Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets demonteren voor coating - Forum Wereldfietser

fiets demonteren voor coating

130 berichten
Hallo mijn naam is Andre,en ik ben nieuw op dit forum,
Ik ben in het bezit van een Gazelle Primeur van 25 of 30 jaar oud,

deze heb ik nu 4 jaar in bezit en en in die tijd ruim 20.000km mee afgelegd,
en nu is het tijd om hem een beurt te geven want het frame is hier en daar wat geroest maar de fiets zelf fietst nog prima.het enige wat ik er in al die tijd aan gedaan heb is om het half jaar de achterband vervangen omdat deze telkens helemaal kaal waren,

Maar nu wil ik de fiets dus volledig uit elkaar gaan halen omdat ik ergens een adres heb waar ik hem kan laten poeder coaten,

nu zijn mijn vragen hoe ik dit het beste kan doen..? de spatborden enzo haal ik er wel zo af, maar hoe zit het met het crankstel en voorvork? ik heb al eens gekeken maar kom enkel maar tegen dat dit bij race fietsen word gedaan. mijn fiets is dus een gewone stalen stadsfiets ,zie foto


Afbeelding
Daar heb je toch wel specialistisch, en dus duur, gereedschap voor nodig. Maar een welwillende fietsenmaker is zo gevonden. :wink:
Als je in 20.000 km 8 achterbanden hebt gehad heb je ofwel heel slechte banden gehad, ofwel je hebt ze nauwelijks van enige druk voorzien of wel de zwaartekracht heeft het nogal op je gemunt. Maar dat is je vraag niet.

Behulpzame fietsenmaker of niet, het gaat je nogal wat werk (en dus tijd) kosten om dit trucje uit te halen. Ik heb het zelf 2x gedaan met een vakantiefiets, en die zijn gemakkelijker in de (de-)montage dan stadfietsen.

Als het je te doen is om geld te besparen: kappen met die handel. Als je al geen nieuwe onderdelen nodig hebt onderweg verdien je uiteindelijk een mager slavenuurloon.

Als het je te doen is om de fiets langer mee te laten gaan: ook stoppen. De fiets ziet er - zover dat bij zo'n ding kan - goed uit. Hij zal technisch niet beter worden van het gesleutel en het poedercoaten. Sterker: de kans dat frame of onderdelen zwakker worden is zeker aanwezig. Het frame zal gestraald moeten worden, daar wordt het niet beter van.

Op marktplaats koop je zulke fietsen voor €50,-

Als je het doet omdat je het leuk vind? Goed plan! Ga naar een willekeurige fietsenmaker en vraag wat voor gereedschp je noedig hebt of of hij je wil helpen. Een compleet setje gereedschap is wel duurder dan de fiets waard is, maar als je geen prullen koopt en het goed gebruikt gaan ze een leven lang mee.

Leon
Leon schreef:Als je in 20.000 km 8 achterbanden hebt gehad heb je ofwel heel slechte banden gehad, ofwel je hebt ze nauwelijks van enige druk voorzien of wel de zwaartekracht heeft het nogal op je gemunt.
Dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik dat las.
Leon schreef: Als je het doet omdat je het leuk vind? Goed plan! Ga naar een willekeurige fietsenmaker en vraag wat voor gereedschp je noedig hebt of of hij je wil helpen. Een compleet setje gereedschap is wel duurder dan de fiets waard is, maar als je geen prullen koopt en het goed gebruikt gaan ze een leven lang mee.
Hoe het in Nederland zit weet ik niet maar in divers grote steden in België zijn er mogelijkheden om gratis of tegen een heel klein bedrag van fietswerkplaatsen gebruik te maken.

