Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Plus, wat nu? - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Plus, wat nu?

Gisteren fiets bij fietsenmaker gebracht voor een beurt. Ook nieuwe achterband om laten zetten.

Schwalbe Marathon Plus laten aansmeren. Fiets is terug, maar nu lees ik op diverse websites dat die band niet geschikt is voor de vakantiefietser met zware tassen. En mijn tassen achter zijn flink zwaar. Zelfs op de site van Schwalbe zelf lees ik dat je beslist een manometer nodig hebt voor de bandenspanning, met de vingers voelen is niet toereikend (wat ik tot nu toe wel deed met mijn andere banden). Er kunnen scheuren in de wang van de band komen bij zware belading, zeker als de bandenspanning wat te laag is.

Wat nu? Ik moet straks niet in Albanië met een gescheurde buitenband zitten.
Andere band?
Kun je die dingen ruilen? Ik heb er namelijk al op gereden.
Naast dat ze in Albanië ook banden verkopen, kun je denken aan een kleine manometer (Schwalbe heeft die zelf) of als de band toch scheurt aan iets wat ParkTool http://www.parktool.com/product/emergen ... -boot-tb-2 verkoopt mocht het toch fout gaan en prima als noodoplossing werkt voor een paar honderd km.

Aan de andere kant verwacht ik met nieuwe banden niet direct een probleem, je kunt natuurlijk ook op dieet gaan, of wel zelf of in wat je meeneemt.
De band is degelijk genoeg voor een vakantiefietser, zolang je hem inderdaad niet op een veel te lage druk gebruikt. Maar manometertjes zijn simpel genoeg mee te nemen. Wat mij betreft is het grootste bezwaar dat het zo'n lompe band is. De antileklaag is zo dik dat de band heel stug is. Dat scheelt comfort en snelheid, en de band verwisselen is daardoor ook niet simpel. Mij zul je er niet op zien.
Wim
Ik heb deze fout vier jaar geleden ook gemaakt, maar bewust, omdat ik de NSCR ging doen en een hekel heb aan lekke banden en wist dat in UK veel glas op de fietspaden ligt (dat was ook zo).
Inderdaad een wat stugge en lompe band . . . Maar de hele nscr gedaan én veel meer (15000km ondertussen) en in vier jaar nog nooit een lekke band gehad. en nog steeds niet versleten, wel een keer voor en achter omgedraaid, Tsja wat is dan wijsheid . . .
Ik heb de band wel op pakweg 4.5 bar gehouden (schwalbe mini manometertje) maar heb amper bij hoeven pompen. Super sterke en lekvrije band, maar dat kost dus iets rolweerstand (ik merk dat overigens persoonlijk niet, wegdek, wind en heuvels hebben 100 keer meer invloed)
groetjes ben
heb jaren in gereden met deze banden, waaronder 6 vakanties in Azie nooit lek..
Heb ze wel altijd op 5bar gehouden
dirk
Net terug van een tocht, geen lekke band. De vorige set had ik er tien jaar omliggen. Nog nooit lek gereden. De berichten die je vindt over deze band. Je zou ze kunnen innemen met een korreltje zout. Je schijnt met de band 1 km/uur langzamer te rijden. Wat een ramp. Weet je hoeveel tijd je kwijt bent met plakken. 1 lekke band plakken kost je minstens tien km. Lekker laten zitten die band en goed hard oppompen. Daar heb je echt geen drukmeter voor nodig
Kijk, dat is een keus die je natuurlijk zelf moet maken. De een is als de dood voor lekke banden, de ander haalt zijn schouders op, en zet er in een paar minuten een nieuwe binnenband in.
