Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koolstop-remblokjes, maar welke van de 40+ modellen? - Forum Wereldfietser

Koolstop-remblokjes, maar welke van de 40+ modellen?

Ik heb sinds kort voor het eerst een fiets met v-brakes (Shimano deore) en nu wilde ik vast reserveremblokjes kopen. Ik lees hier op het forum veelal positieve geluiden over "Koolstop-remblokjes" (eventueel met nog een kleur erbij genoemd), dus ik dacht: "Dat moet simpel zijn." Maar als ik op hun site kijk, hebben ze 44 verschillende modellen. :shock: Van sommige zie ik wel dat dat iets heel anders is dan wat ik er nu op heb zitten (de standaard blokjes van Shimano), maar toch...
Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van nieuwe? Is er één model dat geschikt is, of meerdere? Liefst zou ik alleen het rubber vervangen (het lijkt erop dat dat kan, ik zie een klein pinnetje zitten), maar kan ik dan een blokje van Koolstop in het schoentje (zo heet dat metalen deel toch?) van Shimano steken? Graag jullie advies voor dit groentje! :)
Ik gebruikte altijd de remblokjes van BBB, tristop met 3 kleuren (kleuren zijn alleen voor 'de sier'). Ik vond deze met name als het nat is beter remmen en minder piepen dan de Shimano remblokjes. Bovendien zijn ze ook nog een stuk goedkoper. Ik weet alleen niet welk Shimano type er toen op zat.

Als je je remblokjes wil vervangen: pinnetje eruit trekken, remblokje eruit duwen (even kijken waar de opening zit), nieuwe remblokje erin schuiven, nieuw pinnetje (zit in de verpakking van de nieuwe blokjes) erin steken. Daarna opnieuw de remmen instellen.

En anders even zoeken op youtube. Er staat vast wel een videofilmpje hoe je het moet doen.
Er zijn kant en klare blokjes voor v brakes, en inserts, oftewel navullingen. Voor dat laatste heb je wel speciale navulbare remschoentjes nodig. Dat navullen met inserts en zo'n pennetje vind ik wel een gepiel. En pas op, er zijn diverse typen navulbare schoentjes. Voor de rest: vraag het de leverancier (ik koop de mijne bij m-gineering en Marten weet altijd precies wat ik moet hebben).
Wim
Tsjek wel eerst even of je inderdaad een cartridge uitvoering hebt. Je beste startpunt is vaak de documentatie van Shimano, als het typenr van je rem hebt kun je gericht zoeken.
Wim schreef:En pas op, er zijn diverse typen navulbare schoentjes. Voor de rest: vraag het de leverancier
En daar ging het me nou net om, want welk type moet ik nu kopen? De leverancier zit in Berlijn en in de winkels waar ik het hier gevraagd heb, hadden ze alleen complete blokjes met schoentje en al, daarom wilde ik dan maar via internet wat bestellen. Maar dan moet ik wel weten wat er past.

