Beste bezoekers van het Wereldfietser forum,

Ons SSL certificaat is vannacht verlopen. Dit betekent dat je waarschijnlijk een melding krijgt dat de verbinding niet meer veilig is. Ondanks dat ons certificaat is verlopen, is de verbinding nog wel veilig en kun je gerust het forum gebruiken. Wij zijn bezig met de aanvraag en installatie van een nieuw certificaat. Dit kan enige tijd duren.

Excuses voor de eventuele overlast,

Beheer Wereldfietser.

Hoe los ik dit op?

m-gineering schreef:
Leon schreef:
k_a_r_e_l schreef:@Leon: geen idee, zonder Klickfix is de kabelloop toch echt wel heel normaal hoor.
Toch heb je een links-rechts-asymmetrie. Daar kan de helft van de oplossing in liggen.
Leon

De draaishifter van de naafversnelling neemt extra ruimte in
Kun je dan de rechter grip niet inkorten, zodat de draaishifter onderdeel uitmaakt van je grip? Dat zie je bij SRAMs gripshifters ook.
Travelmaster schreef:
Kun je dan de rechter grip niet inkorten, zodat de draaishifter onderdeel uitmaakt van je grip? Dat zie je bij SRAMs gripshifters ook.

De breedte van de kabeltrommel zal toch ergens moeten blijven
m-gineering schreef:
Travelmaster schreef:
Kun je dan de rechter grip niet inkorten, zodat de draaishifter onderdeel uitmaakt van je grip? Dat zie je bij SRAMs gripshifters ook.

De breedte van de kabeltrommel zal toch ergens moeten blijven
Ah, dat ding is dus fors dikker dan een grip, begrijp ik. Jammer.

Edit: als ik zo'n afbeelding Google, is er inderdaad wel een kabeltrommel, maar het shiftgedeelte zelf is toch niet dikker dan een grip. Kan TS eens een fotootje maken en posten van grip en shifter?
Het klinkt radicaal, zelfs raar dat ik het zeg en het is vast ook niet ideaal, maar misschien is de meest effectieve en niet eens zo dure oplossing om een nieuw stuur te kopen dat een paar cm breder is. Mocht de zit van de fiets al aan de korte kant zijn dan is een rechter stuur ook een oplossing.
Leon
Leon schreef:Het klinkt radicaal, zelfs raar dat ik het zeg en het is vast ook niet ideaal, maar misschien is de meest effectieve en niet eens zo dure oplossing om een nieuw stuur te kopen dat een paar cm breder is. Mocht de zit van de fiets al aan de korte kant zijn dan is een rechter stuur ook een oplossing.
Leon
Is helemaal geen gek idee, vaak krijg je er nog wat meer controle over het stuurgedrag van je fiets voor terug.
De rechterhandgreep iets inkorten kan uiteraard ook, afhankelijk van of het acceptabel voor TS is wat er overblijft.
Leon
Stuurbreedte vind ik momenteel ideaal. Breder wil ik echt niet.

Dit is hoe Hester het oploste met de adapter.
Ik heb slechts 2 cm spacers onder de stuurpen zitten. Als ik die zou verwijderen zou dan kom ik er nog niet, want de hoogte van de adapter is 35 mm ter hoogte van de klemming.
http://www.klickfix.com/index.php?lang=en (adapter/adapter overview/KLICKfixHandlebar adpter system/Extender for handlebar adapter)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Volgens mij is dit een mooie gelegenheid je tas lager te monteren, en liefst ook nog wat dichter tegen de balhoofdbuis aan. Dat stuurt beter dan zo'n tas die hoog en ver naar voren zit. Wat denk je van een accessory bar zoals van Nitto? http://www.benscycle.net/index.php?main ... ts_id=9587 Daarmee breng je je tas ik geloof 5 cm naar beneden, en komt hij onder die remmen te zitten. Of de tas dan nog open kan weet ik natuurlijk niet.
Wim
k_a_r_e_l schreef:Stuurbreedte vind ik momenteel ideaal. Breder wil ik echt niet.

