Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Niew Brooks zadeltje - Forum Wereldfietser

Niew Brooks zadeltje

Samen met mijn nieuwe fiets (welke hopelijk volgende week in mijn bezit is) wil ik ook graag eens een keer een Brooks zadel proberen.
Heb mijn zinnen gezet op de Brooks B17 Special in zwart/ koper uitvoering.

Ik weet dat er vele discussies over dit zadel te vinden zijn, ook over de verzorging ervan... toch ga ik me eraan wagen :)

Ik ben zelf van plan het zadel alleen aan de onderkant in te smeren en de bovenkant met rust te laten, dit is een van de methodes welke mij wel aanspreekt en waarbij je geen geklooi hebt met aflatende vlekken op je kleding.

Ik zou graag wat ervaringen van mensen willen hebben die ook op deze manier hun Brooks zadel verzorgen. En met name ben ik benieuwd of je op deze manier geen scheurtjes krijgt in de bovenkant aangezien je deze niet behandelt... ?
Hoi,
Ik doe het ook zo.
Je krijgt uiteindelijk (na jaren en tienduizenden km) altijd scheurtjes maar de kans dat het zadel daaraan ten onder gaat is klein. Helaas gaan de huidige zadels ten onder aan het uitgerekt zijn zodat de stelbout niet meer verder kan.
Ook als je de bovenkant niet behandelt zullen witte en andere lichte broeken toch een onuitwasbare grauwe afdruk krijgen.
Leon
Ik vraag mij af of het vet de oorzaak is van de verkleuring van broeken en rokken. Het vet heeft een neutrale kleur, het zadel is bruin/zwart.
Ik ga heel summier met vet om, omdat ik gelezen heb dat het leer er slap van wordt. Voornamelijk smeer ik het aan de onderkant, en alleen tijdens langere vakanties waarbij de fiets veel buiten smeer ik voor vertrek de bovenkant 1x in om intrekkend vocht van dauw in de nacht of vochtige lucht na regenbuien te verminderen.

Groet,
quote="ruudvp"
> Ik vraag mij af of het vet de oorzaak is van de verkleuring van broeken
> en rokken. Het vet heeft een neutrale kleur, het zadel is bruin/zwart.
De meeste oplosmiddelen zijn kleurloos.

> ... smeer ik voor vertrek de bovenkant 1x in om intrekkend vocht van
> dauw in de nacht of vochtige lucht na regenbuien te verminderen.
Tenzij je het leren dek volledig dichtsmeert, wat je niet gaat lukken, voorkom je niet dat er vocht in komt.
Dat wil je bovendien ook niet want het vochtopnemend vermogen is juist een van de eigenschappen die zo geliefd zijn aan leren zadels. Fiets op een warme dag maar eens met een plastic zak over het zadel: je zitvlak wordt al heel snel onaangenaam vochtig.
Als de nacht zo vochtig is dat er dauw ontstaat op het zadeldek moet je er iets overheen doen zald een plastic zak.

Leon
Had echt gedacht dat het aflaten een oorzaak was van de combinatie kleur van het zadeldek en het vet.
Juist omdat ik de fiets (bijna) iedere dag gebruik voor van alles en nog wat lijkt het me lastig dat het zadeldek alsnog aflaat zonder gebruik van vet... nu zal ik mij dus speciaal moeten kleden (zomers heb ik nog wel eens een lichte broek aan) om dit te voorkomen.
Dat vind ik wel een serieus nadeel maar dat zal waarschijnlijk voor alle leren zadels gelden.
Leon schreef:quote="ruudvp"
> Ik vraag mij af of het vet de oorzaak is van de verkleuring van broeken
> en rokken. Het vet heeft een neutrale kleur, het zadel is bruin/zwart.
De meeste oplosmiddelen zijn kleurloos.

