Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ligfiets of gewone fiets? - Forum Wereldfietser

Ligfiets of gewone fiets?

Hallo,
Misschien kwam deze vraag reeds diverse maal op het forum toch kreeg ik graag wat extra advies.
Tot hiertoe fietst ik met een koersfiets (zelfs een zevental jaar competitief)en tijdens de winter hoofdzakelijk met een MTB.
De MTB heb ik ondertussen omgebouwd tot een sportieve trekkingsfiets met een setje goede wielen, tubus rekje en vaste voorvork.
Het fenomeen "ligfiets" spookt reeds ruime tijd in m'n hoofd.
Verleden week kon ik even een ritje versieren met een M5 met onderstuur. En ja ik was uitermate in de wolken.
Ik overweeg om misschien een tweedehands ligfiets aan te schaffen.
Met de traditionele fiets heb ik wel enige ervaring maar met ligfietsen totaal geen.
Graag kreeg ik wat advies, reacties, tips enz....zowel positieve als negatieve.
Fiets zou dienen voor zowel woon-,werkverkeer 45km H&T als voor fietsvakanties met bagage.

Sportieve groeten.
Heb er persoonlijk geen ervaring mee; er staat een uitgebreid betoog waarom je met de ligfiets op fietsvakantie zou moeten gaan en (vooral) de voordelen daarvan op de website van waltertje (tevens actief forumlid hier):

http://www.fietsersafstappen.nl/over-re ... -de-fiets/
Er zitten hier wel wat ligfietsers (stuk of 5 actief op het forum), maar ik denk dat je er meer vindt op ligfiets.net. Misschien daar ook je vraag eens uitzetten?
Het ergste dat je met een tweedehands kan overkomen is dat je hem daarna opnieuw als tweedehands moet verkopen. Dus als je er ondertussen niet voor een kapitaal aan verspijkert is het experiment met wat geluk best betaalbaar. Leuk is het vast. Dat er geen nadelen aan zitten is volgens sommigen evident, volgens anderen weer niet.
Leon
Leon schreef:Het ergste dat je met een tweedehands kan overkomen is dat je hem daarna opnieuw als tweedehands moet verkopen.Leon
Dat is helemaal waar, maar zelfs wanneer je een tweedehandsje overweegt zijn de ligfietsopstapdagen een aanrader. Elk jaar in verschillende steden, vrijwel alle nederlandse merken en modellen gratis te proberen. Dit jaar nog op 2 juni in Ede.

Frank (lig- en zitfietser zonder specifieke voorkeur)
Een bezoek aan de ligfietsopstapdagen lijkt mij een heel goed advies want ik heb gemerkt dat er nogal wat verschil in ligfietsen zit. Je kunt ook ligfietsen bij enkele dealers en ligfietszaken huren.

Mijn reden voor enthousiasme voor de ligfiets is vooral comfort en de snelheidswinst is mooi meegenomen. Een nadeel vind ik dat je met de ligfiets misschien? makkelijker blessures oploopt, maar 100% zeker weten doe ik dat niet.
mijn ervaringen :
- zolang je met de ligfiets op geasfalteerde wegen blijft is het comfort en het rijplezier niet te overtreffen, zelfs beladen en op reis. Geen last van zadelpijn, rugpijn, nekpijn en je ademhaling (hartslag) blijft lager. Je kan inderdaad langere afstanden afleggen en dit in een kortere tijd.
- van zodra je op grindwegen of pistes terechtkomt is het opletten geblazen, wankel evenwicht, neiging om onderuit te gaan (belast of onbelast) ... maar ik rijd dan ook met een M5 HR met 23 mm bandjes, dus niet echt geschikt voor onverharde wegen.
- gewone fiets is iets handiger en wendbaarder in drukke gebieden (steden)
- zodra het terrein ruiger wordt, behoud je beter je evenwicht en ben je wendbaarder met gewone fiets.
Zie ook de wiki.

@jeroen_: Mijn ervaring is dat je door de bank genomen niet vaker blessures oploopt, maar wel eerder knieblessures. Die kun je weer vermijden door een niet te zwaar verzet te kiezen.
eindgebruiker schreef:@jeroen_: Mijn ervaring is dat je door de bank genomen niet vaker blessures oploopt, maar wel eerder knieblessures. Die kun je weer vermijden door een niet te zwaar verzet te kiezen.
Dat verzet geldt voor alle fietsers. Dat is niet speciaal ligfiets gerelateerd.

