Additionally, paste this code immediately after the opening tag: retro randonneurs? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

retro randonneurs?

janenliseth schreef:Koga randonneur uit 1975
Het is volgens mij een Gents Touring, afgeleid van de Gents Racer maar met een iets langer frame, stadsremmen en spatbordjes enzo, afgemonteerd met Shimano 600 ex :wink:

Afbeelding
Vlak bij mijn huis staat op straat aan een lantaarnpaal al een paar maanden een "fietswrak" maar wel een Miyata (geen Koga Miyata maar gewoon Myata). Frame lijkt nog goed, behalve de lak dan. Ik denk ergens rond 1980. Lijkt me wel een eenvoudige uitvoering met 10 versnellingen.

Zou dit nog iets zijn voor een randonneur wat betreft frame gelet op de reputatie van Miyata?
Tuurlijk, beetje burgerlijke ondeugendheid is hierwel gepast.

Waar woon je?
Het is een champagnekleurige "210" blijkt na wat speurwerk!.Een entry level touring bike. Het voorwiel ontbreekt en er zit een grote slag in het achterwiel en behoorlijk verwaarloosd maar technisch gezien nog geen fietswrak volgens de site van gemeente Den Haag want dan moeten er drie belangrijke onderdelen ontbreken. Ze halen hem niet weg. Als ik het doe is het dus eigenlijk diefstal. :cry:

Toch nog maar even over nadenken dus .
ahead schreef:Als ik het doe is het dus eigenlijk diefstal. :cry:

Toch nog maar even over nadenken dus .
Het mag dan wel diefstal zijn, je redt ook een waardevol frame. Ben benieuwd wat je gaat doen!
Mijn oranje Batavus ergens in Michigan (USA) in 1982, onderweg van Toronto naar British Columbia (Can). Die fiets heb ik nu al lang niet meer. Maar de afgebeelde groene Karrimor-zijtas gebruik ik nog steeds en het Brooks-zadel ligt in mijn schuur als trofee.

Afbeelding
Peter Rodenburg schreef:Bij mij in de straat stond een tijd een zeer fraaie Koga Miyata dames rando met racestuur. Erg fraai.

(Ik kon geen plaatje vinden, maar een beetje als deze maar dan met racestuur):

Ik schat toch wel dertig jaar oud.
Afbeelding

Road mixed uit 1980, 33 jaar oud dus 8)
Op marktplaats staat ook nog 'ne schone. Mijn vingers kriebelen om dat ding te kopen en restaureren. Risico dat het niks wordt vind ik alleen te groot.
Afbeelding
http://link.marktplaats.nl/716237254
@gios: niet alles wat oud is, is goed. Ik spreek me niet uit over deze tandem, maar veel oude tandemframes zijn veel te slap om echt plezier op te beleven. Als de fysieke conditie van de berijders het toelaat is een man-man sowieso aan te raden, en hoe meer diagonalen hoe beter (uiteraard niet overdreven).
EnriceV schreef: Ik spreek me niet uit over deze tandem,
Ik wel, dit frame lijkt mij al veel te roestig om er nog wat moois en bruikbaars van te maken.
Lijkt mij een slap geval, zeker de achterste berijder.

Henk

kunst en fietswerk
ahead schreef:Het is een champagnekleurige "210" blijkt na wat speurwerk!.Een entry level touring bike. Het voorwiel ontbreekt en er zit een grote slag in het achterwiel en behoorlijk verwaarloosd maar technisch gezien nog geen fietswrak volgens de site van gemeente Den Haag want dan moeten er drie belangrijke onderdelen ontbreken. Ze halen hem niet weg. Als ik het doe is het dus eigenlijk diefstal. :cry:

Toch nog maar even over nadenken dus .
Haal 'm van die paal en hang er een briefje voor in de plaats: "was dit uw fiets? Bel 06-nnnnnnnn of mail: xxx@xxxx.xxx." De rechtmatige eigenaar weet z'n fiets vast wel vrij nauwkeurig te omschrijven. Hoor je niets binnen redelijke termijn? Dan is-ie van jou.

En dan ben je ons plaatjes van de restauratie verschuldigd.