> ... smeer ik voor vertrek de bovenkant 1x in om intrekkend vocht van
> dauw in de nacht of vochtige lucht na regenbuien te verminderen.
Tenzij je het leren dek volledig dichtsmeert, wat je niet gaat lukken, voorkom je niet dat er vocht in komt.
Dat wil je bovendien ook niet want het vochtopnemend vermogen is juist een van de eigenschappen die zo geliefd zijn aan leren zadels. Fiets op een warme dag maar eens met een plastic zak over het zadel: je zitvlak wordt al heel snel onaangenaam vochtig.
Als de nacht zo vochtig is dat er dauw ontstaat op het zadeldek moet je er iets overheen doen zald een plastic zak.

Leon
Leon, daarom schrijf ik ook verminderen, want voorkomen doe je het niet. En inderdaad ik hoef geen plasticzak over m'n zadel te om te weten wat het effect is. Een gelzadel benadert het effect voldoende ;-)
Yep, zadeldek heb ik ook, maar die werkt vooral tegen de regen, niet tegen overmatige vocht in de lucht. Maar de combinatie vet en dekje heeft het tot nu toe goed gedaan. Ik ben zeer tevreden en wil nooit meer wat anders!

Groet,
ruudvp schreef:Leon, daarom schrijf ik ook verminderen, want voorkomen doe je het niet.
Volgens mij verminder je het niet; theoretisch wel, maar practisch niet. Vergelijk het met een emmer waarin 50 gaatjes zitten van 1 mm. Als je daar water in giet loopt het er in zeg maar 15 seconden door en is de emmer leeg. Als je nu 45 van de 50 gaatjes dichtsmeert is de emmer 90% minder lek, wauw! Het water loopt er nog steeds door maar het duurt nu 2 minuten en 30 seconden. Als je doel echter is om na een uur wat water te hebben heb je echter precies niets bereikt.
Je bereikt bij het zadel alleen wat als de dauw eraf parelt, "uit de emmer stuitert", maar ik vermoed dat dat niet gebeurt.

Dat het leer niet breekt als je de bovenklant insmeert zou best kunnen. Dus dat is dan wel een voordeel.

Leon
Na duizenden km's op een Brooks B17 Imperial kan ik bevestigen dat het zadel kleur afgeeft, zwart in mijn geval. Geeft niks voor de vakantiefietser met een koersbroek aan, maar mijn khaki Fjallraven afritsbroek heeft nu een apenkont...

Voor dagelijks gebruik is dat dus een probleem met normale kleding.
Overigens heb ik op mijn oude stadsfiets ook een Brooks, in een bruine kleur, die geeft niet af. Misschien komt dat door korte, niet-doorgezweten ritten? Een fietsreis is natuurlijk een stuk intensiever dan een ritje in/naar de stad.
Nou, dan ben ik blij dat ik een zwarte fjällräven heb gekocht:)!
Het komt er dus eigenlijk op neer dat een Brooks zadel niet echt handig is voor dagelijks gebruik tenzij je je erop kleed of met een plastic tas erop fietst ...en dus eigenlijk meer geschikt is voor de langere tochten.
Ik rij dagelijks met een zwarte brooks, ik heb geen last van een print op mijn broek. Alleen de combi van zweten bij grote hitte, een witte broek en mijn zwarte zadel durf ik niet aan, voor de zekerheid doe ik er dan een doek oid er tussen.
bios schreef:Het komt er dus eigenlijk op neer dat een Brooks zadel niet echt handig is voor dagelijks gebruik tenzij je je erop kleed of met een plastic tas erop fietst ...en dus eigenlijk meer geschikt is voor de langere tochten.
Dat zou ik niet zeggen.
Ik heb zelf een zwarte flyer special aan de kant gelegd en heb zo een licht bruine ('honey' noemen ze het geloof ik) flyer aangeschaft. Nooit meer een vlek op m'n broek gehad, zelfs niet in het begin!
De zwarte versie had reeds 3 lichte broeken besmeurd. En inderdaad, je krijgt dat zwart er echt niet meer volledig uit, ook niet met wasbenzine, speciale zepen etc.