Piet.
Ware het niet dat je op een ligfiets meer kracht op je knieën kunt zetten dan op een rechtopfiets. Op een rechtopfiets kom je op een gegeven moment uit je zadel, en is de maximale kracht bereikt, op een ligfiets kun je je afzetten tegen je zitje, en je knie compleet overbelasten. Op een ligfiets moet je wat dat betreft dus beter oppassen.
eindgebruiker schreef:Ware het niet dat je op een ligfiets meer kracht op je knieën kunt zetten dan op een rechtopfiets. Op een rechtopfiets kom je op een gegeven moment uit je zadel, en is de maximale kracht bereikt, op een ligfiets kun je je afzetten tegen je zitje, en je knie compleet overbelasten. Op een ligfiets moet je wat dat betreft dus beter oppassen.
Ware het niet dat je op een gewone fiets:
* met je lichaam op een neer kunt gaan en zo met de traagheid pieken in de pedaalkracht bereikt,
* aan het stuur kunt trekken,
* en vooral: met klikpedalen ook helemaal uit je dak kunt gaan.
tim1960 schreef:Geen last van zadelpijn, rugpijn, nekpijn
Ware het niet dat ik verging van de rugpijn toen ze mij in Eindhoven een ligfiets met een zitje 'medium' hadden meegegeven terwijl ik een 'large' ben. Uiteraard wist ik daar niets van want iedereen zei altijd dat je op een ligfiets geen rugpijn kon hebben.
En nekpijn, ja dat kon ook niet. Yeah right. Dat had ik dus ook meteen. Je moet op een ligfiets namelijk je kop op een andere manier rechtophouden, en dat kost spierkracht die je als beginner nog niet hebt.

Leon
Nogmaals, het verzet blijft belangrijk voor het trapvermogen (trapkracht x trapfrequentie). Het maakt niet uit op welk soort fiets je rijdt.

Het schrapzetten tegen de zetel van je ligfiets is een foute traptechniek. Ook "in het zadel" kun je je knieën overbelasten. Als ik bladen lees over wielrennen komen rug- en knieklachten erg veel voor.

Piet.
Dat hoge cadans verhaal wordt wel vaak gezegd (vooral door ligfietsers), maar juist als je daar als beginneling fanatiek mee aan de gang gaat kun je weer een overbelasting/ontsteking van m.n. pezen krijgen. Knieklachten komen juist ook veel voor bij traditionele fietsen omdat veel mensen hun zadel te laag zetten waardoor ze met veel buiging in de knie fietsen.

Ik geloof er helemaal niets van dat blessures meer voorkomen tgv de ligfiets, wel is het nogal een fanatieke groep die daar op fietst (ligfietsen is een soort van religie/occulte sekte :D). Dus als blessures meer voorkomen zal het probleem daar eerder liggen. :wink:

Langzaam/goed opbouwen en de fiets goed afstellen is toch vaak de kern van de oplossing.
Ik ga niet beweren dat blessures (algemeen) meer voorkomen op de ligfiets dan op de gewone fiets. Maar iedereen die suggereert dat knieproblemen geen groter probleem zijn op de ligfiets dan op de bukfiets is 'ligfietsblind'. Gewoon wat jaartjes een ligfietsforum volgen (en dat met open ogen en voldoende kritisch naar het ligfietsgebeuren) volstaat om vast te stellen dat er echt wel meer knieproblemen zijn op ligfietsen dan op bukfietsen. Net zoals er veel meer zadelproblemen zijn op bukfietsen dan op ligfietsen.

Wat Leon schrijft komt ook voor, ligfietsen is geen garantie dat men geen rug- of nekproblemen krijgt. Maar veel bukfietsers die rug- of nekproblemen hebben op een gewone fiets, kunnen wel geholpen zijn met een overstap naar de ligfiets.

