Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Lightspeed is binnen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga Lightspeed is binnen

Carl schreef:
AB schreef:
bios schreef: Maar ik heb altijd al gehad dat de fiets een heel klein beetje naar rechts toe neigde, mijn lichaam zal wel niet helemaal 100% in proportie zijn ;-
[...] maar als je "naar-rechts-toe-neigen" met de ene fiets niet hebt en met de ander wel, dan kan het toch niet aan de evenwichtsgevoel van je lichaam liggen zou je zeggen?
Als bios er 'altijd al' last van gehad heeft, zal dat wel met alle fietsen zijn, denk je niet?

Carl
Weetnie, volgens bios is het met zijn nieuwe fiets veel erger.
Ik zelf twijfel ook wel eens en denk dat het dan wel aan "mij" zal liggen. Kan dat uberhaupt? Kan het aan iemands lichaamsafwijking liggen dat ie altijd wat overhelt als je je handen los van het stuur houdt? Dan zou de fiets bij de ene persoon niet overhellen en bij de andere persoon wel.
Ik heb een tijdje geleden gemerkt dat mijn rechterknie net iets dichter langs de bovenbuis gaat dan de linker. En het lijkt me dat dit invloed heeft op het stuurgedrag, denk ook niet dat ik met losse handen kan fietsen. Heb dit nog niet uitgetest want het wegdek is hier van zo'n kwaliteit dat ik toch wel graag beide handen op het stuur hou (anders lig ik gelijk plat op m'n snufferd).
Ik heb dit trouwens alleen op de racefiets en probeer er nu ook op te letten maar het is wel een zeer eigenwijze knie, laat zich helaas weinig vertellen.
Als ik, voor mijn gevoel, recht op de fiets zit en ik knijp beurtelings m'n linker- en rechteroog dicht, zie ik beduidend meer van de linkerkant van m'n wiel dan van de rechterkant. En ja, m'n fietsen zijn recht.

Niemand is perfect symmetrisch. Al zal de één wat schever gebouwd zijn dan de ander.

.tsooJ
De frames komen uit het Verre Oosten en de fiets wordt uiteindelijk in Heerenveen volledig opgebouwd. Feitelijk hoeven de fietsenmakers er niets meer aan te doen.
Het lijkt er overigens op dat je balhoofd te strak staat. Als je de fiets bij de bovenbuis optilt, gaat het stuur dan makkelijk naar links en naar rechts? Zijn de lagers van het balhoofd ook voelbaar in het stuur?
Zo ja dan moet het balhoofd iets losser worden gesteld.
Ik weet niet of je dit zelf makkelijk kan, maar anders moet je dit door de dealer laten doen.
Frits
bios schreef:Verder blijft de fiets inderdaad wat naar links trekken en krijg je inderdaad dat de fiets dan wat naar rechts over helt om dit wat te compenseren.
Als ik de fiets optil bij het balhoofd blijft het wiel redelijk in balans maar neigt toch (het zij minimaal) nog een beetje naar links toe, ik moet het stuur dan wel een beetje meehelpen voordat dat gebeurt, naar rechts toe lijkt het wiel wat stroever te gaan, er is dus wel een lichte voorkeur van het wiel zelf naar links (minimaal). Denk zelf dat het wat met de kabellengte te maken heeft.
Het zal wel "ergens" in de fiets zitten. Je kunt de fiets ook zonder rijder testen. Gebruik maken van de zelf-stabiliserende eigenschappen van de fiets.

http://bicycle.tudelft.nl/stablebicycle ... evised.pdf

Of deze filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=YdtE3aIUhbU
http://www.youtube.com/watch?v=IXhRPnh1 ... e=youtu.be

Piet.
Zo, alweer een tijdje geleden maar toch nog even over het onderwerp inhaken (losse handen fietsen dan wijkt fiets af naar links).
Laatst nog een stukje op de fiets van mijn vader gefietst een Koga Roadspeed dus bijna gelijk. Hierop ging het losse handen fietsen gewoon als vanouds zonder enige moeite zoals ik het gewend ben m.a.w. het ligt dus niet aan mij schijnbaar.

