Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kabelgeleiding boven trapashuis langs - Forum Wereldfietser

Kabelgeleiding boven trapashuis langs

Hoi,

Ik ben een oude wielrenner aan het opknappen. Hierbij zit de kabelstopper voor de achterderailleur bovenop de liggende achtervork. De derailleurkabel(s) moet(en) daarom ook óver het trapashuis lopen. Op het frame zit hiervoor geen geleiding. Ik vermoed dat er vroeger een losse kabelgeleider op zat, zoiets als dit: http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... 4603CBCB14
Deze onderdelen zijn echter lastig te krijgen. Weet iemand een andere, modernere of goedkopere oplossing?
Het frame is van een Batavus Champion.

Alvast bedankt,
Sander
Sanders schreef:Hoi,

Ik ben een oude wielrenner aan het opknappen. Hierbij zit de kabelstopper voor de achterderailleur bovenop de liggende achtervork. De derailleurkabel(s) moet(en) daarom ook óver het trapashuis lopen. Op het frame zit hiervoor geen geleiding. Ik vermoed dat er vroeger een losse kabelgeleider op zat, zoiets als dit: http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... 4603CBCB14
Deze onderdelen zijn echter lastig te krijgen. Weet iemand een andere, modernere of goedkopere oplossing?
Het frame is van een Batavus Champion.

Alvast bedankt,
Sander

Wat voor voorderailleur heb je? Als dat een type is met zijn eigen buitenkabel heb ik nog wel wat liggen
m-gineering schreef:

Wat voor voorderailleur heb je? Als dat een type is met zijn eigen buitenkabel heb ik nog wel wat liggen
Hoi,

Dank je. Nee, ik wil er gewoon een moderne derailleur opzetten, waarschijnlijk een deore. Het wordt een oud frame met modern gebruiksgemak en lage versnellingen voor in de bergen.
Sanders schreef:Ik ben een oude wielrenner aan het opknappen.
Ik kreeg even angstdromen van Dries van Agt die weer helemaal het mannetje is.... :shock: :? :wink:
Leon schreef:
Sanders schreef:Ik ben een oude wielrenner aan het opknappen.
Ik kreeg even angstdromen van Dries van Agt die weer helemaal het mannetje is.... :shock: :? :wink:
Hoewel de heer van Agt een warme belangstelling voor de wielersport niet ontzegd kan worden, zullen toch weinigen in hem een wielrenner gezien hebben ;)
Sanders schreef:
m-gineering schreef:

Wat voor voorderailleur heb je? Als dat een type is met zijn eigen buitenkabel heb ik nog wel wat liggen
Hoi,

Dank je. Nee, ik wil er gewoon een moderne derailleur opzetten, waarschijnlijk een deore. Het wordt een oud frame met modern gebruiksgemak en lage versnellingen voor in de bergen.
DAn kun je vermoedelijk beter een plastic kabelgeleider onder het bracket schroeven, en een kabelstopper onder de achtervork voor de derailleur improviseren
Haha, ik bedoel inderdaad een racefiets. Misschien heeft het met mijn Nedersaksisch dialect te maken.
Ik denk dat de optie om de kabels onder het bracket door te laten lopen dan inderdaad het beste is. Bedankt voor de reacties!
Het is gelukt om onderdelen te vinden voor kabelgeleiding boven het trapashuis langs. Ik heb nu nog een vraagje mbt tot de montage van de remmen. Ik heb nog geen remmen besteld, en wil graag direct passende remmen bestellen. Ik begreep dat moderne remmen soms problemen geven door een andere manier van monteren, m.n. de achterrem. Weet iemand of de BR-R451 van Shimano op zo'n ouderwetse achterbrug past?
Post eens wat (detail)foto's van je frame, dat zal de boel wat vergemakkelijken.

.tsooJ
Sanders schreef:Haha, ik bedoel inderdaad een racefiets. Misschien heeft het met mijn Nedersaksisch dialect te maken.
Ik denk dat de optie om de kabels onder het bracket door te laten lopen dan inderdaad het beste is. Bedankt voor de reacties!
je hebt remmmen met zeskant moertjes en remmen met lange inbusmoeren (en dus korte asjes) Moderne remmen zijn altijd voor moderne frames. Als de gaten voor en achter maar 6mm zijn moet je moertjes hebben.
Behalve de wijze van bevestiging moet je ook letten op de lente van de remhoeven. Modern remmen zijn 39-47mm hoog, voor oude frames is een hogere rem niet ongewoon
Of een dual-pull, ...

