Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe belangrijk kan dit spiegeltje zijn.... - Forum Wereldfietser

Hoe belangrijk kan dit spiegeltje zijn....

Hoe levensreddend kan dit door mij zelfgemaakte achteruitkijkspiegeltje voor op mijn bril zijn.
Het bestaat uit een koperen plaatje met daarop middels een dubbelzijdige tape een stuk spiegeltje vastgeplakt, dat aan een elektriciteitsdraad met voor de stevigheid een extra vertakking zijn gesoldeerd. Op de onderstaande foto is dat ding nog niet wit geverfd.
Het gebeurde de volgende: Op 11 juni 2013 fietste ik in Luxemburg op de weg N19 ter hoogte van Château de Bettendorf in de gelijknamige plaats. Daar reed een grote Hummer achter op mij af. Rechts van mij een stoeprand en links een vluchtheuvel. Hij kon daarom niet uitwijken maar remde in plaats van af te wachten tot ik voorbij de vluchtheuvel was ook niet achter mij af. Gelukkig had ik een achteruitkijkspiegeltje op m’n bril en bij toeval zag ik het gevaar aankomen. Zo kon ik snel mijn hoofd omlaag bukken om te voorkomen dat ik door zijn rechterbuitenspiegel werd geraakt. Ik had m’n fietshelm wel op, maar het achterhoofd is wel een zwakke plek onder de helm. Als ik mijn spiegeltje niet op had gehad zou ik niet weten of ik kan navertellen. Natuurlijk heb ik na mijn thuiskomst dit voorval ook aan Jeannette mijn vrouw verteld. Toen die Hummer voorbij was heb ik met grote gebaren zo boos gevloekt. Dit was de bestuurder kennelijk niet ontgaan, want wat verderop keerde hij zich om en stormde met zijn grote SUV op mij af. Door snel opzij naar links te sturen kon ik de klap ontwijken, maar die Hummer knalde wel daarna tegen een boom aan. Eigen schuld, dikke bult, aan stomme wegmisbruikers heb ik geen boodschap, ik wachtte de politie niet af en fietste met bonzende hartkloppingen verder door naar Vianden.... Wel, mijn in Luxemburg wonende nicht bij wie ik kort tevoren op bezoek ben geweest, heeft groot gelijk, fietsen door het nu drukker geworden Luxemburg is niet meer hetzelfde als in de jaren ’70. En dan is het zomerseizoen nog niet eens begonnen....

Afbeelding
Ik kan me voorstellen dat het even schrikken is geweest ja.

Had je geen behoefte om aangifte te doen van poging tot doodslag?
Travelmaster schreef:Ik kan me voorstellen dat het even schrikken is geweest ja.

Had je geen behoefte om aangifte te doen van poging tot doodslag?
Nee, daar had ik geen zin in, veel tijdrovende discussie met de politie of zo en ik wilde doorfietsen want ik had nog een lange weg te gaan. Mijn nicht (dochter van de broer van mijn vader) die in Keiwelbach woont, waarschuwde mij al van te voren dat sommige Luxemburgers nogal scheuren op de wegen. Oppassen dus.
Martin,

Wat weer ene bijzonder verhaal. Met name dit stukje:
...en stormde met zijn grote SUV op mij af. Door snel opzij naar links te sturen kon ik de klap ontwijken, maar die Hummer knalde wel daarna tegen een boom aan. Eigen schuld, dikke bult, aan stomme wegmisbruikers heb ik geen boodschap
Dat klinkt als een aanslag. Maar wat ik ook bijzonder vind is dat je daarna bent weggefietst. Ondanks het voorafgaande kan het zijn dat hij hulp nodig had.
Weet je hoe het afgelopen is voor de bestuurder van de Hummer?
Overigens delft de boom vaak het onderspit bij een confrontatie met een Hummer.
HansvanderVeeke schreef:Martin,
Ondanks het voorafgaande kan het zijn dat hij hulp nodig had.
Uiteraard had de bestuurder hulp*) nodig, maar dat laat onverlet het risico dat hij zwaaiend met een stuk ijzer de auto uitkomt om zijn werk af wil maken.

* bv een jaar therapeutisch fietsen
En Hummer-rijders staan nog wel bekend om hun sociale instelling... .
Ik zou me eerlijk ook niet al te druk maken over het wel en wee van de persoon de me zojuist dood probeerde te rijden. Mooi dat het voor jou goed is afgelopen.
Abacus schreef:En Hummer-rijders staan nog wel bekend om hun sociale instelling... ..
Je moet vooral oppassen voor die groene met een rond zonnedak ;)
m-gineering schreef:
Abacus schreef:En Hummer-rijders staan nog wel bekend om hun sociale instelling... ..
Je moet vooral oppassen voor die groene met een rond zonnedak ;)
Vooral als de parasolsteel in uw richting begint te wijzen. :lol:
[quote="Martin E. van Wel, mijn in Luxemburg wonende nicht bij wie ik kort tevoren op bezoek ben geweest, heeft groot gelijk, fietsen door het nu drukker geworden Luxemburg is niet meer hetzelfde als in de jaren ’70. En dan is het zomerseizoen nog niet eens begonnen....