Renaat
Revanho schreef:Ik ga niet beweren dat blessures (algemeen) meer voorkomen op de ligfiets dan op de gewone fiets. Maar iedereen die suggereert dat knieproblemen geen groter probleem zijn op de ligfiets dan op de bukfiets is 'ligfietsblind'. Gewoon wat jaartjes een ligfietsforum volgen (en dat met open ogen en voldoende kritisch naar het ligfietsgebeuren) volstaat om vast te stellen dat er echt wel meer knieproblemen zijn op ligfietsen dan op bukfietsen. Net zoals er veel meer zadelproblemen zijn op bukfietsen dan op ligfietsen.

Renaat
Ik ben niet "ligfietsblind" en heb wat jaartjes het ligfietsforum gevolgd. Er zijn geen meetbare verschillen in trapvermogen tussen rijders op een (buk)fiets of ligfiets. Het zijn dezelfde bewegingen met dezelfde spieren. Gewenning door verschillen in fietshouding speelt korte tijd mee. Ik merk geen verschil in trapvermogen tussen een fiets of ligfiets. De verschillen tussen beide soorten zijn, dat ik op een ligfiets een nattere rug krijg en op een bukfiets harder moet trappen bij tegenwind..

Ik fiets iets efficiënter op de ligfiets, omdat ik comfortabeler fiets en minder spieren gebruikt. Daardoor hou ik wat meer energie over voor de beenspieren. Dat maakt ligfietsen wat eenzijdiger. In verhouding kan meer of langer spierkracht uit de benen worden gehaald. Mogelijk kan dat een verklaring zijn voor de extra belasting voor de knieën. Ik heb geen ervaring met knieklachten.

http://www.ace-shop.com/nl/klimmen-met- ... iets.shtml

Piet.
Heehoi,

zelf heb ik geen knieklachten; die zijn zelfs verdwenen door te gaan ligfietsen. Maar er is wel één verschil met de traditionele fiets dat knieklachten kan veroorzaken. Op een ligfiets zit je meer gefixeerd dan op een zadel. Als je lichaam niet helemaal symmetrisch is, kun je op een zadel een beetje sjoemelen door iets scheef te gaan zitten of wat te schuiven tijdens de trapbeweging. Dat kan niet op een ligfietsstoel.

Dit betekent dus dat de afstelling van stoel en pedalen meer aandacht kan vragen. Meestal is het prima op te lossen met een andere afstelling van de schoenplaatjes, opvulstukjes in het zitmatje, pedalen met extra float, een opvulstukje onder het schoenplaatje om de spreidstand te compenseren, kortere cranks en zo nog wat van die truken.

Groetjes,

Walter
PietV schreef: Ik ben niet "ligfietsblind" en heb wat jaartjes het ligfietsforum gevolgd. Er zijn geen meetbare verschillen in trapvermogen tussen rijders op een (buk)fiets of ligfiets.
Ik had het zuiver over de knie- en andere mogelijk medische problemen en heb me niet uitgesproken over mogelijk trapvermogens. De verschillen in knieproblemen wijt ik dan ook niet zomaar aan verschillen in trapvermogen.
waltertje schreef:Maar er is wel één verschil met de traditionele fiets dat knieklachten kan veroorzaken. Op een ligfiets zit je meer gefixeerd dan op een zadel.
Ik sluit niet uit dat dat één mogelijk verklaring is, maar het zou me verbazen dat dat de enige verklaring is.

Zo vraag ik me nog steeds of of een verschil in doorbloeding geen rol speelt. En ik vermoed nog steeds dat het kunnen afzetten tegen het zitje geen goede zaak is.

Met tienduizenden kilometers ligfietservaring en jaren 'in het wereldje' hebben gezeten, heb ik nog steeds geen overtuigende bewijzen gezien dat mijn vermoedens niet zouden kunnen kloppen.
waltertje schreef: Dit betekent dus dat de afstelling van stoel en pedalen meer aandacht kan vragen. Meestal is het prima op te lossen met een andere afstelling van de schoenplaatjes, opvulstukjes in het zitmatje, pedalen met extra float, een opvulstukje onder het schoenplaatje om de spreidstand te compenseren, kortere cranks en zo nog wat van die truken.
En meer aandacht betekent dus dat bij 'gelijke aandacht' er meer kans op problemen zijn.
En het probleem waar veel beginnende ligfietsers met kampen, is het zoeken naar die oplossing. Want begin maar eens al die voorgestelde methodes uit te testen. En er kan dan ook nog een vervelend kostenplaatje tegenover staan.
Niet voor niets zijn er ligfietsers die het 'opgeven'.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat dat een reden is om geen ligfiets te proberen. Maar ik ga wel tegen het 'een ligfiets heeft alleen maar voordelen-uitspraken' in, net zoals ik tegen de 'een ligfiets is gevaarlijk-uitspraken' in ga. Beide uitspraken zijn immers veel te kort door de bocht.