Renaat
Revanho schreef:Hoe het in Nederland zit weet ik niet maar in divers grote steden in België zijn er mogelijkheden om gratis of tegen een heel klein bedrag van fietswerkplaatsen gebruik te maken.
Renaat
Zoiets is er hier in de stad idd ook geloof ik. Ben er net nog langs gekomen.
Leon
beste Drestar
als je dit als project wil gaan doen, ga er voor! Vraag jezelf wel af "is mijn fiets het wel waard". (zie andere opmerkingen) alternatief is een schuurpapiertje en een potje of spuitbus verf en blanke lak. zo te zien is je frame niet doorgerot en ziet er (vergeleken met mijn frame (roest bruin, en niet door de verf) er prachtig uit. elke hobby kost geld en tijd die je er insteekt reken ik er dan nog niet bij. ik ben op het moment ook een fiets aan het opknappen, en heb ook gereedschap moeten kopen. crank trekker en lagersleutel voor 20 euro. hamer schroevendraaiers en inbussleutels had ik nog liggen. een
voorvork heb ik helaas moeten kopen, (stom, de oude heb ik stuk gemaakt) voor de balhoofdlager cubs heb ik zelf wat gemaakt. en de rest van de onderdelen haal ik van een donorfiets (mijn atb) dus het hoeft niet duur(der) te zijn als het je fiets of hobby dat waard is.
rikki norbatjof
Een frame/vork aanleveren voor poedercoat is altijd: volledig gestript, ook de balhoofdlagers eruit. Kosten ca. €150,- bij een gerenommeerd bedrijf. Waarom? Heb je geld teveel en werk te weinig? Gewoon doorfietsen en je banden beter oppompen.
Hallo, allereerst iedereen bedankt voor de antwoorden, en dat ik gereedschap moet hebben is geen probleem ,een crank afnemer kost mij 7,50 ,voor de rest heb ik nog zo'n halve cirkel met een haakje eraan, en mijn gereedschaps kist met veel sleutels,

Ik sleutel namelijk ook aan klassieke brommers, zo heb ik laatst nog een complete honda mt5 brommer opgeknapt, helemaal uit elkaar gehaald en gespoten en alles vernieuwd en het versnellings blok opengetrokken en gereviseerd, ik kan dus wel sleutelen maar aan een fiets heb ik nog nooit gedaan,het gaat mij dus om het crankstel en het balhoofd, bij een brommer schuif je de voorvork in het frame langs onder en kogels er los in de lager schalen die op elkaar komen ,en dan komt er aan de bovenkant een plaat waar ook een schaal aan vast zit waar kogels tussen aan het frame moeten ,maar bij een fiets zit nog een stuurpen ,kan je die er zo uit trekken? of zit die vreselijk vast? dat wil ik eigenlijk weten.. en mijn fiets ziet er op de foto misschien niet zo uit,maar hij is toch behoorlijk roestig ,en ik vind het gewoon een lekker fietsje,de prijs van het stralen en coaten is al besproken en komt op 100 euro voor de hele fiets met bagage drager,spatborden en beugels en al, en daar kun je volgens mij niet zelf voor spuiten?

en wat betreft de achterbanden elk half jaar, ik fiets nogal erg sportief, mijn banden staan altijd op spanning anders gaat het fietsen zo zwaar,maar ik vind het gewoon lekker om kei en keihard door de bochten te gaan met mijn stadsfiets, meestal koop ik banden van vredestein of continental, ook heb ik eens een bandje van de action achter erop gelegd maar die was na 2 maanden al helemaal weg, dat is dus een hele slechte band,maar voorop slijten ze bijna niet,het klinkt misschien vreemd maar ik heb ook nog een dure racefiets van Bulls met Shimano ultegra en 3x10 versnellingen erop,maar ik rijd liever op mijn stadsfiets rond.
@ Drestar,

als ik het zo lees heb je misschien wel de handigheid maar absoluut niet de kennis om er aan te beginnen. De antwoorden op de vragen die je stelt zijn nog wel op internet (o.a. Youtube) terug te vinden (een forum is prima voor wat specifieke vragen als het antwoord niet zomaar elders te vinden is, maar niet voor een volledige fietsrepartiecursus) maar gewoon al de veronderstelling dat je het zonder bijzonder materiaal kan stellen is niet bepaald geruststellend. Ik geef toe, met een hamer en een drevel kom je een heel eind maar optimaal is dat bepaald. En natuurlijk kan je al doende heel veel leren, dus als je het als een leuke uitdaging ziet laat je dan niet tegen houden maar reken er niet op dat het allemaal van een leien dakje zal lopen en dat je er met je gereedschapskist volledig komt.

Ook je bandenslijtage is 'niet normaal', zelf met sportief rijgedrag.

