Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies aanhangfiets - Forum Wereldfietser

Advies aanhangfiets

Wij willen voor onze zoon een aanhangfiets kopen maar weten eigenlijk niet goed welke. Op de site fietsen met kinderen hebben we al veel informatie gevonden, maar we zitten met een probleem. We wonen in Zuid-Frankrijk en volgens iedereen moeten we echt de aanhangfiets uitproberen, nu heb ik volgens mij alle fietsenwinkels in zuid-oost Frankrijk afgebeld en niemand heeft aanhangfietsen in de winkel. Ze verkopen ze wel op bestelling, maar zonder testritje dus...
Ik heb gezien dat de burley piccolo zo ongeveer als de beste uit de bus komt. Gezien de vrij hoge prijs zouden jullie deze zonder uitproberen kopen?
Hij is dus voor onze zoon die 24 kg weegt, om hier in de Provence mee rond te fietsen, maar vooral voor een fietsvakantie van 3 weken in Thailand.
Voor onze dochter nemen we een weehoo Igo, die hebben we vorig jaar in Thailand getest en dat beviel uitstekend.
Heeft iemand advies voor ons?
Als je vorig jaar en dit jaar met kinderen en fietsen naar Thailand op vakantie kunt, dan is het waarschijnlijk ook wel mogelijk om een goedkoop ticket naar NL te boeken en daar met zoon een testrit te maken bij een verkoper van aanhangfietsen... Maar misschien kom je voor je vakantie sowieso nog wel eens in NL. Zomaar bestellen zou ik in elk geval niet doen.
Bedankt voor je reactie.
Ik kan jammer genoeg niet naar Nederland met de kinderen dit jaar, anders had ik inderdaad daar gewoon de fiets gekocht.
Weet iemand of de bagagedrager, die bij de burley piccolo verkocht wordt, op iedere fiets past?
Wij hebben 2 Piccolos in gebruik gehad, en zijn er (naast Frankrijk) mee op pad geweest op Bali/Lombok, Oost-Maleisië en Noord-Thailand, met heel veel plezier en opzien.

De bijbehorende drager moet zo horizontaal mogelijk worden gemonteerd en wordt geleverd met een hele set verstelbare verbindingstukken om hem vast te maken aan de schuine vork. Ik zie wel op de Burley website dat er een nieuw model drager is, maar ik zou verwachten dat die dezelfde verstelmogelijkheden heeft. Het hangt er dus ook maar vanaf welk model geleverd wordt. De gearchiveerde Piccolo manual heeft meer details over het eerste model drager en de bevestiging.

Bijkomend voordeel is wel dat er ook weer een 2e-hands markt voor is, in NL, niet zo zeker van Frankrijk.... Wij waren de onze vrij vlot weer kwijt toen de kids te groot werden.
Wij zijn anderhalf jaar geleden ook een zoektocht gestart naar de ideale aanhangfiets. Of we hem gevonden hebben weet ik niet, maar we zijn enorm tevreden over de toen aangeschafte FollowMe tandem (http://www.followme-tandem.nl/).

In 2012 een weekje Ardennen en twee weken Eifel met onze zoon van 4 er achteraan, op zijn eigen fietsje met 16" wielen. Stabiel en stevig, het voelde erg goed aan. Onze test was geslaagd, want ook wij wilden er mee naar Thailand.

Eind 2012 zijn we voor 2,5 maand naar Thailand vertrokken met 2 MTB's, 1 kinderfiets en de FollowMe, zie http://thaitijd.blogspot.nl voor meer info. Ontzettend veel plezier gehad van de FollowMe, het rijdt gewoon erg makkelijk en kwa bagage hoef je je geen zorgen te maken. Alle tassen op de MTB's konden er probleemloos op en op het dragertje van de kinderfiets hebben we 2 oude voortasjes gemonteerd.

Een groot voordeel van de FollowMe is dat onze zoon meestal de laatste kilometers van een etappe zelf fietste. Even loskoppelen en we fietsten met z'n drieën verder. Is ie toch moe, of druk verkeer? Gewoon weer even aankoppelen. Of op een rustdag even door het dorpje fietsen, naast elkaar...