Volgens mij heb ik de BL-M590-S. Van de documentatie word ik niet veel wijzer. Daar staat alleen:
Shimano schreef:1. Remove the shoe fixing pin, and then slide the shoe along the
groove to remove it from the shoe holder.
2. There are two different types of shoe and shoe holder to be
used in the left and right positions respectively. Slide the new
shoes into the grooves on the shoe holders while taking note
of the correct directions and pin hole positions
3. Insertion of shoe fixing pin is very critical to keep shoe
properly fixed in place.
Het is dus echt een cartridge-uitvoering. En dan blijft de vraag: welke navullingen van Koolstop passen daar in, of als niets past, welk model complete remblokjes van Koolstop kan ik gebruiken? Of voor mijn part welk concreet model van BBB (want die hebben ook een heel stel verschillende) of een ander goed merk? Of moet ik toch eerst een keer complete set kopen voordat ik met navullingen kan gaan werken, omdat elk merk zijn eigen maten hanteert?
Dorenda schreef:
Wim schreef:En pas op, er zijn diverse typen navulbare schoentjes. Voor de rest: vraag het de leverancier
En daar ging het me nou net om, want welk type moet ik nu kopen? De leverancier zit in Berlijn[...]
...maar als je in Berlijn kan bestellen, kan je er vast ook een vraag stellen. :wink: Het overweldigende aanbod van Kool Stop wordt al overzichtelijker als je even kijkt wat je nou eigenlijk wilt hebben, een en ander staat keurig gesorteerd op de pagina waar je in je eerste post naar linkt. Je schrijft dat je geen remblokje-op-steeltje wilt maar losse blokjes, dus je kijkt onder Insert Replacement Brake Pads en dan zie je daar V-type staan. Hee, dat treft, want je hebt V-brakes. Even aanklikken en: "The V-Brake: A popular upgrade replacement pad that fits most Shimano style V-Brake holders." Most Shimano style V-Brake holders? Een mailtje met de vraag of deze ook werken met jouw BL-M590-S, en je bent eruit! Overigens verkoopt M-Gineering (zie tip Wim) volgens mij ook remblokjes in allerlei soorten en maten, dan kun je nog in het Nederlands mailen ook. :wink:

Verder wil ik je eigenlijk aanraden gerust met je nieuwe fiets te rijden, maar dan niet te remmen tot je je blokjes vervangen hebt. In mijn ervaring eten Shimanoblokjes razendsnel velgen op. Althans, dat was zo bij de blokjes die origineel op mijn LX-remmen (andere dan die van jou, want op stift met schroefdraad) zaten.

Succes,

Carl
Dorenda schreef:Ik heb sinds kort voor het eerst een fiets met v-brakes (Shimano deore) en nu wilde ik vast reserveremblokjes kopen.
........dus ik dacht: "Dat moet simpel zijn."
Goed gedacht.

Idd is Koolstop type overzicht voor outsiders niet glashelder en
je moet maar even weten dat MTB remmen ook op een trekkingfiets zitten.

Idd Shimano remblokken vreten velgen op. Trekken ook spaantje alu uit de velgremvlakken die daarna in de blokken gaan zitten en een krassend geluid geven en krassen maken in de alu remvlakken.
Ongelofelijk en schandalig dat Shimano miljarden V-brakes van deze remblokken voorziet.
Dus GELIJK deze remblokken WEGGOOIEN en koolstops monteren.

'Het moet simpel zijn' klopt ook: Koolstop MTB (contoured) kopen en ga niet moeilijk doen met cartidge-type.
Zijn vwb toepassing verschillende kleuren, zelf gebruik ik zalmkleur en betaalde all-in voor 2 sets (= 1 fiets) 27,20 euro bij futurum. Remt perfect, geen geluid, glimmenden remranden: HEERLIJK !
Kost wat maar dan heb je ook wat... en verdien je terug met (haast) niet meer slijtende velgen.

Kan zijn dat ze piepen bij remmen, je moet dan blokje(s) iets bijstellen. Let op de verpakking want daar staat op hoe je met het 'velg-schoonschraap-bloklipje (geniaal bedacht) ' om moet gaan.