Renaat
Revanho schreef:@ Drestar,

als ik het zo lees heb je misschien wel de handigheid maar absoluut niet de kennis om er aan te beginnen. De antwoorden op de vragen die je stelt zijn nog wel op internet (o.a. Youtube) terug te vinden (een forum is prima voor wat specifieke vragen als het antwoord niet zomaar elders te vinden is, maar niet voor een volledige fietsrepartiecursus) maar gewoon al de veronderstelling dat je het zonder bijzonder materiaal kan stellen is niet bepaald geruststellend. Ik geef toe, met een hamer en een drevel kom je een heel eind maar optimaal is dat bepaald. En natuurlijk kan je al doende heel veel leren, dus als je het als een leuke uitdaging ziet laat je dan niet tegen houden maar reken er niet op dat het allemaal van een leien dakje zal lopen en dat je er met je gereedschapskist volledig komt.

Ook je bandenslijtage is 'niet normaal', zelf met sportief rijgedrag.

Renaat
jammer dat ik hier alleen maar te horen krijg dat het niet te doen is en geen directe antwoorden op mijn vragen krijg hoe bv de stuurpin het makkelijkste eruit gehaald kan worden..noem dan liever eens precies op wat ik allemaal aan gereedschap nodig heb voor balhoofd en crankstel?? ik onderschat niks maar ik heb hier zo het idee dat niemand van jullie zoiets nog nooit zelf gedaan heeft, ik hoop dus op positieve reakties en niet steeds om er niet aan te beginnen en beter naar een fietsenmaker te gaan, want daar heb ik helemaal niets aan,
drestar schreef: en dat ik gereedschap moet hebben is geen probleem ,een crank afnemer kost mij 7,50
Weet je zeker dat je die nodig hebt? Als het het originele crankstel is, zou ik denken dat je een crankstel met spie hebt, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die op de foto niet zie zitten (de spie niet, het crankstel wel :wink: ). Je gaat in ieder geval wel meer gereedschap nodig hebben dan een eventuele crankafnemer, een haaksleutel en een paar steeksleutels, maar daar zijn al een aantal oplossingen voor genoemd. Overigens kan ik me wel weer voorstellen dat je deze fiets wilt opknappen en geen andere wil kopen. Ik had een soortgelijke fiets (Sport Primeur uit '85) en als die een jaar of twee geleden niet gestolen was :evil: , had ik daar nu nog met veel plezier op gereden. 't Is een kwaliteit die vandaag amper nog gemaakt wordt.

Succes,

Carl
drestar schreef:jammer dat ik hier alleen maar te horen krijg dat het niet te doen is en geen directe antwoorden op mijn vragen krijg hoe bv de stuurpin het makkelijkste eruit gehaald kan worden..
Je vroeg niet hoe je je stuurpen er het makkelijkste uit kunt halen, je vroeg of je die er zo uit kunt trekken of dat hij vreselijk vast zit. Wij weten niet of je stuurpen nog weleens los geweest is of dat hij al drie decennia zit vast te roesten in je fiets, dus we kunnen ook geen antwoord op je vraag geven. Draai je expanderbout eens een stukje los, bescherm de kop met een stukje hout oid. en geef er een tik bovenop met een hamer om de moer onderaan los te krijgen. Probeer nu het stuur terwijl je een heen en weer draaiende beweging maakt (met het voorwiel gefixeerd, bv. tussen je benen) omhoog te krijgen. Lukt dat? Mooi. Lukt dat niet? Dan heb je ook antwoord op je vraag, want dan zit hij inderdaad vreselijk vast.

Succes!

Carl
drestar schreef:jammer dat ik hier alleen maar te horen krijg dat het niet te doen is en geen directe antwoorden op mijn vragen krijg hoe bv de stuurpin het makkelijkste eruit gehaald kan worden..noem dan liever eens precies op wat ik allemaal aan gereedschap nodig heb voor balhoofd en crankstel??
Misschien eerst zelf een kleine inspanning leveren om het antwoord te vinden op die vragen die al honderden keren beantwoord worden op het www? Ik weet dat de cultuur van 'ik pleur mijn vraag op een forum en verwacht dat anderen een antwoord uittypen' tegenwoordig heel normaal is, maar ik vind het niet netjes.