Wel is het goed de feiten helder te houden. Het snelheidsverschil met een mooie snelle band is wel meer dan 1 km/u (over het comfort hebben we het dan maar niet). Je bent met een snelle band al gauw elke dag een half uur eerder op je bestemming. Zelfs met de meest kwetsbare band heb je echt niet elke dag een lekke band - lekke banden komen normaal helemaal niet zo veel voor. Ik rij al weer een paar duizend km met de Compass 26x1.75, en heb nog geen lekke band gehad. Belangrijker dan lekke banden lijkt mij de vraag naar de kans op een gescheurd karkas of zo. Dan heb je zonder reserve buitenband namelijk een echt probleem, zeker in verre streken. Ook het profiel moet passen bij je bestemming.
Wim
Heb op mijn nieuwe VSF T 400 Maraton green liggen. Inmiddels 3700 km mee gereden
0 x lek.
Mogelijk dat ze wat trager zijn ,maar al vele jaren zonder lekke band is we heel lekker.
Beste,
Vorig jaar heb ik met deze banden 3 weken door Marokko gefietst. Ze hebben de Sahara en de Atlas inclusief dagen fietsen over scherpe hamada en rivierbeddingen probleemloos overleefd. Ik pompte ze op tot 1 a een halve bar onder maximale druk.
Groet, Kees
Wim schreef:Wel is het goed de feiten helder te houden. Het snelheidsverschil met een mooie snelle band is wel meer dan 1 km/u (over het comfort hebben we het dan maar niet). Je bent met een snelle band al gauw elke dag een half uur eerder op je bestemming.
Dat lijkt me wel heel extreem? :shock: Stel dat je 100km op een dag doet en 20km/u fietst op "mooie snelle" banden, dan ben je dus 5 uur aan het fietsen. Met stugge schwalbe marathon plus banden zou je dan dus 5,5 uur bezig zijn. Dus dat zou 10% schelen? Is dat ergens/ooit enigszins wetenschappelijk getest (dan ben ik benieuwd naar de bron) of is het je eigen gevoel/ervaring?
of is het je eigen gevoel/ervaring?
Dat kan dus niet op die manier gebaseerd zijn; nog gevoel, nog ervaring want:
Ik rij al weer een paar duizend km met de Compass 26x1.75
Ik rijd al vele duizenden kilometers, in verschillende landen op Marathon Plus banden.
Ik zal niet beweren dat ze onplatbaar zijn. In de loop van 10 jaar heb ik wel drie keer een lekke band gehad: 1 x Noord Engeland, 1 x België en 1 x Nederland (1 maal securiet glas, 2 maal een doorn van een sleedoorn of meidoorn boom). De lek redenen zouden bij elke antilekband het zelfde resultaat hebben opgeleverd; los van elke bewering van een fabriekkant.
Ik pomp de banden op tot het maximum van 5,5 Bar. Na drie jaar intensief dagelijks en vakantie gebruik vervang ik ze eerder uit voorzorg dan uit noodzaak. Weinig slijtage, weinig problemen met druk verlies. De banden zijn ook duur, maar dan heb je ook wat. Band dus lekker laten zitten, je geen zorgen maken en gaan genieten in Albanië.
Groet Erik
Er zijn heel wat tests te vinden over de verschillen in rolweerstand tussen banden, in het laboratorium, maar ook op de (hobbel)weg. De verschillen zijn inderdaad zo groot dat 10% snelheidsverschil een heel realistische schatting is. De wat mij betreft beste tests vind je in Bicycle Quarterly.
Wim
Ik heb een nieuw wiel moeten kopen en heb daar een Continental Contact omheen gedaan. Met deze banden rij ik al jaren, aantal lekke banden is op één hand te tellen. De schade is toch al groot, dus die paar tientjes konden er nog wel bij.

Mijn ervaring: Een groot verschil. Zaterdag heb ik op de Marathon Plus 130 km gefietst en het voelt echt hard, vooral op klinkerweggetjes was ik gewoon aan het stuiteren voor mijn gevoel. Ik vraag mij af in hoeverre de fiets (wiel, frame) het niet heel zwaar hebben met zo'n band, want de schokken die de band niet opvangt moeten elders opgevangen worden.

Die Continental rijdt zoals ik gewend ben. Mijn eigen conclusie is dat die Marathon Plus heel geschikt is voor mijn woon-werk fiets waarmee ik bijna uitsluitend over asfalt rij en waarbij een lek 's ochtends een groot probleem is.