het gevoel of ik continue op perfect, nieuw en glad asfalt rij.
Mooi. Ik zou achter altijd 1-2 bar meer erin doen dan voor. 1 bar verschil zonder bagage, en 2 bar verschil met bagage (ik rij zonder voortassen).
Wim
Ik gebruik mijn vakantiefiets ook voor dagelijks vervoer zonder bagage en heb de banden nu op 3 bar staan. Wat stel jij voor Wim, voor op 3 houden en achter op 4?
Bij jouw gewicht zeker 4 bar, of zelfs iets meer.
Wim
AB schreef:net mijn 50mm kojaks en 50mm bigbens opgemeten met een schuifmaat, beide 47mm breed, dus zeg maar 1,5mm tolerantie aan beide zijden van de band. Nu ik dit weet zal het vast anders fietsen ;). Tijdens het fietsen zal de band aan de onderkant vast wel twee millimeter uitzetten.
Op mijn fiets wordt de band aan de onderkant afgevlakt. Belast wordt de straal (afstand as/wegdek) dan iets korter. Als je band aan de onderkant uitzet wordt het zwaar trappen.

Piet.
PietV schreef:Als je band aan de onderkant uitzet wordt het zwaar trappen.
En moet je je zorgen maken om je veiligheid... :lol:

Het oppervlak in cm2 van het afgevlakte stuk is bij benadering evenredig aan de belasting in kilo's op het wiel gedeeld door de druk die in de band zit in kg/cm2.
De benadering klopt als de band perfect elastisch is.
Leon
Is het zo moeilijk om te zien dat AB het over uitzetten in de breedte heeft? Als we aannemen dat het karkas niet uitrekt (of dat de uitrekking niet verandert omdat de druk in de band gelijk blijft), dan moet de band wel breder worden als hij platter wordt (afvlakt, zoals PietV het zegt).
urje schreef:Is het zo moeilijk om te zien dat AB het over uitzetten in de breedte heeft? Als we aannemen dat het karkas niet uitrekt (of dat de uitrekking niet verandert omdat de druk in de band gelijk blijft), dan moet de band wel breder worden als hij platter wordt (afvlakt, zoals PietV het zegt).
De band zal inderdaad vlak boven het contactvlak iets breder worden, maar nauwelijks op het breedste punt, waar de bandbreedte gemeten wordt. Als richtlijn voor een optimale druk wordt vaak gezegd dat de band 15% moet afplatten (zie http://www.bccclub.org/documents/Tireinflation.pdf ). Bij die druk zal een band van 47 mm op zijn breedste punt lang geen twee millimeter breder worden, zoals AB oppert.
Denk aan een voetbal die je stevig op een stenen vloer drukt. Rond het contactvlak wordt hij iets breder, maar niet in het midden.
math schreef:Bij die druk zal een band van 47 mm op zijn breedste punt lang geen twee millimeter breder worden, zoals AB oppert.
Ik denk zelfs een stuk minder dan 1 mm. Een brand zou breder worden omdat de omtrek door de afplatting afgekort wordt. Dat kun je zo uitrekenen. In de praktijk zal het effect door de aanwezigheid van een loopvlak, een antileklaag en een niet-oneindig dun karkas zwakker zijn.
En wat dan nog. Het ging er hier om of een band past. Beneden bij de weg past hij altijd.
Leon