Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe tandwielen en ketting Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuwe tandwielen en ketting Rohloff

Wellicht ter overweging om echt goed te kunnen klimmen en net niet om te vallen.

Ik heb sinds 18.000 km:
voor 38
achter 17

Valt niet onder de Rohloff garantie maar tot op heden nergens last van gehad. Ach ... en naar beneden ga je vanzelf.
Rob W
alime schreef: Valt niet onder de Rohloff garantie maar tot op heden nergens last van gehad. Ach ... en naar beneden ga je vanzelf.
Rob W
Sinds kort is de ondergrens aangepast :

"Smallest permissible sprocket ratios

The primary sprocket ratio used with the Rohloff SPEEDHUB 500/14 (e.g. 42:16) converts the slow rotational speed at the crank into a fast rotational speed at the rear sprocket and reduces the input torque for the Rohloff SPEEDHUB 500/14 in the same proportion. To prevent overstraining the hub, a minimum factor of 2.10 must be used. This minimum factor equates to a primary transmission ratio of:- 36:17, 34:16, 32:15 and 28:13. These SPEEDHUB 500/14 ratios resemble a derailleur transmission of 20:34.
Larger chainrings can be used without exceptions.

Attention!

If mounted on a tandem or if the rider weighs over 100kg, the minimum factor of 2.50 must not be undercut. This equates to primary transmission ratios of:- 32:13, 38:15, 40:16 and 42:17.
Again, larger chainrings can be used without exceptions." Bron

Volgende reis ga ik ook voor 38/17 of 36/16 (ook prima voor thuis trouwens, ik kom toch niet boven 30km/h)

Surly hebben een mooi rvs 36tx104 kettingblad die niet te duur is en heel lang mee zou moeten, ik ben klaar me de duur alu rotzooi. http://surlybikes.com/parts/stainless_steel_chainrings
Shane schreef:
alime schreef: Valt niet onder de Rohloff garantie maar tot op heden nergens last van gehad. Ach ... en naar beneden ga je vanzelf.
Rob W
Sinds kort is de ondergrens aangepast :

"Smallest permissible sprocket ratios

The primary sprocket ratio used with the Rohloff SPEEDHUB 500/14 (e.g. 42:16) converts the slow rotational speed at the crank into a fast rotational speed at the rear sprocket and reduces the input torque for the Rohloff SPEEDHUB 500/14 in the same proportion. To prevent overstraining the hub, a minimum factor of 2.10 must be used. This minimum factor equates to a primary transmission ratio of:- 36:17, 34:16, 32:15 and 28:13. These SPEEDHUB 500/14 ratios resemble a derailleur transmission of 20:34.
Larger chainrings can be used without exceptions.

Attention!

If mounted on a tandem or if the rider weighs over 100kg, the minimum factor of 2.50 must not be undercut. This equates to primary transmission ratios of:- 32:13, 38:15, 40:16 and 42:17.
Again, larger chainrings can be used without exceptions." Bron

Volgende reis ga ik ook voor 38/17 of 36/16 (ook prima voor thuis trouwens, ik kom toch niet boven 30km/h)

Surly hebben een mooi rvs 36tx104 kettingblad die niet te duur is en heel lang mee zou moeten, ik ben klaar me de duur alu rotzooi. http://surlybikes.com/parts/stainless_steel_chainrings

Dus toch recht op garantie hoewel 38/17 er niet bij staat ?

Rob W
Nope. Minimum voorblad bij 17T achterkrans is 42T.

.tsooJ
Joost: even lezen wat Shane schrijft. Kleinste voorblad met de zegen van Herr Rohloff bij 17t achter is tegenwoordig 36 tands.
Alien schreef:Nope. Minimum voorblad bij 17T achterkrans is 42T.

.tsooJ
37/17= 2.17

2.17 is groter dan 2.1 dus dat mag van Rohloff mits je onder 100kg ben.

Tenminste, zo lees ik het :?:
Voor de kleinste toelaatbare kettingoverbrenging houdt Rohloff houdt 2 tabellen aan.

Voor rijders tot en met 100 kg:
Om overbelasting van de naaf te voorkomen, moet de minimale factor van 2,10 worden gebruikt.
Deze minimum factor komt neer op een primaire de overbrengingsverhoudingen van:
36/17, 34/16, 32/15 en 28/13.
Volgens het Nederlandstalige handboek was dit: 40/17, 38/16, 36/15 en 32/13.

Voor tandem rijders en rijders meer dan 100 kg, moet de minimale factor 2,50 worden gebruikt.
Deze minimum factor komt neer op een primaire overbrengingsverhoudingen van:
42/17, 40/16, 38/15 en 32/13.
Volgens het Nederlandstalige handboek was dit: 42/17, 40/16, 38/15 en 34/13.

Grotere kettingbladen kunnen zonder problemen toegepast worden.

Voor zover ik weet heeft Rohloff geen kettingwielen met 19 en 21 tanden en zijn dergelijke kattingwielen niet in de Rohloff tabellen opgenomen.

