Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf fiets horizontaal - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf fiets horizontaal

Kan ik mijn fiets nu wel of niet neerleggen met zo'n naaf? Ik slaap stukken beter als mijn fiets in de tent ligt. Anders slaap ik lichter en wordt soms wakker.

Eén keer waren ze 's nachts bezig met mijn fiets die met 2 kettingen aan een vaste bank pal voor mijn tent vastzat.

Ik heb eigenlijk weer een tent gekocht waar de fiets plat in de voortent kan liggen 's nachts. Echter ik wil nu mijn fiets met rohloffnaaf gebruiken en er is hier wel eens over geschreven dat die gaat lekken als hij horizontaal ligt.

Klopt dat. Of was dat misschien heel in het begin zo. Ik heb deze fiets al wel jaren.
Over Rohloff en lekken, zweten, hoeveelheid olie die minimaal achter moet blijven (en ook altijd achterblijft) is hier al heel veel geschreven.
Zoekt en gij zult vinden...

Mijn toevoeging:
Onze tandem ligt soms dagen achtereen horizontaal op het dak van de auto.
Nooit lekkage gezien (en met een panoramadak zie je dat meteen).
Wel ligt altijd de tandwielzijde onder. En de externe schakelbox dus boven.

Soms zie ik wat olie op het tandwiel, maar dat zie ik ook als de fiets rechtop staat in de brandende zon (overdruk). Maar dat is minimaal: geen 'lekken', maar 'zweten'.

De uiteindelijk vraag 'gaat jouw rohloff lekken' kun je alleen zelf proefondervindelijk beantwoorden.
Ik kan me vaag iets herinneren dat de afdichting van Rohloff ergens in de loop van de tijd wel is verbeterd.

Is een geluidsalarm op je fiets een andere oplossing? Misschien slaap je dan wel beter zolang dat niet midden in de nacht de hele camping wakker maakt.
Soms zie ik wat olie op het tandwiel, maar dat zie ik ook als de fiets rechtop staat in de brandende zon (overdruk). Maar dat is minimaal: geen 'lekken', maar 'zweten'.
Is dat niet één van die hidden features van de rohloffnaaf : een automatische smering :lol:

Greetz,
Bram
Ja, als je hem horizontaal legt kan hij gaan lekken. Uit mijn hoofd als het schakelgedeelte onder ligt.
dat een Rohloff-naaf bij horizontaal 'verblijf lekken gaat lekken aan de schakelkant klopt in elk geval niet altijd: heb nu een lekkende Rohloff-naaf, maar het lek zit juist aan de kettingkant.
Volgens mij lekken die dingen gewoon altijd. Ik heb het opgegeven mij hier druk over te maken en doe gewoon eens per jaar spoelen en nieuwe olie. Hij werkt in ieder geval nog perfekt :)
Inderdaad, over lekkage moet je je niet druk maken. Ik ben het nog nooit tegengekomen dat een Rohloff naaf kapot ging omdat de olie eruit gelekt was.

Wel kom ik soms een Rohloff naaf tegen die al jaren en duizenden kilometers geen olie meer heeft gehad. Na een 'lekker badje' is hij dan opeens stiller en schakelt hij weer als een zonnetje (voor zover zonnetjes kunnen schakelen :lol: )
Eric Schuijt schreef:Inderdaad, over lekkage moet je je niet druk maken.
Ook niet als je schijfremmen hebt en die naaf over je schijven begint te lekken? Of lekt ie niet aan de linkerkant? Olie op je schijven is in ieder geval funest voor de remkracht...
Beste Eric,

dit vind ik toch te gek voor woorden..........niet druk maken over een lekkende naaf:
--ik betaal een hoop geld voor zo'n ding dat mag je toch verwachten dat zoiets lekvrij is
--het is misschien technisch geen probleem, maar mijn ketting zit helemaal onder de olie, alles plakt, en ook ik raak onder de smeer
Henrie schreef:
Eric Schuijt schreef:Inderdaad, over lekkage moet je je niet druk maken.
Ook niet als je schijfremmen hebt en die naaf over je schijven begint te lekken? Of lekt ie niet aan de linkerkant? Olie op je schijven is in ieder geval funest voor de remkracht...
Wij hebben - ook - een schijfrem. Als de naaf over de schijf begint te lekken zijn de afdichtingen stuk. Onze tandem lekte (na 15.000 km.) aan de kant van de schakelbox als deze rechtop stond. In dat geval: ga naar een goede fietsenmaker die niet zelf gaat prutsen. Nadat onze LFB had geprutst lekte de Rohloff pas echt én waren we 82 euro armer (inclusief wiel richten, na aftrek van 12 euro coulance korting).
Onze goede fietsenmaker Vittorio zegt in dat geval: gaan wij niet zelf aan prutsen, dat is blijkbaar al geprobeerd, dus opsturen naar Rohloff. Kost niets, soort levenslange garantie en service.
En sindsdien geen druppel lekkage meer gezien.
Theo B schreef:Beste Eric,

dit vind ik toch te gek voor woorden..........niet druk maken over een lekkende naaf:
--ik betaal een hoop geld voor zo'n ding dat mag je toch verwachten dat zoiets lekvrij is
Rohloff kan veel, maar wonderen hebben ze dacht ik nog niet in de aanbieding. Ze beloven dan ook niet dat de naaf zijn hele leven lang lekvrij*) is en als je de garantievoorwaarden leest zul je zien dat de keerringen uitgesloten worden (Hoewel ze in de praktijk uiterst coulant zijn). Dus nee, dat mag je inderdaad niet verwachten.


*) dat zouden ze wel kunnen, maar dan mekkert iedereen weer dat de naaf zoveel wrijving heeft ;) )