http://www.futurumshop.nl/koolstop-mtb- ... zalm.phtml

Succes !
:idea:
Carl schreef: Een mailtje met de vraag of deze ook werken met jouw BL-M590-S, en je bent eruit! Overigens verkoopt M-Gineering (zie tip Wim) volgens mij ook remblokjes in allerlei soorten en maten, dan kun je nog in het Nederlands mailen ook. :wink:
Verder wil ik je eigenlijk aanraden gerust met je nieuwe fiets te rijden, maar dan niet te remmen tot je je blokjes vervangen hebt.
Carl
(1) In Apeldoorn (futurumshop) spreken ze ook Nederlands.
(2) Met een fiets rijden zonder te remmen; heel slim want dat kost veeeel minder energie en geen remblokken.
Zie ook http://www.m-gineering.nl kopje Hebbedingen, daarna kopje Remmen voor een overzicht. Behalve voor moderne remmen zoals de v brakes die jij hebt ook voor wie moderne blokjes zoekt voor klassieke remmen als Mafac. Ook in Groningen wordt Nederlands gesproken.
Wim
Roadster schreef:
Carl schreef: Overigens verkoopt M-Gineering (zie tip Wim) volgens mij ook remblokjes in allerlei soorten en maten, dan kun je nog in het Nederlands mailen ook. :wink:
(1) In Apeldoorn (futurumshop) spreken ze ook Nederlands.
En bij Bike4Travel ook, en bij De Vakantiefietser, en in nog heel veel andere Nederlandse (web)winkels en een enkele Duitse (Rose ook geloof ik), maar Dorenda leek graag in Berlijn te willen bestellen en Wim noemde m-gineering en toen ben ik er niet toe gekomen een hele opsomming van andere winkels te geven..
Roadster schreef:
Carl schreef:Verder wil ik je eigenlijk aanraden gerust met je nieuwe fiets te rijden, maar dan niet te remmen tot je je blokjes vervangen hebt.
(2) Met een fiets rijden zonder te remmen; heel slim want dat kost veeeel minder energie en geen remblokken.
Precies! :wink: Maar vooral: het kost geen velgen, als je Shimanoblokjes op je fiets hebt. En velgen zijn duurder en lastiger te vervangen dan remblokjes.

Carl
Roadster schreef:'Het moet simpel zijn' klopt ook: Koolstop MTB (contoured) kopen en ga niet moeilijk doen met cartidge-type.
Ik heb zelf cartridges geïnstalleerd op mijn fietsen met v-brakes (Kool Stop salmon) en vind dat juist gemakkelijker te vervangen dan met een vaste schoen. Gewoon pinnetje eruit duwen (met een mespunt of dergelijke heel makkelijk, met alleen je vingers inderdaad wat prutsen omdat het nogal klein is), nieuwe blokjes erin, pinnetje er terug in, afstellen en doorrijden. Spaart ook weer gewicht en volume in je bagage en je produceert minder afval (en eenvoudiger te scheiden en dus te recycleren afval).
Lasse schreef:
Roadster schreef:'Het moet simpel zijn' klopt ook: Koolstop MTB (contoured) kopen en ga niet moeilijk doen met cartidge-type.
Ik heb zelf cartridges geïnstalleerd op mijn fietsen met v-brakes (Kool Stop salmon) en vindt dat juist gemakkelijker te vervangen dan met een vaste schoen. Gewoon pinnetje eruit duwen (met een mespunt of dergelijke heel makkelijk, met alleen je vingers inderdaad wat prutsen omdat het nogal klein is), nieuwe blokjes erin, pinnetje er terug in, afstellen en doorrijden. Spaart ook weer gewicht en volume in je bagage en je produceert minder afval (en eenvoudiger te scheiden en dus te recycleren afval).
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik heb sowieso een hekel aan al dat overbodige en moeilijk te scheiden afval en aan systemen waarbij men volledige onderdelen in de vuilbak keilt omdat er één stukje versleten is. Ik beschouw niet-cartridge-systemen vanuit ecologisch oogpunt als 'slecht ontwerp'.

En ook ik ondervind weinig moeilijkheden met die systemen en beschouw het niet als meer gepruts dan bij het vervangen van de gehele remblok. En het is nog goedkoper ook.

Zelf gebruik ik overigens: http://www.rose.nl/artikel/xtreme-rembl ... aid:297174
Ik ben daar best tevreden over, maar ik vind het ook moeilijk om echt te vergelijken met andere opties gezien remkracht en slijtage van dusdanig veel omstandigheden afhankelijk zijn, en mijn fietsgebruik dusdanig variabel is. Maar de prijs-kwaliteit van spullen van Xtreme (ik vermoed dat dat een eigen merk is van Rose, maar dat weet ik niet zeker) is naar mijn ervaring meer dan behoorlijk.