Toen nog wat getest;

* Kabels waren gecontroleerd, maar dit moet nu goed zijn en het probleem blijft.
* bij balhoofd kan ik niks afwijkend vinden, niet echt een voorkeur alhoewel hij makkelijker naar links uitwijkt als ik het voorvork optil.

Vervolgens langs dealer geweest, deze roept gelijk al dat bij dit soort fietsen met losse handen sowiezo enorm moeilijk is (tuuurlijk ahum), vervolgens vermeld dat ik op elke fiets fluitend met losse handen kan fietsen (ik kan ook bluffen). Hier heb ik dus geen boodschap aan.
Toen is hij toch even gaan kijken en viel hem op dat het voorwiel niet recht in de voorvork zit (en inderdaad als je je vinger tussen de band en het voorvork houdt zit er aan de rechterkant echt iets minder ruimte dan links), dit klopt dus niet en zou wel eens goed de oorzaak kunnen zijn naar mijn idee.
Toen kwam de truuk van de fietsenmaker, de snelspanner van het voorwiel even loshalen en precies zo vast maken dat het wiel weer kaarsrecht tussen het voorvork zat ( tuurlijk ahum deel 2 ). Vol ongeloof gezegt dat dit toch niet zo hoord en dat deze zichzelf toch moet centreren tussen de padden... (zo goed ik weet althans).
Maar het moest nu goed zijn, dus ik weer fietsen en uiteraard was het nog niet verholpen ...

Vervolg zou zijn dat ik een afspraak zou moeten maken zodat ze verder kunnen kijken wat het probleem is ( ja het wiel er recht in krijgen denk ik dan).

Denken jullie inderdaad dat dit de oorzaak is van het niet met losse handen fietsen ?
En hoe kan het toch dat het wiel er scheef inzit ?
bios schreef: Vervolg zou zijn dat ik een afspraak zou moeten maken zodat ze verder kunnen kijken wat het probleem is ( ja het wiel er recht in krijgen denk ik dan).
Zolang je niet een zware valpartij met je frame hebt meegemaakt, moet het frame gewoon goed uitgelijnd zijn. Je mag toch aannemen dat Koga die frames uit het verre Oosten nog even goed checked met een of andere mal ofzo. De wielen moeten op 1 manier in je patten passen, de tijd van stelschroefjes is voorbij.

Met visdraad van het voorwiel naar het achterwiel zou je kunnen checken of alles goed vanuit het midden uitgelijnd is. Heb je beide poten van de voorvork ook goed gechecked? Die maken toevallig geen kleine spagaat, waarbij de ene poot meer naar voren staat dan de ander? Staat het balhoofd niet te strak? Of staat er spanning op de remkabels die het stuur een bepaalde kant opdrukken?

Niets vervelender dan een nieuwe fiets kopen en vervolgens elke keer denken dat je een scheef frame hebt. Neem geen genoegen met halve maatregelen, die fiets moet gewoon recht kunnen sporen. Succes.
Heb genoeg kromme koga's [voornamelijk nieuwe] gezien met een kromme achterbrug.
Hierbij fietste de fietsen wel recht. Een te korte kabel kan, maar dat zal bij deze nieuwe fiets wel goed zijn. Heb zelf wel eens mee gemaakt dat het voorwiel niet in het midden staat [niet recht gespaakt]. Daar moet de fietsenmaker maar eerst naar kijken. Als de vorkpoten heel iets scheef staan voel je dit ook direct.
bios schreef:Vervolg zou zijn dat ik een afspraak zou moeten maken zodat ze verder kunnen kijken wat het probleem is ( ja het wiel er recht in krijgen denk ik dan).

Denken jullie inderdaad dat dit de oorzaak is van het niet met losse handen fietsen ?
En hoe kan het toch dat het wiel er scheef inzit ?
Het wiel is er niet recht in te krijgen. Of de vork is niet symmetrisch t.o.v. de vorkbuis of de naaf is niet symmetrisch gespaakt in de velg.