Martin,
Ik heb tot mijn 19e in luxemburg gewoond.
Het is er niet alleen drukker geworden maar ze rijden er ook nog eens arrogant en asociaal. :x
Een fietser is voor een Luxemburger een irritant obstakel.
Sowieso geen prettig volkje die Luxemburgers.
Wat een verhaal. Niet te begrijpen dat soort mensen.
Zou je trouwens eens een foto kunnen plaatsen van de spiegelen op je bril/ hoofd?
Lijkt me intressant om te zien hoe het precies zit.
Martin E. van Doornik schreef: Nee, daar had ik geen zin in, veel tijdrovende discussie met de politie of zo en ik wilde doorfietsen want ik had nog een lange weg te gaan. Mijn nicht (dochter van de broer van mijn vader) die in Keiwelbach woont, waarschuwde mij al van te voren dat sommige Luxemburgers nogal scheuren op de wegen. Oppassen dus.
Ik begrijp dat en had misschien hetzelfde gedaan (ook voor de reden die Marten aangeeft). Maar toch is het zonde dat zo iemand wegkomt met een poging tot doodslag, want dat is uiteindelijk wel. Nu zal het uitsluitend iets verzekeringstechnisch zijn, in het ander geval was het een zware strafrechtelijke aangelegenheid.

Renaat
Revanho schreef: Nu zal het uitsluitend iets verzekeringstechnisch zijn, in het ander geval was het een zware strafrechtelijke aangelegenheid.
de agenten zijn ook luxemburger
de agenten komen ook per auto

cynisch? ik?
Hallo,

je hebt veel geluk gehad dat die randdebiel zijn werk niet heeft kunnen afmaken, in plaats van zoals elk normaal sociaal mens terug te draaien en te vragen waarom je zo kwaad was, (in de veronderstelling dat hij niet wist dat zijn spiegel voor jou een gevaar was) vond meneer het nodig om ook nog eens een aanslag op je te plegen.

Hoe groter de wagen, hoe meer ze denken dat de weg alleen hun toebehoort, enkele jaren geleden ook zoiets meegemaakt, tijdens een rustig fietstochtje in het Hageland (mooie streek trouwens) kruisten we op een eenbaansweg een "heer" in zijn 4wheeldrive, genre Jeep, zijn wagen nam heel de breedte van de weg in beslag, maar vertragen? ho maar, dat vond het heertje niet nodig, dus wij moesten als fietser netjes in de grasberm gaan staan, anders had hij ons gewoon weggemaaid, ik maakte hierop ook misbaar en het "heertje" zette zijn wagen in achteruit en kwam in volle vaart op ons afgeraasd, Diane was al door gefietst, maar ik kon nog net op tijd mijn fiets tussen de bomen trekken of er had niets dan schroot van overgeschoten.

Het ergste aan zulke situaties is dan nog dat als er iets ernstig zou gebeuren, die "heren" in hun grote auto's vaak nog gelijk krijgen van de politierechter :roll:

Frank en Diane
In mijn straat ook al vergelijkbare ervaringen met een hummerrijder. Ik woon in een rustig eenrichtingsstraatje waar normaal gezien enkel plaatselijk verkeer komt. Je mag er vijftig, maar vaak wordt er minder snel gereden (smal straatje, vaak spelende kinderen, ...).

Als fietser mag je hier ook 'tegen de richting' rijden. Dat gaat prima, al is er niet veel ruimte over, dus moeten auto's zich wel wat inhouden en goed opzij gaan. Natuurlijk zijn er af en toe idioten die dat niet zo goed doen. Maar de grootste idioot die ik in al die jaren tegenkwam reed 'toevallig' in een Hummer en vond het niet nodig om zijn veel te hoge snelheid (naar mijn gevoel ruim boven de vijftig) te minderen of ook maar wat opzij te gaan. Hij miste me gelukkig, maar toen ik duidelijk kwaad reageerde had ik het geluk dat er ondertussen auto's achter hem stonden zodat hij zich moest beperken tot uitstappen en mij woest gebarend allerlei bedreigingen naar het hoofd slingeren.

Misschien zou men voor bepaalde type wagens een andere categorie rijbewijs moeten invoeren waarbij men eerst wat karaktertesten moet ondergaan.

