Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rumoerig voorwiellager - Forum Wereldfietser

Rumoerig voorwiellager

Als nieuwkomer op dit forum stel ik wellicht een vraag die al eerder voorbij kwam. Ik kon er echter (nog) niets over vinden dus daar gaat-ie.
Eind vorig jaar kocht ik voor weinig geld een mooie gebruikte Koga Myata Traveller (alu frame) van ongeveer 2007. De fiets stond al maanden te koop en in de weg en ik wist via via dat de eigenaar er nu wel eens vanaf wilde. Zo kon ik goeie zaken doen voor weinig geld.
Inmiddels heb ik er zo'n 2500 km mee gefietst en juist vandaag constateerde ik dat het voorwiellager een beetje lawaai maakt. Niet direct verontrustend, maar er moet wel worden ingegrepen, vooral ook omdat ik in augustus een flinke toer wil gaan maken. Nu las ik dat Koga nogal bijzondere lagers gebruikt en ik vraag mij af wat te doen. Kan het lager open, vetten en weer monteren, moet ik een nieuw afgesloten lager monteren of is het wellicht een overweging om het hele voorwiel te vervangen? Het wiel is nog prima in orde en recht, dus daar hoeft het niet voor.
Wie weet waar ik goed , beter of best aan doe?
Wat voor een exotische voorwielas heeft koga dan wel in je voorwiel gevlochten? Voor zover ik weet gebruikt die fabrikant ook veelal standaard shimano groepen (LX, XT,...).
Ik zou suggereren om eens naar het typenummer op je vooras te zoeken.

Indien het een as is van het cup conus type, wat bij Shimano zeer waarschijnlijk is, dan kan je die over het algemeen eenvoudig demonteren om de staat van de lagers eens te bekijken. Roest of putjes in kogels, cup of conus zijn geen goed teken. Kogels en eventueel conus zijn te vervangen.
De kogels en andere lageroppervlakken eens zuiver maken en terug invetten en de as vervolgens netjes afstellen kan al één en ander verbeteren...

Success!

Greetz,
Bram
Of is het een naafdynamo? Zoiets?
Afbeelding
Koga Travellers van rond die tijd hebben Shimano naven, met of zonder dynamo, maar dat maakt voor het stellen van de lagers geen barst uit, Shimano naven hebben allemaal cup-conuslagers. Gewoon even inlezen op internet en met het juiste gereedschap aan de slag, of langs de lokale fietsenmaker ermee, die moet daar wel raad mee weten. (Zo niet: nooit meer heen gaan, want dan is het een beunhaas).

.tsooJ
Het gaat inderdaad om een voorwiel met naafdynamo en ik denk dat het allemaal wel zal meevallen. De geruchten over de bijzondere lagers en zo meer lijken vooral te gaan over balhoofdlagers. Met dat voorwiel van mij gaat het helemaal goed komen.
Dank aan u allen voor de informatie en het meedenken.