nieuwe tandwielen en ketting Rohloff

Ik heb een fout gemaakt. :oops:
Matthie9000 schreef:En spierkracht heeft geen enkele invloed op de kracht die op de naaf komt? :roll:
Waar die kracht vandaan komt, is irrelevant. Het gaat om de versnelling van de massa.

.tsooJ
Geef overigens Cancellara een pak bagage, en hij trapt inderdaad de boel eerder aan gort dan Henkie. Er werken twee kanten op krachten: de fietser oefent kracht uit om vooruit te komen, en bij klimmen om de zwaartekracht te overwinnen. Cancellara wint hier: die heeft veel sterkere benen. (Vlak de dommekracht van Henkie met zijn zware gewicht ook niet uit! Profrenners hebben dan wel veel vermogen per kilogram lichaamsmassa; ze hebben meestal maar weinig massa.)

De lucht (wind), rolweerstand, weerstand van diverse lagers in de fiets en de zwaartekracht oefenen een tegenkracht uit. De zwaartekracht die Henkie met zijn bepakking ondervindt, is hier verreweg het grootst.

Willen beide fietsers vooruitkomen, dan moet de uitgeoefende spierkracht groter zijn dan de tegenwerkende krachten. En via de cranks, voorbladen en achterkransjes, resulteert deze spierkracht in een draaimoment op de ingaande as van de Rohloff-naaf. De tegenwerkende krachten zorgen via het wiel (dit is ook nog een factor, zie verderop) voor een tegenwerkend draaimoment op de uitgaande as. het verschil tussen deze twee is het resulterende draaimoment dat ervoor kan zorgen dat de naaf het begeeft.

Inderdaad: de cijfers van Rohloff zijn enigszins uit de lucht gegrepen, in zoverre, dat Henkie vast wel weg zal komen met een laag verzet op een Brompton (kleine wieltjes: laag uitgaand draaimoment), zonder de naaf kapot te trappen, terwijl Cancellara de boel wellicht stuk trapt als-ie flink z'n best doet en hele grote wielen monteert.

Maar onder redelijk normale omstandigheden, zullen de mensen van Rohloff de boel best aardig doorgerekend hebben, en zal Cancellara wel met 38/17 naar boven mogen, maar Henkie niet.

Ik denk dat Jan Ulrich op een twenty-niner met volle bepakking de schrik van de Rohloff-ingenieurs is.

.tsooJ
Alien schreef:Geef overigens Cancellara een pak bagage, en hij trapt inderdaad de boel eerder aan gort dan Henkie. Er werken twee kanten op krachten: de fietser oefent kracht uit om vooruit te komen, en bij klimmen om de zwaartekracht te overwinnen. Cancellara wint hier: die heeft veel sterkere benen. (Vlak de dommekracht van Henkie met zijn zware gewicht ook niet uit! Profrenners hebben dan wel veel vermogen per kilogram lichaamsmassa; ze hebben meestal maar weinig massa.)
Verandert het vermogen van Candellara als hij wisselt van fiets of met bagage gaat rijden? Het gaat primair niet om het (duur)vermogen dat een rijder kan leveren en de Rohloff moet verwerken, maar om de trapkracht van de rijder op een bepaald moment. Een Cansellara met circa 82 kg lichaamsgewicht piekt met minder trapkracht dan een beul van een krachtsporter van 120 kg. Een rijder met veel trapkracht is Chris Hoy. Die kan met meer kracht trappen, omdat hij circa 92 kg weegt en levert ook veel meer vermogen omdat zijn trapfrequentie hoger ligt dan van een krachtsporter van 120 kg.
Alien schreef:Willen beide fietsers vooruitkomen, dan moet de uitgeoefende spierkracht groter zijn dan de tegenwerkende krachten. En via de cranks, voorbladen en achterkransjes, resulteert deze spierkracht in een draaimoment op de ingaande as van de Rohloff-naaf. De tegenwerkende krachten zorgen via het wiel (dit is ook nog een factor, zie verderop) voor een tegenwerkend draaimoment op de uitgaande as. het verschil tussen deze twee is het resulterende draaimoment dat ervoor kan zorgen dat de naaf het begeeft.
Rohloff geeft in tabellen alleen aan tot welke primair (ketting)overbrenging je mag gaan. Als richtlijn voor de input op de ingaande as. Wat er netto overblijft aan de naaf is bijzaak. Dat is een kwestie van schakelen.
Alien schreef:Inderdaad: de cijfers van Rohloff zijn enigszins uit de lucht gegrepen, in zoverre, dat Henkie vast wel weg zal komen met een laag verzet op een Brompton (kleine wieltjes: laag uitgaand draaimoment), zonder de naaf kapot te trappen, terwijl Cancellara de boel wellicht stuk trapt als-ie flink z'n best doet en hele grote wielen monteert.
Rijden met kleine wielen zal resulteren in een groter kettingblad. Dat is altijd toegestaan. Dat zorgt voor een nog grotere koppelreductie op de ingaande as van de Rohloff.
Alien schreef:Maar onder redelijk normale omstandigheden, zullen de mensen van Rohloff de boel best aardig doorgerekend hebben, en zal Cancellara wel met 38/17 naar boven mogen, maar Henkie niet. Ik denk dat Jan Ulrich op een twenty-niner met volle bepakking de schrik van de Rohloff-ingenieurs is.

