Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe los ik dit op? - Forum Wereldfietser

Hoe los ik dit op?

Graag had ik via dit forum een oplossing gevonden voor het onderstaande probleem.

Zoals zovelen zou ik ook graag gebruik maken van een Vaude stuurtas die ik nog heb liggen. Voorheen was dit geen probleem met XT remmen. Echter de Magura HS33 hendels zijn anders. Het zwart plastic gedeelte waar de uiteindelijke kabel uitkomt zit al redelijk dicht tegen het midden van het stuur. Hierdoor moet ik de kabel echter geforceerd 'knikken' om de Klickfix te kunnen monteren (wat tot op heden nog niet gebeurde). Zoals je kan zien op de eerste twee foto's lijkt dit mij niet de ideale kabelloop. Het zou eigenlijk moeten zijn zoals op foto 3, maar dan staat de stuurtas weer niet goed.
Hoe lossen jullie dit op? Andere bevestiging?
De remhendels kunnen niet verder naar de buitenzijde van het stuur verschoven worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De linkerremslang lijkt er minder last van te hebben. Hoe kan dat?
Leon
k_a_r_e_l schreef: Hoe lossen jullie dit op?
Die klote geheel verbeterde remgrepen bij meneer Magura over het hek gooien? Probeer ergens een oud setje Magura grepen vandaan te halen, dan heb je deze ellende niet
Ik had in het verleden bij m'n ortliebstuurtasje een soort koppelstukje zodat het tasje niet tegen m'n stuur aanzat. Dit zet je tussen je stuur en het klikbalkje. Volgens mij was dat minder massief, kabels kunnen er dan misschien net wat beter langs lopen.
Mooie Stevens:). Hoe schakel jij? Rohloff, denk ik? Zo niet: wellicht kun je proberen shifter en remgreep andersom op het stuur te monteren, dan hou je net wat meer ruimte over.
Kan je niet met een vijl (rattenstaart) een sleuf voor wat extra ruimte maken? Ik neem even aan dat dat bevestigingskanaal na montage leeg is maw dat de schroef zo diep zit dat je er geen last van hebt bij wegvijlen?
Herkenbaar probleem, ook bij mij zaten de Magura remhendels in de weg voor de klickfix. Zo opgelost: Twee stuurpennen op elkaar plaatsen en een stukje cv-pijp om de klickfix aan te bevestigen. Eventueel een stuk binnenband als opvulling als de cv-pijp te smal is voor je stuurpen. De onderste stuurpen is uiteraard wel iets langer dan de bovenste en ik ga er vanuit dat je een Ahead voorvork en balhoofd hebt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
nvt
Waarom zit de stuurtas niet goed wanneer je de houder monteert als in foto 3?
Mijn Ortlieb stuurtashouder is net zo schuin gemonteerd. Handig, want dan kan ik het kaartenboekje in de hoes bovenop de stuurtas veel beter lezen en kan ik er misschien zelfs beter in graaien tijdens het fietsen.
@Travelmaster: R14, wisselen van kant kan dus niet.
@Leon: geen idee, zonder Klickfix is de kabelloop toch echt wel heel normaal hoor.
@Asianrider: Met alle respect, maar ik vind dik verre van een ideale oplossing. Ik zoek toch liever verder naar een andere mogelijkheid, die Thorn accessory bar van Peterv lijkt mij al beter, doch nog steeds niet ideaal.

Nu heb ik zelf ook nog eens wat moeite gedaan en ben ik dit tegengekomen (link)
Maar echt ideaal is het ook nog niet in vergelijking met de standaard bevestiging.
Misschien toch nog even proberen met de vijl. Maar of het geheel dan nog sterk genoeg is...?
Afbeelding
Ik vind het wel een goed idee die oplossing van Asianrider. :idea: Zo kan ik misschien toch een stuurtas kwijt onder mijn opzet-ligstuur.
Die stuurpenversie had ik ook voor je gevonden. Het leek me alleen dat het probleem daarmee niet heel erg verholpen is. Denk dat de kabels dan gewoon lager geknakt worden.
[Aangepast door moderator: niet-inhoudelijke bijdrage verwijderd.]
Misschien is een breder stuur ook nog een oplossing, en anders misschien die eindkapjes van de Magura's afslopen (als dat mogelijk is)

Peter
Pman schreef:en anders misschien die eindkapjes van de Magura's afslopen (als dat mogelijk is)

Peter
Die cosmetische plastic meuk kun je er zo afslopen, het helpt alleen niks. En omdat de leidingaansluiting veranderd is, passen de haakse leidingnippels ook niet
Ik gebruik de Klickfix stuurpenhouder met Magura HS33 remmen al twee jaar en ben er zeer tevreden over.
Ik heb de houder laag op de stuurpen bevestigd. Het is een redelijk lang ding, 14 cm. tot het hart van de stuurpen dus de stuurtas komt vóór en onder de kabels.
Ik had ook mijn twijfels over de kwaliteit van stuurpenhouder omdat hij van kunststof is maar het ding is superstevig.
Ik weet nog steeds niet hoe je foto's op het forum moet plaatsen :oops: dus als iemand wil weten hoe e.e.a. eruit ziet op mijn fiets stuur dan een pb met je mailadres dan mail ik een paar foto's.
Ik had een nieuwe Klickfix met agu stuurtas gemonteerd toen ik naar Rome ging in 2011 door de slechte wegen liepen de schroeven van de stuurklem steeds los.
aandraaie kon niet meer tas hing scheef naar onder .
Heb nu een Ortlieb stuurtas deze is met een staalkabel aan het stuur bevestigt prima systeen vind ik.
Heb ff gekenen maar bij mijn Santos travelmaster lopen de kabels keurig tussen de stuurtas en het stuur door geen probleem.
Die oplossing voor bevestiging aan stuurpen lijkt mij de beste oplossing of ga eens kijken naar het Ortlieb systeem.
Vertrek nu Naar Santiago de Compostella ( woensdag 15 Mei 8.30 uur) langs oude wegen heen en terug de westelijke route .
Ik groet een ieder en maak er een mooi fiets syzoen van.
klaas de Pelgrim.
saagstree schreef:Ik had een nieuwe Klickfix met agu stuurtas gemonteerd toen ik naar Rome ging in 2011 door de slechte wegen liepen de schroeven van de stuurklem steeds los.
aandraaie kon niet meer tas hing scheef naar onder .
Heb nu een Ortlieb stuurtas deze is met een staalkabel aan het stuur bevestigt prima systeen vind ik.
Als je geen staalkabel in je KlickFix hebt, heb je 'm verkeerd gemonteerd.

.tsooJ
k_a_r_e_l schreef:@Leon: geen idee, zonder Klickfix is de kabelloop toch echt wel heel normaal hoor.
Toch heb je een links-rechts-asymmetrie. Daar kan de helft van de oplossing in liggen.
Leon
Leon schreef:
k_a_r_e_l schreef:@Leon: geen idee, zonder Klickfix is de kabelloop toch echt wel heel normaal hoor.
Toch heb je een links-rechts-asymmetrie. Daar kan de helft van de oplossing in liggen.
Leon

De draaishifter van de naafversnelling neemt extra ruimte in