Renaat
drestar schreef:Ik sleutel namelijk ook aan klassieke brommers, zo heb ik laatst nog een complete honda mt5 brommer opgeknapt, helemaal uit elkaar gehaald en gespoten en alles vernieuwd en het versnellings blok opengetrokken en gereviseerd,
Haha, dat had je ook wel meteen mogen zeggen, het communiceert een stukje makkelijker als we weten dat je bepaald geen leek bent in de mechanica.

De rest hierna heb ik met niet al te veel inspanning geschreven, dus als er een vergissing in staat dan moet je even googelen.

De genoemde expanderbout is de bout die in het midden bovenop het stuur zit. Die draai je ca. 0,5 cm los. Mbv hamer en het stukje hout moet je er soms flink hard op slaan. De bout is zo'n 25 cm lang. Op het einde zit inwendig een stuk gietijzer dat schuin is, een wig, en zo voor klemming zorgt. Als je de bout naar beneden hebt is de wigkracht opgeheven. Draai de bout er niet meer dan 1,5 cm uit want dan valt de wig.

De rest van het balhoofd is als bij je brommers. De cups moet je er officieel uitslaan met daarvoor gemaakt gereedschap dat bestaat uit een buis die is ingezaagd en is uitgezet. Dat kun je ook zelf maken als je een stalen of alu buis hebt in de goede diameter. Als het moet kan het ook met een brede platte schroevendraaier maar dat is een risico voor de cups. Er later weer inpersen is gemakkelijker; iets met een stukje hout. Op het inwendige van de balhoofdbuis mag dan geen coating zitten en de boven en onderkant moeten mooi vlak zijn/blijven.

Er mag verder ook in het geheel geen coating zitten op alle plekken waar iets in komt of in wordt geschroefd. Eer laag poedercoating is namelijk dik en erg hard. Het er af moeten bikken van zo'n laag is niet leuk: ik heb na het poedercoaten van mijn vakantiefiets de meeste moeite gedat om stukken coating er met hamer en beitel (!) af te bikken. Voor het poedercoaten moet alles waar geen coating op mage komen dus afgedekt worden en gevuld worden met iets dat tegen stralen kan én tegen de temperatuur van het coatingsproces. Dan nog is het soms lastig de boutjes er uit te krijgen en de overtollige lagen te verwijderen. (Anibel Coating :twisted: )

Je snapt natuurlijk wel dat je bij het coaten de spatborden en alle stangetjes los moet hebben omdat je anders geen coating krijgt op de plekken waar je die het hardst kunt gebruiken. (al zie ik geen spat roest op de foto)

Voor de hermontage van het balhoofdstel heb je een balhoofdsleutel nodig: een heel platte sleutel waarmee je de platte moer die (zo te zien) direct onder de koplampbeugel zit tegen te houden. De bovenste moer pak je met een waterpomptang en een doekje.

Of je de juiste crancktrekker hebt weet ik niet. Je moet de juiste versie hebben. Een foute versie kan betekenen dat je iets kapottrekt en dat is meteen duurder dan de hele fiets waard is.

Dat banden slijten door hard bochtenwerk zou nieuw voor me zijn. Hoe weet je dat ze op spanning staan? Hoeveel bar? Wat weeg je? Banden van Action en Vredestein moet je niet kopen. Vroeger gebruikte ik ook Vredestein en vroeg me ernstig af hoe wereldfietser Frank van Rijn het regelde om elke 2000 km nieuwe banden te krijgen.