.tsooJ
EnriceV schreef:@gios: niet alles wat oud is, is goed. Ik spreek me niet uit over deze tandem, maar veel oude tandemframes zijn veel te slap om echt plezier op te beleven. Als de fysieke conditie van de berijders het toelaat is een man-man sowieso aan te raden, en hoe meer diagonalen hoe beter (uiteraard niet overdreven).
henkfietst52 schreef:Lijkt mij een slap geval, zeker de achterste berijder.

Henk

kunst en fietswerk
Michael W schreef:Ik wel, dit frame lijkt mij al veel te roestig om er nog wat moois en bruikbaars van te maken.
We zien het wel. Ik heb max €50 geboden, dan val ik me er niet een hele grote buil aan. Fiets staat bij een oud-ijzerhandelaar, en misschien is 'ie daar wel op z'n plek :lol:
Wel tof zo'n mechanische kilometerteller. Lekker retro. :wink:

Ik weet alleen niet of die erg nauwkeurig is als je de wielomtrek niet kunt instellen.

Afbeelding
@ Ahead: Na wat googelen kom ik vaak deze definitie tegen voor een fietswrak:

`Een voertuig, dat rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeerd’.

Bv in Utrecht http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=53912
Ik zou me daar dus maar op baseren. :wink:
Peter Rodenburg schreef:Wel tof zo'n retro, mechanische kilometerteller :wink:
Naar mijn ervaring gingen die dingen maar al te snel stuk, wat op zich weer een aanbeveling is voor deze bruingespikkelde fiets :wink:
Leon
Peter Rodenburg schreef:Wel tof zo'n mechanische kilometerteller. Lekker retro. :wink:
Ik weet alleen niet of die erg nauwkeurig is als je de wielomtrek niet kunt instellen.
Ik heb vroeger ook zo'n mechanische kilometerteller gebruikt, van het merk IKU. Of het nauwkeurig is, kan ik uit ervaring dat de afstanden wel vaak kloppen. Het aandrijfwieltje liep tegen de buitenband aan, dit benaderde meetkundig gezien de feitelijke weg. De fietscomputertjes van tegenwoordig zijn anders met een magneetje op de spaken. Zonder het ouderwetse aandrijfwieltje "ziet" het fietscomputertje de buitenband niet. Zo klaar als een klontje.
Op de onderstaande foto (de teller geeft 38 km/u aan!), genomen ergens in Ontario (Can.) heb ik zelfs de mijlen op de gekleurde ring geplakt.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb vroeger ook zo'n mechanische kilometerteller gebruikt, van het merk IKU.
Wat een oerlelijk ding, zonde om je fiets daarmee te versieren 8)
Wij zaten 's avonds voor de tent en met een curvimeter namen we de gereden afstand op, ± 10 km nauwkeurig :wink:
Michael W schreef:Wat een oerlelijk ding, zonde om je fiets daarmee te versieren 8)
Wij zaten 's avonds voor de tent en met een curvimeter namen we de gereden afstand op, ± 10 km nauwkeurig :wink:
Hoezo oerlelijk? :evil: Ik heb er jarenlang veel plezier mee gehad, een bewegende naald is mooier dan digitale cijfers die bij regen en felle zonlicht nauwelijks te lezen zijn, nog verergerd door mijn polaroid zonnebril, waarbij het schermpje van zo'n fietscomputertje als het ware is leeggewist. Dat oude IKU-ding heb ik nog steeds, hangt als een trofee in mijn schuur. Eigenlijk wordt die IKU-teller aan de voorkant van het stuur gemonteerd, maar vanwege de handle bars van de remmen en de Madden-stuurtas, heb ik de behuizing 180° gedraaid (dus de wijzerplaat is niet meegedraaid) en aan de achterkant van het stuur gemonteerd. Buiten de fietsvakanties om haal ik hem eraf. Ik vind 10 km wel veel te veel.
Martin E. van Doornik schreef:Hoezo oerlelijk? :evil:
Over smaak valt niet te twisten Martin, ieder het zijne :wink:
Ook de eerste cateye's vond ik oerlelijk, maar die werden al gauw een stuk kleiner !!
Wat hebben die nostalgisten toch met die oude roestige vervallen slappe lelijke dranghekken? Dat fietst toch voor geen meter?
http://cielo.chrisking.com/bikes/tanner-goods-edition/