Piet.
Rijders tot 100kg.. leuk, maar telt de belasting mbt bagage op de fiets ook nog mee met die 100kg?
Matthie9000 schreef:Rijders tot 100kg.. leuk, maar telt de belasting mbt bagage op de fiets ook nog mee met die 100kg?
Nee, als je zonder bagage rijdt, maar wel 134kg weegt, dan gaat er van alles stuk, maar als je zelf 99kg weegt en je neemt 35kg bagage mee, dan gaat het op wonderbaarlijke wijze allemaal probleemloos ... ;)
Henrie schreef:
Matthie9000 schreef:Rijders tot 100kg.. leuk, maar telt de belasting mbt bagage op de fiets ook nog mee met die 100kg?
Nee, als je zonder bagage rijdt, maar wel 134kg weegt, dan gaat er van alles stuk, maar als je zelf 99kg weegt en je neemt 35kg bagage mee, dan gaat het op wonderbaarlijke wijze allemaal probleemloos ... ;)
Maar die persoon van 134kg heeft waarschijnlijke een beter kans om de maximum pedaal kracht van 150kg te bereiken dan iemand die een stuk lichter is.
PietV schreef:
Voor zover ik weet heeft Rohloff geen kettingwielen met 19 en 21 tanden en zijn dergelijke kattingwielen niet in de Rohloff tabellen opgenomen.

Piet.
Rohloff heeft een prachtige 21T, kost ongeveer twee keer zoveel als de ander tandwielen :shock:
Shane schreef:
Henrie schreef:
Matthie9000 schreef:Rijders tot 100kg.. leuk, maar telt de belasting mbt bagage op de fiets ook nog mee met die 100kg?
Nee, als je zonder bagage rijdt, maar wel 134kg weegt, dan gaat er van alles stuk, maar als je zelf 99kg weegt en je neemt 35kg bagage mee, dan gaat het op wonderbaarlijke wijze allemaal probleemloos ... ;)
Maar die persoon van 134kg heeft waarschijnlijke een beter kans om de maximum pedaal kracht van 150kg te bereiken dan iemand die een stuk lichter is.
Mwah, ik verwacht weinig explosieve kracht van een gemiddelde Duitser van 134 kg. Echte sprinters wegen doorgaans een stuk minder maar kunnen vast wel een hoger piekmoment op de naaf zetten
m-gineering schreef:
PietV schreef:
Voor zover ik weet heeft Rohloff geen kettingwielen met 19 en 21 tanden en zijn dergelijke kattingwielen niet in de Rohloff tabellen opgenomen.

Piet.
Rohloff heeft een prachtige 21T, kost ongeveer twee keer zoveel als de ander tandwielen :shock:
Weer wat geleerd. Met minimaal een 45 tands kettingblad voor de rijder tot/met 100 kg en minimaal een 53 tands kettingblad voor de rijder boven de 100 kg en tandemrijders.

Piet.
Ik snap dit hele verhaal van rohloff mbt die gewichtsgrens niet, het lijkt mij dat alleen de kracht/momentarm die een fietser op de crank en dus naaf kan leveren van belang is???
Massa is traag, en kracht zorgt voor versnelling.

.tsooJ
Matthie9000 schreef:Ik snap dit hele verhaal van rohloff mbt die gewichtsgrens niet, het lijkt mij dat alleen de kracht/momentarm die een fietser op de crank en dus naaf kan leveren van belang is???
Ga op het pedaal staan. De spanning in de ketting is nu proportioneel met M*L/r.

Maar als je nu je been inveert, je stuur goed vasthoud, en je been explosief uitstrekt kun je de spanning op de ketting nog een flink stuk opjagen
Wat ik bedoel: een Cancellera die in de klim vol op de pedalen gaat op een marginale tandwielverhouding is riskanter dan dikke henkie van 110kilo die langzaamaan zijn vakantiefiets met 30kg bagage omhoog trapt bij dezelfde tandwielverhouding. Arbitraire grens dus?
Neen. De zwaartekracht werkt behoorlijk meer op dikke Henkie met zijn bagage dan op de vederlichte Cancellara.

.tsooJ
En spierkracht heeft geen enkele invloed op de kracht die op de naaf komt? :roll:
Matthie9000 schreef:En spierkracht heeft geen enkele invloed op de kracht die op de naaf komt? :roll:
Niet alleen die spierkracht, maar ook de beweging van de fietser die soms met een bijna gestrekt been vol op een trapper ramt met een massa van meer dan 100 kg.

Het gaat om het (piek) draaimoment of koppel op de ingaande as van de Rohloff. Door een koppelreductie toe te passen van 2,50 op het Rohloff kettingwiel voor rijders boven de 100 kg en tandemrijders vergroot de levensduur van de Rohloff. En je moet ergens de grens leggen en 100 kg is voor Rohloff een grens.

Bovendien rijden zwaardere rijders vaak met een lagere trapfrequentie dan lichte rijders. Vooral als ze uit het zadel komen.

Piet.