.tsooJ
Cancellara zal zeer waarschijnlijk meer vermogen leveren dan Henkie door een veel hogere trapfrequentie, de Rohloff ingaand sneller laten draaien en dus minder te belasten. Het draait om koppelreductie in de primaire overbrenging. Jan Ulrich met circa 72 kg zal de Rohloff zeker niet overbelasten.

Piet.
Tja ik vraag het maar want ik heb er over gedacht een 29er mtb met rohloffnaaf op te bouwen en gezien wielgrootte en toepassing kom je al snel uit bij een lage tandwielverhouding. Daarnaast zou ik die mtb mogelijk ook willen gebruiken als offroad vakantiefiets en vraag ik me dus af of dat goed zal gaan.

Ik weeg welliswaar maar een kilo of 75 maar ik fiets redelijk hard omhoog in beklimmingen en trap redelijk wat vermogen weg op vo2max-testen, ik heb geen zin om zo'n dure naaf naar de mallemoeren te trappen; degelijke reputatie of niet.
PietV schreef:[...]
Afbeelding
Matthie9000 schreef:Tja ik vraag het maar want ik heb er over gedacht een 29er mtb met rohloffnaaf op te bouwen en gezien wielgrootte en toepassing kom je al snel uit bij een lage tandwielverhouding. Daarnaast zou ik die mtb mogelijk ook willen gebruiken als offroad vakantiefiets en vraag ik me dus af of dat goed zal gaan.

Ik weeg welliswaar maar een kilo of 75 maar ik fiets redelijk hard omhoog in beklimmingen en trap redelijk wat vermogen weg op vo2max-testen, ik heb geen zin om zo'n dure naaf naar de mallemoeren te trappen; degelijke reputatie of niet.
Ik zou me in jouw geval gewoon aan de Rohloff-richtlijnen houden.

.tsooJ
Matthie9000 schreef:Tja ik vraag het maar want ik heb er over gedacht een 29er mtb met rohloffnaaf op te bouwen en gezien wielgrootte en toepassing kom je al snel uit bij een lage tandwielverhouding. Daarnaast zou ik die mtb mogelijk ook willen gebruiken als offroad vakantiefiets en vraag ik me dus af of dat goed zal gaan.

Ik weeg welliswaar maar een kilo of 75 maar ik fiets redelijk hard omhoog in beklimmingen en trap redelijk wat vermogen weg op vo2max-testen, ik heb geen zin om zo'n dure naaf naar de mallemoeren te trappen; degelijke reputatie of niet.
er moet toch iemand zijn die op souplesse omhoog draait ;)
Alien schreef:Ik denk dat Jan Ulrich op een twenty-niner met volle bepakking de schrik van de Rohloff-ingenieurs is.
Ik denk dat Robert Förstemann ook een goede kans maakt:
Afbeelding

Rechts de benen van Förstemann... :shock: En links die van André Greipel...