Leon
Leon schreef: Voor de hermontage van het balhoofdstel heb je een balhoofdsleutel nodig: een heel platte sleutel waarmee je de platte moer die (zo te zien) direct onder de koplampbeugel zit tegen te houden. De bovenste moer pak je met een waterpomptang en een doekje.
De balhoofdsleutel is niet misschien niet perse nodig (al kan de sleutel wel handig zijn). Soms is de koplampbeugel of een andere ring welke tussen de onderste en bovenste moer zit voorzien van een lipje wat valt in een sleuf van de schroefdraad. Met wat geduld (bovenste moer moet dan misschien wat vaker en verder los en vast als wanneer je de onderste moer met een balhoofdsleutel pakt) is het balhoofd dan af te stellen omdat de ring met lip er voor zorgt dat de onderste moer niet meedraait als je de bovenste vastdraait.
Martin_123 schreef:
Leon schreef: Voor de hermontage van het balhoofdstel heb je een balhoofdsleutel nodig: een heel platte sleutel waarmee je de platte moer die (zo te zien) direct onder de koplampbeugel zit tegen te houden. De bovenste moer pak je met een waterpomptang en een doekje.
De balhoofdsleutel is niet misschien niet perse nodig (al kan de sleutel wel handig zijn). Soms is de koplampbeugel of een andere ring welke tussen de onderste en bovenste moer zit voorzien van een lipje wat valt in een sleuf van de schroefdraad. Met wat geduld (bovenste moer moet dan misschien wat vaker en verder los en vast als wanneer je de onderste moer met een balhoofdsleutel pakt) is het balhoofd dan af te stellen omdat de ring met lip er voor zorgt dat de onderste moer niet meedraait als je de bovenste vastdraait.
Dat heb ik inderdaad ook vaak gedaan. Wel is bij mij gebleken dat de kans dat de afstelling langer goed blijft groter is als je de moeren met wat meer (gedoseerde) kracht tegen elkaar kunt draaien.
Leon
Leon schreef:[Je snapt natuurlijk wel dat je bij het coaten de spatborden en alle stangetjes los moet hebben omdat je anders geen coating krijgt op de plekken waar je die het hardst kunt gebruiken. (al zie ik geen spat roest op de foto)




Leon
Ja de coater dopt alles af voor me, en hij wil voor 100 euro incl ook nog het gazelle frame plaatje eraf halen en terug plaatsen :D

en wat de roest betreft... sommige van jullie heb ik horen zeggen ,zo'n fiets koop je al voor 50 euro op marktplaats, en idd er staan er genoeg op, en ik ben dan ook echt wel naar zo'n zelfde fiets wezen kijken voordat ik besloot to coaten van mijn eigen fiets over te gaan. want op een foto ziet het er allemaal zo mooi uit, en als iemand zijn fiets te koop zet laat hij meestal geen foto's van dichtbij zien en als je vraagt of er roest op zit zeggen ze toch van niet, en dan kom je daar en dan blijkt er wel roest op te zitten en dan hebben ze het zogenaamd nog niet gezien, ik ben al twee keer voor niks naar een fiets wezen kijken en de reiskosten die ik eraan gemaakt heb zijn zeker 50 euro, daarvoor had ik al voor de helft mijn fiets voor kunnen laten coaten,

hier nu een paar foto's van mijn fiets met wel roest, waar je op de eerste foto geen roest op kon zien...coaten of niet?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
volgens mij kun je beter je cups laten zitten in je balhoofd en er gewoon aan beide kanten even een plankje tegen maken met een draadeind door het balhoofd heen...jaren gedaan bij diverse italiaanse brommers, no problem... :)
Ik heb voor €150,- een super strakke toerfiets van ong. 20 jaar oud bij een fietsen boer gekocht. Een "Multicycle" Stalen frame, 21 versnellingen, cantilever remmen.
Ben er deze vakantie mee naar en zuid-Limburg gefietst. Ruim 850 km, geen probleem gehad.
Heb alleen de banden van mn andere fiets gehaald, Swalbe's. Verder niks voor vertrek gedaan, behalve ketting schoon gemaakt en geolied.
Nu ga ik stukje bij beetje de fiets uit elkaar halen en bekijken hoe het in elkaar zit en evt. vervangen of smeren.vind ik leuk en om te leren, ben autodidact :-)
Als ik jou was, zou ik voor dat geld wat je kwijt raakt een goede toerfiets op zoeken en daar mee aan de slag gaan en updaten. Dan hou je volgens mij ook zin aan dit project.... :wink:
Leuk projectje (al is de fiets het natuurlijk nooit waard). Die banden vind ik wel erg snel gaan. Ik rij al jaren op de goedkoopste banden die er te vinden zijn. Mijn rijstijl is ook erg sportief (heb het stalen frame van een stadfiets gebroken op de achtervork door de achteruittraprem zovaak zo hard te gebruiken dat de houder zich door het frame drukte..) De druk staat ook standaard te hoog.
Nog doe ik behoorlijk langer met een achterband