Een plastiek wegwerpdraagtas zit steeds tussen de brug en het zadeldek gepropt, weegt niets, kost niets en doet steeds zijn werk terwijl het regent en ik even in de supermarkt ben of in m'n tentje lig te pitten. :D

Greetz,
Bram
Er zijn anti-regen-zadelhoesjes genaamd Dryseat. Die zet je met een handig koordje vast aan je zadel zodat je nooit meer je zadelhoesje kwijtraakt.
Maar een oude tas over je zadel heeft als voordeel dat je fiets er goedkoper uitziet. Als ik op mijn goede fiets wel eens de stad in ga, trek ik die over mijn zadel.

Oh ja, hier een foto van een test met een Gilles Berthoud zadel. Ook van leer en ook die geeft af. Die broek heb ik uiteindelijk weggegooid, want ik kreeg hem uiteindelijk niet meer schoon.
Afbeelding

Volgend jaar komt Brooks met een totaal nieuw zadel op de markt. Ook gemaakt van een natuurproduct, maar niet van leer. Ik heb het prototype al gezien en ik sta te popelen om hem te testen. (verder heb ik moeten beloven er niets over te zeggen of te schrijven)
Kurk lijkt me ook wel wat. :wink: (Of heb ik het nu gelijk goed geraden? :oops: )
Maar ook een darkgrey Fjällräven G1000-broek wordt vaal op het zitvlak, door een donkerbruin Brooks-zadel.
Trek dan ook een koersbroek aan stelletje afritsbroekfetisjisten!!!
Matthie9000 schreef:Trek dan ook een koersbroek aan stelletje afritsbroekfetisjisten!!!
Hier spreekt een wijs man!
1) koersbroek zat eronder, maar ik weet niet of je weet hoe fris het kamperen was met Pasen?
2) natuurlijk trek ik liever geen afritsbroek aan op de fiets (die ritsjes hinderen m'n benen). Het was dan ook een broek zonder afritsbare pijpen.
:lol:
Robertjan schreef:1) koersbroek zat eronder, maar ik weet niet of je weet hoe fris het kamperen was met Pasen?
2) natuurlijk trek ik liever geen afritsbroek aan op de fiets (die ritsjes hinderen m'n benen). Het was dan ook een broek zonder afritsbare pijpen.
:lol:
En... háp! :twisted:
Als je vaker met een normale broek op je brooks-zadel zit, is het dan een idee om een dun katoenen hoesje te maken? Of een sneldrogende stof van gemengd materiaal? Voor echt lange stukken wordt het misschien alsnog zweteriger dan direct op het zadel, maar het lijkt me aangenamer dan een plastic zak. Het lijkt me wel redelijk afdoende tegen de vlekken.
Tsja, ik zal er toch nog eens over nadenken.
Het zadel lijkt me aan de ene kant toch wel heel verleidelijk om eens te proberen maar aan de andere kant ...

Het onderhoud dat maakt mij niks uit, vind ik zelfs nog wel leuk zo nu en dan :)
Maar om nou andere kleding aan te trekken voordat ik op de fiets kan, dat gaat toch wat ver ...het is niet dat ik hele lichte kleding aandoe maar ik fiets toch wel veel met jeans.
Voor verre tochten is dat uiteraard geen enkel probleem, dan kleed je je hierop.
Maar voor de korte ritjes naar de winkel of wat dan ook is het wat lastiger.

Ook maak ik nooit echt lange tochten zoals velen hier dus wel, het houdt bij mij al snel op bij een 2 tochtjes van 50km in de week.

De verhalen zijn verder ook heel verschillend, de een heeft wel last van het aflaten van het zadel en de ander totaal niet.
Zelf denk ik dat als ik alleen de onderkant insmeer met proofide en de bovenkant met rust laat het misschien wel wat meevalt.
Ook het fietsen met een plastic tas of een lap tussen je kont en zadel is toch geen stijl, gewoon gaan met die banaan.

En misschien valt mijn Koga zadeltje wat er standaard opzit wel mee, er zit wel een leren dek overheen.