Renaat
Dorenda schreef:Liefst zou ik alleen het rubber vervangen (het lijkt erop dat dat kan, ik zie een klein pinnetje zitten), maar kan ik dan een blokje van Koolstop in het schoentje (zo heet dat metalen deel toch?) van Shimano steken?
Het antwoord daarop is ja!
Dorenda schreef: Volgens mij heb ik de BL-M590-S.
Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar het scheelt maar weinig.
Volgens mij kan je gebruik maken van:
http://www.koolstop.com/english/v_type.html
http://www.rose.nl/artikel/xtreme-rembl ... aid:297174
http://www.rose.nl/artikel/xtreme-wcr-r ... aid:257269
De 7 laatste op deze pagina: http://nl.bbbcycling.com/bike-parts/brake-shoes/
Mogelijk ook: http://www.koolstop.com/english/v_type2.html

Als je helemaal zeker wil zijn zal je het zelf nog moeten navragen of wachten op (al dan niet bevestigende) reacties van iemand met meer kennis.

Als je kiest voor Koolstop, dan moet je nog kiezen voor een bepaalde 'compound' (http://www.koolstop.com/english/compounds.html). Die keuze is afhankelijk van je remgedrag en voorkeur en van de omstandigheden waar je graag in fietst. (En van het velgmateriaal, maar dat gaat bij jouw niet keramisch of carbon zijn.)
Zelf zou ik kiezen voor Salmon of Dual, maar de 'gewone' (Colors) of zelf zwart gaan ook prima voldoen.

Renaat
Revanho schreef:Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik heb sowieso een hekel aan al dat overbodige en moeilijk te scheiden afval en aan systemen waarbij men volledige onderdelen in de vuilbak keilt omdat er één stukje versleten is. Ik beschouw niet-cartridge-systemen vanuit ecologisch oogpunt als 'slecht ontwerp'.
Precies!

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties! Duits schrijven naar de winkel waar ik het gekocht heb, is niet zo'n probleem, maar ik vermoedde dat ik hier sneller reactie zou krijgen (ik denk dat dat vermoeden inderdaad wel is uitgekomen) en wellicht nog iets zou opsteken behalve alleen: "deze past wel en die niet". Met de informatie die jullie hebben gegeven moet het wel gaan lukken om wat te vinden. :)
Mooi. Zelf heb ik een voorkeur voor de Salmon kleur. Die zijn extra goed in de regen, en dat is de meest kritische situatie.
Wim
Dorenda schreef:
Revanho schreef:Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik heb sowieso een hekel aan al dat overbodige en moeilijk te scheiden afval en aan systemen waarbij men volledige onderdelen in de vuilbak keilt omdat er één stukje versleten is. Ik beschouw niet-cartridge-systemen vanuit ecologisch oogpunt als 'slecht ontwerp'.
Precies!