.tsooJ
Alien schreef:Of een dual-pull, ...

.tsooJ
:roll: Waar is dit een antwoord op, ik dacht dat de voorderailleur al opgelost was.
Ik heb hier ook wat gevonden:
http://sheldonbrown.com/calipers.html
Onder het kopje:
Mounting recessed-mounting calipers on older frames

Wat zeggen jullie: de achterbrug uitboren of achter een voorrem(langere bout) gebruiken met een gewone moer in plaats van een "recessed nut"? Of gewoon een ouder type rem gebruiken? Zit er verschil in remkracht tussen oudere en nieuwere sidepull remmen?
Sanders schreef:
Wat zeggen jullie: de achterbrug uitboren of achter een voorrem(langere bout) gebruiken met een gewone moer in plaats van een "recessed nut"? Of gewoon een ouder type rem gebruiken? Zit er verschil in remkracht tussen oudere en nieuwere sidepull remmen?
het enige wat je van dit soort algemene vragen kunt zeggen is dat het er vanaf hangt
m-gineering schreef:
Alien schreef:Of een dual-pull, …
:roll: Waar is dit een antwoord op, ik dacht dat de voorderailleur al opgelost was.
Ach, ja: center-pull. Duh. Punt is: er zijn nog weleens wat andere remsystemen gepasseerd waar soms frames op aangepast zijn. Beetje moeilijk antwoord geven op de vraag "welke rem past bij mijn frame" zonder meer informatie dan "Batavus Champion".

Maar goed, inderdaad: waarschíjnlijk zijoptrekremmetjes. Dan zouden ze nog weleens wat langer kunnen moeten zijn dan tegenwoordig gebruikelijk, ja. En dan kom je er al gauw achter dat er meer is dan alleen Shimano. Die maken dat buitenmaat spul ook wel, maar gek genoeg is dat van de kleinere fabrikanten een stuk couranter in de handel.

.tsooJ
Alien schreef:
m-gineering schreef:
Alien schreef:Of een dual-pull, …
:roll: Waar is dit een antwoord op, ik dacht dat de voorderailleur al opgelost was.
Ach, ja: center-pull.
inbouwhoogte en remtype (of het nou zijtrek, dualpivot of centrepull is) hebben weinig met elkaar te maken. Ouwe meuk is hoger, en vroeger waren er meer centrepulls maar uit de constructie volgt niet de dimensie
m-gineering schreef:inbouwhoogte en remtype (of het nou zijtrek, dualpivot of centrepull is) hebben weinig met elkaar te maken. Ouwe meuk is hoger, en vroeger waren er meer centrepulls maar uit de constructie volgt niet de dimensie
Nee, maar er zijn ook wel (race-)frames gebouwd met aangesoldeerde nokken voor middenoptrek. Nou ben ik niet zo thuis in de Batavus Champions, maar de Gazelle Champions (ik zal voortaan de startpost beter lezen) zijn vele jaren gebouwd, en je komt ze af en toe met nokken voor middenoptrek en ook wel cantilever tegen.

Maar allez, 't is allemaal academisch. Zijoptrek it is.

.tsooJ
Sorry, inderdaad wat weinig info. Toch bedankt voor de antwoorden! Het is zo'n frame: http://farm5.staticflickr.com/4018/4408 ... c87f_b.jpg
Origineel zaten er dus sidepull remmen op. Lengte van midden van het tussenstuk tot de onderste rand van de velg is zo'n 57mm.
Fraai.

Dat zijn dus 57mm remhoeven, wat tegenwoordig voor "long reach" doorgaat. Standaard is 49mm, dat heette vroeger "short reach". Shimano BR-R451, dus (of BR-R450 (of BR-1055-57, of BR-A550-57, of BR-A410-57… allemaal oude types die je nog weleens voor weinig op eBay of Marktplaats kunt scoren)).

Shimano verkoopt overigens ook de benodigde bouten in diverse lengtes, om je remmetjes om te bouwen voor een ouder frame. Ook niet makkelijk verkrijgbaar, uiteraard.

.tsooJ
Dit is het geworden, was al in augustus klaar. Er komen nog kleinere kettingbladen op, deze waren niet geleverd volgens bestelling en vragen denk ik iets teveel van de voorderailleur. Heb er ook een tubus flyer dragertje bij voor lichte bagage. Ben nu voor een tijd in Zuid-Soedan, de fiets staat stof te vangen op zolder en zal in september pas weer de nodige aandacht krijgen.
Afbeelding