Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft de oplossing? Vallende ketting op film vastgelegd! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wie heeft de oplossing? Vallende ketting op film vastgelegd!

Hetzelfde probleem heb ik laatst verholpen door de ketting in de korten.
AB schreef:Waarom zou de ketting er bij een singlespeedvoorblad eerder aflopen?
Het kan best zijn dat het probleem niet is dat je ketting er AF loopt, maar dat de ketting er op het moment dat het probleem ontstaat er niet op loopt. Een ketting moest namelijk bij zijn rondgang OP het voorblad lopen. Een singlespeed blad zal tanden hebben met bredere toppen waardoor de zijkant van de ketting eerder de tanden raakt en de ketting minder makkelijk over te tanden zal vallen. Althans dat is een hypothese.
Leon
Misschien is er een slag in je voorblad gekomen? Fiets tegen paaltje gesteund, gevallen o.i.d. Het heeft immers 1500 km goed gewerkt, iets van buitenaf kan de boel verstoord hebben.
Leon schreef:
AB schreef:Waarom zou de ketting er bij een singlespeedvoorblad eerder aflopen?
Het kan best zijn dat het probleem niet is dat je ketting er AF loopt, maar dat de ketting er op het moment dat het probleem ontstaat er niet op loopt. Een ketting moest namelijk bij zijn rondgang OP het voorblad lopen. Een singlespeed blad zal tanden hebben met bredere toppen waardoor de zijkant van de ketting eerder de tanden raakt en de ketting minder makkelijk over te tanden zal vallen. Althans dat is een hypothese.
Leon
Mike Hall heeft ondanks een nieuw record gereden op de TDR met een 1x10 XTR aandrijflijn, 4400km zonder chainkeeper over hobbelige offroad wegen. Geen flauw idee overigens of dit blad een typisch singlespeed voorblad is.
AlanC schreef:De reden waarom ik een bericht op dit forum plaats is niet om over een E-bike te praten maar om meer informatie te weten te komen over de techniek van de 'fiets'.
Toch: treedt het probleem ook op als de motor uit staat?
eindgebruiker schreef:
AlanC schreef:De reden waarom ik een bericht op dit forum plaats is niet om over een E-bike te praten maar om meer informatie te weten te komen over de techniek van de 'fiets'.
Toch: treedt het probleem ook op als de motor uit staat?
Het probleem is ook een aantal keer opgetreden zonder ondersteuning.
Ik rij op de MTB met 1 voorblad en daar valt de ketting niet af (en dus zit er ook geen geleider op :lol: ).

Een achterderailleur met korte kooi zorgt ervoor dat de ketting strak blijft
Ketting zo kort mogelijk, blijft de spanning maximaal
Een singlespeed voorblad met volle tanden (Surly heeft een stalen voorblad, die gaat ook lekker lang mee) http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ts_id=1171


Maar als je snel resultaat wilt, zou ik er een kettinggeleider op zetten....
Iedereen bedankt voor het meedenken! Ik laat nog wel weten wat de boosdoener/oplossing is geweest!
Ik heb geen spectaculair vervolg en ik weet nog steeds niet wat het probleem heeft veroorzaakt, maar ik heb een nieuwe fiets gekregen van de fietsenmaker. Deze fiets heeft het nieuwste type Bosch motor en een kleiner blad voor.

Afbeelding
Zo dan! Dat zijn geen halve maatregelen! Mooie fiets!
De nieuwe fiets heeft het probleem ook! Of kan ik gewoonweg niet goed schakelen? (let op: voor de video heb ik snel, onnodig en ruw geschakeld om het probleem zichtbaar te maken!


http://youtu.be/AqD1cSiU7xg
AlanC schreef:De nieuwe fiets heeft het probleem ook!
Is je ketting niet veel te lang ??
Neem de ketting er is af en leg hem plat til hem een een kant op en kijk hoe rond deze ketting gaat staan. Je zou dat moeten vergelijken met een andere ketting om te kijken of jouw type ketting niet te veel speling heeft op de schalmen. De ketting wil nogal slingeren.

Kijk ook eens naar de speling van de derailleur. Pak hem bij het onderste wieltje beet en beweeg hem links/rechts. Zou daar veel speling zijn zou die arm kunnen gaan slingeren en de lijn van de ketting willen veranderen. Vergelijk dat is met een andere fiets.

Zou er op dat moment een verschil of onbalans ontstaan in de snelheid van, electromotor, fiets en de ketting. Het lijkt erop dat er iets is ontstaat dat de ketting tegen het voorblad duwt en zo van het voorblaadje valt.
Mij lijkt ook dat dit fenomeen bij een klein voorblad eerder zal ontstaan dan een blad wat groter is.
AlanC schreef:Of kan ik gewoonweg niet goed schakelen?
Moderne derailleurs en hun kransjes zijn gemaakt om enigszins onder kracht te kunnen schakelen. Wat jij doet is helemaal geen kracht zetten en het trekkende deel van de ketting tjidens het schakelen slap laten hangen. Mede door een kennelijk stevige op/neer-vering van de achterderailleur geholpen doordat de derailleur nog nieuw en brandschoon is en daardoor met kracht naar het volgende verzet wipt plus het nogal ruwe schakelen van je komt er een golfbeweging in je ketting die tegen zich het voorblad ontlaadt met ontsporing als gevolg.
Ik denk dat het voorbij is als schakelkabel en derailleur wat slijtage en vervuiling opgedaan hebben en/of als je normaal schakelt.

Of het moet zo zijn dat het voorblad eigenlijk een kransje is dat als voorblad moet dienen, dan is het niet raar dat de ketting er graag af wil.

Leon
Het is weliswaar een nieuwe fiets, maar ik zou hem eens een tijdje uitlenen aan iemand en horen of die het probleem ook heeft. Dan weet je of het aan de manier van schakelen ligt of dat het wellicht een ontwerpfout is.
Nog eens goed naar de film gekeken. Wat mij opvalt is de zijdelingse beweging die je ketting kan en gaat maken. Op 0.43 staat de ketting op de kleinste achter, je ziet dat deze al zijdelings aan het schommelen is en loopt vervolgens van het voorste blad af. Op 1.53 leg je de fiets iets platter, het lijkt net of de ketting gaat doorhangen. Kan gezichtsbedrog zijn door de groothoek van de lens. Het zou een signaal kunnen zijn dat de ketting door de derailleur onvoldoende op spanning wordt gehouden.

Een veer in de arm van de derailleur spant de ketting. Je krijgt iets meer spanning in je ketting als de arm meer naar voren moet wijzen. Zoals eerder opgemerkt inkorten zou dus een optie kunnen zijn. De spanning vergelijken met andere derailleurs?

Maak eens een foto van de derailleur met de ketting op het kleinste tandwiel.
multiwgb schreef:Maak eens een foto van de derailleur met de ketting op het kleinste tandwiel.
Je hebt meer aan een foto met derailleur op het grootste kransje, dan kun je zien of de ketting met goed fatsoen nog korter kan. Je hebt waarschijnlijk een derailleur met de lange kooi dus met het ene voorblad heb je veel overcapaciteit.
Leon
Die heb ik al gezien. Even naar boven scrollen.
O ja :D
Het kan een schakel (2 x 1") korter. Twee lijkt me wat veel.
Ik verwacht niet dat het dé oplossing is.
Leon
Afbeelding

Afbeelding