Aan een aluminium frame of vork kun je weinig meer doen. Met staal kun je nog wat richten. Als de wielen goed gespaakt zijn, vraag je om een nieuwe vork, frame of gewoon een nieuwe fiets.

Piet.
PietV schreef: of de naaf is niet symmetrisch gespaakt in de velg.
Even het wiel omdraaien in de voorvork en je weet of het aan het wiel ligt.
Met een paar strakke racewielen met dunne harde bandjes in je fiets geplaatst kun je nog preciezer asymmetrie voelen. Gezien de wielbasis van een Koga Lightspeed moet ie gewoon lekker kunnen rollen.
Ik zal het wiel inderdaad nog eens omdraaien en zien hoe het dan lijkt.

Ps de fiets is nieuw (een paar weekjes oud dan inmiddels) dus ga er niet mee klooien maar laat dat lekker aan de dealer of anders Koga over.

Bedoel inderdaad dat de naaf niet recht gespaakt is, denk dat dit het probleem is maar daar komen we snel genoeg achter als ik het wiel omdraai. Als ik dan nog steeds aan dezelfde kant minder ruimte heb dan ligt het aan de voorvork en anders aan het feit dat deze niet juist gespaakt is.

Al met al vind ik het wel wat irritant aan het worden. Koop je een nieuwe fiets om dan maar zeker te zijn dat alles perfect is, niet dus ...
bios schreef:Ps de fiets is nieuw (een paar weekjes oud dan inmiddels) dus ga er niet mee klooien maar laat dat lekker aan de dealer of anders Koga over.
De dealer. Die heeft jou de fiets verkocht, dus hij is ervoor verantwoordelijk om jou een goed product te leveren. Hij mag dan weer met Koga in de slag.

.tsooJ
Een proefrit maken met alle kabels van het stuur. De versnellingskabels zijn erg stug en zouden best invloed kunnen hebben.
Touwtje langs de wielen spannen. Of iets wat zuiver recht is over die lengte mag ook.
Kabelverhaal heb ik al geprobeerd en dat is verder wel in orde.

Zojuist het voorwiel even omgedraaid en inderdaad zit er nu op andere kant meer ruimte, dit zou dus moeten inhouden dat de naaf niet juist/ recht gespaakt is...

Ps het viel mij wel op dat als ik de snelspanner van het voorwiel met nog meer kracht vastzet op de vork dat de ruimte iets minder lijkt te zijn.
bios schreef:Kabelverhaal heb ik al geprobeerd en dat is verder wel in orde.

Zojuist het voorwiel even omgedraaid en inderdaad zit er nu op andere kant meer ruimte, dit zou dus moeten inhouden dat de naaf niet juist/ recht gespaakt is...

Ps het viel mij wel op dat als ik de snelspanner van het voorwiel met nog meer kracht vastzet op de vork dat de ruimte iets minder lijkt te zijn.
je fietsenmaker heeft vast wel ergens een goedgespaakt wiel liggen, gewoon vragen of je er even een andere wielset in mag hebben. Worden de wielen niet gewoon bij Koga gespaakt, machinaal?
Zet het wiel van de koga van je pa is over.
Daar kan je wel gewoon goed met losse handen fietsen. Dus als het het wiel is. Zou het na het overzetten van het voorwiel ook goed moeten gaan op je eigen koga. Anders is het weer verder zoeken.
Even meten met een centreerboog. Voorbeeld: http://www.rose.nl/artikel/tacx-centree ... aid:527794

Piet.
Zit er niet (teveel) speling op de as.
PietV schreef:Even meten met een centreerboog. Voorbeeld: http://www.rose.nl/artikel/tacx-centree ... aid:527794

Piet.
Of kijk even bij Marten in de oude tips (kost je niks als je een handvol kleingeld hebt)
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm iets naar beneden scrollen.
Goed idee van het overzetten van een ander wiel, kan die van mijn vader er inderdaad wel eens insteken :D