Dit is hoe Hester het oploste met de adapter.
proest. Hester loste het probleem vooral op door het niet te hebben. Dit is de vorige versie van de remgrepen :D :roll: :idea: 8) :lol:
:oops: :oops: :oops: Sorry!!!
Ik had een ander probleem, wilde een ligstuur en een stuurtas.
Ik denk dat ik een oplossing gevonden heb.
Topeak BarXtender zou de stuurtas moeten doen passen.
Kan boven of onder stuurpen of rechtstreeks op de spacers gemonteerd worden als ik het goed begrijp.
Iemand ervaringen met http://www.fietsweb.nl?
k_a_r_e_l schreef:Ik denk dat ik een oplossing gevonden heb.
Topeak BarXtender zou de stuurtas moeten doen passen.
Kan boven of onder stuurpen of rechtstreeks op de spacers gemonteerd worden als ik het goed begrijp.
Iemand ervaringen met http://www.fietsweb.nl?
Als je stuurtas minder dan 300 gram weegt is het een goede oplossing. Dit is het maximale laadgewicht van dit ding (zie manual die je kunt downloaden van Topeak-site).
Tja...zover was ik nog niet. Da's inderdaad een beetje héél weinig hé :?

De eerder gesuggereerde vijlwerken zijn ook al niet mogelijk.
Met het risico een domme opmerking te geven, maar is er werkelijk een probleem? Het is tenslotte een kabel met hydraulische vloeistof, dus zolang er geen lekken ontstaan of de kabel niet wordt dichtgeknepen, vermoed ik dat een knik geen invloed heeft op de remwerking.
Ik laat me graag corrigeren door specialisten, maar echt problematisch lijkt de situatie mij niet.

Renaat
Revanho schreef:Met het risico een domme opmerking te geven, maar is er werkelijk een probleem? Het is tenslotte een kabel met hydraulische vloeistof, dus zolang er geen lekken ontstaan of de kabel niet wordt dichtgeknepen, vermoed ik dat een knik geen invloed heeft op de remwerking.
Ik laat me graag corrigeren door specialisten, maar echt problematisch lijkt de situatie mij niet.

Renaat
Inderdaad, helemaal geen probleem. Mijn ervaring. Ik verstevig m'n kabels op de plaatsen waar ze contact maken met de klickfix wel met een goede laag duct-tape, want schuren en slijten doet het zeker! Na de vakantie vliegt de stuurtas er sowieso af.
Met het risico een domme opmerking te geven, maar is er werkelijk een probleem? Het is tenslotte een kabel met hydraulische vloeistof, dus zolang er geen lekken ontstaan of de kabel niet wordt dichtgeknepen, vermoed ik dat een knik geen invloed heeft op de remwerking.
Ik laat me graag corrigeren door specialisten, maar echt problematisch lijkt de situatie mij niet.

Renaa
Ik wilde al de zelfde reactie gaan geven; als de remmen goed werken is er, volgens mij, niks aa de hand. Voor de olie van Magura maakt het niet uit dat je de druk van het handvat via een bocht of een knik naar de remcilinders brengt? bij een mechanische rem zou de knik wel een rol kunnen spelen. Waarom moeilijke oplossingen voor iets wat werkt?
Er is zo'n uitspraak van dat dat je niet moet repareren als iets werkt. Volgens mmij is dat hier op zijn plaats.

Erik Heijn
Als het geen kwaad kan om de kabel wat te knikken dan ga ik uiteraard niet naar andere oplossingen zoeken.
Ik stelde de vraag omdat ik binnenkort terug op pad ga, en deze keer een stuurtas mee wil doen, en ik niet graag onderweg geconfronteerd word met problemen die voorkomen kunnen worden.
Bedankt aan allen voor de tips.
Revanho schreef:Met het risico een domme opmerking te geven, maar is er werkelijk een probleem? Het is tenslotte een kabel met hydraulische vloeistof, dus zolang er geen lekken ontstaan of de kabel niet wordt dichtgeknepen, vermoed ik dat een knik geen invloed heeft op de remwerking.
Ik laat me graag corrigeren door specialisten, maar echt problematisch lijkt de situatie mij niet.

Renaat
Een knik in een slang is een potentieel zwak punt, die knik ontstaat alleen als het kunststof in de buitenbocht extra uitgerekt is. De slang kan wel wat hebben (een pilaar er in duwen is ook niet vriendelijk) maar elegant is anders.
Een knik in een slang is een potentieel zwak punt
Nu de hamvraag: is het een knik, of een scherpe bocht in de slang....... :lol:

Mvrgr Erik

PS Ik rijdt al enige tijd rond met een echte, blijvende knik in een slang. Ik weet dat ik deze moet vervangen, maar jet werkt. (motto: don't mend whats working)
m-gineering schreef: Een knik in een slang is een potentieel zwak punt, die knik ontstaat alleen als het kunststof in de buitenbocht extra uitgerekt is.
Tja, 'potentieel zwak punt' lijkt me iets om in het oog te houden (en met goede tape wat te versterken) maar geen reden om gecompliceerde oplossingen te zoeken.

En zo erg lijkt me deze 'knik' echt niet.

Renaat