Inmiddels is hij 5 jaar en heeft een fiets met 20" wielen die net zo gemakkelijk in de FollowMe past. Ook in het dagelijkse leven, bijv. zelf fietsen naar zwemles, op de terugweg aankoppelen, is de FollowMe erg handig en al veel gebruikt.

Succes met de keuze van een aanhangfiets!

Marc
Ik vind eigenlijk alle aanhangfietsjes maar matig. Het idee is goed, maar in de praktijk zijn ze tamelijk instabiel. De Burly Piccolo vond ik nog de minst slechte, maar wel duur. Zelf hebben we toen gekozen voor een echte tandem: een tweedehands Thorn Voyager childback. Dat is een mtb tandem waarbij de achterste zitbuis extra kort is (12 inch) zodat een kind van een jaar of 4-5 er op past. Dat is duurder (niet eens zoveel) maar je hebt gelijk een prima vakantiefiets voor een volwassene. En het rijdt superieur. Vorige week kwamenwe in Bretagne nog een Engels gezin tegen met moeder en jongste kind van bijna 5 op een Voyager en vader en het oudste kind van ik geloof 7 op een iets steviger Thorn Adventure in de maat 19/14.
Ik weet niet of Thorn ze nog levert (misschien valt er via m-ginering nog aan een frame te komen), maar ze worden ook vaak genoeg aangeboden op de site van de Engelse tandemclub. Die van ons vond ook weer snel een goed tehuis toen onze jongste te oud geworden was.
Wim
Ja. Wat Wim zegt.

Jaren geleden testritjes gemaakt met allerlei systemen. Piccolo en Add+bike waren het minst slecht. Ook wij hebben toen gekozen voor een tandem. De Trek T900. Duurder, maar deze tandem heeft ons in 5 jaar nog geen €250 euro gekost.
Klopt. De tweedehandsprijs van tandems is anders dan bij solofietsen hoog. Onze kosten van onderhoud en afschrijving lagen als ik me goed herinner op een vergelijkbaar niveau.
Wim
Bedankt voor jullie reacties, leuk dat jullie er de tijd voor nemen.
De tandem lijkt inderdaad de beste oplossing, ik moet er nog eens goed naar kijken, ook hoe dat hier in Frankrijk zit. We zijn nog maar beginnende vakantiefietsers dus we hebben onze fietsen gewoon aangepast en dachten de aanhangfiets erbij te nemen, een tandem is dan even heel iets anders.
We hebben inderdaad ook aan de follow me gedacht, leuke site over jullie Thailand reis trouwens Marc, maar de fiets van onze zoon is ongelooflijk zwaar dus dat leek me niets. We kunnen hem, net als de aanhangfiets, ook niet testen.
We hebben nog even de tijd, dus we zullen os nog eens in de verschillende opties verdiepen!
Nog even het resultaat van mijn zoektocht. We hebben uiteindelijk toch de piccolo aanhangfiets gekocht, zonder te testen en we zijn er erg tevreden over. Hij is licht makkelijk aan en af te koppelen en hij is vooral stabiel, hij hangt nooit schuin achter de fiets. De versnellingen zijn ook heel handig, mijn vriend merkte nu echt op de hellingen dat onze zoon meetrapte.
We zijn er ook al mee op fietsvakantie geweest in Thailand en zowel de piccolo aanhangfiets als de weehoo Igo trailer, voor onze dochter, waren echt perfect.
Weehoo! Kinderen vinden 'm echt helemaal te gek (honden ook, trouwens) en de passagier kan gewoon in slaap vallen zonder er af te lazeren. Officieel tot 9 jaar, maar ik merk nu de smurf acht is dat-ie eigenlijk al iets te groot en te zwaar is.
Franse kindjes moet wel lukken tot 9 jaar. :-)

Ding is vrij duur, maar het echt waard. Ik heb er nog geen tel spijt van gehad.
O en ik - heb 'm goedkoper dan de adviesprijs uit Engeland laten komen via de web.

http://rideweehoo.com/