Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Soma trekking frame? - Forum Wereldfietser

Soma trekking frame?

Hallo iedereen,

Ik ben dus van plan om mijn eigen trekkingfiets te bouwen. Ik weet al zeker dat ik een chro-mo frame zal gebruiken maar nu dus het volgende: ik begon wat verder te zoeken dan surly en intec en plots kwam ik terecht bij het merk Soma. Zij hebben een chromo fiets in het gamma: Saga. http://www.somafab.com/archives/product/saga
Nu is mijn vraag als er mensen zijn die al ervaring hebben met dit frame of die mij er meer kunnen over vertellen dan de info op de site?

jonathan
Hallo Jonathan,

Reageer misschien een beetje laat maar hierbij dan toch een antwoord.

Ik heb zelf in 2011 een Soma saga frame (26 ") via internet gekocht in de USA.
Heb hem zelf opgebouwd, deels nog met de oude onderdelen van mijn vorige fiets (Giant Expedition). Heb hem voorzien van OMM dragers, White industrie cranks (44-32-22), magura remmen, shimano XT schakelsysteem, Procraft voorbouw en zadelpen, brooks zadel, exal velgen met lx naven (handgespaakt), Cane Creek balhooftlager en (uiteraard) Schwalbe banden.
Ik heb met de Soma Saga inmiddels een kleine 10.000 km gefietst met volle bepakking over diverse soort wegdek, voornamelijk in Scandinavië. Mijn langste tocht was in 2012, een tocht van 7 weken en 3800 km via Duitsland, Finland, Zweden en weer terug via Duitsland. Tassen achter, tassen voor, tent, stuurtas, voedsel voor enkele dagen en voor iedere dag ongeveer 4 liter water.

De Soma Saga fietst als een trein, hij is gemaakt voor lange fietsreizen onder zware omstandigheden. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een (ijzer :) ) sterk frame is. Niet het lichtste frame maar verder oerdegelijk. De geometrie past bij mij in ieder geval prima.

Ik hoop dat je hier (nog) iets aan hebt.

vr gr Bert
Ik heb zelf de Soma Double Cross (die ik niet gebruik voor fietsreizen) dus over het trekking frame kan ik niets zinnigs zeggen. Over mijn fiets ben ik echter wel ontzettend dubbel en dik tevreden. Het is een erg comfortabele en toch vrij stijve fiets, goede lak, bracket met draad (wat tegenwoordig in het sportieve segment moeilijker en moeilijker te vinden valt, overal oogjes om eventueel spatborden en/of voor-en dragers te monteren,... Een erg doordacht en toch simpel frame waar ik echt tevreden over ben.
Hartelijk bedankt voor de antwoorden. ondertussen was ik al zeker dat ik een soma saga frame set zal gebruiken. Maar Bert; jouw uitleg heeft mijn enthousiasme nog sterker gemaakt! :D

groetjes
jonathan