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties! Duits schrijven naar de winkel waar ik het gekocht heb, is niet zo'n probleem, maar ik vermoedde dat ik hier sneller reactie zou krijgen (ik denk dat dat vermoeden inderdaad wel is uitgekomen) en wellicht nog iets zou opsteken behalve alleen: "deze past wel en die niet". Met de informatie die jullie hebben gegeven moet het wel gaan lukken om wat te vinden. :)
Praktisch gesproken:
Deze stop ik in mijn shimano schoentjes ( geleverd bij deore remmenset ): http://www.roseversand.de/artikel/kool- ... /aid:39887
De kleur is voor de show, het is allemaal type 'zwart'.
Soms lijkt het niet te passen door een ruw gietrandje aan het blokje, dan is een scherp mes de uitkomst.
Soms zit het oude blokje muurvast, in bakje heet zeepwater laten weken helpt dan. Lukt dat ook niet dan is geweld een uitkomst ( gewoon in stukjes knippen met tang en loswrikken met schroevendraaier.
Soms wil het blokje niet goed in de houder glijden, dan is een beetje teflonspray een uitkomst ( of gewoon wat verdunde Dreft ).
Er zijn pakweg twee typen pinnetjes: eenvoudige haakjes en dingen met een soort veertje. Die laatste zijn vaak een fractie breder. Past het niet dan pak ik een dun boortje en ruim het gat wat op. Ook als de gaatjes net niet lekker uitlijnen is dit de oplossing. Een fijn gebekt tangetje helpt zere vingers voorkomen.
gartnl schreef: De kleur is voor de show, het is allemaal type 'zwart'.
Dat is niet in overeenstemming met de informatie van Kool-Stop zelf!: http://www.koolstop.com/english/compounds.html

Zouden zij hier over liegen, of heb jij het fout?

Renaat
Revanho schreef:
gartnl schreef: De kleur is voor de show, het is allemaal type 'zwart'.
Dat is niet in overeenstemming met de informatie van Kool-Stop zelf!: http://www.koolstop.com/english/compounds.html

Zouden zij hier over liegen, of heb jij het fout?

Renaat
De tweede alinea van je link dus: kleur voor de show.
Dus rode blokjes zijn er in drie varianten. En op het blokje staat geen T of C ..
Je moet het lezen icm de link: Rose laat kiezen uit een aantal kleuren, maar het is hetzelfde blokje.
gartnl schreef: De tweede alinea van je link dus: kleur voor de show.
Dus rode blokjes zijn er in drie varianten. En op het blokje staat geen T of C ..
Je moet het lezen icm de link: Rose laat kiezen uit een aantal kleuren, maar het is hetzelfde blokje.
Wat Rose doet is vreemd, want moeilijk in overeenstemming met wat Kool-Stop zelf aangeeft. Als je de link van Kool-Stop goed hebt bekeken, zijn de zwarte blokjes (volgens hen) anders dan de gekleurde en zitten er bij de gekleurde blokjes geen zwarte.

De enige? verklaring om die twee in overeenstemming te brengen (in de veronderstelling dat geen van de twee al dan niet bewust onwaarheden vertelt) is dat de 'zwarte' standaard-blokjes van Kool-Stop ook in verschillende kleuren worden gemaakt die dus anders zijn dan de gekleurde blokjes van Kool-Stop. M.a.w. dat Kool-Stop ook blokjes maakt die niet op hun webpagina staan.

Renaat
Revanho schreef: De enige? verklaring om die twee in overeenstemming te brengen (in de veronderstelling dat geen van de twee al dan niet bewust onwaarheden vertelt) is dat de 'zwarte' standaard-blokjes van Kool-Stop ook in verschillende kleuren worden gemaakt die dus anders zijn dan de gekleurde blokjes van Kool-Stop. M.a.w. dat Kool-Stop ook blokjes maakt die niet op hun webpagina staan.
Renaat
Of dat die zwarte en gekleurde praktisch hetzelfde zijn en de verschillen zo minimaal dat het de moeite niet is. Dat laatste komt dan overeen met de eigen bevindingen: ik kan er geen verschil aan ontdekken bij het remmen.
En Kool Stop zelf maakt er ook geen groot verschil in: http://www.koolstop.com/english/v_type.html

Zie ook die C-blokjes: de ene remt goed en slijt heuvel-af, de ander remt goed en slijt niet heuvel af .. wat is dan het nut van de eerste?
En V-type 2 .. 1,5 mm dikker dan type 1 maar zonder 'ploeg' ( die slijt toch als eerste af ). Gaan ze langer mee, maar verder geen echt verschil.
Ook Kool Stop doet aan marketing.