Renaat
Revanho schreef:En ik vermoed nog steeds dat het kunnen afzetten tegen het zitje geen goede zaak is.
Als je op een ligfiets fiets en je maakt geen gebruik van klikpedalen zet je je volgens mij per definitie tegen het zitje af. Ik zou niet weten hoe je anders op je plaats gehouden wordt. Je krijgt dus de volle spierkracht van je benen op je onderrug getransformeerd; vandaar dat het zaak is dat het zitje de goede maat en vorm heeft.
Aan het stuur trekken is er bij een bovenstuur niet bij (het scharniert en zit dus 'los') en bij een onderstuur zal het niet veel meer voorstellen denk ik.

Piet's link (http://www.ace-shop.com/nl/klimmen-met- ... iets.shtml) vind ik wel verhelderend.

Leon
Ik heb een enkele keer op een ligfiets gezeten; wat betreft spierbelasting vond ik het enige merkbare verschil dat je bovenbeenspieren duidelijk meer belast worden (want die moeten de zwaartekracht opheffen). Dat je er als beginner niet mee kunt klimmen en maanden moet trainen lijkt mij lariekoek, ik kwam prima naar boven op de oude holleweg.

Met een ligfiets kun je volgens mij prima op vakantie, voordelen die ik zie zijn betere stroomlijning en lagere luchtweerstand waardoor je sneller kunt. Nadelen vind ik de lagere wegligging, verminderde zichtbaarheid (vooral omdat dit soort fietsen niet verwacht worden, als fietsliefhebber vallen ze mij juist altijd heel erg op), de mindere wendbaarheid en het hogere gewicht (tenzij je veel geld uitgeeft en inlevert op duurzaamheid). Daarmee zijn ze vooral flink in het voordeel op vlak asfalt en bij veel tegenwind.
tim1960 schreef:mijn ervaringen :
- zolang je met de ligfiets op geasfalteerde wegen blijft is het comfort en het rijplezier niet te overtreffen, zelfs beladen en op reis. Geen last van zadelpijn, rugpijn, nekpijn en je ademhaling (hartslag) blijft lager. Je kan inderdaad langere afstanden afleggen en dit in een kortere tijd.
- van zodra je op grindwegen of pistes terechtkomt is het opletten geblazen, wankel evenwicht, neiging om onderuit te gaan (belast of onbelast) ... maar ik rijd dan ook met een M5 HR met 23 mm bandjes, dus niet echt geschikt voor onverharde wegen.
- gewone fiets is iets handiger en wendbaarder in drukke gebieden (steden)
- zodra het terrein ruiger wordt, behoud je beter je evenwicht en ben je wendbaarder met gewone fiets.
10 jaar geligfietst (ook gekampeerd, in het buitenland gefietst, woonwerk etc.) en eens met het bovenstaande.
Verder vind ik klimmen lastig (hoewel ik niet weet hoe ik dat op een gewone fiets zou doen). Ook veel bagage (en een bagagekar of een kind op een follow me erachter )geeft meer instabiliteit.
comfort is zeker een groot voordeel, zeker als je zoals ik last heb van polsen.

Toch neig ik nu weer naar een gewone fiets voor de fietsvakanties omdat ik me na een aanval door een hond in Thailand een stuk minder veilig erop voel. Naast dat dit domme pech was had dit misschien voorkomen kunnen worden als die hond minder heftig gereageerd zou hebben op een gewone fiets en als ik wendbaarder was en dus sneller weg was geweest.
ook fietst mijn vriend nu weer op een gewone fiets en vind ik het hoogteverschil niet gezellig fietsen als we samen fietsen.

Verder vind ik het heerlijk fietsen. Kijk idd eens naar een tweedehands fiets, veel mensen kopen toch zo'n fiets als bevlieging en verkopen dan praktisch nieuwe fietsen.