Renaat
frank en diane schreef: Het ergste aan zulke situaties is dan nog dat als er iets ernstig zou gebeuren, die "heren" in hun grote auto's vaak nog gelijk krijgen van de politierechter :roll:
Als ze niet de pech hebben voor de politierechter Peter D’Hondt van de politierechtbank van Dendermonde terecht te komen.
Niet dat ik zo erg geloof in 'harde' aanpak, maar hij zorgt in ieder geval wel voor dat men met zulk gedrag niet zomaar wegkomt.

Renaat
Martin is er dan wel gelukkig goed van afgekomen, overigens terecht dat Martin zowel verbaal als met gebaren zijn gelijk probeert te halen, maar ik ben bang dat de eerst volgende fietser(ster) die deze debiel met zijn asobak tegen komt het haasje is.
Frits
Hallo,

hoe groter de auto (hoe kleiner het pikkie? :twisted: )
kon het ff niet laten, alle gekheid op een stokje,

het probleem bij de meerderheid der automobilisten is dat ze vanaf hun 18 jaar en het behalen van hun autorijbewijs, bijna nooit meer de fiets gebruiken, tenzij om achter de hoek naar de bakker te gaan (uitzondering)

ze vergeten bijgevolg dan ook hoe snel bijvoorbeeld 50 km/u kan zijn voor een zwakkere weggebruiker,

als je op een brede weg waar een deftig fietspad is, een fietser inhaalt met 50 km/u dan voelt die fietser daar helemaal niets van,

als je echter in een smalle straat of een eenbaansweg een fietser inhaalt met diezelfde snelheid dan komt dat voor laatstgenoemde over alsof er een formule 1 auto voorbijraast.

daar ligt vaak het gevaar voor de fietsers, zeker voor die fietsers die de rustige wegen opzoeken, je fietst dan langs velden en weilanden op een verlaten eenbaansweg en komt daar zo een wegpiraat aangevlogen, die daar volgens de belgische wegcode 90 km/u mag rijden, leuk is anders.

Frank en Diane
frank en diane schreef:Hallo,
het probleem bij de meerderheid der automobilisten is dat ze vanaf hun 18 jaar en het behalen van hun autorijbewijs, bijna nooit meer de fiets gebruiken, tenzij om achter de hoek naar de bakker te gaan (uitzondering)
Frank en Diane
Hier heb je inderdaad voor een deel gelijk in. Het tegenovergestelde is echter ook aanwezig. Ik woon in een gebied met veel bos en landweggetjes.
Er rijden hier erg veel toeristen en ouderen op de fiets door de bossen.
Op deze wegen mag 60 gereden worden. De fietsers bedenken dit echter
vaak niet. Heb hier meerdere keren gehad dat ik opeens keihard in de remmen
moest in de donkere stukken van het bos omdat fietsers het slim vonden opeens midden op de weg te stoppen om de kaart te bekijken, foto's te maken of iets aan de fiets te veranderen.
Lennart-Tampico schreef: Op deze wegen mag 60 gereden worden.
Op die wegen mag maximaal 60 gereden worden. Je bedoelt misschien hetzelfde, dus neem het niet persoonlijk. Maar ik merk maar al te vaak dat een maximumsnelheid door sommige mensen wordt vertaald als een 'snelheid die men daar dan sowieso (in alle omstandigheden) mag rijden' of nog erger, als een minimumsnelheid.
(Wat niet wegneemt dat het niet slim is om in het midden van de weg kaart te gaan lezen.)

Renaat
Lennart-Tampico schreef:Op deze wegen mag 60 gereden worden. [...]
Heb hier meerdere keren gehad dat ik opeens keihard in de remmen
moest in de donkere stukken van het bos omdat fietsers het slim vonden opeens midden op de weg te stoppen om de kaart te bekijken, foto's te maken of iets aan de fiets te veranderen.
Geen fan van de Nederlandse Wikipedia, maar vooruit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Erftoegangsweg
Misschien verstandig eens stil te staan bij het type weg waarop je rijdt. Een automobilist die keert zie jij ook als een gevaar op de weg? Evenals een automobilist die iemand in/uit laat stappen? Alle acties die omwonenden zouden kunnen doen omdat zij langs die weg wonen (ook al houden ze alle rekening met alle verkeer) komen in gevaar omdat jij op die weg rijdt?

Lekker is dat. :roll:

(Want je gaat me niet vertellen dat het een verschil maakt of een fietser op de weg staat of een auto die half op de weg staat om iemand in/uit te laten stappen of om even om te keren terwijl er geen verkeer -aan komt- op het moment dat de bijzondere manoeuvre wordt ingezet.)